Samppasport  Futurez

V70 -01 jarrutehostimen valinta

  • 37 Vastauksia
  • 17143 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Koltta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • Vittuile vaan, saunan takana on vielä tilaa.
    • Koltta karppaa
Vs: V70 -01 jarrutehostimen valinta
« Vastaus #30 : 13.12.2013, 19:45:29 »
Koltta, mainitsit tuolla haitariholkin rasvaamisen ennalta ehkäisemään tehostimen rikkoutumisen. Mistäköhän kohdasta sitä rasvaa pitäisi ruikkia? Tehostin ei ainakaan vielä vuoda mutta kilometrejä on jo kuitenkin kohta 250tkm takana niin eihän sitä tiedä mikä aamu se alkaa suhista..

En osaa sanoa auttaisiko tuon haitarikumin rasvaaminen ongelmaa, epäilen että se koko haitari on tehty aavistuksen pieneksi ja ajan kanssa aiheuttaa sen tiivisteen rikkoutumisen kun nykäisee sitä joka kerta poljinta nostaessa. Ennemmin leikkaa se haitarin kaulus pois joka menee tiivisteen uraan tai jätä se pois sieltä urasta niin siihen ei kohdistu ollenkaan mekaanista rasitusta. Molemmissa vaihtoehdoissa se haitari jää edelleen riittävän pitkäksi ja oikeaan paikkaan suojaamaan sitä sisällä olevaa akselia. Rasvan laitoin haitarin sisällä olevan (valkean) akselin ympärille että luistaa paremmin siitä tiivisteestä läpi.

Poissa Koltta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • Vittuile vaan, saunan takana on vielä tilaa.
    • Koltta karppaa
Vs: V70 -01 jarrutehostimen valinta
« Vastaus #31 : 14.12.2013, 04:32:46 »
Iltaa. Uusi jarrutehostin ja alipainepumppu nytten paikoillaan. Auto tuntuisi toimivan. Ainut, mikä vaan nyt ilmeni vaihdon jälkeen, niin DSTC järjestelmää ei saa napista painamalla suljettua, ei sitten ollenkaan, edes sutimisen estoa. Elikkä järjestelmä toimii moitteettomasti, ei vaan saa poiskytkettyä alkuunkaan. DSTC napissa palaa vihreä valo, eikä auto ilmoita mitään vikakoodeja. Voiko vika olla itse napissa, vai voiko uuden ja vanhan tehostajan niissä antureissa olla jokin ero, joka sitten vaikuttas järjestelmän toimintaan.

En osaa juurikaan tuosta DSTC järjestelmästä sanoa, mutta jos vanhan tehostimen aikana kaikki toimi ja nyt uudella ei tunnu toimivan, mikäli siinä uudessa tehostajassa tuli nuo anturit mukana, voisi kokeilla niiden antureiden vaihtamista siitä vanhasta tehostajasta siihen uuteen. Ainakin tuo jarrupolkimen asentoanturi on helppo vaihtaa, se on vain metallisella jousirenkaalla kiinni. Kun sen jousen nostaa urastaan pois, anturi tulee varovasti vetämällä ulos. Itse huomasin että cruise ei toiminut jos tuo anturi on rikki. Merkkivalot ja kaikki muuten näytti hyvältä mutta ei vain kytekytynyt päälle.

Poissa japu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -01 jarrutehostimen valinta
« Vastaus #32 : 14.12.2013, 15:40:32 »
Mystistä on tämä touhu... Otin paneelista dstc napin irti, puhaltelin liittimen hyväksi pölystä että myös liitin pesän. Nappi takaisin paikalleen ja alkoi toimimaan. Riemusta hypin sen illan.

Kunnes taas sitten alko sama ongelma. Kunnes taas seuraavalla ajokerralla toimi, ja taas ei ja taas toimi, kierre näyttää olevan loputon  :D

Huomasin tuossa, että aina kun mittariston kello vetäsee rallit, niin sillon ei toimi se dstc pois kytkentäkään, elikkä niillä saattas olla jokin yhteinen tekijä. Olisikohan vaan viisainta huoltaa se mittaristo, ja sen jälkeen vaihella niitä antureita. Tuli vanhaa tehostinta tuossa ronklittua, niin molemmat anturit on irrotettavissa. Mikä se toinen anturi siinä on, jos se toinen (se isompi pötikkä?) on se jarrupolkimen asentoanturi (?).

Poissa harald

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 466
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -01 jarrutehostimen valinta
« Vastaus #33 : 21.06.2014, 17:48:55 »
Kiitokset asiasta kiinnostuneille. Ainakin yksi samanlainen "viallinen" tehostaja on nyt korjattu ja laitettu ihan testimielessä autoon. Toimii, ei voi muuta sanoa.

Paria kappaletta nyt tutkittuani voin kertoa mikä tuon tehostajan ja itse asiassa sen tiivisteen riikkoo. Se ei ole akseli jota alunperin epäilin vaan tuo haitari"Kumi" suojus joka on toisesta päästään kiinni siinä pienemmässä akselissa. Ja toisesta päästä nakitettu sen vakuumitiivisteen uraan.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Keltaisen nuolen osoittamassa haitarikumissa on kaulus joka on vakuumitiivisteen urassa. Kun tuo haitarikumi väsyy/kovettuu eikä enää jousta, se alkaa nykimään sitä vakuumitiivistettä pois paikaltaan. Ensin se suhahtelee kun polkimen nostaa, sitten siihen tulee reikä tai palkeenkieli ja se vuotaa koko ajan. Itse vakuumitiiviste on tuon haitarin alla tiivistämässä hatarin sisällä olevaa akselia ja kuvassa valkoisella nuolella näkyvää tehostajan kuoren kaulusta.

Itse ratkaisin tämän asian seuraavasti kahdessa korjaamassani tehostajassa (molemmista vakuumitiiviste painettiin paikoilleen ja sialla paikattiin palkeenkieli ilmatiiviiksi). Leikkasin tuon haitarikumin tehostajan päästä pois noin 5mm jolloin se kantti jää pois joka sinne tiivisteen uraan menee. Haitari on edelleen riittävän pitkä suojaamaan tuon akselin ja sen voitelun, mutta ei mahdollisesti kovettuessaa nyi sitä tiivistettä pois paikaltaan. Piste.

Vanha viesti,mutta ajankohtainen :-)

Jos tehostimen kalvo on ehjä,niin korjaantuuko ongelma tiivistämällä tuon harmaan haitarikumin ja mustan tiivisterenkaan renkaan välinen imuvuoto,vai onko siellä jotain venttiilejä mitkä vuotavat alipainetta haitarikumin suuntaan,,,pitääkö siellä haitarikumin sisällä
olla alipainetta ?
,,,jos tuon haitarikumn imuvuodon saa poistettua niin toimiiko jarrutehostin oikein?

S60 v2001 103kw B5244 S2

Poissa jaakola69

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -01 jarrutehostimen valinta
« Vastaus #34 : 02.07.2014, 20:17:31 »
huippu ohjeita =) kiitetään.
« Viimeksi muokattu: 03.07.2014, 22:31:51 kirjoittanut jaakola69 »

Poissa Linkkari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -01 jarrutehostimen valinta
« Vastaus #35 : 30.09.2014, 13:48:22 »
Aika vaha aihe mut jäin miettimään et pitääkö tehostin ottaa irti paikkaamista varten vai voiko sen tehdä tehostin paikallaan?

Poissa Koltta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • Vittuile vaan, saunan takana on vielä tilaa.
    • Koltta karppaa
Vs: V70 -01 jarrutehostimen valinta
« Vastaus #36 : 17.06.2017, 10:57:54 »
Aika vaha aihe mut jäin miettimään et pitääkö tehostin ottaa irti paikkaamista varten vai voiko sen tehdä tehostin paikallaan?

Jos on gynekologin taidot ja sormet niin saattaisi se korjaus onnistua sinne kumiin ihan paikoillaankin... epäilen mutta en pidä täysin mahdottomana  ;D

Poissa Koltta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • Vittuile vaan, saunan takana on vielä tilaa.
    • Koltta karppaa
Vs: V70 -01 jarrutehostimen valinta
« Vastaus #37 : 17.06.2017, 11:00:17 »
Vanha viesti,mutta ajankohtainen :-)

Jos tehostimen kalvo on ehjä,niin korjaantuuko ongelma tiivistämällä tuon harmaan haitarikumin ja mustan tiivisterenkaan renkaan välinen imuvuoto,vai onko siellä jotain venttiilejä mitkä vuotavat alipainetta haitarikumin suuntaan,,,pitääkö siellä haitarikumin sisällä
olla alipainetta ?
,,,jos tuon haitarikumn imuvuodon saa poistettua niin toimiiko jarrutehostin oikein?

Haitarikumilla ei ole asian kanssa muuta tekemistä kuin ongelman aiheuttaja. Sen tiiveys ei vaikuta asiaan, se vain suojaa akselia lialta ja nyppii lopulta sen mustan tiivisterenkaan rikki. Olennaista on nimenomaan sen mustan tiivisterenkaan tiiveys. Kun siihen tulee haitarin nyppäämä palkeenkieli ja alkaa vuotamaan, tullaan alkuperäiseen suhina ongelmaan. Sen mustan kumin saaminen tiiviiksi niin että akseli kuitenkin liikkuu läpi, korjaa ongelman. Sitten myös tehostaja toimii oikein kun takakammiosta ei alipaine katoa suhisten.

 

KL-varaosat  Race.fi