Elekma  Autoracing

V70 D5 Classic -07 MYYTY

  • 107 Vastauksia
  • 52087 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V70 D5 Classic -07 "Hifien" rakennusta
« Vastaus #45 : 11.04.2014, 20:55:14 »
Kerro mitä tykkäät noista renkaista, olen sellaisia harkinnut samassa koossa samaan koppaan :)
Toistaiseksi en ole löytänyt moitittavaa. Tuntuvat ainakin mukavilta, eivät möykkää pahasti eikä kaikki epätasaisuudet tunnu vaikka laitoin reilut kolme baaria painetta.
Mitään sikaa en ole antanut vielä noille, eli pidosta en osaa sanoa.
Testien mukaan hyvät renkaat ja tässä koossa vissiin ainoat joissa on tuo vierintävastusluokka B.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V70 D5 Classic -07 "Hifien" rakennusta
« Vastaus #46 : 19.04.2014, 13:52:18 »
Eilen laitoin uudet etujarrulevyt ja palat. Nyt alkoi jo tarpeeksi v*tuttamaan se tärinä ja vatkaus jarruttaessa joka johtui huonoista etulevyistä.

Levyiksi laitoin Brembon coated levyt, eli reunat ja keskiö on valmiiksi maalattu mustaksi jottei ruma ruoste iske niihin. En viitsinyt laittaa mitään uritettuja tai rei'itettyjä sillä auto ei muutenkaan ole kovinkaan racing ;D
Paloiksi tuli EBC:n ultimaxit eli ns. blackstuffit.
Edellisessä autossa oli EBC:n redstuffit, jotka on muuten loistavat palat pölyämättömyytensä johdosta, mutta jarrutuntuma oli omasta mielestä huono, palan ns. purevuus oli tosi huono ja poljinvoimaa sai käyttää enemmän jotta jarrua alkoi tulla.
Nyt ainakin alkuvaikutelma on hyvä, jarrut puree mukavasti kiinni jo pienellä poljinvoimalla ja se tärkein... tärinä loppui...



Satuloille pitää tehdä jotain kunhan ehtii, ovat aivan törkeässä kunnossa. Pitää varmaan hiekkapuhaltaa ja vetästä mustaksi tms.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V70 D5 Classic -07 "Hifien" rakennusta
« Vastaus #47 : 01.06.2014, 23:25:55 »
Vaihtelin tänään tuon KL Racingin mallikohtaisen coolerin paikalleen.
Hommana ei kovinkaan vaikea, mutta aavistuksen työläs.

Puskuri pois, joka on todella helppo homma. Nastat pois maskin yläpuolelta ja puskurin alareunasta, ruuvit pois lokarin kaaren reunasta ja pultit auki listojen alta.





Kennopaketin takapuolelta flekti pois, lähtee kahden pultin aukomisen jälkeen. Tuon irroittamalla saa muutenkin aika kivasti tilaa koneen etupuolelle jos pitää rassata starttia, EGR:ää tms.



Seuraavaksi lukkopelti irti, päältäpäin on aika monella pultilla ja edestä katsottuna taisi olla neljä. Lukkopeltiä ei kannata kokonaan alkaa irroittamaan vaan kannattaa jättää konepellin lukkojen vaijerit kiinni siihen, kun cooleria nostaa pois voi lukkopellin kääntää eteenpäin pystyyn.



Kennopaketti on toisissaan kiinni neljällä pultilla, ennen niiden avaamista kannattaa ilmastoinnin lauhdutin ripustaa vaikka nippareilla roikkumaan ettei se roiku putkien varassa.
Koko kennopaketti on runkoaisoissa altapäin kahdella pultilla kiinni, nuo kaikki auki niin syyläriä saa painettua konetta kohden ja coolerin saa nitkuteltua välistä pois ylöspäin.



Uusi cooleri samaa kautta paikalleen ja kennot toisiinsa kiinni, tässä kohtaa piti lähteä käymään Biltemassa, sillä alkuperäiset pultit on liian lyhyet tuon paksumman coolerin kanssa.
Löysin aika passelit pultit tuohon ja laitoin vielä 22mm prikat alle. 100mm pultti on vähän liioittelua, jokin M6x80 riittäisi varmaan myös.







Kun kennot on toisissaan kiinni, voi koko paketin pultata kiinni, tässä kohtaa on helpoin laittaa paine-/lämpöanturi kiinni, sekin vaatii vähän pidemmän ruuvin kiinnitykseen.



Ja siellä se lepää.






Sitten vaan kasaus päinvastaisessa järjestyksessä, puskuriin kannattaa muistaa laittaa lampunpesurin letku kiinni ennen kiinnitystä. Kun kaikki on nipussa, ei cooleria paljoa näy.
Tarkkasilmäinen sen kuitenkin voi bongata.



Ajossa ensituntumat on hyvät, vastaa herkemmin kaasuun ja tuntuisi vetävän paremmin.
Eli oikein hyvä pikku parannus, eikä nyt tarvi jännittää että koska se alkuperäinen kenno repeää.. :P
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V70 D5 Classic -07
« Vastaus #48 : 08.07.2014, 01:50:07 »
"Hifien"  päivitys saa taas jatkoa subbarin muodossa, sain vihdoin aikaiseksi aloittaa tuon projektin.

Elementtinä on jo vuoden päivät laatikossaan odottanut Herz HX300D eli kahdella 4ohm kelalla, laitan tuon kelat rinnan niin saan kuormaksi 2ohm jolloin saan tuosta DLS:n RA50 vahvistimen subikanavasta parhaat tehot irti.
Elementti menee suht pieneen suljettuun koteloon, valmistajan antama minimi taisi olla 17L ja optimi 26L.
Pitkän suunnittelun ja mittailun tuloksena sain säilytettyä varapyörän paikassaan, eli kuidutin kotelon suoraan pyörän päälle.

Tein pahvista ja laudasta tuollaisen jigin jonka päällystin foliolla, tuohon päälle sitten vaan hartsia ja mattoa. Vedin autossa paikallaan 3-4 kerrosta mattoa, jotta koppa varmasti pysyy muodossaan kun sen nostaa pois.



Ja koppa nostettuna pois autosta, kaikkiea foliota en vaan jaksanut repiä pois :P





Otin vähän vedellä suuntaa antavaa tilavuutta tuosta, tilavuus kuitenkin pienenee kun laminoi lisää kerroksia kotelon sisäpuolelle.
Tein bruttotilavuudeksi 30L eli tuosta kun vähennetään elementin syrjäyttämä 3L ym. niin ollaan aika kivasti siinä valmistajan antamassa optimitilavuudessa.



Kun seinämäpaksuus oli mielestäny riittävä, mittasin tilavuuden lopullisesti ja leikkasin ylimääräiset reunasta pois.



Kannen tein 25mm MDF:stä.



Kannen ja kotelon väliin vedin Sika:n liimamassaa ja ruuvasin noin 50mm välein reunalta kiinni, tuon jälkeen vielä kuidutin reunan yli, pitäisi ainakin kannen pysyä kiinni ::)
Ennen kiinnitystä tein tietenkin elementille ja johtoterminaalille reiät.
Tein pari pystytukea tuonne sisään lisäämään tukevuutta, eivät välttämättä olisi tämän kokoisessa kotelossa tarpeen, mutta ei niistä haittaakaan ole.
Lopuksi vedin kilikolilla mustaa pintaan, lähinnä vain suojaamaan MDF:ää kosteudelta.





Sisäpuolelle liimasin vanumattoa, en lähtenyt hulluttelemaan määrässä, mutta kai sitä tarpeeksi on.



Elementti ja johtoterminaali paikallaan.





Ja sinne se sopii, vahvistimellekin löytyi paikka tuosta vierestä sopii juuri ja juuri kun etummaisesta kontin levystä vähän lyhentää sitä tukiprofiilia. Taaemman levyn profiili pitää ottaa kokonaan pois, teen tilalle varmaan palikat jotka nojaa subikotelon kanteen ettei levy notkahda kun siihen laittaa jotain painavaa päälle.



Huono kuva ja kuvakulma vääristää, elementin ja kontin pohjalevyn väliin jää 2-3cm tilaa.



Pitää vielä miettiä, että miten toteutan subin "hengittämisen" tuon pohjalevyn läpi, teenkö siihen paljon pienempiä reikiä vai yhden ison jonka peitän ritilällä...

Samoin pitää suunnitella jokin kiinnitys tuolle, empä halua mahdollisessa kolaritilanteessa saada tuota koteloa ja varapyörää takaraivoon.

Huomenna täytyy vielä kiinnittää vahvistin ja vetää piuhat, niin pääsee ottaamaan ekat tyypit tuon soinnista... :nälkä:
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

AUH

  • Vieras
Vs: V70 D5 Classic -07 "Hifien" rakennusta
« Vastaus #49 : 08.07.2014, 15:25:34 »
Siistin näköinen toteutus tuolle subille.  :pomo: Mites tuo elementin ja pohja levyn väli 2-3cm...kuulostaa kyllä aika vähälle jos intoutuu antamaan elementille joskus liikettä?

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V70 D5 Classic -07 "Hifien" rakennusta
« Vastaus #50 : 09.07.2014, 01:44:52 »
Siistin näköinen toteutus tuolle subille.  :pomo: Mites tuo elementin ja pohja levyn väli 2-3cm...kuulostaa kyllä aika vähälle jos intoutuu antamaan elementille joskus liikettä?
:hg:
Nyt tarkemmin tarkasteltuna on se väli elementistä kansilevyyn vähintään se 30mm. Elementissä taisi X-max olla 14mm eli ei ongelmaa...


Vahvistimen kiinnitin kontin pohjaan liimattavalla tarranauhalla, tuntuisi pysyvän sillä paikallaan.
Etummaisesta levystä pätkäisin jäykistetangon pois vahvistimen kohdalta ja kotelon pintaan liimasin palasen MDF:ää vaahtomuovilla päällystettynä johon tuon tukitangon pää nyt nojaa, eli levy ei pääse keskeltä notkumaan.
Myös taaemmalle levylle tein kotelon pintaan vastaavat palikat, siitä kun joutui koko tukitangon ottamaan pois.





Taaempaan levyyn hyödynsin etummaisesta katkaistua tangonpätkää ja tein siitä palaset jotka siis osuvat noihin kotelon pinnassa oleviin MDF palikoihin, nyt levyn takareuna ei notkahda.
Kävin asennusten jälkeen tavaratilassa konttaamassa ja ainakin oman maallisen massan (98kg) kantoi moitteetta.



Harvoin pääsee vetämään tämän mittaista vahvistimen virtajohtoa. En laittanut edes sulaketta väliin.
Myös maajohto pysyi maltillisena, heti akun takana oli hyvä maapiste.
Laitoin 25mm2 johtoa, niin ei pääse jännitehäviö iskemään pitkästä kaapelista huolimatta :P
Konkkaa en laittanut, sillä se ei vaan mahdu minnekään kovinkaan helposti, mahtaako moista edes tarvita...



Suoraan elementin yläpuolelle porasin 20mm reikiä kontin pohjalevyyn, toteutus ei ole kuvaamisen arvoinen, mutta toimii.
Luultavasi etsiskelen siihen jonkin järkevän ritilän jota upotan vähäsen levyyn ettei se törrötä ylhäällä.

Alkutyypit subin soinnista on positiiviset, tuntuisi pysyvän mukana vaikeammissakin kuvioissa ja menee alas.
Pitää vielä vetää vahvistimelta oviin johdot jotta saa etupäänkin vahvistimen taakse, nythän etupäätä soittaa vain soittimen oma vahvistin. En viitsi antaa mielettömästi säröä noille Nobeliumeille etteivät mene särki.


Tunkki, työkalut, hinausköysi ja teleskooppinen hylsyavain mahtui heittämällä tuonne kotelon alle, eli varapyörän taakse ja vierelle. Ensiapulaukku meni toiseen takalokeroon sähkökeskuksen viereen ja varoituskolmio toiselle puolelle. Hylsysarja mahtui tuon etummaisen levyn alle, ihan takapenkin selkänojan juureen. Eli kaikki mitä siellä romulokerossa alunperinkin oli, on nyt mukana edelleen eikä pyöri tavaratilassa.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V70 D5 Classic -07 "Hifien" rakennusta
« Vastaus #51 : 15.07.2014, 17:43:37 »
Tiputin ovet maahan (painavat muuten ihan kohtalaisen paljon)


Ja porailin läpiviennit kaiutinpiuhoille, reiät tein alkuperäisen johtoliittimen alle jotta johtokimppu kulkee luonnikkaassa asennossa eikä nitkuta yhdestä kohdasta ennenpitkää poikki.
Johdotukset tein 2x2,5mm2 johdolla ja läpiviennin kohdalle laitoin punossukkaa suojaksi.


Piuhat vetelin vahvistimelle ja säätelin soittimen aktiivisuotimet aktiivisiksi ja aloin säätämään sointia.
Ja.... vasen midi lähes mykkänä, ääni tuli aaltoillen, välillä kovempaa ja välillä katosi.
Meinasi aavistuksen usko loppua vianhaussa, luulin jo että vahvistin on p*skana, mutta käsi sattui osumaan signaalikaapeliin vahvarin päässä ja ääni tuli hetkeksi paremmaksi.
Noh, Focalin signaalikaapelit ei vissiin ole laadulla pilattuja, siellä oli nimittäin karvat yhdessä liittimen alla eli piuha oli oikosessa >:(

Noh, kun sain säädeltyä aikani, niin laitoin auton käymään ja..... viiiiiiiiuuuuuuuuuuuuu.... kierrosten tahtiin.
Voinyt j*malauta oli ensimmäin ajatus...
Tänään vedin piuhat eri reittiä, hanttarin penkin alta sai sopivasti siten ettei ole muita piuhoja lähimaillakaan ja vinkuu silti...

Eli, älkää vaan ostako focalin signaalipiuhoja, v*ttu mitä p*skaa :P

Noh, muuten sointi alkaa olla aika kohdallaan, pitää vielä ostaa uudet piuhat, niin pääsee vinkumisesta.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8015
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: V70 D5 Classic -07 "Hifien" rakennusta
« Vastaus #52 : 15.07.2014, 21:59:01 »
Noh, kun sain säädeltyä aikani, niin laitoin auton käymään ja..... viiiiiiiiuuuuuuuuuuuuu.... kierrosten tahtiin.

Mulla oli sama ilmiö. Oli joku vanhvistin tai jakosuodin vedetty akkuun maihin niin vinkui. Maadoituksen muutos korjasi tilanteen.

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V70 D5 Classic -07 "Hifien" rakennusta
« Vastaus #53 : 16.07.2014, 15:16:23 »
Joo, maadoitus voi tuon kyllä aiheuttaa kanssa.
Ajattelin kokeilla eri RCA-piuhoilla ja vetää ne vaan kabiinin läpi ilmassa soittimelta vahvistimelle, jos edelleen vinkuu niin maadoituksia korjaamaan, soittimen maadoitus eniten mietityttää kun on auton oman johtosarjan perässä.
Akulle ajattelin myös laittaa lisämaadoituksen, nythän se on vedetty omituisen kauas akusta.

Eniten kyllä epäilen noita johtoja syypääksi, vinkuminen nimittäin väheni kun vedin ne eri reittiä. Aluksi vinkui suhteellisen kovasti kun piuhat kulki kynnyskotelon reunaa, siellähän menee aika iso nippu auton johtoja.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V70 D5 Classic -07 "Hifien" rakennusta
« Vastaus #54 : 16.07.2014, 18:30:51 »
Kokeilin eri johdoilla vedettynä kabiinin läpi, vinkui jopa enemmän...
Vedin myös akulta lisämaan koriin, tuon en odottanutkaan auttavan.

Eli eli, seuraavaksi sitten varmaan soittimen maadoitusta parantamaan, jos sekään ei auta niin ideat loppuu...

Otetaan vähän siis sanoja takaisin noiden Focalin johtojen kanssa, eivät ole aivan täyttä sheissea, vaikkakin toinen johdoista oli oikosessa...
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

AUH

  • Vieras
Vs: V70 D5 Classic -07 "Hifien" rakennusta
« Vastaus #55 : 16.07.2014, 18:46:15 »
Onhan vahvistimen maapiuha ihan varmasti kunnolla maissa? Siis ettei oo vaan jääny jotain skeidaa korin ja liittimen väliin ja mistä ottaa maan? Toinen mieleen tuleva juttu on että eihän erkan johdoissa vaan pääse mikään karva ottamaan elementin/auton runkoon. Vaikkakin sellainen vika luulis esiintyvän ennemminki outona napseena/rohina äänenä.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: V70 D5 Classic -07 "Hifien" rakennusta
« Vastaus #56 : 16.07.2014, 18:50:46 »
Laita RCA vaippavirran erotin jos ei muu auta.

Poissa Suoli

  • Vastarannan kiiski
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1745
    • "T5RS70XC"
Vs: V70 D5 Classic -07 "Hifien" rakennusta
« Vastaus #57 : 16.07.2014, 20:39:45 »
Siitä Mrop:in ohje joilla ite sain vinkunat pois samanlaisesta mankasta ku sulla on :) Testaa jos et oo jo testannu.
874 2.3 T5 -96          V70R 2.4T AWD -00          V60 3.0 T6 AWD -11

IG: @streetspiritgarage

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V70 D5 Classic -07 "Hifien" rakennusta
« Vastaus #58 : 17.07.2014, 16:28:42 »
Onhan vahvistimen maapiuha ihan varmasti kunnolla maissa? Siis ettei oo vaan jääny jotain skeidaa korin ja liittimen väliin ja mistä ottaa maan? Toinen mieleen tuleva juttu on että eihän erkan johdoissa vaan pääse mikään karva ottamaan elementin/auton runkoon. Vaikkakin sellainen vika luulis esiintyvän ennemminki outona napseena/rohina äänenä.
On kunnolla, eilen vielä putsasin varmuudeksi sen maapisteen, siihen samaan paikkaan tulee nyt vielä akun lisämaadoitus.
Ei pitäisi päästä kaiutinjohtojen lyömään maihin mistään, enkä oikeen usko että tuo tekisi vinkunaa joka kuuluu molemmilta puolilta, luultavasti löisi ennemmin vahvarin suojan päälle.

Laita RCA vaippavirran erotin jos ei muu auta.
Viimeisenä konstina käytän tätä, mielelläni en mitään lisäpalikoita sinne laita...
Kuitenkin ennenkin on vinkunat saanut pois.

Siitä Mrop:in ohje joilla ite sain vinkunat pois samanlaisesta mankasta ku sulla on :) Testaa jos et oo jo testannu.
Täytyy testata, kai tuo oikosessa ollut RCA voi polttaa maafolion...
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V70 D5 Classic -07 "Hifien" rakennusta
« Vastaus #59 : 18.07.2014, 13:04:58 »
Vedin soittimen rungosta paremman maadoituksen auton koriin, ei vaikutusta vinkunaan.
Kokeilin tuota Mrop:n ohjetta, eikä mitään vaikutusta.

Pitää varmaan vielä kokeilla vetää soittimen maa samaan pisteeseen jossa vahvarin maa on.
Ellei sekään auta, niin vaikeaksi alkaa menemään.

Laturin maadoitusta voisi vielä kokeilla parantaa.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

 

KL-varaosat  Race.fi