Proturbo  Autodiagnoosi

Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?

  • 61 Vastauksia
  • 22918 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa AKK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 393
  • Pelti on katoavaista mutta ruoste ikuista!
Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
« Vastaus #45 : 30.01.2014, 18:02:19 »
Ahaaa, teräsrengas. Nyt vasta älysin. Ei ollut minulla teräsrengasta testaillessa välissä, se on nyt hukkunut johonkin. Yritetäänpä uudestaan sen kanssa.

http://www.skandix.de/en/spare-parts/engine/engine-repair/camshaft/flange-camshaft-kit/1021674/
940 classic

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2074
  • -Team Karvavako Racing-
Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
« Vastaus #46 : 04.02.2014, 22:45:37 »
Mitähän mulla liene tuola käyny kurkistaa?




On siis tuommoinen iha kunnon syvä ura oikeastikkin eikä vaan näytä sille.
144
145
945
855

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8019
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
« Vastaus #47 : 04.02.2014, 23:07:43 »
Oliskohan mennyt jarrunestettä öljyn joukkoon ja syövyttänyt laakeria, kun näyttää tulleen öljyreiästä tuo syövyttänyt aine. Viallinen nestetoiminenjarrutehostin saattaa tehdä tuon.

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2074
  • -Team Karvavako Racing-
Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
« Vastaus #48 : 04.02.2014, 23:48:17 »
Missään muussa laakerissa ei vastaavaa tullut vastaan.  Tuo sun teoria kyllä selittäisi miksi nokka-akselissa ei mitään jälkeä.
144
145
945
855

Poissa mattitapani

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
« Vastaus #49 : 05.02.2014, 15:46:04 »
Jonkinlainen räjäytyskuva löytyy esim: www.gcp.se/kataloger/Amazon/B20/motor...
Nyt Amazon -68. Ollut Amazon -65, -69, -69.

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2074
  • -Team Karvavako Racing-
Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
« Vastaus #50 : 05.02.2014, 16:57:41 »
Jonkinlainen räjäytyskuva löytyy esim: www.gcp.se/kataloger/Amazon/B20/motor...
404.  :-\

Asiasta kukkaruukkuun, sain tuon nokan laakerin tilattua ihan Koivusen "luettelosta", luulisin, huomenna näkee mitä sieltä tulee, 23e maksoi laakeri btw.  ;)

Näitä himmeleitä ei saanut.  :o

144
145
945
855

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2074
  • -Team Karvavako Racing-
Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
« Vastaus #51 : 09.02.2014, 15:46:21 »
Vielä kasatessa löytyi yksi välyksellinen paikka, nokka-akselia tyrkyttelin paikalleen, mutta siihen olisi jäämässä useamman millin päittäisvälys  :-\ Nokka-akselin laakerit, sekä se messinkinen kiinnityslaippa ovat uusia. Lohkossa, takapäässä olevaa kuppia ei ole vaihdettu (vai minkälainen pakkasmarkkasysteemi siellä nyt onkaan). Voiskohan se olla kulunut tai jotain?

Mullekkin tulee uudet laakerit nokalle, tarviko sitä takakuppia aukaista kun takimmainen laakeri vaihtui? löysitkö mistä tuon messinkilaipan, vai mikä sen virallinen nimi nyt on?  :)
144
145
945
855

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 566
  • www.vrcf.fi
Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
« Vastaus #52 : 09.02.2014, 17:13:18 »
Mullekkin tulee uudet laakerit nokalle, tarviko sitä takakuppia aukaista kun takimmainen laakeri vaihtui? löysitkö mistä tuon messinkilaipan, vai mikä sen virallinen nimi nyt on?  :)

Vaihdatin laakerit koneistamolla, samalla reissulla meni kun lohko oli muutenkin koneistamolla. En osaa siis sanoa tuosta takakupista  :-\ Messinkilaippa tuli KG-trimningiltä.

Poissa AKK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 393
  • Pelti on katoavaista mutta ruoste ikuista!
Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
« Vastaus #53 : 09.02.2014, 20:15:03 »
Kyllä se pitää ottaa pois. Se on pakkasroppu. Sanosin et anna ammattilaisten vaihtaa ne nokanlaakerit. Keskimmäinen on kaikista vaikein. Minäkin annoin koneistamon vaihtaa, pääsi helpoimmalla... ja sitä nokan kiinnityslaippaa myy melkee jokanen veteraanivolvokauppa. Niistä olikin joku linkki täällä veteraani osastolla!
940 classic

Poissa Jukkaw

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
  • www.vrcf.fi
Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
« Vastaus #54 : 12.02.2014, 09:36:22 »
Onko tuo nyt 100% varmaa, että sinne nokan ja messinkiprikan väliin pitää tulla se toinen prikka? Lueskellut nämä jutut läpi ja rupesin ihmettelemään kun mielestäni minunkaan b20 ei ollut tuollaista prikkaa. Tutkailin yhtä räjäytyskuvaa ja siinä sellainen prikka kyllä on, joten kävin vielä etsimässä sitä tallilla ja kysyin koneistamolta, mutta ei ollut kummassakaan. Koneistaja myös meinasi, että on useampia b20 koneita tehnyt, eikä muista että sellaista prikkaa olisi ollut yhdessäkään. Toimiiko kone mahdollisesti normaalisti vaikkei tuota prikkaa olisikaan, jos vaikka joku aikaisempi seppä on sen sieltä unohtanut?

Poissa eke

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 623
  • www.vrcf.fi
Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
« Vastaus #55 : 12.02.2014, 10:22:29 »
Jukkaw ,se prikka ei ole nokan  ja messinkilevyn VÄLISSÄ !

http://aijaa.com/Hg8ZR7

Kuvat selventää tilannetta ,prikan paksuus on n.4,05mm ja tuo messinkipidätinlevy on n.4,00mm ,eli nokka-akselin ratas vastaa tähän teräsprikkaan ,jolloin nokka-akselin päittäinen välys uudella pidätinlevyllä on noin 0,05mm .
Ei ole mahdollista kasata oikein konetta ilman prikkaa.
(Jos ei ole tarvetta irrottaa nokka-akselilta rattaan kiilaa ,se PRIKKA säilyy hyvin paikallaan kiilan "takana".)
« Viimeksi muokattu: 12.02.2014, 10:24:35 kirjoittanut eke »

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2458
Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
« Vastaus #56 : 12.02.2014, 11:19:16 »
Niin se prikka kyllä löytyy jokaisesta moottorista joka toimii. Varsinkin kun nokka on öljyinen, prikka on niin hyvin siinä nokassa paikallaan ettei sitä edes välttämättä huomaa että siinä on irrallinen osa, näyttää toisinaan ihan kiinteältä rakenteelta nokassa.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Jukkaw

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
  • www.vrcf.fi
Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
« Vastaus #57 : 12.02.2014, 11:55:45 »
No niin, nyt selkeni.  :hello: Todennäköisesti tuo on paikallaan tuolla nokassa, jonka kanssa vein koneistamolle, mahdollista koekasausta varten. Pitää vielä varmistaa. Lähinnä mietin että itsellä tuo b20 kone ei ole koskaan ollut ajossa ja edellinen omistaja oli sen joskus nostanut pois kopasta, niin aina sitten sellainen mahdollisuus että olisi osia hävinnyt jossain matkanvarrella.

EDIT: Välillä vähän vaikea hoksata kaikkea, kun ensimmäinen koneremppa menossa ja osat on kolmessa eri paikassa niin ei aina pääse "järkeilemään" ja tarkastamaan.

EDIT II: Kysyin koneistamolta niin siellähän se oli nokassa paikallaan, joten ei ihme etten ollut nähnyt tuollaista prikkaa missään pyörimässä.
« Viimeksi muokattu: 12.02.2014, 12:43:58 kirjoittanut Jukkaw »

Poissa AKK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 393
  • Pelti on katoavaista mutta ruoste ikuista!
Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
« Vastaus #58 : 14.02.2014, 09:29:19 »
Hyvä että asia selvisi. Sitten ei muuta kuin odottamaan että saavat motin tehtyä!!  ELK
940 classic

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 566
  • www.vrcf.fi
Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
« Vastaus #59 : 15.02.2014, 11:25:04 »
Niin se prikka kyllä löytyy jokaisesta moottorista joka toimii. Varsinkin kun nokka on öljyinen, prikka on niin hyvin siinä nokassa paikallaan ettei sitä edes välttämättä huomaa että siinä on irrallinen osa, näyttää toisinaan ihan kiinteältä rakenteelta nokassa.

Joo ei huomaa ei...  :D paikallaanhan tuo oli näköjään minullakin. Pyörittelin tuota Aman orkkis-koneen nokkaa käsissäni, päässä oli kirjain S  :o taulukon mukaan tuo on sieltä rajuimmasta päästä. Kone oli siis muuten täysin vakio, ihmettelen nyt vaan, että miten tuo kone pystyikin toimimaan niin hyvin tuolla nokalla.

 

Carcom Oy  Elekma