RallyBaron  Samppasport

Turvavyön kilkattimen hiljennys

  • 44 Vastauksia
  • 17418 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jalvo

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Turvavyön kilkattimen hiljennys
« : 26.11.2013, 21:19:10 »
Moro.

Osaako kukaan sanoa saako uudesta siis 2014 V70 mitenkään koodaamalla noita turvavyön muistuttimia hiljennettyä?
Kyseessä taxi ja olis kiva ettei tuo muistutin kilkattais koko ajan, Volvolla eivät koodaa eikä myy turvavyön solkia irrallisina, mutta jos olis joku kotikoodaaja joka sais ne hiljennettyä?

Poissa kempula

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
Vs: Turvavyön kilkattimen hiljennys
« Vastaus #1 : 26.11.2013, 22:06:27 »
Hommaa purkaamolta vyö, josta otat sen soljen.
Audi A4 2.0TFSI quattro -06
Entiset:S60, 940 turbo, 740, 740

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4649
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Turvavyön kilkattimen hiljennys
« Vastaus #2 : 26.11.2013, 22:10:23 »
just samaa olin ehdottamassa,tai tolpalla kaverin autoon rupattelemaan ja leikkuri mukaan ja lopun arvaatkin.............
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa Japperi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Vs: Turvavyön kilkattimen hiljennys
« Vastaus #3 : 26.11.2013, 23:14:05 »
Omaani taiteilin 3mm vahvuisesta muovilevystä feikkisoljen puukolla ja rautasahalla ;). Oikeaa solkea voi käyttää apuna ääriviivoja piirtäessä, lukko on senverran väljä ettei homma ole ihan millin tarkkaa.

Poissa Mariini

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Vs: Turvavyön kilkattimen hiljennys
« Vastaus #4 : 27.11.2013, 09:16:57 »
Ne ei ainakaan virallisissa paikoissa enää tykkää niitä poistaa, mites Miksu? Taksin pitäis saada yks irtoklipsi uuden auton matkaan, kysäsepä. Mulla on molemmissa olltu muistuttimet päällä, pidän itse vöitä ja etupenkkiläiselle automaattisesti vihjaan "Viittiks vetää vyön kiinni?" kun pari kertaa pimpahtaa, 95% näppituntumalla vetää. Joskus voi olla asennevammaisia, lähinnä yövuoroissa.  :idiot2: Harmi, että päivitys hiljenti sitä vyömuistuttimen ääntä!  :2funny:

Erittäin ylipainoisten ihmisten kohdalla laitan sen klipsin matkustajan lukkoon. Jos hän omatoimisesti alkaa hamuamaan vyötä, sitten laitetaan, mutta muuten klipsillä.
BMW 530xd Touring -15
Ducati 999S
Ex:Volvo S80 D5 AWD Executive -11
Ex:Volvo S80 D5 AWD Summum -08

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6619
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Turvavyön kilkattimen hiljennys
« Vastaus #5 : 27.11.2013, 17:43:14 »
Oletteko miettineet, että mitä tapahtuu kolaritilanteessa, jos vyön lukossa on joku klipsi ja auto siis luulee, että turvavyö on kiinni? Turvatyyny räjähtää täydellä teholla ja siinä vaiheessa kuskilla on jo hyvän matkaa selkä irti selkänojasta ja tyyny mäjähtää vastapalloon päin silmiä. Pahimmassa tapauksessa niskat poikki :-\ Vyön lukon ollessa oikeasti auki turvatyyny räjähtää pienemmällä teholla, jolloin vältytään suuremmilta vammoilta.

Systeemin ideana kuitenkin on, että vyö on kiinni ja kolaritilanteessa vyön kiristimet sitovat ensin kuskin tiukkaan kiinni penkkiin ja sitten vasta laukaistaan turvatyyny. Nämä kaikki tapahtuvat millisekunneissa, mutta kuitenkin äärimmäisen tarkkaan suunnitellussa aikataulussa.

Poissa Mariini

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Vs: Turvavyön kilkattimen hiljennys
« Vastaus #6 : 27.11.2013, 17:56:01 »
Mun pitää ammattiautoilijan näkökulmasta sanoa, että jos:

A. On niin kusipää, että ei voi laittaa sitä vyötä, ei vaan voi
B. On vielä suurempi uuno ja laittaa sen vyön selkänsä takaa kiinni

niin ei pennin vertaa sureta jos mälli tulee ja vieruskaveri kuolee tai vammautuu. Oma oli asenteensa ja valintansa jos ei niin helppoa suojavarustetta käytä, mitätöiden satojen miljoonien rahallisen panostuksen hänen itsensä suojaksi.

C. Eli ohitan itse lukon lihavuuden takia onkin moraalisesti suurempi dilemma. Mutta tarpeeksi yritettyään saada sitä narua 130+ ympärille, tunkien sitä vastinkappaletta perseen ja penkin väliin, koska tuon kokoluokan ylittäneet eivät sitä itse kiinni saa... Ei sekään enää houkuta. Mutta vika olisi minun...
BMW 530xd Touring -15
Ducati 999S
Ex:Volvo S80 D5 AWD Executive -11
Ex:Volvo S80 D5 AWD Summum -08

Poissa Mariini

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Vs: Turvavyön kilkattimen hiljennys
« Vastaus #7 : 01.12.2013, 10:58:04 »
Unohtui listalta, mutta viimeyö toi taas tilanteen eteen, yksi muukin tilanne tuolle klipsulle:
- Se vyö ei vaan mahdu kiinni! Kun tulee riittävän "meksikolaisella" ruumiinrakenteella oleva kyytiin, sen vyön pituus ei riitä. Pakko käyttää. Olis mukava ajaa puhallusratsiaan ja kattoo,mitä mieltä siniset on, laita siinä nyt vyö kiinni kun vastinkappaleen ja lukon väliin jää ~20cm välimatkaa.  :o
« Viimeksi muokattu: 01.12.2013, 11:31:20 kirjoittanut Mariini »
BMW 530xd Touring -15
Ducati 999S
Ex:Volvo S80 D5 AWD Executive -11
Ex:Volvo S80 D5 AWD Summum -08

Poissa Valmet-20

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 313
  • www.vrcf.fi
Vs: Turvavyön kilkattimen hiljennys
« Vastaus #8 : 11.12.2013, 20:42:33 »
Ettäkö turvatyynyissä on kahdet räjäytyspanokset ja käytetään sitä, minkä turvavyö määrää? Vaikea uskoa. Onko riski, että molemmat räjähtää yhtä aikaa? Kuitenkin ovat samaan pussiin kytketty jne.

Oletteko miettineet, että mitä tapahtuu kolaritilanteessa, jos vyön lukossa on joku klipsi ja auto siis luulee, että turvavyö on kiinni? Turvatyyny räjähtää täydellä teholla ja siinä vaiheessa kuskilla on jo hyvän matkaa selkä irti selkänojasta ja tyyny mäjähtää vastapalloon päin silmiä. Pahimmassa tapauksessa niskat poikki :-\ Vyön lukon ollessa oikeasti auki turvatyyny räjähtää pienemmällä teholla, jolloin vältytään suuremmilta vammoilta.

Systeemin ideana kuitenkin on, että vyö on kiinni ja kolaritilanteessa vyön kiristimet sitovat ensin kuskin tiukkaan kiinni penkkiin ja sitten vasta laukaistaan turvatyyny. Nämä kaikki tapahtuvat millisekunneissa, mutta kuitenkin äärimmäisen tarkkaan suunnitellussa aikataulussa.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Turvavyön kilkattimen hiljennys
« Vastaus #9 : 11.12.2013, 21:19:55 »
Ettäkö turvatyynyissä on kahdet räjäytyspanokset ja käytetään sitä, minkä turvavyö määrää? Vaikea uskoa. Onko riski, että molemmat räjähtää yhtä aikaa? Kuitenkin ovat samaan pussiin kytketty jne.

On kaksi panosta ja törmäyksen suunnasta, voimakkuudesta ja turvavöiden tilasta riippuen ne räjäytetään erikseen eri vaiheissa siten, että kun matkustaja siihen tyynyyn törmää, niin se on juuri oikeassa täytösasteessa.
Jossain jenkki-versiossa törmäsin kolmeen pommiin kuskin tyynyssä.. tai siis en törmännyt onneksi, mutta kytkentäkaaviosta tuollainen löytyi, niissä taitaa olla vielä lisäksi istujan takapuolen painon tunnistinkin.

Laukaisun ajastukseen ei siis yksistään vaikuta se, että onko vyö kiinni vai ei, mutta ratkaisevassa asemassa sekin on.
« Viimeksi muokattu: 11.12.2013, 21:22:04 kirjoittanut (Miksu) »

Poissa mikko078

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • www.vrcf.fi
Vs: Turvavyön kilkattimen hiljennys
« Vastaus #10 : 11.12.2013, 21:43:31 »
kannelmäen ostarin (hki) turvavyöputkasta saa ostaa pelkkiä klipsejä ja tai klipsi+lukko yhdistelmiä... kannattaa vaan mainita taxi...
Honda accord tourer 2.2 i-cdti -06
V90 d3a -17
Bmw 325ia avo
octavia 1.9tdi -06

Poissa Valmet-20

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 313
  • www.vrcf.fi
Vs: Turvavyön kilkattimen hiljennys
« Vastaus #11 : 12.12.2013, 08:22:42 »
On kaksi panosta ja törmäyksen suunnasta, voimakkuudesta ja turvavöiden tilasta riippuen ne räjäytetään erikseen eri vaiheissa siten, että kun matkustaja siihen tyynyyn törmää, niin se on juuri oikeassa täytösasteessa.
Jossain jenkki-versiossa törmäsin kolmeen pommiin kuskin tyynyssä.. tai siis en törmännyt onneksi, mutta kytkentäkaaviosta tuollainen löytyi, niissä taitaa olla vielä lisäksi istujan takapuolen painon tunnistinkin.

Laukaisun ajastukseen ei siis yksistään vaikuta se, että onko vyö kiinni vai ei, mutta ratkaisevassa asemassa sekin on.

Ok. Perun siis tietämättömyyttäni väärät arvailuni  :-[

Poissa eki_j

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • S80 -99, V60 -11
    • EeroJaaskelainen.com
Vs: Turvavyön kilkattimen hiljennys
« Vastaus #12 : 13.12.2013, 23:15:23 »
Unohtui listalta, mutta viimeyö toi taas tilanteen eteen, yksi muukin tilanne tuolle klipsulle:
- Se vyö ei vaan mahdu kiinni! Kun tulee riittävän "meksikolaisella" ruumiinrakenteella oleva kyytiin, sen vyön pituus ei riitä. Pakko käyttää. Olis mukava ajaa puhallusratsiaan ja kattoo,mitä mieltä siniset on, laita siinä nyt vyö kiinni kun vastinkappaleen ja lukon väliin jää ~20cm välimatkaa.  :o

Meksikaaneja ja ämöriikkalaisia varten on tehtynä tämmösiä jatkeita... Kaikkea ne keksiikin... :D
Projektipäiväkirjaa: Volvo S80 2.4 -1999

Poissa Voimarauta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 224
  • Recycle Racing
Vs: Turvavyön kilkattimen hiljennys
« Vastaus #13 : 13.03.2017, 12:01:18 »
Vanhaa topiccia penkoen. Turvavyötä tulee aina käytettyä liikenteessä, mutta usein tulee sellaista pientä kävelyvauhtista siirtoakin tehtyä ettei vyötä viitsi laittaa, niin onnistuisikohan tuo varoituspimpotuksen poisto niin, että irrottaa kuskin turvavyölukon 2-pinnisen sähköliittimen ja laittaa liittimen pinnien väliin hyppylangan ja jättää sen jälkeen liittimen irralleen. Eli auto luulisi vyön olevan aina kiinni ja vöitä voisi käyttää ihan normaalisti. Kolaritilanteessakin toiminta ei muuttuisi mitenkään?
Volvo Amazon B20T -71
Volvo XC90 D5 -06

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: Turvavyön kilkattimen hiljennys
« Vastaus #14 : 13.03.2017, 13:30:07 »
Vanhaa topiccia penkoen. Turvavyötä tulee aina käytettyä liikenteessä, mutta usein tulee sellaista pientä kävelyvauhtista siirtoakin tehtyä ettei vyötä viitsi laittaa, niin onnistuisikohan tuo varoituspimpotuksen poisto niin, että irrottaa kuskin turvavyölukon 2-pinnisen sähköliittimen ja laittaa liittimen pinnien väliin hyppylangan ja jättää sen jälkeen liittimen irralleen. Eli auto luulisi vyön olevan aina kiinni ja vöitä voisi käyttää ihan normaalisti. Kolaritilanteessakin toiminta ei muuttuisi mitenkään?
Ajetaanko tällä autolla ainoastaan kävelyvauhtia ja pieniä siirtoja?
Vai miksi ihmeessä sinne pitäisi alkaa virittelemään tuollaisia?
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

 

Futurez  Kulkukoira