Noniin, täällähän onkin asiantuntevia lausuntoja liittyen aiheeseen hukkaportin ohjaus. En väitä vastaan lainkaan, totean vain että eivät sitten nuo ahtimien valmistajat ymmärrä yhtään mitään näistä hommista, jättäisivät suosiolla muille sellaisille nämä hommat jotka tietävät mitä tekevät.
Patentoikaa nyt äkkiä nuo modaukset, joku pian kähmii ne. 
Asiantuntevuudesta en tiedä, mutta omista kokemuksistani kerroin.
Mitä turbon valmistajiin tulee, niin ei heidän interssinsä ole parhaassa paikassa tms. vaan paljolti muualla.
Auton valmistajalle merkitsee taasen kokonpano huomattavan paljon.
Patenttia ns. yleisesti tiedetyille asioille ei saa. Ja ei myöskään julkaistuille jutuille.
Eikä kyseessä taatusti ole 252R tai minun tekemä keksintö, vaan hommaa on varmasti kokeilu aikaisemminkin.
Edit; Kaverillani on myös ahtopaine otettu samalla tavalla kuin minulla, eli meitä on jo ainakin kolme volvoilijaa, jotka ovat tehneet yllä kuvatusti.

Ps. Kummassa paikassa luulette ahtopaineen nousevan nopeammin, kaasuläpällä vai ahtimella?
Eipä tässä muuta tällä kertaa ja vääntämään en ala. Kiitos ja kuulemiin. 
Olisikohan tässä nyt ajatusvirhe? Kompurapessä paine nousee ensin mutta mitä merkitystä sillä on?
Eikös se ahtopaine imusarjassa ja lopulta sylinterissä ole se tärkein seikka, jos ahtamisella tavoitellaan tehon/hyötysuhteen nousua?
Jolloin... ahtopaineen säätöpisteellä on merkitystä jos järjestelmässä on painehäviöitä (kuten orkkis coolerilla taatusti on), jolloin juuri ennen kaasuläppää oleva ahtopaine on se merkittävin seikka moottorin osalta.
Jos ahtimelta paine on vaikka 1bar ja ennen kaasuläppää se on 0,5 bar (häviöiden vuoksi), niin millaisen hukkaportin kellon tarvitset saadaksesi 1 bar ahtopaineen? Tai millaisen ahtopaineen saat kompurapesästä 1 baarin kellolla vs. imusarja?
Tai osaako Hevonen kertoa, mitä mahdollista haittaa tuosta kaasuläpän edestä mittaamisessa on?