RallyBaron  Samppasport

262C

  • 288 Vastauksia
  • 105289 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 952
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Vs: La Volvo 262C anno 1981
« Vastaus #210 : 11.01.2015, 17:28:40 »
Tyylikäs auto! Onko tullut maksamaan paljonkin?
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 715
  • www.vrcf.fi
Vs: La Volvo 262C anno 1981
« Vastaus #211 : 11.01.2015, 17:37:49 »
Huh kun on hienon näköinen :). Mahtaa kerätä ihan kiitettävästi katseita kun tuolla kurvaa puhtaana ja puunattuna tankille nykykotteroiden sekaan.
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1914
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: La Volvo 262C anno 1981
« Vastaus #212 : 11.01.2015, 18:44:59 »
Nytpä se latausvalo ja samalla jarrujen varoitusvalot sammuivatkin, kun painelin kaasua! Jännite akulla oli moottorin käydessä yli 14V.

Kylläpä kannatti tehdä se venttiilien säätöhomma. Tässäkin oppaassa http://www.volvotips.com/index.php/240-260/volvo-240-260-buying-tips/ kehotetaan tekemään se käyttöautossa joka vuosi (!): Be sure the valves adjusted (no shims needed, it works with special adjustable screws) every year. Saman oppaan mukaan ölpät taas pitäisi vaihtaa enintään 5000 km välein.

Tuo että latauksen merkkivalo sammuu vasta kun laturi saa vähän kierroksia on, jos ei nyt normalia niin ainakin aika yleistä. Jos se ei vaadi mitään älytöntä huudattamista, niin ei sille ole erityistä tarvetta tehdä mitään. HArrastuksen vuoksihan niitä tietysti voi vaihdella mielinmäärin.

Perinteiset välyksellisetä säädettävät venttiilit tulisi tosiaan säätää aina öljynvaihdon yhdetydessä. Mun tuntuman mukaan PRV koneen taipumus on lisätä välystä (aika vaikea sanoa oikeasti koska sellaista pitkänjuoksun arkiajoa ilman mitään väliräpeltämisiä on kuitenkin aika vähän mulle kertynyt), ja lisääntyneen välyksen ja sen säätötarpeen kuulee, toisin kuin välys joka pienenee, jonka huomaa lähinnä sitten kun kantamaan jäänyt venttiili palaa.

Harrastepelissä, siis käyttäjälle joka harrasta myös auton räpläämistä, ei vian ajelua, tuo venttiilin säätö tuskin on mikään ongelma. Pienillä ajomäärillä sen säädön voi kyllä skipata, eikä niitä joka vuosi tarvitse säätää, eikä se niiden säätökään nyt mahdottoman iso työ ole, kun tietää mitä niille pitää tehdä. Sen ilmastoinnin kompuran irroituskin on aika suoraviivainen juttu, ja sen kiilahihnahan tulisi kiristää muutenkin huollon yhteydessä.

5000km öljynvaihtoväli 80-luvun alun öljyillä oli ihan normaali.

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5836
  • www.vrcf.fi
Vs: La Volvo 262C anno 1981
« Vastaus #213 : 11.01.2015, 19:59:47 »
Prv kone on kuuluisa kuluvista nokka-akseleista. Se aiheuttaa välyksen kasvua.

Todella helmi volvo :P

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: La Volvo 262C anno 1981
« Vastaus #214 : 11.01.2015, 20:01:31 »
Mitä olen tuota öljynkiertoratkaisua katsellut, niin en pidä vieläkään mitenkään typeränä tuota 5000km öljynvaihtoväliä, saattaisi nuo yläkerran osat kestää edes pyhättömän viikon kun sitä konetta hennosti ylihuolletaan.

Mitä mulla on pari kipaletta ollu (itse asiassa 3, sissos sentään!) noita kamaluuksia niin kahdessa 280 koneessa oli molemmissa välykset vajonnu nollaan, ja tuommosessa b28:ssa ne oli tosiaan vähän isollaan. Tiedä onko sitten muuttunu niin että 280:ssä jo istukat kuluu nopeammin kuin mitä keinut ja nokat, ja taas 28:ssa ne nokat ja keinut voittaa katoamisvauhdissa...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1914
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: La Volvo 262C anno 1981
« Vastaus #215 : 11.01.2015, 21:28:47 »
Ognelma tuossa b28:ssa on se että seuraajat laahaavat niin pirun pitkään käynnistyksessä kuivana nokkaa ennen kuin alkavat saada öljyä.

Poissa Panssarivaunu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 651
Vs: La Volvo 262C anno 1981
« Vastaus #216 : 16.01.2015, 15:31:03 »
Ainakin minulla on normaalia, että niitä valoja palaa ohjaimossa ja kun kierroksia nostaa niin häviävät pois. Hyvinkö kitkoilla pystyy ajamaan?

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: La Volvo 262C anno 1981
« Vastaus #217 : 16.01.2015, 15:42:46 »
Ainakin minulla on normaalia, että niitä valoja palaa ohjaimossa ja kun kierroksia nostaa niin häviävät pois. Hyvinkö kitkoilla pystyy ajamaan?

Ihan hyvin toimivat ne kitkat, vaikka keli oli jonkin verran kehno ja tiessä oli lumisia uria. Ajelin risteykset melko rauhallisesti. Mukavan hiljaisethan ne on, se niissä on parasta. Kyse on näistä vannetukun tarjouskumeista (näyttää olevan vielä linkki voimassa): http://www.vannetukku.fi/blizzak-nordic-tarjous-p-51256.html

Valojen varoitusvalo vilkkuu myös ajossa. Purin syksyllä ajovalot pois huoltoa varten ja luulen, että maadoitukset eivät ole vielä riittävän hyvin kiinni.

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: La Volvo 262C anno 1981
« Vastaus #218 : 22.03.2015, 13:08:53 »
Talven aikana on touhuttu hiljakseen kaikenlaista pientä. Vakionopeudensäätimeen on vaihdettu uusi keskusyksikkö ja servosylinteri on putsattu ja testattukin. Vaihdelaatikon tiivisteen välistä vuoti aiemmin öljyä ja vuoto loppui huollon (uudet ölpät, tiivsteet, suodatin) jälkeen kokonaan. Tilasin sinne perään vielä uuden holkin ja tiivisteen, jotka voidaan vaihtaa seuraavassa huollossa jossain vaiheessa.

Olen yrittänyt myös laitella sähköantennia kuntoon. Asennussarjan mutteri löytyi lopulta vuoden etsimisen jälkeen USA:sta erään facebook-ryhmän avulla (!). Muistaakseni 17 euroa piti pulittaa mutterista postikuluineen. Minulta puuttuu myös asennussarjaan kuuluva pieni putki, jota olen yrittänyt löytää myös. Skruvat.se-myymälästä ehdin jo tilaamaan edullisen vaihtoantennin, mutta sen putki on 0,1mm liian suuri, ei mene reikään millään! Putki on 9.7mm ja reikä 9.6, joten eihän se mene.





Scandix.de-myymälässä olisi sitten toinen, jota voi yrittää jos uskaltaa. USA:ssa näyttäisi olevan jopa luotettavamman näköinen tuote mutta reilusti kalliimpi ja verotkin taitaisivat mennä maksuun:

https://www.fcpeuro.com/products/volvo-power-antenna-mast-240-740-760-940-960-s90-s70-850-sedans-genuine-3533568oe

Scandixin listalla näyttäisi olevan myös jarrusatulat osineen. Tässä autossa lienee jarruista versio Girling, jäähdytetty. (Huollossa havaittiin, että keulassa jarrusatuloiden nipat ovat jumissa.) Mitähän muita asennusosia jarrusatuloiden yhteydessä joutuu vaihtamaan tai kannattaa vaihtaa joka tapauksessa?

http://volvowiw.hu/download/Arlista%20--%20Koszonet%20Pizo-nak/SKANDIX_Pricelist_Volvo_200.pdf   (antenni sivulla 222)


« Viimeksi muokattu: 22.03.2015, 13:12:38 kirjoittanut LaitinenP »

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: La Volvo 262C anno 1981
« Vastaus #219 : 22.03.2015, 13:29:48 »
Biltemassa uudet satuat 64€/kpl
No kun halvalla sai.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2255
Vs: La Volvo 262C anno 1981
« Vastaus #220 : 22.03.2015, 13:32:30 »
Motonetissä on myös noita antennimastoja 200-sarjaan. Näyttäis olevan vielä melkolailla jokapaikassa hyllytavaraa paitsi Oulussa, Porissa ja Vantaalla. Tönäri mukaan ja kysymään.  :)

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: La Volvo 262C anno 1981
« Vastaus #221 : 22.03.2015, 15:42:00 »
Minulla on Volvon sähköantenni ja masto mutta ainoastaan piskuinen putkenpätkä (ylemmän viestin kuvassa) asennussarjasta puuttuu. Täällä paikallisessa motonetissä en ole huomannut mitään tähän antenniin liittyviä osia eikä nettisivullakaan taida olla http://www.motonet.fi/fi/kategoria/2016/98738/Autoantennit. Asennussarjaan kuuluvan pienen putken ulkomitan tulisi olla noin 9,6 mm, jotta sopisi putken sisään. Mutta etsiskely jatkuu....

« Viimeksi muokattu: 22.03.2015, 15:46:07 kirjoittanut LaitinenP »

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1833
Vs: La Volvo 262C anno 1981
« Vastaus #222 : 23.03.2015, 17:52:12 »
Mitähän muita asennusosia jarrusatuloiden yhteydessä joutuu vaihtamaan tai kannattaa vaihtaa joka tapauksessa?

Itse vaihtaisin satuloiden lisäksi, jarruletkut, palat ja niihin asennussarja ( tapit + sokat ). Se kannattaako levyt vaihtaa riippuu niiden kunnosta ja paksuudesta. Samalla, kun kaikki on irrallaan voi myös tarkistaa etupyöränlaakerien kunnon ja rasvata niitäkin. Tätä, kun jatkaa niin kohta on koko etupää vaihdettu :)

Työn iloa.
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2446
  • www.vrcf.fi
Vs: La Volvo 262C anno 1981
« Vastaus #223 : 24.03.2015, 17:56:35 »
Ja jarrukilvet.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: La Volvo 262C anno 1981
« Vastaus #224 : 26.03.2015, 13:36:20 »
Siniseltä sai ainakin 960 farmarin sähköantenniin uuden maston. Olisiko ollut 40e hintaa.
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

 

Futurez  Kulkukoira