Autojen murtosuojaus on melkoisen kaukana jälkessä rakennusten murtosuojauksesta.
Vaikka autoissa onkin yritetty tehdä käynnistyksen estosta mahdollisimman hyvä, sillä on rajoitteensa, varsinkin näiden "aktiivi-avainten" kohdella, koska ne pyrkivät primäärisesti käyttäjän mukavuuteen, eivätkä maksimaaliseen turvallisuuteen.
Lopulta ongelman luo ihminen, joka mukavuuden halussaan haluaa tehdä kaiken helppoksi (ovet aukeavat itsestään auton lähelle tultaessa).
Hyvä passiivinen turvallisuus on kirous helppokäyttöisyydelle, joten kyseessä on aina kompromissi asioiden välillä. Toisin sanoen, kahden kauppa ja kolmannen korvapuusti.
Vaikka auton eri "aivo"laatikot juttelisivat keskenään ja vaihdellen tietoja varastamisen estämiseksi, on usein järjestelmässä aukkoja, koska toimintavarmuus on huomattavasti tärkeämpää kuin murtosuojaus. Kukaan auton omistaja ei halua auton sammuvan moottoritiellä tai liikennevaloihin, koska autonavaimen koodin lukeminen ei onnistunut virheettömästi.
Tällöin varkaalle jää aina aukkoja, joita suunnittelijat eivät edes huomaa. Koska suunnittelijat eivät ajattele kuin varkaat tai heidän tekniset avustajansa.
Kuten esimerkiksi tuo yhteys tehtaan verkkoon, siihen on suurella todennäköisyydella ohituskonsti, koska huoltoporukan pitää saada auto tienpäältä liikenteeseen. Asiakkaat eivät taatusti pidä auton turvajärjestelmästä, joka jättää tienpäälle kovin usein, jolloin turvajärjestelmä on kompromissi luotettavuuden ja turvallisuuden välillä.
Tähän on suora analogia filmi/softa-bisneksestä. Vaikka rahaa poltetaan pelkkään kopiointisuojaukseen enemmän kuin monien autonvalmistajien liikevaihto edes on, niin siitäkin huolimatta kopiointisuojaus ei ole läheskään aukoton. Vaikka siellä luotettavuuden ohitse ajaa kopiointisuojauksen varmuus.
Täytyy kuitenkin muistaa, että autotehtaalle ajoneuvon valmistaminen maksaa vain muutamia tuhansia euroja, eikä kymmeniä tuhansia (toki malliriippuvainen) mutta sitä kautta ymmärtää sen, ettei autojen murtosuohaus järjestelmät voi olla tolkuttoman kalliita.
Kehitys kehittyy autotehtaiden lisäksi myös muuallakin.
Kuten alla olevat linkit (vanhoja) osoittavat.
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/ajoneston-koodi-murrettuhttp://dynamiitti.com/forum/viewtopic.php?t=29591&sid=e5a78723eccb5a8588188029bab074ddOnneksi näin meillä:
http://www.taloussanomat.fi/liikenne/2010/08/17/suomen-autot-eivat-kelpaa-edes-varkaille/201011305/139Joten auton oma järjestelmä voi Suomessa estää sen lähdön omasta pihasta mutta automurtoa se ei estä. Varsinainen varashälytin estää murtoja tehokkaammin, koska se alkaa parkumaan heti auton ikkunan särkemisen tai oven avaamisen jälkeen.
Narkkareiden kilikali-keikkoihin sekään ei tehoa.
