Youtubessa joku jässe leuhkii jollain Lh ohjelmointi mokkulalla, vaikuttaa että vehkeet on peräisin sylttytehtaalta. TB:llä kertoivat että jässe ei jaa tietojaan.
Ilmisesti tuo volvoinelektronics on rakentanut oman prossukortin LH:n ja jotain kaupallista softaa siihen päälle.
Hyvin pitkälle samaan tapaan se vakio LH toimii, mutta kun ne binäärin parametrit ovat ainakin meikäläisellä hakusessa, koska dokumentaatio on suorastaan olematonta.

Ohjelmoitavat ruiskut ovat nykyään aika hyviä, esim Vipecistä on oiken miellyttäviä kokemuksia.
Varmaan ovatkin, mutta ei nappaa, sillä silloin menetetään mm. tuo
OBD-toiminto yms. juttuja.
Ja tämä ei olisi sitä motorsporttia, jos en vääntäisi LH:ta taipumaa ankaraan juopotteluun. :hello:
Tässä on meneillään nyt "tahtojen taistelu", sillä LH:n on ihminen tehnyt, niin ihminen sen pystyy myös selvittämään.
Tällä vaivalla mega olisi säädetty ja hierottu monasti kohdilleen, eli eihän tässä mitään järkeä ole, mutta ompahan ainakin motorsporttia!

Mutta takaisin säätämiseen...
Kikkailessani eilen, sain aikaiseksi
viisi vikakoodia yhtäaikaisesti ja kaikki vain suutinvakioiden kanssa leikiessä.
Koodit olivat:
1-1-3 Lambda-säätö Väärä seos, Lambda-anturin johdotus viallinen Korkea polttoaineen kulutus
1-3-3 TPS TK asetus väärä/maadoitusvika TPS viallinen/väärin asennettu/johdotusvika Korkea tyhjäkäynti
(tätä ihmettelen suuresti)3-1-1 Nopeustieto puuttuu johdotusvika Tyhjäkäynti ongelmia
3-2-2 IMM signaalivika Johdotusvika IMMun (3) - LH (7) tai IMM rikki Moottorin epänormaali toiminta likaisen IMM vuoksi
1-1-2 LH viallinen LH-ohjausmoduulivika Ei oireita
Tuo viimeinen on selvä, koska siinä kyseessä oli pelkästään tarkistussumma asia.
Vikakoodien pukatessa auto oli lämpimällä koneella ja paikallaan, joten tuo 3-1-1 ihmetyttää myös, koska auto ei liikkunut.
Vikakoodit generoituvat jos edellisen käynnistyksen jälkeen kuumassa koneessa lambdan parametrit muuttuvat kovin radikaalisti käynnistysten välillä. Tästä seuraa myös kohonnut tyhjäkäynti. Itseasiassa tuo korotettu tyhjäkäynti viittaa moneen erilaiseen vikaan tai anturitiedon viallisuuteen. Ainakin lämpötila korottaa sitä, samaten laihat tai liian paksut sopat kuumassa koneessa.
Ja aina kun tuo 1-3-3 generoitui, tulos oli kohonnut tyhjäkäynti. Joten täytyypi ihan kurillaan tarkastaa tuo TPS:n säätö.
Hassu juttu on myös se, että 3-2-2 koodi ilmestyy aina, jos suutinvakioita muokaa liian isolla kädellä edelliseen starttiin nähden, eli sekin on jotenkin jostakin laskennallisesta parametrista nykäisty raja-arvon ylitys/alitus. Ja näiden parametrien sijainti siellä koodissa kiinnostaisi pirusti!
Samaten tuo 1-1-3 syntyy, kun semi nopea lambdakorjaus saavuttaa yhtäkkisesti +/-25% rajan edelliseen säätöön nähden.
Monessa lähteessä on esitetty, että suutinten skaalaaminen menisi kaavalla (vanha suutin/uusi suutin)*suutinvakio #1.
Viinan vuoksi laskennallisesti suuttimia piennetään -30% (668*0,7=467).
Eli (318/467)*150=102 (954 binäärin vakio #1 on 150).
Tulos (102) on ainakin Wiinalla armottoman laihalla ja käynistyminen on työtä ja tuskaa hitusenkin viileällä moottorilla, koska jopa käynnistysrikastus tippuu Wiinalle olemattomaksi. Ja vaikka käyntialueen saisikin jotenkin toimimaan, niin käynnistysrikastuksista ja kylmäkäyntirikastuksista loppuvat säätövarat ja tulos on laiha = Huono käynnistyminen ja kylmäkäynti. Lisäksi kuormatieto skaalautuu jotenkin oudosti tuollaisella muutoksella.
Tuossa säädellessäni paloi Wiinaksia sen 50 litraa ja kilometrejäkin tuli toista sataa. Syy tuohon isoon kulutukseen oli siinä, että se sisältää pirun monta vetoa täyskaasulla. Ja noilla suuttimilla laskennallisesti saa soppaa menemään läpi 160L tunnissa. Joten taatusti sitä ainetta menee kuin isommallakin ryyppyköörillä.
Tässä tuli omakohtaisesti havaittua se, kuinka paljon vedossa on eroa, jos sopat ovat paksulla. Vetäähän se, mutta samoilla paineilla ja kuormatiedoilla veto on liki tuplat oikeilla sopilla, siitä, mitä paksuilla sopilla se on Wiinaksilla. Bensamiehet eivät näistä oireistä kärsi, sillä kiihdytysrikastukset ovat juuri sopivat bensalle, mutta Wiinaksille ne menevät paksulle.
Ja negatiivinen fuel-cut on muuten aika metka efekti (yyber-paksut sopat), nykii kuin nakuttaisi mutta paljon pehmeämmin.

Ja vakiokartta on muuten Wiinalle tolkuttoman paksulla kuormalla ja eipä se bensallekkaan laihalle päästä!
Sinällään huvittavaa on, että tyhjäkäynti pyörii kuormatiedossa rivillä 1&2 ja tasaisessa 100km/h nopeudessa pyöritään riveillä 2&3. 120km/h riveillä 3&4. Ahdoilla mennään riveillä 6-16.
Kyllä se Wiinapiru teettää töitä, mutta kun sopat saa kohdilleen, niin johan on vetoja vanhassa punalohkossa aihan yllätykseksi asti.
Joten jatketaan Wiinalla lutraamista!
