KL-varaosat  Race.fi

V70 2.5 TDI -97 Pumpun ajoitus

  • 17 Vastauksia
  • 12421 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa balthar

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
V70 2.5 TDI -97 Pumpun ajoitus
« : 05.11.2013, 07:57:09 »
Elikkäs, osaako kukaan sanoa tuosta hienosäädöstä yhtään tarkemmin, Eilen tarkistin Vol-fcr:llä ajoituksen ja se asettui -1.5 asteen paikkeille, pikkaisen myöhäisellä eikös? mutta huomasin myös katsellessani että se säätimen käyttöprosentti oli jotain 80% pintaan, eli eikös tämä viittaisi siihen että ennakko on huomattavasti myöhäisellä?

Ongelmana on todella huono käynnistyvyys kylmemmällä. Nollakelillä ei meinaa saaha käyntii ilman lämmitystä, mutta kun kone hieman lämpeää ni lähtee tosi hyvin käyntiin? Onko vika jumittuvassa säätimessä vai missä?

Ja sikäli mikäli pumppua joutuu hienosäätämään, niin siihen olisi kiva saada pikaohje, koska tähän vehkeeseen sitä en ole koskaan tehnyt ja järjestelmä on muutenkin hieman erikoisempi kuin 1.9 tdi:ssä :P

Kyseessä siis tämä volkkarin 2.5 5-sylinterinen kone.

Kiitoksia.

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5 TDI -97 Pumpun ajoitus
« Vastaus #1 : 05.11.2013, 08:13:19 »
Mekaaninen ajoitus kuntoon heittokellolla, niin jo rupee starttaamaan. :hello:
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: V70 2.5 TDI -97 Pumpun ajoitus
« Vastaus #2 : 05.11.2013, 08:37:41 »
Mekaaninen ajoitus kuntoon heittokellolla, niin jo rupee starttaamaan. :hello:

Ei se heittokellomenetelmä sen ihmeellisempiä tuloksia tuo kuin mekaanisen ajoituksen mittaaminen softalla?

V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5 TDI -97 Pumpun ajoitus
« Vastaus #3 : 05.11.2013, 10:25:54 »
Ei se heittokellomenetelmä sen ihmeellisempiä tuloksia tuo kuin mekaanisen ajoituksen mittaaminen softalla?
Ok, sinulla näkemys, minulla kokemus. :hello:
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: V70 2.5 TDI -97 Pumpun ajoitus
« Vastaus #4 : 05.11.2013, 11:33:42 »
Ok, sinulla näkemys, minulla kokemus. :hello:

Molemmilla tavoilla on tuota omaa pumppua ajoitettu, sekä siten että heittokellolla siitä pumpun päästä että testerillä arvoja lukien.

Toki olen aina ollut ns. apupoikana tässä hommassa, kellomenetelmässä siten että tuijotin kelloa ja vaimon veli sääti. Ja tietokoneen perässä tässä testerimenetelmässä. :)

Mutta lähinnä sitä hain takaa, että mittaustulos se tulee molemmista. On sitten säätäjästä ja mittaajasta enemmän kiinni kuinka sen saa kohdalleen.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5 TDI -97 Pumpun ajoitus
« Vastaus #5 : 05.11.2013, 12:19:48 »
No minulla säädettiin tietsikalla "sinisellä" ajoitus, hukkaan meni 60e. Käynnistyminen ei muuttunut miksikään. Mutta vuosi sitten Miksu vaihtoi autooni pumpun hihnan, ja sääti mekaanisen ajoituksen, jopa rupesi starttaamaan, oli sitten kylmä tai kuuma kone. Paras oli -27, tosin piti 3 kertaa hehkuttaa.Ei ole ollut ongelmia. Tämä minun kokemus.  :hello:
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: V70 2.5 TDI -97 Pumpun ajoitus
« Vastaus #6 : 05.11.2013, 16:23:49 »
No minulla säädettiin tietsikalla "sinisellä" ajoitus, hukkaan meni 60e. Käynnistyminen ei muuttunut miksikään. Mutta vuosi sitten Miksu vaihtoi autooni pumpun hihnan, ja sääti mekaanisen ajoituksen, jopa rupesi starttaamaan, oli sitten kylmä tai kuuma kone. Paras oli -27, tosin piti 3 kertaa hehkuttaa.Ei ole ollut ongelmia. Tämä minun kokemus.  :hello:

Siis mekaanisesti se ajoitus aina säädetään näissä. Erona on vaan se, tarkistetaanko ajoitus heittokellolla vai testerillä. :hello:
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V70 2.5 TDI -97 Pumpun ajoitus
« Vastaus #7 : 05.11.2013, 17:03:07 »
Jos moottorin perusajoitus ei oo kohdallaa (kammen/nokan asento toisiinsa nähden) niin kohdalleen säätäminen kellolla tai testerin avustuksella ei auta kuin tuurilla.

Poissa balthar

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5 TDI -97 Pumpun ajoitus
« Vastaus #8 : 05.11.2013, 19:12:39 »
Tässä nyt ei hirveenä tullut selvennystä asiaan :D, Eikös ecu säädä itse auton käynnistyttyä ajoituksen kohdillee, Tämä tapaus lähtee roikassa olon jälkeen kyllä todella nätisti käyntiin mutta kylmänä ei meinaa millään lähteä. vol-fcr:llä ei taida itse etes pystyä sitä ajoitusta säätämään, vaan pitäisi käyttää sitten tuolla kalliissa huollossa.. Mutta liekkö siitä hyötyäkään.

Paljonko sen säätimen prosentti arvo kuuluisi olla tyhjäkäynnillä? koska tässä tapauksessa se tosiaankin on siellä 80% pintaan, eli niinkuin yrittäisi hirveänä säätää ennakkoa kohdilleen. Eikö tuo mekaaninen säätö toimi ihan samalla periaatteella kuin 1.9 tdi:ssäkin, löysätään pumpun hihnapyörän pultteja ja pyöritetään pumppua haluttuun suuntaan (todella hennosti ja vähän kerrallaan) ja sen jälkeen kiritään pultit. Tosin tässä siihen ei taida olla vain keinoa varmistaa että onko se kohillaan. Vag-comia apuna käyttäen on tullut tuo tehtyä useaankin otteeseen.

Poissa volvertti75

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 466
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5 TDI -97 Pumpun ajoitus
« Vastaus #9 : 05.11.2013, 19:32:10 »
onko hehkut kunnossa :)
ei se niin mene ettei jotenni mene
volvo v70 t mk1 volvo v70 mk1 tdi paku
volvo 740 deeku
nissan king cab 4x4

Poissa balthar

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5 TDI -97 Pumpun ajoitus
« Vastaus #10 : 05.11.2013, 19:43:05 »
Ainakin niitä on vaihdettu jatkuvaa, ja tarkistettu että virta tulee hehkuille, eli sanoisin että on kunnossa koska vika ei ole hävinnyt aikasemminkaan hehkujen vaihdolla :D.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: V70 2.5 TDI -97 Pumpun ajoitus
« Vastaus #11 : 05.11.2013, 20:24:40 »
Tässä nyt ei hirveenä tullut selvennystä asiaan :D, Eikös ecu säädä itse auton käynnistyttyä ajoituksen kohdillee, Tämä tapaus lähtee roikassa olon jälkeen kyllä todella nätisti käyntiin mutta kylmänä ei meinaa millään lähteä. vol-fcr:llä ei taida itse etes pystyä sitä ajoitusta säätämään, vaan pitäisi käyttää sitten tuolla kalliissa huollossa.. Mutta liekkö siitä hyötyäkään.

No juu, lähti vähän sivuraiteelle, pahoittelut siitä. :)

Mutta siitä ajoituksestahan nämä ovat tosi tarkkoja. Se ecun suorittama säätö ei pysty korjaamaan tilannetta, jos perusajoitus ei ole kohdallaan.

Ja millään testerillä (ei edes merkkiliikkeen) ei ajoitusta säädetä vaan katsotaan mihin suuntaan rullilta säädetään ja kuinka paljon.

Mutta onko startti varmasti kunnossa? Pyörittääkö kunnolla konetta vai hieman laiskasti?

Lainaus
Paljonko sen säätimen prosentti arvo kuuluisi olla tyhjäkäynnillä? koska tässä tapauksessa se tosiaankin on siellä 80% pintaan, eli niinkuin yrittäisi hirveänä säätää ennakkoa kohdilleen. Eikö tuo mekaaninen säätö toimi ihan samalla periaatteella kuin 1.9 tdi:ssäkin, löysätään pumpun hihnapyörän pultteja ja pyöritetään pumppua haluttuun suuntaan (todella hennosti ja vähän kerrallaan) ja sen jälkeen kiritään pultit. Tosin tässä siihen ei taida olla vain keinoa varmistaa että onko se kohillaan. Vag-comia apuna käyttäen on tullut tuo tehtyä useaankin otteeseen.

Ihan sama periaate siis. Ja vol-fcr:n uusimmalla versiolla näkee tuon ajoituksen.
« Viimeksi muokattu: 05.11.2013, 20:26:23 kirjoittanut Taavi.H »
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6621
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: V70 2.5 TDI -97 Pumpun ajoitus
« Vastaus #12 : 05.11.2013, 20:27:25 »
En tiedä tarkkaan, että mitä arvoa testerillä mitataan, kun ajoitusta säädetään, mutta virheellisesti moni luulee, että se mitattu lukema on suoraan ennakko. Tästä syystä moni säätää arvon toleranssin sallimissa rajoissa mahdollisimman paljon miinukselle ja luulee, että ollaan aikaisella.

Käytännössä asia on juurikin toisin päin ja siitä syystä "paku97" kokemukset heittokellolla säätämisestä ovat paremmat, koska siitä kellosta näkee suoraan, että on varmasti aikaisen puolella. Testerillä mitattaessa pitääkin siis se mitattu arvo säätää mahdollisimman paljon plussalle, jotta kylmäkäynnistys olisi jouhevaa.

Joskus omassa tdi:ssä oli ajoitus säädetty niin paljon plussalle, että välillä moottorin häiriövalokin syttyi, mutta kylmäkäynnistyvyys oli huippuluokkaa 8)
« Viimeksi muokattu: 05.11.2013, 20:29:26 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa balthar

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5 TDI -97 Pumpun ajoitus
« Vastaus #13 : 05.11.2013, 20:43:24 »
Lainaus
Mutta siitä ajoituksestahan nämä ovat tosi tarkkoja. Se ecun suorittama säätö ei pysty korjaamaan tilannetta, jos perusajoitus ei ole kohdallaan.

Ja millään testerillä (ei edes merkkiliikkeen) ei ajoitusta säädetä vaan katsotaan mihin suuntaan rullilta säädetään ja kuinka paljon.

Mutta onko startti varmasti kunnossa? Pyörittääkö kunnolla konetta vai hieman laiskasti?
Startti on kunnossa kyllä, apuvirtaa antamalla pyörii hieman nopeemmin tiete, että akkukin voi olla huono mutta omasta mielestä se kyllä pyörii silläkin aika hyvin.

Lainaus
En tiedä tarkkaan, että mitä arvoa testerillä mitataan, kun ajoitusta säädetään, mutta virheellisesti moni luulee, että se mitattu lukema on suoraan ennakko. Tästä syystä moni säätää arvon toleranssin sallimissa rajoissa mahdollisimman paljon miinukselle ja luulee, että ollaan aikaisella.

Käytännössä asia on juurikin toisin päin ja siitä syystä "paku97" kokemukset heittokellolla säätämisestä ovat paremmat, koska siitä kellosta näkee suoraan, että on varmasti aikaisen puolella. Testerillä mitattaessa pitääkin siis se mitattu arvo säätää mahdollisimman paljon plussalle, jotta kylmäkäynnistys olisi jouhevaa.

Joskus omassa tdi:ssä oli ajoitus säädetty niin paljon plussalle, että välillä moottorin häiriövalokin syttyi, mutta kylmäkäynnistyvyys oli huippuluokkaa 8)

Vol-fcr näyttää asteina ennakon, ja kertoo haarukan minkä sisään sen pitäisi osua ja tässä tilanteessa ennakko oli -1.5 - -1.8 astetta. Haarukan ollessa -2.0 - 0.5. Eli juurikin väärässä päässä kertomasi perusteella? Eikös - meinaa lähinnä sitä että ollaan myöhäsellä (Näin minä sen käsitin alunperinkin, eli asteita paljonko pumppu tulee nokka-akselista jäljessä) Eli sitä saisi melkein sen 1.5 astetta kääntää aikasemmalle, jolloin sen pitäisi olla noin 0 pintaan, joka tuntuisi loogiselta vaihtoehdolta?

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: V70 2.5 TDI -97 Pumpun ajoitus
« Vastaus #14 : 05.11.2013, 20:54:19 »
Voi olla että muistan väärin mutta mulla on säädetty 1.2-1.3. Ja käynnistyy kohtuu hyvin.

 

Samppasport  Futurez