Ajoin tuossa jo aiemmin takaa sitä, että ymmärtääkö se EZK:n vakio nakutusanturi omassa kuunteluikkunassaan välttämättä E85:lla tapahtuvaa nakutusta, detonaatiota, esisytytystä, ihan mitä nyt vaan. Jos nakutuksen havaitsemisessa ihan ihmiskorvallakin on eroja 98:n ja E85:n välillä niin voisi olettaa että näin on myös anturin/moottorinohjaimen osalta?
Naku-anturi ymmärtää kaikki terävät napsahdukset (detonaatio), tuli se vasarasta tai nakutuksesta ja siihen reagoidaan kun amplitudi ylittää kartoissa asetetun määrän, joten polttoaineella ei sinällään ole merkitystä.
Se, että korva kuulee bensiin nakutuksen eri tavalla kuin wiinan, ei ole merkitystä lopultakaan nakuanturin näkökulmasta. Se on äänirauta, joka on viritetty sellaiselle taajuudelle, ettei kone normaalisti niitä tuota tai ei ainakaan pitäisi.
Ääniraudalle on aivan sama, kopautatko sitä hitaasti vai nopeasti, se soi silti samalla taajuudella, amplitudin ainoastaan muutuessa kopautuksen voimasta, ei taajuudesta!
Kuuntelu-ikkuna on EZK:ssa luotu luultavasti siksi, että vinokone pitää kuitenkin melua anturin taajuusalueella joissakin olosuhteissa ja siksi tiettyjä asentoja kampiakselin asentokulmista ei kuunnella. Tosin tähänkin voi olla syynä anturin tarkastusrutiini, jota ajetaan kokoajan. Eli anturilta pitää tulla melua +3000rpm tai kyseessä on vikatila.
Ja vinokonehan ei kyllä ihan varmasti jäähdytyksen ja voitelun toimiessa räjähdä noilla tehoilla ainakaan voimasta, joten jäljelle jääviä mahdollisia syitä tuholle on aika vähän...
Jäähdytys tiettävästi toimi, kuten voitelukin, mikä varmistunee konetta avatessa.
Tai voimahan esitytyksessä tai nakutuksessakin on rikon syynä, vaikkakaan ei erityisen määränsä vuoksi!
Kuten sanottu, ajoitus on kaikki kaikessa! 
Jättääkös tuo esisytytys (tälli vastapalloon puristustahdin aikana) laakereihin mitään jälkiä, vai jääkö jäljet ainoastaan mäntään ja kanteen?
Itse odottelen kuvia kangista ja laakereista. Tosin, kone ehti pyöriä tömäyksen jälkeen jokusen sekunnin, joten laakereissa on takuuvarmana jälki...
Esisytys ei välttämättä jätä jälkeä laakereihin, sillä se ei välttämättä tee terävää/nopeata painehuippua!
Mutta kanki voi katketa siitä, kuten liian suuresta sytytys-ennakostakin.
Oletko mikan koskaan tarkistanut, paljonko moottorisi on huohottanut säätämisen aikana? Ihan perinteisesti, mittatikku raolleen ja kierroksia koneeseen? Mainitsit mählän imusarjassa, ettei olisi merkki huohotuksesta (joku sylinteri päässyt voiteluongelman vuoksi väljistymään)?
Wiinakoneessa on aina tuollaista sontaa, joka syntyy jostakin E85:n komponentista. ilmiö on yleisesti tunnettu ja siksi flexifuel autoilla suositellaankin ajoittaista bensiini tankkausta.
Huohotus on ollut samanlaista koko ajan minkä merikontti on omistuksessani ollut.
2 sylinterin imusarja

3 sylinterin sarja

4 joka on kaikkein likaisin

Ja kaikkein puhtain on 1 sylinterin imusarja, joka näytti liki samalle kuin 2:n.
Kannattaa se huohotuspönttö uudesta moottorista (ja koko huohotinjärjestelmä) pestä nyt niin hyvin kuin suinkin voi. Löpöön likoamaan riittävän pitkäksi aikaa ja paineilmaa tjsp. Omaan (vapari) vinokoneeseen kun tuon pöntön vaihdoin, pesin "uutta" (noin 200tkm ajettua) osaa yhden päivän liuotinaineilla moottoripesukoneessa. Niitä mömmön kökkäreitä tuli ulos aika rajusti ja jotain 5-7 pesukerran jälkeen ei pöntöstä saanut puhaltamalla tulemaan ulos enään mitään muuta kuin pesuainetta. Reipas kourallinen sieltä taisi sitä pikeentynyttä öljyä kaikenkaikkiaan irrota ja reilusti pölyä.
Juu, pönttö menee pesuun luonnollisesti, vaikka moottori onkin vasta sisään ajon alussa (220tkm).