Eli jos vaunu vedossa pidän kierrokset päälle 2000rpm, se kestää tuollaisen rasituksen?
Miksi kytkin pitäis vaihtaa heti jos se alkaa luistamaan, joku on sitä mieltä että se voi kestää pitkäänkin vaikka luistelee, kunhan ei ala isommin täristämään?
Konetta kuormitetaan vähemmän tuolla +2000rpm -> jolloin se tuottaa vähemmän vääntömomenttia vaikka tehon tuotto pysyy vakiona -> Kytkin ei joudu yhtä kovalle kuormalle. Koska kytkin joutuu välittämään jokaisen Newtonmetrin, jolla yhdistelmää liikutetaan, joutuu se suuremmilla kierroksilla pienemmälle rasitukselle vakioteholla.
Luistava kytkin -> lämpöä -> kytkinlevy tuhoutuu hyvin nopeasti kulumalla ja/tai ylikuumentumalla. Pahimmillaan vauhtipyöräkin tarvitsee sorvausta luistamisen seurauksena.
Jos kytkin on aikaisemmin luistanut vähäisesti öljyn tms. pintalian vuoksi, niin se voi kuluessaan/puhdistuessaan ruveta toimimaankin, mutta jos se kytkinlevy ylikuumenee, niin peli on menetetty aika varmasti.
Automaatissa tuon kytkimen voi korvata sanalla momentinmuunnin.
No ainakin noissa omissa harvoissa automaateissa on ollut lisä jäähdytin keulassa jo valmiina. Suoja systeemejä on sitten kanssa jos lämmöt nousee liiaksi. Eli siinä mielessä huomattavasti parempia kuin antiikin aikaiset automaatit.
Vai olisko niin, että monissa uudemmissa automaageissa ei ole tuollaista merikontin vesi/öljy-lämmönvaihdinta sattuneista syistä ilman lisäjäähdytintä.

Uudemmissa automaateissa on myös varmuuskerrointen mitoitukset pienempiä suojamekanismien vuoksi -> Väärinkäytössä kesto huonompi.
AW03-7x sarjan laatikot ovat tarkoitettu sinne n. 200Nm moottorin vääntömomenteille valmistajan mukaan.
Joten varmuuskerrointa on mukavasti, jos laatikko rupeaa lipsumaan vasta siellä +600Nm.

Huoltomanuskahan näihin volvon vanhempiin automaattilaatikoihin löytyy tästä:
http://www.scribd.com/doc/21651943/Volvo-Aw71-ManualJa eihän noilla uusilla volvoilla saa edes tomaatilla hinata yli 1500kg peräkärriä valmistajan suositusten mukaan!
http://new.volvocars.com/ownersdocs/2002/2002_V70/02v70_06b.htm#pg952010 (V70) mainitaan näin:
If you use the manual (Geartronic) shift
positions while towing a trailer, make
sure the gear you select does not put
too much strain on the engine (using too
high a gear).
http://new.volvocars.com/ownersdocs/2010/2010_v70xc70/2010V70XC70OwnersManual.pdfJoten miten ihmeessä tuolle merikontin mekaaniselle tomaatille sallitaan, jopa 1800kg massojen vetäminen?

Eli kaikki aikaisemmin sanomani on voimassa uudempienkin volvojen kanssa! :hello:
Kyllä se usko tekee automiehellekin omituisia juttuja!
