Entä jos vahingossa pyöräyttää vähän liikaa ja sitten kone nakuttaakin. Pysähdytkö aina liikenteessä säätämään kohdilleen vai hasardisti ruuvailet kesken ajon?
Nyt puhut vastoin tietoa, eli pelkkiä olettamuksia esität.

Tietysti jos pari kierrosta liikaa kääntää hätäpäissään, niin voihan ne ahdot karata liian ylös ja kone rapistella.
Ja säädän ihan liikkeessä, koska säädin on käden ulottuvilla ja paineet näkyvät mittarissa, joten helppo sitä on säätää missä tahansa tilanteessa.
Kyseisen paineensäätimen säätöalue on noin kymmenen kierrosta ja säätöalue noin 0-2,2 baaria, joten ihan helppo sitä on käyttää näinkin kädettömän heebon!

Mutta joo, pitkissä letkuissa ei ole mitään järkeä, samaan hintaan olisit saanut oikeasti hyviä sähkösiä (sekä tarkkoja) ahtopaineensäätimiä.
Pitkät letkut eivät vaikuta asiaan tuon taivaallista, sillä niissä ei ole juurikaan virtausta (säädön muutokseen tarvittu ilmamäärä).
Koska tämä kaasujen fysiikka on hitusen hukassa sinulla, niin kerrompa tämän nyrkkisääntöparin.

1. Kun paine laskee, laskee lämpötilakin ja päinvastoin.
2. Paineen muutosaalto etenee äänennopeudella.
Toisin sanoen 6m putkien pituudella se ahtopaineen
muutoksen säätöviive on 20C lämpötilassa 1,7 millisekuntia (0,0017 sek.). Toisin sanoen se ei merkkaa yhtään mitään, koska minä en pysty tajuamaan silmilläni/aivoillani tuollaista ahtopaineen muutosnopeutta. Minun aivojeni mielestä vaikutus on täysin välitön käteni tekemään säätöön.
Väitätkö, ettei 0,01 baarin ahtojen säätötarkkuus riitä vinokoneelle tai minulle?
Laitappas linkki sellaiseen €200,- hintaiseen tarkkaan sähköiseen paineensäätimeen!
Nimittäin tämä setti maksoi sen €200,- kaikkine kuluineen ja mukana tulivat, letkut, hukkiksen-kello, paineensäädin ja läjä nippoja. Ainoa mikä setistä puuttuu on ysiin sopiva hukkaportin asennusrauta, mutta se sattui minulla olemaan ennestään. Eli en tarvinut yhtään mitään lisää niiden mukana tulleiden tarvikkeiden lisäksi. Tosin tulipellin läpiviennit (2kpl) tein jarruputkella.
Ei ei ei ei ei.
Ei.
Kyllähän nyt pitäisi jo tuolla foorumiaktiivisuudella tietää että turbovinokoneen kohdalla A-nokan puuttuminen tarkoittaa automaattisesti väärin viritettyä, puhumattakaan siitä että ahdin on ainakin kaksi kokoluokkaa liian pieni. Ei alavääntö ole mitään oikeaa voimaa mutta eipä sitä saisi tiehen välitettyä kuitenkaan noin naurettavan korkealla alustalla, eikä varsinkaan noilla renkailla. Nehän on ensinnäkin kolme tuumaa alikokoiset ja päälle päätteeksi ihan liian leveät pullat vanteeseen verrattuna. Paaliin koko purkki.
Nöyränä yritän ottaa opikseni, mutta näin kovaan päähän se ei meinaa istua sitten millään!

Ps. tämä "kritiikki" alkaa jo naurattamaan, kun näillä kriitikoilla ei ole aavistustakaan koko systeemistä!

Nuo "kriitikoiden" kertomat seikat voivat päteä joihinkin bleedeihin yms. härpäkkeisiin, mutta tämä asentamani systeemi ei ole bleedi, vaan kaksitoiminen hukkaportti ja paineensäädin kombo!