Ainakin tuommoinen kohtuu mutkainen tie (pisin suora 2km, muuten yhtä mutkaa) riittää 80km/h merikontin valot todella erinomaisesti (100km/h ei olisi ollut mikään ongelma) täydellisessä säkkipimeydessä. Lisävaloilla saa kantamaa kyllä melkoisesti lisää, mutta ei siitä ala olemaan enään mitään hyötyä, ellei se nopeus ole yli 120km/h ja tie sellainen, jossa suoraa riittää. Mutkissahan valo osuu ulkopenkkaan, eikä siitä juuri hyötyä ole (liika valo sokaisee, niin se ihmisen silmä vain toimii).
Merikontin valot on kyllä siitä hyvät, että siinä on "penkkavaloa" kiitettävän paljon! Eli penkereet, ojat, penkat ja metsät valaistuvat juuri sopivasti, että sieltä näkee kaiken tarvittavan. Toki kunnon rallivaloasennuksella (vähintään kaksi kunnollista 120W "penkkavaloa" ja kaksi 120W suoravaloa) näkee ne penkat ja suorat paljon paremmin, mutta tällöin pitää sitä valotehoa jo oikeasti olla paljon, että metsä valaistuu ja pystyt näkemään. Jos sitä valoa on paljon vain yhdessä kohdassa (penkat/suora jää valaistumatta), niin silmä sokaistuu.
Minulla oli yhdessä autossa kunnolliset lisäpitkät, jotka kyllä näyttivät jonnekin 500-600 metrin tienoille tien valkoisena, mutta silti merikontissa on paremmat valot. Miksi? Koska valoa on muuallakin kuin pelkästään tiellä.

Huomion arvoista tuon releytyksen jälkeen on lyhyiden valojen tehokkuus. Myöskään moottorin "liki sammuminen" ei himmennä valoja (kierrokset todella alhaiset) kun taas ennen valot melkein sammui.

Olen minäkin lisävaloja miettinyt, lisäkytkimellä (asteittainen valojen vaihto). Mutta eilen tuli selväksi, etten tarvi. Jos vesisateessa pilkkopimeällä uudehkolla asfaltilla valojen kantama ei "loppunut", niin kyllä se riittävä on (+hajavalo penkkoihin erinomainen). Talvi kun tulee, niin valojen kantama paranee (lumi heijastaa märkää asfalttia paremmin).
:hello: