Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Volvo 240 räpellystä/turbotusta pikkubudjetilla

  • 217 Vastauksia
  • 70661 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pöndeix

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 räpellystä/turbotusta pikkubudjetilla
« Vastaus #165 : 03.01.2014, 08:27:17 »
Kyl se vähän yrittää nakuttaa, tuli tilattua turboon uudet kuluvat osat näin kokeeks niin mietin jos samalla nyppäis vielä kannen irti ja kattelis palotiloja uudemman kerran..Pyöristelis teräviä kulmia jne.
Nissan Skyline R32 Gts-t & Ford Sierra

Poissa Pöndeix

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 räpellystä/turbotusta pikkubudjetilla
« Vastaus #166 : 07.01.2014, 22:05:13 »
Joo eli Tonilta tuli lastu tänään postissa ja sain myös aamulla saabista välijäähynkin. Eihän nuo kympin puristukset pitäis olla ees paha e85 käytössä, mut mites toi kansi? Onkos täällä monikin tehny kannelle palotilojen muokkausta nakutuksen vähentämiseks? ::) Onko järkeä avartaa palotiloja?
« Viimeksi muokattu: 07.01.2014, 22:17:29 kirjoittanut Pöndeix »
Nissan Skyline R32 Gts-t & Ford Sierra

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 räpellystä/turbotusta pikkubudjetilla
« Vastaus #167 : 07.01.2014, 22:22:40 »
Ei se 10 vissii paha re85 kanssa oo. Näin mä aattelin itellekin kasata kun sattu tuleen tollaset vaparin männät  :buck2:
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 240 räpellystä/turbotusta pikkubudjetilla
« Vastaus #168 : 08.01.2014, 09:56:57 »
Tehonnälkä kasvaa eli mihin asti noi 337cc suuttimet riittää vakio b.paineilla re85 kanssa? Ja missä kohdin loppuu tuotto tossa 13c puhaltimessa? Jos nyt ajattelisin lähemmäs 200hp saada tästä niin millasilla paineilla onnistuu ja onko sytkälastu "pakko-ostos" bensalastun kaveriks?

Jaa, laskinkohan oikein..Nuohan riittää bensalla johonkin about 220 asti niin eihän nuo vakiopaineilla riitä e85 käytössä kun johonki 160 asti..

Vakio suuttimet (B230 turbon vihreäpäiset) riittävät Wiinalla sinne niukasti vajaaseen 200 polleen asti ja sitten niiden aukioloaika on 95%, mikä on vakio LH:n maksimi karttojen mukaan.

Wiinalla pitää muistaa, että se, mihin ne riittävät bensalla, voit suoraan laskea -25% siitä.  Eli Wiinalla suuttimien pitää olla ~30% isommat samaan tehoon, kuin bensalla.

Kilistelyä Wiina ei harrasta ihan helpolla, sillä sen oktaaniluku (106) takaa aikas paljon paremman puristusten keston kuin bensa.

Joo eli Tonilta tuli lastu tänään postissa ja sain myös aamulla saabista välijäähynkin. Eihän nuo kympin puristukset pitäis olla ees paha e85 käytössä, mut mites toi kansi? Onkos täällä monikin tehny kannelle palotilojen muokkausta nakutuksen vähentämiseks? ::) Onko järkeä avartaa palotiloja?

Nuo puristukset pikemminkin auttavat kylmäkäynnistyksessä, kunhan pakkaset saapuvat!  ;)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Pöndeix

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 räpellystä/turbotusta pikkubudjetilla
« Vastaus #169 : 08.01.2014, 23:13:41 »
Vakio suuttimet (B230 turbon vihreäpäiset) riittävät Wiinalla sinne niukasti vajaaseen 200 polleen asti ja sitten niiden aukioloaika on 95%, mikä on vakio LH:n maksimi karttojen mukaan.

Onks tää nyt varmaa tietoa? Mietin vaan että rupeenko virittelee tuota bp-säädintä paikalleen vai jätänkö hyllyyn..

No mut tänään tuli tosiaan japanista pakettia, eli turbon purin ja katoin vähän mitä se on syöny. Ensimmäinen purkamani turbo joten kattoo nyt miten menee kasaan ;D Harrastusmielessä kokeilen korjaussarjaa :)





Saabin välijäähy, aika kivuttomasti menee syylärin eteen.

Nissan Skyline R32 Gts-t & Ford Sierra

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 240 räpellystä/turbotusta pikkubudjetilla
« Vastaus #170 : 09.01.2014, 02:57:12 »
Onks tää nyt varmaa tietoa? Mietin vaan että rupeenko virittelee tuota bp-säädintä paikalleen vai jätänkö hyllyyn..

Kotiläksyjen tekeminen!  :nuhtelu

Suuttimet oikean kokoiseksi ja bensanpaineet sinne, mihin ne on tarkoitettu (3bar) ja lastulla loput!  :idiot2:
Lainaus
Kyseiset suuttimet, joista töhnä löytyi ovat 0280150804 numerolla olevat Boschilaiset

Lueskele vaikka takapotkujen FAQ-osiosta mittailemiani ja kirjoittelemiani pieniä havaintojani.   ???

Minähän en mitään oikeasti varmaa tiedä mistään, mitä en ole itse alustapitäen kehittänyt fysiikanlaeista alkaen, joten tyydyn tälläiseen mutuiluun.    :buck2:

Jos vastaväitteitä on, kuuntelen mielelläni perusteltuja sellaisia.    ;)

Ps. Tuosta coolerista haluan sanoa, että osta oikea cooleri! :buck2:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Pöndeix

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 räpellystä/turbotusta pikkubudjetilla
« Vastaus #171 : 09.01.2014, 08:35:27 »
Ei enää kotiläksyt kiinnosta. Eikös nuo 337cc suuttimet oo just 230 turbon?? Sä sanot riittävän viinalla 200hp asti ja omalla laskukaavalla ei riitä kun 160, siks kysyin että onko varma tieto jos en sit ite osaa laskee.

Ja mikä täällä foorumilla on b.paineen nostamista vastaan? Jos volvon alkup. pumput ei jaksa nostaa painetta niin ok mutta mul tuo datsunin pumppu mikä jaksaa kyllä vaivatta vielä 5 bar ainaki puskea
Nissan Skyline R32 Gts-t & Ford Sierra

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 240 räpellystä/turbotusta pikkubudjetilla
« Vastaus #172 : 09.01.2014, 13:00:41 »
337 tai 317cc/min lähteestä riippuen on noiden B230FT/FK vakiosuuttimien virtaama.  Joku mittaustulos on 312cc/min.

Sä sanot riittävän viinalla 200hp asti ja omalla laskukaavalla ei riitä kun 160, siks kysyin että onko varma tieto jos en sit ite osaa laskee.

Laskurit antavat erilaisia tuloksia siitä riippuen, mikä on suuttimien maksimi aukioloaika ja BSFC-kerroin, joten niillä saa suuntaa antavia tuloksia.

Sanoin, että Wiinalla saa niukasti vajaat 200 pollea. Ja tuo niukasti tarkoittaa tuossa kohden sitä, että marginaaleilla mennään, joka tarkoittaa rapinan rajoilla menemistä (laihalla).

Polttoaineen paineen nostaminen on siksi hitusen kyseenalaista, sillä paineen noston antama virtaaman lisäys on aika pieni suhteessa paineeseen. 3->5 baaria ~ +30% lisää tuottoa.  Sitten taas pitää karttoja räplätä, sillä nostetulla paineella tulee suuttimien kanssa virtaaman lineaarisuudessa omituisuuksia lyhyillä aukioloajoilla = karttojen välppäystä.

Wiinalla läträtessä suoraan +600cc/min suuttimet ja lastu sen mukaan ja sitten sitä motorspottia ihan niin paljon, kun halua ja tahtoa on.



Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Pöndeix

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 räpellystä/turbotusta pikkubudjetilla
« Vastaus #173 : 09.01.2014, 23:22:13 »
Turbo takas kasassa ja 30l viinaa tankissa. Välykset hävis ja savutus loppu.
Nissan Skyline R32 Gts-t & Ford Sierra

Poissa Pöndeix

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 räpellystä/turbotusta pikkubudjetilla
« Vastaus #174 : 13.01.2014, 08:02:53 »
Että sellasta..kaks päivää kerkes pakkasessa seisoa ja nyt aamulla ei jaksanu käyntiin lähteä. En sit tiiä ajelisko talven suosiolla bensalla, muutenki on 40km e85 asemalle matkaa. Ei jaksais välttämättä mitään vastuksiakaan väsäillä
Nissan Skyline R32 Gts-t & Ford Sierra

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 240 räpellystä/turbotusta pikkubudjetilla
« Vastaus #175 : 13.01.2014, 11:03:02 »
Että sellasta..kaks päivää kerkes pakkasessa seisoa ja nyt aamulla ei jaksanu käyntiin lähteä. En sit tiiä ajelisko talven suosiolla bensalla, muutenki on 40km e85 asemalle matkaa. Ei jaksais välttämättä mitään vastuksiakaan väsäillä

Kun pakkanen menee sinne -5C alle, niin kylmässä käynnistyminen muuttuu vaikeaksi. Tämä en ole vika vaan ominaisuus, jos moottorinohjausksen karttoja ei ole väsäilty etanolia silmälllä pitäen taikka käytetty jotain bioadapteria.

Ja turbovinokoneella -15C jälkeen se on joka tapauksessa oma operaationsa. Oli bioadapteria tai ei ja oli kartat väsätty Wiinalle taikka eivät.

Aiheesta on luettavissa tarinaa täältä:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3167.0


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Pöndeix

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 räpellystä/turbotusta pikkubudjetilla
« Vastaus #176 : 13.01.2014, 15:36:25 »
Kyllä mä sen taas tiedän että se on ominaisuus mutta tiedän myös monta autoa millä ajetaan e85 kesät ja talvet. Joissain on käytetty tuota ect kikkaa eli sopiva vastus ja katkasija väliin. Luulis toimivan jopa volvossa?

Mitä nyt nopeesti autodatasta vilkasin niin arvot meni jotenkin näin:

80°C  -  290-364Ω
60°C  -  550-620Ω
40°C  -  1080-1320Ω
20°C  -  2280-2720Ω
-10°C -  8260-10560Ω

Eli jos laittas vaikka -30°C mukaan tollasen 32kΩ vastuksen niin sillonhan sais -15°C kelissä startissa tuplasti enemmän kakkua kun mitä normaalisti? Sit kun vähän lämpeis niin napsauttas pois päältä. Tai sitten fiksuna laittais vaikka säädettävän potentiometrin. Jos joku laittanu niin voi vaikka kokemuksia heittää?

Olishan se saattanu lähteekin aamulla käyntiin mutta vanha Vartan akku näytti antavan peräks. Täyteen ladattuna jaksaa kaks kertaa startata..
« Viimeksi muokattu: 13.01.2014, 16:10:23 kirjoittanut Pöndeix »
Nissan Skyline R32 Gts-t & Ford Sierra

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 240 räpellystä/turbotusta pikkubudjetilla
« Vastaus #177 : 13.01.2014, 16:23:27 »
Kyllä mä sen taas tiedän että se on ominaisuus mutta tiedän myös monta autoa millä ajetaan e85 kesät ja talvet. Joissain on käytetty tuota ect kikkaa eli sopiva vastus ja katkasija väliin. Luulis toimivan jopa volvossa?

No, jos se on samalla moottorilla ja ohjauksella varustettu auto, niin silloin kyllä. Jos ei, tilanne on toinen.

Tuon kikan toiminta riippuu kylmärikastusten määrästä.

Volvon lämpötila-anturin resistanssi/lämpötila-graafi.
http://aijaa.com/A1EBve

Eli jos laittas vaikka -30°C mukaan tollasen 32kΩ vastuksen niin sillonhan sais -15°C kelissä startissa tuplasti enemmän kakkua kun mitä normaalisti? Sit kun vähän lämpeis niin napsauttas pois päältä.

Ja riippuen binääristä, joka LH:ssasi majailee, niin kylmäkäynnistys ei nouse välttämättä edes -12C - max välillä noin paljoa (tuplaannu). Puhumattakaan kylmärikastuksesta, joka vaihtelee binäärin mukaan yllättävän paljon.

Sen nousu on yllättävän pientä enää nollakelin alapuolella, vaikka se onkin käytössä sinne 60-70C välille asti.

Käynnistysrikastus on Wiinalla esim. flexissä jo 100% ja kylmärikastus tuon päälle reilun 100%.

Olishan se saattanu lähteekin aamulla käyntiin mutta vanha Vartan akku näytti antavan peräks. Täyteen ladattuna jaksaa kaks kertaa startata..
Noissa olosuhteissa se nykyinen akkusi ei riitä kun pakkanen menee alle -15C, sillä hörähdyksen saat aikaiseksi, muttet paljoa muuta. Tosin jos ruttuja on enemmän kuin FK/FT pannussa, se auttaa, vaikkakaan se ei tee ihmeitä.

Lisäksi se sahaaminen ei kannata, vaan lyhyet starttaukset.

Ongelma on siinä, ettei Wiina höyrysty tarpeeksi hyvin riittävän kylmässä, että käynnistys olisi kivuton.

Kyllä sen Wiinakoneen saa käyntiin vielä -38C pakkasessakin ja lohkon lämpötilassa, mutta se vaatii todellakin tervettä akkua, sillä se on useamman minuutin rupeama. Tiedän kokemuksesta, koska ajan puhtaalla RE85:lla läpi vuoden.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Pöndeix

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 räpellystä/turbotusta pikkubudjetilla
« Vastaus #178 : 13.01.2014, 16:32:57 »
Ok, siirryttävä sit takas bensaan kerta on noin hankalaa.
Nissan Skyline R32 Gts-t & Ford Sierra

Poissa Pöndeix

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 räpellystä/turbotusta pikkubudjetilla
« Vastaus #179 : 13.01.2014, 18:51:42 »
No jaa, jos sitä blendailis sit vaan tarvittaessa..Heitin 10l bensaa tankkiin tuon 30litran e85 kaveriks ja pamahti käyntiin nätisti ja hyvin kävi heti tyhjää. Pitää kattoa milläsillä seoksilla lähtee vielä helposti käyntiin, olis varmaan paljon pienemmästäkin määrästä ollu apua.
Nissan Skyline R32 Gts-t & Ford Sierra

 

Elekma  Autoracing