Kahteen viikkoon ehtii kaikkea pientä tapahtua, "puklataan" nyt sitten kerralla senkin edestä.
Kaksi viikkoa sitten lauantaina meni kannentiiviste. Kiihdyttäessä alkoi rötäämään, eikä halunnut oikein pysyä käynnissä. Töissä samantien otin kannen pois ja kutosesta oli pettänyt tiiviste aika
reilusti. Ja kaikissa muissa pytyissä alkavaa oiretta. Ihmekö tuo ettei oikein halunnut käydä kun puski kaikki nesteet pakoputkeen

Nyt oli hyvä, että tein pönttöihin vesireiät. Ei siinä muuta kuin muutama aste liikaa ennakkoa ollut. Oishan se varmaan pitänyt tajuta jo penkissä kun ennakon nosto kahdella asteella tiputti tehoa niin paljon. Lisäspekulointina ennakkoa ois varmaan pitänyt tiputtaa jo syksyllä isomman putkiston myötä, koska tehoa tuli sen myötä noin paljon lisää eli täytös sylinterissä parani.
Kansi kävi heti maanantaina oikaisussa varmuuden varalta, ei siinä oikein mitään oikaistavaa ollut kuitenkaan. Kannentiivisteen sain vasta keskiviikolle, ja laitoin silloin kasaan. Varatiiviste kun meni 745:een rempan yhteydessä. Jäähdytysjärjestelmää täyttäessä sai todeta, että syyläri vuotaa ilmeisesti oikeasta alanurkasta. Meni sitten sekin rikki samalla kertaa. Ehtihän se jo syksystä asti olla. En ois halunnukaan siirtää sitä 745:een. Kaikesta huolimatta käyttelin jonkin aikaa kun ei ihan lorottamalla vuotanut. Torstaina tarkastin nestetason, ei ollut paikallaan seistessä vuotanut yhtään, eikä vuotanut ajolenkilläkään selvästi. Ennen ajoa laitoin pesuaineet jäähdytysjärjestelmään. Mittasin puristuspaineet ajon jälkeen, 1. oli 13bar tuntumassa ja muut 14. Vaihdoin öljyt STP:n lisäaineen ja suodattimen kera, laskin nesteet pois sekä otin kennot keulilta päivitystä varten. Valontauspeltejä leikkelin cooleria varten ja väsäsin jonkinlaiset päätypalat sille. Lähdöt ylhäältä alaspäin ja pääty kapenee alaspäin mennessä. Irtaallaan
syyläriä katsellessa tuli selväksi, että ehkä se oli kuitenkin päädyn välistä vuotanut, niin paljon painetta on järjestelmässä ollut.
Coolerin päätyjen hitsautusoperaation ensimmäinen osa oli viime viikon perjantaina ja tiistaina se tuli valmiiksi. 4" pakoputkimutkat ja V-bandit tulivat myös.
Eilen aamupäivän puolella aloittelin kennojen asennusta ja tänään ennen yhtä lopettelin. Vieläkin enemmän ois voinu nysvätä, mutta halusin ajaa kotiin tällä enkä 745:llä. Kaikki vesiletkut konehuoneeseen on nyt vaihdettu, sisäpuolella olevat lämppärinletkut vaihdan vielä. Madalsin etupalkkia niin paljon, että syyläri mahtuu paikoilleen. Korkin takia joutui konepellistä ottamaan siivun pois yhdestä vahvikereunasta. Kun ois huomannut kysyä saako samaa syyläriä korkittomana ei tarttis tehdä paisarin tilalle ylivuotosäiliötäkään. Ylävesiletku liittyi mukavasti samaan mutkaan jossa on mittaristonlämpöanturi. Laikkasin vain pois supisteosan joka oli vakiota letkua varten. Alavesiletkun väliin tein putkesta supisteen.
Tein molemmille kennoille ohjurit alapäähän latasta, palkin väliin roiskeläppäkumia ja ohjureihin päälle letkua. Jatkoin vakioita syylärinyläkiinnikkeitä tarpeellisen määrän ja niistä tuli ihan kelvolliset. Oikeanpuoleiseen joutui vaan tekemään mutkan korkin takia. Coolerille tein pidikkeen lukkopeltiä vasten. Lukkopelti löystyi oikeasta päästä aika paljon valontauspeltien leikkelyn takia ja sinne pitää tehdä tuenta. Vaihdoin lukkopellin ja valojenaluspellin välisen palkin vanhanmalliseen joka yltää etupalkin alle asti. Ois hiekkapuhallutettava ja maalattava jossain välissä. Ei pitäis enää nostella konepeltiä niin herkästi ilmavirran voimasta. Lisälukot nurkkiin on ollu mielessä joka tapauksessa. Coolerin ja kaasuläpän välinen ahtoputki tuli kokonaan uusi. Maalaan myös turbolta lähtevän mattamustaksi myöhemmin. Flektin voi joutua sijoittamaan etupuolelle, ei mahdu enää koneen ja syylärin väliin. Jos haluaa samaa volvolaista käyttää.
Kuvia:
https://lankku.kuvat.fi/kuvat/245+GL+-90/Laitot+2015/Se vähä mitä tuossa on tullut ajeltua, vaikuttaisi siltä että männänrenkaat ehtivät ottaa hieman itseensä nesteen poistumisen yhteydessä. Renkaat ei kalliit ole, mutta se työmäärä niiden vaihtamisen takia

Huomenna pitäisi ajella hieman pidempi maantielenkki, näkee tilanteen öljynkulutuksen suhteen. Sytkäennakkoa tiputin paineilta pois. Seuraavaksi dp:n teko ja sen jälkeen penkkiin testaamaan mistä välistä rasahtaa.