Kyllä mä sen taas tiedän että se on ominaisuus mutta tiedän myös monta autoa millä ajetaan e85 kesät ja talvet. Joissain on käytetty tuota ect kikkaa eli sopiva vastus ja katkasija väliin. Luulis toimivan jopa volvossa?
No, jos se on samalla moottorilla ja ohjauksella varustettu auto, niin silloin kyllä. Jos ei, tilanne on toinen.
Tuon kikan toiminta riippuu kylmärikastusten määrästä.
Volvon lämpötila-anturin resistanssi/lämpötila-graafi.
http://aijaa.com/A1EBveEli jos laittas vaikka -30°C mukaan tollasen 32kΩ vastuksen niin sillonhan sais -15°C kelissä startissa tuplasti enemmän kakkua kun mitä normaalisti? Sit kun vähän lämpeis niin napsauttas pois päältä.
Ja riippuen binääristä, joka LH:ssasi majailee, niin kylmäkäynnistys ei nouse välttämättä edes -12C - max välillä noin paljoa (tuplaannu). Puhumattakaan kylmärikastuksesta, joka vaihtelee binäärin mukaan yllättävän paljon.
Sen nousu on yllättävän pientä enää nollakelin alapuolella, vaikka se onkin käytössä sinne 60-70C välille asti.
Käynnistysrikastus on Wiinalla esim. flexissä jo 100% ja kylmärikastus tuon päälle reilun 100%.
Olishan se saattanu lähteekin aamulla käyntiin mutta vanha Vartan akku näytti antavan peräks. Täyteen ladattuna jaksaa kaks kertaa startata..
Noissa olosuhteissa se nykyinen akkusi ei riitä kun pakkanen menee alle -15C, sillä hörähdyksen saat aikaiseksi, muttet paljoa muuta. Tosin jos ruttuja on enemmän kuin FK/FT pannussa, se auttaa, vaikkakaan se ei tee ihmeitä.
Lisäksi se sahaaminen ei kannata, vaan lyhyet starttaukset.
Ongelma on siinä, ettei Wiina höyrysty tarpeeksi hyvin riittävän kylmässä, että käynnistys olisi kivuton.
Kyllä sen Wiinakoneen saa käyntiin vielä -38C pakkasessakin ja lohkon lämpötilassa, mutta se vaatii todellakin tervettä akkua, sillä se on useamman minuutin rupeama. Tiedän kokemuksesta, koska ajan puhtaalla RE85:lla läpi vuoden.