KL-varaosat  Race.fi

Ajoittain tehot kateissa ja "moottorijärjestelmä vaatii huollon" -V70,2.0D,vm08

  • 37 Vastauksia
  • 33912 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hjpl

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Seuraava mystinen ongelma.

Pitkin syksyä aina ajoittain auto (siis v70, 2.0D, vm08, 185tkm) tuntui kylmänä hieman nykivän. Ei paljoa, ei pitkään, eikä aina.

Tuossa joulun tietämillä ajoittain tuntui että tehot on hukassa liikkeelle lähtiessä eli ettei oikein kierrokset nouse, vaikka kaasua painaa. Ja ajoittain tähän liittyi sellainen että yllättäen kirrokset sitten pomppasivatkin 3000:een. ELi liikennevaloista ei meinannut päästä liikkeelle ja sitten hypähdettiinkin hetken päästä kovemmilla kierroksilla liikkeelle. Mikään vikavalo ei kuitenkaan palanut. Tätä on nyt ilmennyt ajoittain - ei aina.

Joulun jälkeen sitten kovassa kiihdytyksessä syttyi "moottorijärjestelmä vaatii huollon" valo ja auto meni vikatilaan. Körrööteltiin sitten vajaatehoilla kotiin. Seuraavassa käynnistyksessä valo ei tietenkään syttynyt, ja auto oli ihan OK. Parin päivän päästä alkoi taas tuo alakierrosten tehottomuus ja se ettei kierrokset nouse 2000 yli.

Viikon päästä sitten tuli taas tuo sama "moottorijärjestelmä.." vikailmoitus. Sammutin koneen saman tien ja jatkoime taas matkaa ongelmitta seuraavat 150km. Nyt sitten taas auto on tehoton (ajoittain), mutta mikään vikavalo ei pala.

Kokemuksia, ideoita ?

Ja onkohan tuolla mitään vikakoodejakaan tallessa, jos vikavalot ei pala?

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2236
  • Tampere - Pori
koodit lukuun
« Vastaus #1 : 08.01.2014, 23:54:54 »
Seuraava mystinen ongelma.

Pitkin syksyä aina ajoittain auto (siis v70, 2.0D, vm08, 185tkm) tuntui kylmänä hieman nykivän. Ei paljoa, ei pitkään, eikä aina.

Tuossa joulun tietämillä ajoittain tuntui että tehot on hukassa liikkeelle lähtiessä eli ettei oikein kierrokset nouse, vaikka kaasua painaa. Ja ajoittain tähän liittyi sellainen että yllättäen kirrokset sitten pomppasivatkin 3000:een. ELi liikennevaloista ei meinannut päästä liikkeelle ja sitten hypähdettiinkin hetken päästä kovemmilla kierroksilla liikkeelle. Mikään vikavalo ei kuitenkaan palanut. Tätä on nyt ilmennyt ajoittain - ei aina.

Joulun jälkeen sitten kovassa kiihdytyksessä syttyi "moottorijärjestelmä vaatii huollon" valo ja auto meni vikatilaan. Körrööteltiin sitten vajaatehoilla kotiin. Seuraavassa käynnistyksessä valo ei tietenkään syttynyt, ja auto oli ihan OK. Parin päivän päästä alkoi taas tuo alakierrosten tehottomuus ja se ettei kierrokset nouse 2000 yli.

Viikon päästä sitten tuli taas tuo sama "moottorijärjestelmä.." vikailmoitus. Sammutin koneen saman tien ja jatkoime taas matkaa ongelmitta seuraavat 150km. Nyt sitten taas auto on tehoton (ajoittain), mutta mikään vikavalo ei pala.

Kokemuksia, ideoita ?

Ja onkohan tuolla mitään vikakoodejakaan tallessa, jos vikavalot ei pala?

Ihan ensiksi vikakoodien lukuun, sillä koodeja siellä on jos moottorihäiriövalo on kerrankin palanut. Syy selviää varmasti vikakoodien luvulla ja arvailu tuottaa vain tuskaa tässä vaiheessa.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Ja onkohan tuolla mitään vikakoodejakaan tallessa, jos vikavalot ei pala?

Kyllä sinne muistiin on koodi tallentunut.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1493
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Tässä omia kokemuksia täysin samanlaisesta autosta. 2.0D ja kuusivaihteinen manuaali.

Oireet olivat seuraavat: korkea kulutus, sammui liikkelle lähtiessä, vaikka piti reilusti kierroksia, nykiminen tasakaasulla, ja ilmoitukset: "moottorijärjestelmä vaatii huollon" ja "hiukkassuodatin täynnä, ks. ohjekirjaa". Tehot hävisivät, kun ensin mainittu ilmoitus tuli tauluun. Lisäksi yritti kyllä polttaa hiukkassuodattimen tyhjäksi, muttei kuitenkaan saanut sitä tehtyä.

Olin sitten ajamassa autoa, kun tuli molemmat ilmoitukset tulivat ja nykiminen alkoi. Myös tehot hävisivät. Kerran sitten kävi niin, että tehot palautuivat yhtäkkiä normaaleihin. Syynä tähän oli se, että hiukkassuodattimeen suli reikä. Vikakoodeiksi antoi vaikka mitä, mm. turbon ohjaus. Osiakin oli jo vaihdettu reilusti, esim. hiukkassuodatin, moottorin johtosarja yms. Myös tehdas oli yhteydessä auton lokitietoihin, muttei saanut syytä selville. Lopulta syyksi paljastui läpi vuotavat suuttimet. Tämä aiheutti sen, että moottori sai liikaa polttoainetta, eikä voinut polttaa hiukkassuodatinta tyhjäksi. Tänä päivänä en tiedä, mikä auton tilanne on, mutta toimivana asiakas sen sai takaisin ajoon.
« Viimeksi muokattu: 09.01.2014, 15:49:37 kirjoittanut Merlin »
V60 T8 TwE AWD Inscription 2021
V70R 2000

Poissa hjpl

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Sain kuin sainkin luetettua vikakoodit ennen korjaamon sulkeutumista.

ECM-P010F00 Ilmamassa- tai ilmamäärämittari A/B, korrelaatio

Asentaja ei halunnut ottaa kantaa muuten kuin että imupuolella on jotain vikaa.
Työnjohtaja tuli katselemaan, mutta ei hänellä ollut senkään vertaa halua että olisi
edes spekuloinut missä vika on tai kuinka kalliista korjauksesta on kyse. Täytyy oikein
sähkärin katsoa, ja eka aika menee 1,5 vkon päähän.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2236
  • Tampere - Pori
Vs: Ajoittain tehot kateissa
« Vastaus #5 : 09.01.2014, 23:28:02 »
Sain kuin sainkin luetettua vikakoodit ennen korjaamon sulkeutumista.

ECM-P010F00 Ilmamassa- tai ilmamäärämittari A/B, korrelaatio

Asentaja ei halunnut ottaa kantaa muuten kuin että imupuolella on jotain vikaa.
Työnjohtaja tuli katselemaan, mutta ei hänellä ollut senkään vertaa halua että olisi
edes spekuloinut missä vika on tai kuinka kalliista korjauksesta on kyse. Täytyy oikein
sähkärin katsoa, ja eka aika menee 1,5 vkon päähän.

Epäilen, että vika ei ole maf:ssa (ilmamäärämittari) vaan nyt jää egr auki ja vika heijastuu maffiin. Katsottiinko livedatalla tyhjäkäynnillä ilmamäärät? Tuosta nimittäin tietää jos egr ei sulkeudu vaikka tyhjäkäyntiä on käynyt minuutteja.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa hjpl

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi

Ei katsottu mitään livedataa. Korjaamolla ei ollut aikaa tutkia asiaa enempää tässä vaiheessa. Itsekin aloin miettiä ettei tästä varmaan millään MAF:n puhdistamisella selvitä, vaan vika lienee hieman kinkkisempi. Hieman siksi pelottaakin viedä tuonne merkkiliikkeeseen syvällisempään vianhakuun, kuin siellä helposti aletaan vaiihdella "vääriä" osia.

Pääseeköhän jollain noilla "halvoilla" OBD-adaptereilla ja Torque/OBD Doctor tyyppisillä ohjelmilla lukemaan noita ilmamääriä tms, että voisi vielä tutkia itsekin lähemmin

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2236
  • Tampere - Pori
Vs: Ajoittain tehot kateissa
« Vastaus #7 : 10.01.2014, 01:55:21 »
Ei katsottu mitään livedataa. Korjaamolla ei ollut aikaa tutkia asiaa enempää tässä vaiheessa. Itsekin aloin miettiä ettei tästä varmaan millään MAF:n puhdistamisella selvitä, vaan vika lienee hieman kinkkisempi. Hieman siksi pelottaakin viedä tuonne merkkiliikkeeseen syvällisempään vianhakuun, kuin siellä helposti aletaan vaiihdella "vääriä" osia.

Pääseeköhän jollain noilla "halvoilla" OBD-adaptereilla ja Torque/OBD Doctor tyyppisillä ohjelmilla lukemaan noita ilmamääriä tms, että voisi vielä tutkia itsekin lähemmin

Kyllä useimmilla pitäisi nähdä, lukema pitäisi olla noin 500mg ehkä hieman reilu kun egr on kiinni. Jos se on jotain muuta eli huomattavasti pienempi niin egr on todennäköisesti auki tai raollaan. Mistä päin olet?
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa hjpl

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Kertokaapa nyt viisaat vielä sellainen juttu: Viikonloppuna tuli molempina päivinä ajeltua autolla parisenkymmentä kilometriä.
Ei nykinyt, ei ollut tehoton eikä sytyttänyt vikavaloa. Ei kai tuo itsestäänkään voi korjaantua ?

Poissa hjpl

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi

Tänään pakkaspäivänä auto oli vaimolla ajossa. Ei tehottomuutta, ei vikavaloa, paitsi illalla kotiin tullessa n. 10 km ajon jälkeen(kylmästä ilman Ardicia liikkeelle) yksi sellainen tehoton hetki. Muuten kävi ja kukkui tänään hienosti niin aamulla kuin päivällä kuin illallakin

Poissa hjpl

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Hassu auto tämä kyllä...tänään sitten taas tehottomuutta ja uutuutena se ...onko se nyt pakokaasupäästöjen..vikavalo eli se jossa ikäänkuin moottorin kuva. No tuo jäi sitten palamaan uudelleenkäynnistykseskin jälkeen.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2236
  • Tampere - Pori
Vs: Ajoittain tehot kateissa
« Vastaus #11 : 14.01.2014, 20:36:39 »
Hassu auto tämä kyllä...tänään sitten taas tehottomuutta ja uutuutena se ...onko se nyt pakokaasupäästöjen..vikavalo eli se jossa ikäänkuin moottorin kuva. No tuo jäi sitten palamaan uudelleenkäynnistykseskin jälkeen.

Nyt ainakin vika selviää kun käyt lukemassa vikakoodit.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Hapa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • V70 MY2012
Seuraava mystinen ongelma.

Pitkin syksyä aina ajoittain auto (siis v70, 2.0D, vm08, 185tkm) tuntui kylmänä hieman nykivän. Ei paljoa, ei pitkään, eikä aina.

Tuossa joulun tietämillä ajoittain tuntui että tehot on hukassa liikkeelle lähtiessä eli ettei oikein kierrokset nouse, vaikka kaasua painaa. Ja ajoittain tähän liittyi sellainen että yllättäen kirrokset sitten pomppasivatkin 3000:een. ELi liikennevaloista ei meinannut päästä liikkeelle ja sitten hypähdettiinkin hetken päästä kovemmilla kierroksilla liikkeelle. Mikään vikavalo ei kuitenkaan palanut. Tätä on nyt ilmennyt ajoittain - ei aina.

Joulun jälkeen sitten kovassa kiihdytyksessä syttyi "moottorijärjestelmä vaatii huollon" valo ja auto meni vikatilaan. Körrööteltiin sitten vajaatehoilla kotiin. Seuraavassa käynnistyksessä valo ei tietenkään syttynyt, ja auto oli ihan OK. Parin päivän päästä alkoi taas tuo alakierrosten tehottomuus ja se ettei kierrokset nouse 2000 yli.


Omassa kärryssä oli hieman samantyyppiset viat, joiden syyksi selvisi EGR-venttiilin pistoke. Oli jostain syytä lukitus auennut ja pistoke päässyt liikkumaan n. 5 mm aukipäin EGR'n puhdistuksen yhteydessä. Pistoke paikoilleen, vikakoodit pois ja kohti uusia yllätyksiä.
Kannattaa ainakin tsekata.

Poissa hjpl

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Tuon voisi tsekata, mutta mistähän päin moottoria se tarkalleen löytyy ?

Poissa Hapa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • V70 MY2012
Tuon voisi tsekata, mutta mistähän päin moottoria se tarkalleen löytyy ?

Siinä moottorin etupuolella, näkyvän imuputken alla. Siinä paksun johtonipun haarautumiskohdan alla.
Hyvin näkyvissä.

 

Kulkukoira  Proturbo