No monesta asiasta sinua voi kenties syyttää, mutta ei kyllä itsetunnon tai itseluottamuksen puutteesta, totta! 

Tässä vaiheessa tiedän jo itse mikä ja kuka olen ja mihin kykenen ja mihin en.

Tiedän myös senkin, että opin joka päivä jotakin uutta, kuten tässä tapahtumassakin opin uusia asioita.
Kuten sen, että wiina on pirullinen aine myös moottorissa, eikä pelkästään kuskissa.

Mutta palaisin hieman tuohon Kari Grandin juttuun, sillä varsin pitkässä (tyylillesi uskollisella!) vastauksessa mielestäni ohitit erään tärkeän havainnon:
Yhdellä tai kahdella lauseella on vaikea vastata kovinkaan tyhjentävästi yhtikäs mihinkään.
Ja vastasin kiireessä ennen lähtöäni "kuutamo"-keikalle. Paikkaan sitä nyt hitusen.

Tarkoitan siis, että minusta voisi olla aivan mahdollista, että mittareista ja niiden tarkasta seurannasta huolimatta et näe ihan kaikkea tai jopa näet jotain väärin? Etkä kuitenkaan näe sylinterin tarkkuudella asioita. Tällä tarkkuudella ei normaalisti liene merkitystä, mutta kun ihan omienkin sanojesi mukaan haet niitä rajoja ja säädät konetta saatanallisella tarkkuudella, tällöin yksittäisellä pytyllä voikin olla merkitystä. Varsinkin kun kone on jo vanha ja kulunut eikä pytyt ole identtisiä. Mutta säätäminen ja mittaaminen kuitenkin tapahtuu sillä oletuksella, että ne ovat identtisiä.
Nakutuksen näkee kyllä, vaikeus on paikantaa mikä sylinteri (tai ei oikeastaan), mutta koska sylinterikohtaista seoksen säätöä ei ole, ei asialle voi tehdä muuta kuin mennä huonoimman mukaan. Eli säädöt ovat heikoimman lenkin mukaan.
EZK näkee mikä sylinteri nakuttaa, ensimmäinen toinen vaiko kolmas jne. Toisaalta sillä ei ole merkitystä, jos tietää, että se on joka neljäs tai kaksi neljästä peräkkkäin jne. mutta toisaalta tieto mikä pytty se on, on merkityksetön, sillä sitä ei voi sylinterikohtaisesti säätää karttojen puolesta, vaan varo-mekanismit tekevät sen kun raja on ylitetty.
Opettelen tässä juurikin sitä, mihin winokone wiinalla kykenee ja mihin ei ja nyt se on selvillä aikas "hyvin".

Lisäksi tämä kaikki on pitkällinen opintomatka siihen, millainen LH/EZK todella on ja mihin se kykenee. Eikä näihin vanhoihin "tietoihin" nojaamista, kuten se, ettei IMMua käytetä yli 3500rpm tai samaten, että lambda ei ole käytössä 3000rpm jälkeen jne. En viitsi edes jatkaa tätä, sillä noita juttuja oli museossa ihan itkuksi asti.
Säätäminen ja mittaaminen ei koskaan minulla perustu oletuksiin, vaan havaintoihin ja niistä tehtäviin päätelmiin.
Jos mittaus ei vastaa päätelmää, sitten etsitään, miksi näin ei ole. Mittaustarkkuudesta voimme tietysti keskustella, mutta veikkaampa, että se on aika merkityksetöntä promillien jälkeen lopultakin.
Olettaminen on kaikkien munausten äiti!
"Seokset aina yli stoikan"? Ja mitä enemmän kenkää, sen paksummat sopat.
Sopat nasahtavat sopivan paksulle vain kiihdytettäessä ja muutoin palataan stoikkaan aina kun kuormitus stabiloituu riittävästi.
Olikohan se minulla 180km/h nopeuteen asti, missä stoikkaan palataan kuorman puolesta aina kun kiihdytystä ei havaita ja saa olla melkoinen ylämäki, että stoikasta tiputaan ulos ilman nakurikastusta.
Wiinalla ei päde sama kuin bensiinillä, wiinasta palotuotteet ovat pääsääntönä vesihöyry ja hiilidioksidi. Kyllä tuo pyttyjen sisäinen mönjä on kotoisin voiteluaineesta, sillä se liukenee "brake cleaneriin" paljon paremmin kuin imusarjoissa olevat hartsi-jäänteet vielä palotilankin läpikäyneenä.
Imusarjojen jäämät ovat kertyneet suhteelisen pitkässä juoksussa, eli mitähän siitä nyt olisi kun wiinaa aloin tankata?
+100tkm, tosin joulukuussa käytetty bensatankillinen luultavasti poisti osan mönjästä.
Voi olla, että tuolla slerban mainitsemalla aineella on osasyynsä tapahtuneeseen, sillä olisin vaihtanut öljyt (taas) pamahdusta seuranneena päivänä mutta pamaus teki sen, että ölpät vaihdetaan seuraavaan moottoriin.

Toisaalta kaikki voi olla seurausta siitä, että konetta oli kiusattu riittävästi ja tunnit tulivat täyteen. Tai voivat olla olematta, tiedä tästä.
Karstan määrä oli minullekkin yllätys ja ISO sellainen, joten sen syytä hämmästelen tässä.
Tässä voisi todeta tästä säätö-projektista laulun sanoin;
Annoit sille pikku-sormen! Se vei koko käden! Vuosikin sattuu katiskaan oikein hyvin!
