Autodiagnoosi  Carcom Oy

b19a:n turbotus

  • 199 Vastauksia
  • 81172 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3343
  • Boxy, but good
Vs: b19a:n turbotus
« Vastaus #75 : 21.11.2011, 19:54:17 »
En nyt ihan ymmärtänyt kysymystä?
Mutta siis max tehohan on mallisarjan tehokkaimman mallin teho + 20%. Ja tällöin auton pitää vastata alustaltaan ja jarruiltaan sitä mallisarjan tehokkainta. Sen määrää laki ja siihen ei auta maahantuojan tai valmistajan lausunnot. Vai mitä tarkoitit?
Tarkoitti varmaan sitä, että saako todistusta sellaiselle muutokselle että "vaihdetaan" koneeksi se B19AT eli jälkiasennusturbo. Tuossa mallissahan on sama alusta kuin vakiomallissakin eli ei tarvita mitään muutoksia koneen lisäksi. Silloin auto olisi muuten ihan sama lukuunottamatta pientä ylipainetta imusarjassa  :P

Kai?
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa jahveli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 297
  • www.vrcf.fi
Vs: b19a:n turbotus
« Vastaus #76 : 21.11.2011, 19:57:29 »
Näissähän 200 sarjan Volvoissa on melko pitkälle samat alustat. Tietysti iskareissa, jousissa ja jarruissa on eroja, mutta ei puututa näihin.
Olen muistaakseni jossain nähnyt ja kuulut että Volvon moottorin voisi penkittää 220hv, jolla se saadaan vielä sallituiksi tehoiksi. Eli tähän laillisuuden todistamiseen tarvitaan vielä maahantuojalta todistus, joka todistaa sen tehorajan. Eli olkohan se raja tuolloin 200hv + 20% = 220hv.

Tällästä lappua haeskelen. Toni Volvosivuilla oli juttua joskus, mutta nytten en pääse tuonne surfailemaan. Ei toimi sivut :'(

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3343
  • Boxy, but good
Vs: b19a:n turbotus
« Vastaus #77 : 21.11.2011, 20:00:16 »
Näissähän 200 sarjan Volvoissa on melko pitkälle samat alustat. Tietysti iskareissa, jousissa ja jarruissa on eroja, mutta ei puututa näihin.
Olen muistaakseni jossain nähnyt ja kuulut että Volvon moottorin voisi penkittää 220hv, jolla se saadaan vielä sallituiksi tehoiksi. Eli tähän laillisuuden todistamiseen tarvitaan vielä maahantuojalta todistus, joka todistaa sen tehorajan. Eli olkohan se raja tuolloin 200hv + 20% = 220hv.

Tällästä lappua haeskelen. Toni Volvosivuilla oli juttua joskus, mutta nytten en pääse tuonne surfailemaan. Ei toimi sivut :'(
20% 200hv:sta on 40hv
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa jahveli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 297
  • www.vrcf.fi
Vs: b19a:n turbotus
« Vastaus #78 : 21.11.2011, 20:09:21 »
20% 200hv:sta on 40hv

niimpä on, liian monta rautaa tulessa samaan aikaan :2funny:

Mutta kuitenkin laskua huomioimatta se raja oli 220hv pinnassa. Pitäs vaan saada se juttu auki sieltä tonin kotisivuilta niin sais varmuuden tuohon muistin varaiseen tietoon... :idiot2:

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: b19a:n turbotus
« Vastaus #79 : 21.11.2011, 22:32:52 »
Aivan, nyt taisin ymmärtää mitä ajat takaa  :)
Eli kun teho saa kasvaa max 20% siitä mallisarjan tehokkaimmasta, niin tarkoitat siis että millä se osoitetaan konttorilla että mikä on se mallisarjan tehokkain?
Sitä en tiedä kirjoittaako volvo nykyään todistuksia siitä minkä tehoisena mitäkin mallia on tehty, mutta välttämättä se maahantuoja kirjoittama lappu ei ole pakollinen. Riippuu tosin konttorista.
Eli itse kysymykseen tästä nyt ei juuri apua ollut.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Vs: b19a:n turbotus
« Vastaus #80 : 21.11.2011, 23:09:36 »
Ohhoijaa....

Nopea kertaus.
Volvon on joskus kirjoittanut teholappuja, jonka avulla heidän puolesta todistetaan, että 240 koppaan saa laittaa enemmän tehoa kuin Suomessa tuo vertailuna käytetty B21ET 155hv+20%, edellyttäen että jarrut, iskarit, jouset ja vakaajat vastaa Turbo-mallia.

Nykyään eivät enää kirjoita noita papereita? ja toisaalta se paperi ei koskaan ole ollut sellainen, että se menisi lain edelle. Eli autot jotka on paperin avulla saatu "ylitehoisina" muutostettua, ovat kuitenkin laittomia ja periaatteessa Trafi voisi tahtoessaan kutsua autot uudestaan näytillä ja vaatia tekemään niistä tuon 155hv+20% LAIN mukaisia.

Mitä tulee tuohon R-Sportin setillä muutostamiseen, niin jos Volvolta saa tyypityslapusta koipion tai lausunnon jossa he ilmoittavat että sarjoja on laitettu vakioon B19A tai muuhun koneeseen ja muuten täysin vakioon autoon alustan ja jarrujen osalta, voisi tuo muutos mennä läpi ilman teholappuja ja isompia selostuksia aiheesta.

Yllä olevaa voi vielä joku vähän tarkennella, mä jatkan loman viettoa ja painun merenrantaan katsomaan kun pelikaanit ui ja nauttimaan parit cervezat kuuman kosteaan Venezuelan yöhön.

Poissa jahveli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 297
  • www.vrcf.fi
Vs: b19a:n turbotus
« Vastaus #81 : 22.11.2011, 08:19:30 »
Mitenkäs tämä moottorimalli B19ETIC, 1986 cm3, 125 kW (170 hv), 1984. :-\ Löysin tuollaisen tiedon netistä ja olen törmännykkiin kyseiseen moottoriin.
Eli jos tuo laskettaisiin mallisarjan tehokkaimmaksi niin lailiset tehot olis ne reilut 200 hv.

Pitää käydä Volvolta kyselemässä seuraavan varaosatilauksen yhteydessä mallisarjan teholistaa katsuria varten. Tulee omaan muutenkin muutos prosentteja niin on tehojen osalta ainakin jotain todisteita vaikka olisikin sitten se 155hv tai 170 hv.

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Vs: b19a:n turbotus
« Vastaus #82 : 23.11.2011, 15:30:00 »
Mitenkäs tämä moottorimalli B19ETIC, 1986 cm3, 125 kW (170 hv), 1984. :-\ Löysin tuollaisen tiedon netistä ja olen törmännykkiin kyseiseen moottoriin.
Eli jos tuo laskettaisiin mallisarjan tehokkaimmaksi niin lailiset tehot olis ne reilut 200 hv.

Pitää käydä Volvolta kyselemässä seuraavan varaosatilauksen yhteydessä mallisarjan teholistaa katsuria varten. Tulee omaan muutenkin muutos prosentteja niin on tehojen osalta ainakin jotain todisteita vaikka olisikin sitten se 155hv tai 170 hv.
B19ETIC ei käy vertailuun, koska välijäähdytinpaketti oli lisävaruste, jonka mukana tuli ahtoja nostava solenoidi. Samoin ei käy B21ETIC jossa oli 18xhv.

Yleisesti vertailumallien tehojen kanssa pähkäily on ihan turhaa, koska alustavaatimukset on samat, eikä ne tehot kuitenkaan ole leiman jälkeen sitä mitä penkkilapussa seisoo tai annetaan vertailutehoksi. Ja penkkilapun hinta ei voi kaataa koko projektia tai sitten ollaan väärällä menttaliteetilla koko hommassa.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1914
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: b19a:n turbotus
« Vastaus #83 : 24.11.2011, 18:27:23 »
Muutaman hepan enemmänhän voisi saada otteeseen sillä perusteella että jenkeissä on käsittääkseni myyty B21FTic, jonka pitäisi käydä vertailumallista, mutta onko tuolla nyt paskankaan merkitystä? Jos sen laitteen on saanut ylipäätään rakennettua, niin kyllä sen leimattua saa.

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Vs: b19a:n turbotus
« Vastaus #84 : 24.11.2011, 18:46:49 »
Muutaman hepan enemmänhän voisi saada otteeseen sillä perusteella että jenkeissä on käsittääkseni myyty B21FTic, jonka pitäisi käydä vertailumallista, mutta onko tuolla nyt paskankaan merkitystä? Jos sen laitteen on saanut ylipäätään rakennettua, niin kyllä sen leimattua saa.
Nimenomaan. Ihan turha vaivata päätä muutamalla hepalla, kuten sanoin, yksikään muutetuista ei ole leimatehoissa kuitenkaan leiman jälkeen.

Poissa jahveli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 297
  • www.vrcf.fi
Vs: b19a:n turbotus
« Vastaus #85 : 25.11.2011, 10:53:32 »
Se on kyllä totta ;D

Poissa Mutanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
Vs: b19a:n turbotus
« Vastaus #86 : 12.05.2012, 15:17:05 »
Onkos kukaan tukkinu kannesta noita imusarjan nestekierron reikilöitä?  :idiot2: siis kun kaasarikoneen kanteen iskee sähköruutan imusarjan.. vai meneekö kansi vaihtoo  ::)
Volvo 242 -79
Volvo 240 -86 b19, ms1, turbo
Volvo V40 -97 2.0

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3343
  • Boxy, but good
Vs: b19a:n turbotus
« Vastaus #87 : 12.05.2012, 15:40:50 »
Onkos kukaan tukkinu kannesta noita imusarjan nestekierron reikilöitä?  :idiot2: siis kun kaasarikoneen kanteen iskee sähköruutan imusarjan.. vai meneekö kansi vaihtoo  ::)
Toki! Kahdestakin.





Joku kuusiokolopultti sinne meni, en nyt muista mutta olisko ollu M14, toisesta reiästä joutuu isontaan 13.5mm terällä ja survasee sinne. Takapään reikään menee semmosenaan muutakun survasee suorassa kiinni kupariprikan kanssa. Kannattaa tosin lyhentää se pultti sopivan mittaiseksi ettei tuki vesikanavia.
Etupäähän joutuu viilaamaan pultista osan pois tai vaihtoehtoisesti imusarjasta.

Siihen tosin löytyy ihan tulppaakin volvolta eikä maksa paljoa. Omaan tilasin ja eka oli väärä niin pistin sitten pultit.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Mutanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
Vs: b19a:n turbotus
« Vastaus #88 : 12.05.2012, 16:01:05 »
Jees kiitos vastauksesta! Jäärata autoon tulossa ni eiköhän nuo pultit vältä :D
Volvo 242 -79
Volvo 240 -86 b19, ms1, turbo
Volvo V40 -97 2.0

Poissa Bagitus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 73
  • www.vrcf.fi
Vs: b19a:n turbotus
« Vastaus #89 : 12.08.2012, 19:18:38 »
onko kenelläkään hajua mikä on kyseinen alipaine härpäke on ja mihin se kytketään r-sport sarjan kanssa vai jätetäänkö kokonaan pois?



 

Autoracing  KL-varaosat