KL-varaosat  Race.fi

Vaunun veto

  • 119 Vastauksia
  • 43068 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4645
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #90 : 05.07.2013, 21:27:40 »
ehkä paras että vetäköön jokainen vaikka muoviämpäri kutosella jos siltä tuntuu,toiset kestää toiset ei,yhtäkään vaihteistoa en oo vielä saanut paskax sillä että suurinta vaihdetta ei käytetä,oma vaunu painaa 1350 kiloa ja aina on mukana tullut ja tulee edelleen,kumminkin yritän urakan tehdä mahdollisimman helpoksi autolle!mutta sehän on selvä että kaikki saa paskax jos niin haluaa.
t.940 ft +aw71l 355tkm takana.
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa Volvo-car

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #91 : 05.07.2013, 22:11:10 »
Aiheeseen liittyen...Volvoni kytkin luisti reilu vuosi sitten selvästi, mutta nyttemmin luistelu on loppunut kokonaan, eli toimii täysin normaalisti. Mistä tämä tälläinen kertoo, ilmoitteleeko kytkin hajoamisestaan tuolleen ja sit lopulta hajoaa kokonaan?? Kytkin ei myöskään täristä tyhjäkäynnillä, eikä kyllä muutenkaan. Itse olen miettinyt et oisko silloin reilu vuosi sitten ollut vaan joku öljyvuoto joka olis kastellut/liukastanut kytkimen ja siksi luisti ja nyt se ois "kuivunut" pois ja siksi pitää hyvin...

Kysymykseni onkin että kannattaako tälläisellä autolla lähteä vetämään 1300kg vaunua vai onko se miten todennäköistä että kytkin leviää lopullisesti?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #92 : 05.07.2013, 22:51:43 »
Kuorma-autosta saa taitamaton kuljettaja rikottua paitsi vaihteiston niin myös kytkimen ja vetoakseli lukon/lukot, perän/perät....

Niin saa henkilöautostakin paikkoja rikki TOTA-kuski (toistaitoinen)...    ;)

Tarkistin oman merikonttini (945) ohjekirjasta, siellä sanotaan automaatin osalta:

- Peräkärry perässä nelosvaihde pois päältä
- Lisä öljynjäähdytintä suositellaan kaikkiin vaunun vetoihin
- Lisä öljynjäähdytin vaaditaan yli 1500kg kärripainoilla
- Vetoaisakuorma max. 75kg
- Yli 1500kg kärrien vetäminen kielletty "lämpimissä ilmastoissa" (mitä ne nyt ovatkaan)   ???

Manuaalin osalta ei mitään muuta kuin suosituksia, ja kielto ajaa yli 1500kg kärryillä "lämpimissä ilmastoissa".


Kaikkein paras apu tässäkin on se, että lukee oman kotteronsa ohjekirjan ja lopuksi käyttää tervettä järkeä!  ;)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #93 : 05.07.2013, 23:00:53 »


Kaikkein paras apu tässäkin on se, että lukee oman kotteronsa ohjekirjan ja lopuksi käyttää tervettä järkeä!  ;)

Tähän erittäin hyvään neuvoon päästiin melko nopeasti. Vain muutaman sivun verran analysointia mm vaihteiston lämmöistä,hammasrattaiden kitkoista, vaihteiston voitelusta,akselien pyörimisnopeuksista ym.  :2funny:
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa Ripi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #94 : 05.07.2013, 23:38:24 »
Meikäläisellä ei ole tuota ohjekirjaa , mutta aion sen kyllä varmasti hankkia.. Seuraava kysymykseni voisi olla vielä vaikeampi kuin tuo "vaunun veto" joka sekin aiheutti melkoista pähkäilyä . Pääsemme kaikki paljon vähemmällä kun hankin sen opuksen enkä täällä turhia kysele. :)

Poissa Slowman

  • Mr. Kanttari
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4644
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #95 : 05.07.2013, 23:40:22 »
Meikäläisellä ei ole tuota ohjekirjaa , mutta aion sen kyllä varmasti hankkia.. Seuraava kysymykseni voisi olla vielä vaikeampi kuin tuo "vaunun veto" joka sekin aiheutti melkoista pähkäilyä . Pääsemme kaikki paljon vähemmällä kun hankin sen opuksen enkä täällä turhia kysele. :)

Ei kun kysele vaan, saa tässä itsekkin ohimosuoni tykyttäen yrittää ottaa selkoa mistä on oikein kysymys.. Hyvää aivojumppaa ikääntyvillekkin ;)
Forester XT -06    Symmetrical AWD
Honda Shuttle Hybrid -15 JDM
760 Turbo -90 Ikuisuusprojekti
V70R -98 Paali vai mahdollisuus?

Poissa Ripi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #96 : 05.07.2013, 23:51:04 »
 :) :) :) :) :) :)

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2646
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #97 : 06.07.2013, 09:29:21 »
Joo - säästä eurot, saadaan taas erinomaista viihdettä, jossa musta todistetaan valkoiseksi ja idioottivarma 100% epäluotetavaksi ;D

Poissa Volvo-car

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #98 : 06.07.2013, 11:44:06 »
todennäköisesti kytkinlevy ja paineasetelma joudutaan uusimaan autoosi jossain vaiheessa......

Tämä selvä, mutta onko se edessä heti jos lähden vaunua vetelemään, se tässä mietityttää...?

Ei viittis tahallaan lähteä sitä rikkomaan, jos muuten kestäis vielä hyvän tovin.

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #99 : 06.07.2013, 11:48:15 »
Tämä selvä, mutta onko se edessä heti jos lähden vaunua vetelemään, se tässä mietityttää...?

Ei viittis tahallaan lähteä sitä rikkomaan, jos muuten kestäis vielä hyvän tovin.

Kuten tässä topicissa jo todettiin: Vaunun vetäminen ei rasita voimansiirtoa.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #100 : 06.07.2013, 15:04:09 »
Tämä selvä, mutta onko se edessä heti jos lähden vaunua vetelemään, se tässä mietityttää...?

Ei viittis tahallaan lähteä sitä rikkomaan, jos muuten kestäis vielä hyvän tovin.

Sinuna välttäisin alle 2000rpm kierroksia, koska kytkin joutuu sitä kovemmalle vääntörasitukselle, mitä matalammat koneen kierrokset ovat (vakionopeudella).

Ja jos pienikin oire luistamisesta tulee, niin kytkinasetelma kaikkinensa vaihtoon ja heti.

Kuten tässä topicissa jo todettiin: Vaunun vetäminen ei rasita voimansiirtoa.

Juu, ja nykyaikaiset sähköiset automaattivaihteistot ovat täydellisen immuuneja noiden vanhojen öljyn watkainten ongelmille, koska niihin ei tarvitse edes öljyjäkään vaihtaa koskaan!    ;D

Manuaalivaihteistot sitten hankkivat tyhjiöenergiasta vääntöapua matalille kierroksille suurimilla vaihteilla, koska nekin kestävät mitä tahansa nykyaikaisten monisyliteristen moottoreiden jatkeina!  ;D

Eikä vinokoneen tehokaan nouse, vaikka ahdot nostetaan 0,3 baarista sinne 1,1 baariin!   ;D

Kannattaa lukea näitä kommentteja sieltä 3-sivulta alkaen uudelleen. Ajatuksella!  ;)


Ps. Merikontissa valmistaja kieltää yli 1500kg kärrin vetämisen kaikilla vaihteistoilla "lämpimissä olosuhteissa".
Valmistaja suosittaa myös öljyjen vaihtovälin puolittamista vaunun vetämisen yhteydessä.

Mutta ilmeisesti uudemmat autot ovat täydellisen vapaita tuollaisista ominaisuuksista, eikä niiden laatikkoöljyt koskaan kuumene!  :2funny:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #101 : 06.07.2013, 15:21:37 »

Mutta ilmeisesti uudemmat autot ovat täydellisen vapaita tuollaisista ominaisuuksista, eikä niiden laatikkoöljyt koskaan kuumene!  :2funny:
No ainakin noissa omissa harvoissa automaateissa on ollut lisä jäähdytin keulassa jo valmiina. Suoja systeemejä on sitten kanssa jos lämmöt nousee liiaksi. Eli siinä mielessä huomattavasti parempia kuin antiikin aikaiset automaatit.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa Volvo-car

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #102 : 06.07.2013, 16:37:22 »
Sinuna välttäisin alle 2000rpm kierroksia, koska kytkin joutuu sitä kovemmalle vääntörasitukselle, mitä matalammat koneen kierrokset ovat (vakionopeudella).

Ja jos pienikin oire luistamisesta tulee, niin kytkinasetelma kaikkinensa vaihtoon ja heti.

Eli jos vaunu vedossa pidän kierrokset päälle 2000rpm, se kestää tuollaisen rasituksen?

Miksi kytkin pitäis vaihtaa heti jos se alkaa luistamaan, joku on sitä mieltä että se voi kestää pitkäänkin vaikka luistelee, kunhan ei ala isommin täristämään?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Vaunun veto
« Vastaus #103 : 06.07.2013, 18:17:29 »
Eli jos vaunu vedossa pidän kierrokset päälle 2000rpm, se kestää tuollaisen rasituksen?

Miksi kytkin pitäis vaihtaa heti jos se alkaa luistamaan, joku on sitä mieltä että se voi kestää pitkäänkin vaikka luistelee, kunhan ei ala isommin täristämään?

Konetta kuormitetaan vähemmän tuolla +2000rpm -> jolloin se tuottaa vähemmän vääntömomenttia vaikka tehon tuotto pysyy vakiona -> Kytkin ei joudu yhtä kovalle kuormalle. Koska kytkin joutuu välittämään jokaisen Newtonmetrin, jolla yhdistelmää liikutetaan, joutuu se suuremmilla kierroksilla pienemmälle rasitukselle vakioteholla.

Luistava kytkin -> lämpöä -> kytkinlevy tuhoutuu hyvin nopeasti kulumalla ja/tai ylikuumentumalla. Pahimmillaan vauhtipyöräkin tarvitsee sorvausta luistamisen seurauksena.

Jos kytkin on aikaisemmin luistanut vähäisesti öljyn tms. pintalian vuoksi, niin se voi kuluessaan/puhdistuessaan ruveta toimimaankin, mutta jos se kytkinlevy ylikuumenee, niin peli on menetetty aika varmasti.

Automaatissa tuon kytkimen voi korvata sanalla momentinmuunnin.

No ainakin noissa omissa harvoissa automaateissa on ollut lisä jäähdytin keulassa jo valmiina. Suoja systeemejä on sitten kanssa jos lämmöt nousee liiaksi. Eli siinä mielessä huomattavasti parempia kuin antiikin aikaiset automaatit.

Vai olisko niin, että monissa uudemmissa automaageissa ei ole tuollaista merikontin vesi/öljy-lämmönvaihdinta sattuneista syistä ilman lisäjäähdytintä.  ;)

Uudemmissa automaateissa on myös varmuuskerrointen mitoitukset pienempiä suojamekanismien vuoksi -> Väärinkäytössä kesto huonompi.

AW03-7x sarjan laatikot ovat tarkoitettu sinne  n. 200Nm moottorin vääntömomenteille valmistajan mukaan.
Joten varmuuskerrointa on mukavasti, jos laatikko rupeaa lipsumaan vasta siellä +600Nm.  :)

Huoltomanuskahan näihin volvon vanhempiin automaattilaatikoihin löytyy tästä:
http://www.scribd.com/doc/21651943/Volvo-Aw71-Manual

Ja eihän noilla uusilla volvoilla saa edes tomaatilla hinata yli 1500kg peräkärriä valmistajan suositusten mukaan!    :o :o :o :o
http://new.volvocars.com/ownersdocs/2002/2002_V70/02v70_06b.htm#pg95

2010 (V70) mainitaan näin:
Lainaus
If you use the manual (Geartronic) shift
positions while towing a trailer, make
sure the gear you select does not put
too much strain on the engine (using too
high a gear).
http://new.volvocars.com/ownersdocs/2010/2010_v70xc70/2010V70XC70OwnersManual.pdf

Joten miten ihmeessä tuolle merikontin mekaaniselle tomaatille sallitaan, jopa 1800kg massojen vetäminen?  ;)

Eli kaikki aikaisemmin sanomani on voimassa uudempienkin volvojen kanssa!  :hello:


Kyllä se usko tekee automiehellekin omituisia juttuja!   ::)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Topelius

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 165
Re: Vaunun veto
« Vastaus #104 : 06.07.2013, 19:23:17 »
Taas on vedetty tänään 350km vaunua ilman mitään ongelmia manuaalilla :-)
V70 D5 vm 02 "optimoitu"

 

Carcom Oy  Elekma