Mäntä murtunut. Siksi ehdotinkin muiden mäntien tarkastelua aiemmin.
Syitä on varmasti monia, ne aikanaan tapahtuneet nakut on todennäköisimmin tehneet vauriota mäntään ja ajan kanssa pahenee. Myös väljät renkaat uriinsa on lisännyt rasitusta ja lämpökuormaa. Nyt sitten tässäkohtaa vaan vaurio on ollut riittävä katkaisemaan männän lopullisesti.
Kaikki kolme muuta mäntää ovat moitteettomassa kunnossa! Männän renkaat liikkuvat kevyesti (kaikki) jopa rikki hakattuun männän kohdilla männän puristus renkaat liikkuvat moitteettomasti paitsi niissä kohdin missä kanki on "sipaissut kevyesti" männän kylkeä.
Mäntiä ovat hämmästelleet jo kuutisen tyyppiä ja todenneet ne hyviksi lukuuottatta sitä hakatua versiota 2-pytystä.
Joka on tuhoutunut veivin toimesta. Näistä ulkopuolisista tarkastelijoista yksi on ihan autoalan ammattilainen ja hänkin tänään totesi männät oikein hyviksi. Muilla taas on muuta moottorien rakentamiskokemusta.
Latenttiset vauriot on joskus pirun vaikea saada paikallistettua mistä alunperin on saaneet syntynsä. Rengasurat kun ovat työläitä tarkastaa ja oikeastaan ilman NDT:tä sitten taas tarvii olla umpinen tuuri että silmällä murtuman huomaa ja mäntä ei vielä ole kappaleina. Se että jos rajalle säädetty moottori kestää ehjillä osilla, ei tarkoita ettei se sitten olisi ajan kanssa liikaa vaurioituneita osia tappamaan. Myös jo alkoholipitoisuuden heittelyt toimituserien välillä kun tahtoo viedä rajalle säädetyn moottorin yli marginaalin.
Olen säätämisessä tehnyt ahdoilla rikastuksetkin turvalliselle puolelle, eli aluksi ajoin laihemmilla sopituksilla ahdoilla mutta sittemmin sopitin sinne 0,8 lambdalle ja ihan tappirajalla 0,79.
Lastussa ei ole sinällään mitään vikaa polttoainepuolella, silä täsmälleen samoilla lastuilla liikkuu kaksi muuta ahdistettua wiinakonetta ja niissä sopitus on kohdillaan, kolmaskin on mutta hitusen muokatuilla kartoilla koska setti on erilainen.
Syttykartat ovat muilla ns. viimeiset warmistetut (hitusen konservatiivisemmat) kuin minulla, joka on toiminut koemoottorina kaikelle säätämiselle.
Kuten sanottu, kaikki ovat hämmästyneet karstan määrää mäntien päällä, liekö se lisäaine aiheuttanut asian vaiko huono huolto ennen minua, sillä harva kuitenkaan vaihtaa öljyjä enintään 10tkm välein, kuten itse teen.
Se on hienoa että jaksaa ja yrittää opiskella tota LH:ta ja ilmeisen onnistuneestikkin vielä pystyy sen säätämään kohtuu monipuolisesti. Mutta silti, ehkä se rajalle säätäminen kuitenkaan ei ole se kaikkein järkevin vaihtoehto. Yleisesti näissä harraste laitteissa kuitenkin tullaan takasin sieltä rajoilta ja otetaan takkiin se 5-10% tehossa ja väännössä ihan sen takia että lisätään marginaalia että kestää vähän jotain mennä pieleenkin. Myöskään maksimi teho ja vääntö harvoin saavutetaan siellä aivan rajalla, etenkään viinalla.
No, ainoat asiat joita en ole LH:ssä säätänyt ovat toinen suutin pankki, koska piirilevyltä uupuu tavaraa sen ohjaamiseksi.
Ajattelin kyllä asentaa komponentit ja laittaa ne 2 & 3 pytyn omaan ohjaukseen toisella pankilla ja säätää sen hitusen rikkaammalle.
Säätämisessä olen hakenut sitä optimia, joka kestää ajaa kaikilla tavoilla ja kuormilla mutta antaisi kohtuullisesti tulosta. Vaatii aikaa käydä kaikki ajodynaamiset tilanteet ja kuormat.
Maksimirajalla en ole enää kotvaan pyörinyt, vaan säätänyt sitä käytettävyyttä ja yrittäen saada polttomoottorista huonon sähkömoottorin vastineen.

Jos minä olen ymmärtänyt oikein sinun ajatuksesi tuhon syistä, olet esittänyt että väännön rajoittamiseksi sulla oli ennakkoa pois niin paljon että koneessa palotila on niin kuuma että tapahtuu esisytytystä. Ymmärrän sen ettei kevyellä kuormalla tuollaista kyllä millään huomaisi kun ei siellä ole sylinteripaineita niin paljon että se alkaisi nakuttamaan, mutta siitä samasta syystä ei sitä sylinteripainetta ole myöskään niin paljon että se paikkoja rikkoisikaan. Ennemmin kuvittelisin jos vääntörajoituksena sulla on ollut niin paljon ennakkoa pois että lämpökuorma voisi jotain tuhota ja aika sulanuthan se ahdin olikin. En vain jaksa uskoa että väännön rajoittamiseksi sitä ennakkoa useita kymmeniä asteita tarvitsee pois ottaa.
Hehkuva karsta pystyy sytyttämään wiinan ennen kipinää ja se voi palaa ihan hienosti täysin normaalin palotapahtuman nakuttamatta, mutta vievi ottaa taatusti siitä kipeää kun se vääntää palopainetta vastaan.
Kansipahvikin oli eheä kun se nostettiin pois paikoilaan, se näkyy muuten kuvissa molemmin puoliltaan.
Ennakkoa on tiputettu 1500rpm nurkissa reilun 10 astetta, mutta se onkin jo liki 50% kaikesta ennakosta mitä siinä kohdin voi pitää ennen väännön kippipistettä.
Ennen rysäystä ajotilanne vain oli sellainen, etten ole tuolla ennakkokartalla koskaan noin pitkään ajanut vääntörajoitetulla osilla ~12km.
Ja sitten se kiihdytys siihen päälle vihelsi pelin poikki lopullisesti!

Tuota sinun nakurajaa hakevaa säätämistyyliä monet ovat vierastaneet ja yrittäneet omien kokemuksiensa ja tietojensa avulla neuvoa toisenlaista lähestymistä moottorin säätämiseen. Myös kirjoitustyylisi ja toisten jakaman tiedon vähättely on saanut useita sitten vastaamaan samalla tavalla. Kukin tekee ja toimii tyylillään, ei siinä mitään.
Ennakko-kartoissa aloitettiin matalista ennakoista ja niitä nostettiin niin kauan kun vääntö lisäätyi tai naksadus tuli vastaan.
Useimmiten vääntö väheni ensin ja ne naksahdukset tulivat täysin oudoissa tilanteissa ja niiden takana oli usein täysin toinen solu kuin se varsinainen, jossa kone oli siinä vaiheessa kun naksahdus tuli. Siksi se työlästä olikin.
Ja kun ennakot pyörivät siellä alle 20 asteen, niin askeleet joilla sitä säädetään, ovat 0,375 astetta kerrallaan.