Samppasport  Futurez

V70 D5 Classic -07 MYYTY

  • 107 Vastauksia
  • 52076 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8015
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: V70 D5 Classic -07 "Hifien" rakennusta
« Vastaus #75 : 15.08.2014, 00:12:14 »
Kivastihan tämä soi tällaiseksi pappa-autoksi.

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V70 D5 Classic -07 "Hifien" rakennusta
« Vastaus #76 : 15.08.2014, 18:33:41 »
Kivastihan tämä soi tällaiseksi pappa-autoksi.
Jaaha, dieselfarkut on nyt äRRämiehelle pappa-autoja :D


Lähetti kantoi tänään tällaisen ovelle:


Nyt pitäisi vielä selvittää, että meneekö 4-puolaisen tilalle ihan "heittämällä", eli onko liittimet samat vai pitääkö kellojousi vaihtaa...


E: Sinnehän se meni kuin isi äitiin, eikä vaatinut mitään kikkailua, liittimet on samat jne.

Homman ainoa juju on muistaa lukita kellojousi ennen ratin irroitusta. Ratin alareunassa, bägin alla on pieni ruuvi tätä varten, kun ratti on täysin suorassa, kierretään ruuvi kellojousen liittimessä olevaan reikään, jolloin se lukittuu.

Heikot kuvat, mutta saa käsityksen:





Ennen:


Jälkeen:


« Viimeksi muokattu: 15.08.2014, 21:38:50 kirjoittanut Hurm0s »
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V70 D5 Classic -07 "Hifien" rakennusta
« Vastaus #77 : 17.08.2014, 02:48:50 »
Eilen kotiintullessa syttyi mittaristoon punainen kolmio ja teksti "J-neste vähissä, pysäytä varoen..."
Noh, kotiin oli niin vähän enää matkaa että ajoin perille asti.
Kotona totesin, että kohtalaisen massiivinen jäähdytinnestevuoto on tullut tuon matkan aikana, koko pohja aivan nesteessä ja paisari tyhjä.

Pikaisella vilkuilulla näyttäisi siltä, että EGR:n jäähdyttimen letku on sulanut EGR:n putkeen joka tulee pakosarjalta. Mikäköhän ihmeen voima on tuon letkun nyt työntänyt siihen putkeen kiinni, siellä ei nimittäin ole tehty mitään toimenpiteitä lähimaillakaan...

Noh, pitää vielä varmistaa se vuotokohdaksi ja mahdollisesti hakea uusi letku, arvatenkin se maksaa volvolla 50e ja sellaisen saa joskus, ehkä ennen joulua...
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V70 D5 Classic -07 "Hifien" rakennusta
« Vastaus #78 : 18.08.2014, 19:37:51 »
Noniin, nestevuoto paikallistettu ja korjattu. Ardicilta EGR:n jäähdyttimeen tuleva letku oli tosiaan sulanut EGR:n putkeen puhki. Tuon letkun reititys on alunperin aivan älytön, sillä se ottaa väkisinkin kiinni siihen pakosarjan ja EGR:n jäähdyttimen väliseen haitariputkeen.
Letkua ei tarvinnut uusia, leikkasi vain pätkän pois ja veti erikautta, nyt ei ole pelkoa että sulaisi uudestaan.

Kävin hakemassa Volvolta uuden letkunkin (46e), joka kuitenkin osoittautui vääräksi, sillä Vida ei näköjään tajua, että autossa on Ardic vaikka hakee tiedot valmistenumerolla.
Sielläkin tuntui olevan yleisessä tiedossa tuon letkun sulaminen johtuen juuri vääärästä reitityksestä.


Powerflexin etupuslat alatukivarsiin myös odottaa asennusta.
Hommasin toiset alatukivarret joista on etupuslat sököt ja polttelin puslat pois, mutta noista puslista paljastui suorat keskitapit, eli vääränlaiset noille Powerflexeille.
TÄÄLLÄ Kerrotaan asiasta jopa kuvin.

Noh, katsotaan josko näistä jostain löytyisi tuollainen keskeltä kavennettu tappi ::)
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa sjos

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5977
Vs: V70 D5 Classic -07 "Hifien" rakennusta
« Vastaus #79 : 18.08.2014, 20:29:24 »
Jos löytyy pari ylimääräistä kavennettua tappia  ;) -> yv.
:smoke:

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V70 D5 Classic -07 "Hifien" rakennusta
« Vastaus #80 : 18.08.2014, 20:31:55 »
Jos löytyy pari ylimääräistä kavennettua tappia  ;) -> yv.
Pidetään mielessä :)
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V70 D5 Classic -07 "Hifien" rakennusta
« Vastaus #81 : 16.11.2014, 19:49:26 »
Kirjoitellaampa tännekin jotain pitkästä aikaa...

Noita tukivarren puslia oli 11kpl, noi 9kpl irtonaisena ja pari tukivarsissa kiinni, noista löytyi 3kpl oikeanlaisia keskeltä kavennettuja tappeja, ovat vissiin jo harvinaisempaa tavaraa...
Ja jos poltatte puslia toholla, niin ne oikeanlaiset öljytäytteiset sitte räjähtää... ::)

Laitoin tukivarret powerflexien kanssa paikalleen jonkin aikaa sitten, alkuvaikutelmat oli heti positiiviset. Auto tuntuu esim. motarin rampissa paljon paremmalta, on jämäkkä ja menee minne ratista ohjaa, ennen muljui kuin olisi ollut renkaat liian löysät.
Nyt kun sain vielä kulmat säädettyä paikalleen, on tuntuma vielä parempi. Mitään rengasääniä tai jyrinöitä ei tule enempää kabiiniin.
Pitkittäisiin tien paikkauksiin hakee ehkä vähän enemmän noiden puslien kanssa...


Tänään vaihdoin moottorin etummaisen kannatinkumin. Kone alkoi täristämään selvästi enemmän tyhjäkäynnillä loppukesästä, nyt sain aikaiseksi tutkia nuo kumit, etummainen ei pitänyt alipainetta eli rikki oli. Uusi on Volvolla ~150€, eli ei kannata vaivautua hakemaan tarvikkeita, vaihdossa meni reilu puolisen tuntia, etukumi on helpompi kuin takimmainen.
Nyt käy taas niin sukkasillaan, ettei auton sisällä uskoisi dieseliksi :)

Vaihdoin myös vaihdelaatikkoon öljyt, hain Volvolta sitäkin, maksaa 23e/litra, eli tämäkin kannattaa hakea Volvolta. Laatikkoon meni 2L aika tarkkaan, vähän alkoi tulla jo yli kun kaatoi toisen pullon kokonaan. Tässähän on siis M66.
Vanha öljy ei ollut kovin pahan näköistä, muttei missään ainakaan ole mainintaa sen vaihdosta eli on sillä se 233tkm rullailtu.

Laitoin myös uuden pumpun lampunpesijöille, tämä taisi maksaa ~60€ Volvolla. Vaihtoa varten otin etupuskurin pois, koko puskuria ei välttämättä olisi tarvinnut irroittaa, vain hatin puoleinen pää olisi riittänyt, mutta koko puskurin irroittamiseen menee se 5min. Pumpusta lähtevän letkun kiinnike on suoraan kohti puskuria, eli vaikka pumppu näkyy säiliön pohjassa aika kivasti, on sitä kohtuu mahdoton saada irti puskuri paikallaan.
Nyt lentää taas neste lampuillekin ja säiliötä saa taas olla täyttämässä kokoajan. Otan varmaan kesäksi töpselin pumpusta irti ettei turhaan ruiski lampuille, ei ne kesällä kuraannu...

Lopuksi vielä pesin auton.
Nyt kelpaa taas kurvailla ;D
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V70 D5 Classic -07 "Hifien" rakennusta
« Vastaus #82 : 24.04.2015, 15:01:53 »
Päätimpä alkaa laittamaan tuota raksuttavaa venttiilikoneistoa kondikseen.
Ääni ei ole pahentunut oikeastaan paljoakaan, eli kylmänä on hiljaaa mutta lämmettyään alkaa napsuttamaan.
Ajattelin kuitenkin tehdä tuon remontin ennenkuin pääsee pahemmaksi, näistähän on noita kansia hajonnut aika paljon juurikin siksi että nostajalla tai keinuvivulla on tullut tunnit lopullisesti täyteen.

Eilen purin venttiilikoneiston esiin, neljä suutinta lähti nostamalla pois, mutta yhden joutui nappaamaan liukuvasaralla ylös.
Nokissa ei näy mitään kulumaa, eikä löytynyt irtonaisia osia, hyvä homma.
Illasta loppui tunnit kesken, eli en ehtinyt vielä ottamaan nokkia pois, pitää jatkaa paremmalla ajalla.

Imusarja oli kohtalaisen täynnä sontaa, lähti aika helposti puhtaaksi MrMuscle uuninpuhdistusvaahdolla. Vaahtoa vaan imusarja täyteen ja antoi vaikuttaa puolisen tuntia, lämpimällä vedellä suihkuttelu ja käsittely uusiksi, sain melkein kaiken töhnän pois.
Samoin kannen imukanavat ja pyörreläpät olivat aika karstassa, pyörreläppäakseli tulee uusi nyt samalla kun paikat on auki.
Imukanavat putsailin kaapimalla ja bräkliinerillä niin hyvin kun pystyi.

Eli tällainen osalista tähän mennessä on hankittuna:

20kpl nostajia
20kpl keinuvipuja
Jakohihnasarja
Vesipumppu
Pyörreläppäakseli + vipu servolle
Stefat nokkaan ja kampuraan
O-renkaat alipainepumppuun ja naftapumppuun
Tiiviste imusarjaan/venttiilikoppaan
Prikat suuttimiin
Apulaitehihna

Suutinten pidikkeet ajattelin käyttää uusiksi, samoin suutinputket. Pidikkeet maksaa 25e/kpl ja suutinputket taisi koko sarja olla noin 200e, eli vähän yritetään säästää.
Keinut ja nostajat on INA:n valmistamia ja saa aika paljon halvemmalla muualta kuin volvolta.

Pari huonoa kuvaa vielä perään:



V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V70 D5 Classic -07 "Hifien" rakennusta
« Vastaus #83 : 14.07.2015, 17:33:42 »
Näköjään nyt vähän harvakseltaan tulee tänne kirjoiteltua...

Nostajaremppa tuli tehtyä loppuun muutama päivä sen aloittamisesta, heti kun nostajat ja keinuvivut saapui, osien toimittajalla oli vähän ongelmia aluksi...

Kone alkoi käymään kuten pitääkin, napsutus/raksutus katosi. Mitään suurempaa kulumaa ei keinuissa tai muuallakaan näkynyt, mutta pari nostajaa tuntui kädessä vähän väljältä, eli rikkinäinen tai rikkinäiset nostajat sen äänen teki.

Kulkupuoleen rempalla oli todella positiivinen vaikutus, luultavasti johtuen puhtaista kanavista, puhtaista kierreläpistä ja ennenkaikkea puhtaasta imusarjasta.


Takajouset vaihdoin pari viikkoa sitten uusiin, sillä Eibachin takajouset ei vaan kanna kuormaa, eikä oikeastaan edes tyhjää perää. Vähänkin tavaraa takaluukkuun ja perä roikkui alhaalla ja ajettavuus aivan kammottavaa.
Laitoin Lesjöforsin kuormajouset (motonetista ~50e/kpl) ja "säädin" niistä 3/4 kierrosta pois jottei perä jäänyt XC-asentoon.
Nyt on hyvä, sopivan jämäkkä muttei yhtään pintakova.
Iskarit tosin vielä pitää vaihtaa, toinen vuotaa hieman...


Eilen kävin auton kanssa Moonlight Motorsportissa, alunperin oli puhetta että poistetaan ohjelmasta EGR kokonaan ja ajetaan tehot penkissä, samalla voidaan tsekata ruiskutusmääriä softasta.
Ohjelma lukaistiin ja selvisi, että se on tehty suoraansanottuna aivan päin persettä, tehonnosto on tehty karttaa huijaamalla eikä kuitenkaan ole poistettu tarvittavia limiittereitä, eli todellisuudessa ruiskutusmäärä on kasvanut luokkaa 2ml.
EGR:lle ei oltu tehty mitään vaikka oli puhe että sen avautumaa pienennetään.
DPF:n poisto oli sentään osattu tehdä.
Dynossa jarrutettiin 200hp/485Nm, ero vakioon siis jonkinverran mutta osittain voi johtua pelkästään tyhjästä DPF:stä.
Lisäksi tuo huijaamalla tehty softa aiheutti sen, että tehonlisäys tuli nykäyksenä alakierroksilla.

Softa tehtiin kokonaan uusiksi, EGR ohjattiin pysymään aina kiinni ja ruiskutusmäärät vedettiin aikalailla maksimiin.
Lopuksi jarrutettiin 221hp/3350rpm ja 535Nm/2350rpm.

Nyt auto toimii aivan erilailla, paljon parempi ajaa ja tehoa tuntuu olevan paljon enemmän. :)


Tämän perusteella en voi kellekkään suositella Karalan tekemää softaa :(
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V70 D5 Classic -07 "Hifien" rakennusta
« Vastaus #84 : 15.08.2015, 13:27:07 »
Eilen vaihtui soitin vähän taas parempaan malliin.
Alpinen IVA-W505R sai väistyä ja tilalle tuli Alpine INA-W910R.
Lähinnä tuo navigaattori ja bluetooth-handsfree oli houkuttimina tuossa, onhan tuo toki muutenkin taas hieman parempi malli.
Sama PXA-H100 prosessori pysyi soittimen jatkona.
Asialliselta soittimelta vaikuttaa, varmaa Alpine-laatua 8)

IVA-W505R menee markkinapaikalle myyntiin, jos jotakuta kiinnostaa ;)
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2020
  • Näpräilijä
Vs: V70 D5 Classic -07 "Hifien" rakennusta
« Vastaus #85 : 15.08.2015, 16:16:21 »
Mites tollasessa navin päivitykset  ???
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V70 D5 Classic -07 "Hifien" rakennusta
« Vastaus #86 : 15.08.2015, 22:42:56 »
Mites tollasessa navin päivitykset  ???
Ensimmäinen päivitys on ilmainen, tuon jälkeen päivityksiä saa täältä: https://alpine.naviextras.com/shop/portal
En ole vielä perehtynyt mitä ne maksaa, tuossa kun on ajantasainen kartta ja tuntee myös uusimmat kameratolpat.
Eikä siinä jos muutamalla kympillä saa, ei niitä karttoja joka viikko tarvi päivitellä.

Meinasi aiheuttaa harmaita hiuksia kun aluksi en saanut navin äänikomentoja tai muitakaan navin ääniä kuulumaan.
Kaivelin kaikki mahdolliset valikot ja asetukset moneen kertaan läpi. Tajusin lopulta ottaa ohjekirjan kauniiseen käteen, tai oikeastaan prosun ohjekirjasta se löytyi, soittimen ja prosessorin väliin pitää vetää ylimääräinen RCA-piuha navin äänikomentoja varten... :idiot2:
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V70 D5 Classic -07 "Hifien" rakennusta
« Vastaus #87 : 14.04.2017, 12:46:09 »
Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 180 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.


Jaa, hupsista... ::)

Noh, kirjoitellaan joskus tännekin jotain, eipä tälle mitään suurta ja erikoista ole tullut tehtyäkään.

Pitkään olen katsellut äRRän bremboja ebaysta, mutta ovat aika kovassa hinnankirossa, sekä rajoittavat vannevalintaa aika paljon.
No, selailin sähköinternetistä brittien foorumia ja törmäsin mielenkiintoiseen juttuun, joku oli sovittanut XC90:n 336mm etujarrut tällaiseen, ovat lähes bolt-on.
Ebaysta heti pari XC:n satuloita tilaukseen, pakettia postista hakiessa tuli vähän sellainen "mitä mä olen ostanut" olo kun paketti painoi niin että postissa sitä työnnettiin lattiaa pitkin  ;D

Tuollaiset kokkareet:


Erona alkuperäisiin noiden kiinnitykseen on käytetty M14 pultteja, kun alkuperäisissä on M12 pultit.
Eli käännönrajoitinvarret ja olkatuen reiät pitää porata 14mm kokoisiksi, olkatuki on alumiinia ja on helppo, mutta käännönrajoitinpalikka on kovempaa ja vaatii kunnon pylväsporan tms.
Muuten ovat ihan bolt-on, samat jarruletkut ym. sopii.
Pulteiksi tuli 10.9 kovuudella 55mm pitkät pultit, joista piti vähän hivaista päästä pois ettei ota levyyn kiinni.

Tuossa ovat koesovituksessa 305mm levyn kanssa:


Tilasin 336mm Brembon levyt ja Boschin palat sekä V70:n alkuperäisen mittaiset 365mm letkut.
Satulat hiekkapuhallettiin ja maalattiin, halkaisin satulat jotta puhaltaminen ja maalaaminen on helpompaa, toi takaosa on alumiinia eikä näy pyörä paikallaan, eli en tehnyt sille mitään.

Ja paikallaan:




Ja 18" kesäpyörän kanssa, vanteen puolista on enintään 2mm satulaan, lähellä siis ollaan.






Ärrän brembothan on 330mm eli nämä on vielä vähän suuremmat, toki näissä satulat on vain yhdellä männällä.
Eiköhän tuo ala pysähtymään, riittävät kuitenkin omamassaltaan 600-700kg painavamman XC90 pysäyttämiseen ::)

Näiden kanssa minimi vannekoko on 17", talvivanteina olevat Orestekset sopii paikalleen, kehältä tulee todella lähelle tasapainopuntteja, eli pitää käyttää todella litteitä puntteja.


Vaihdoin myös koneen taaemman kannatinkumin, loppui tärinät 8)
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6194
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: V70 D5 Classic -07 "Hifien" rakennusta
« Vastaus #88 : 14.04.2017, 16:33:05 »
Hieno jarru päivitys, itse ajattelin ihan vastaavaa. Tai sitten R jarruja. En oo vielä päättänyt, hyvältä näyttää 18" kanssa, sen kokoisia ite nyös käytän. :)

Puhallutitko ennen maalausta?
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw G31 530e LCi M-Sport 2021 (Käyttis)

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V70 D5 Classic -07 "Hifien" rakennusta
« Vastaus #89 : 14.04.2017, 17:19:42 »
Hieno jarru päivitys, itse ajattelin ihan vastaavaa. Tai sitten R jarruja. En oo vielä päättänyt, hyvältä näyttää 18" kanssa, sen kokoisia ite nyös käytän. :)

Puhallutitko ennen maalausta?
Puhalsin ennen maalausta.

Nyt pitää alkaa etsimään takapäähän osia ::)
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

 

Kulkukoira  Proturbo