Kulkukoira  Proturbo

740 turbo ei käy kunnolla (B200ET)

• 51 Vastauksia
  • 14785 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

hevonen

• Vieras
Vs: 740 turbo ei käy kunnolla (B200ET)
« Vastaus #15 : 13.04.2011, 19:08:18 »
Tai osaako Hevonen kertoa, mitä mahdollista haittaa tuosta kaasuläpän edestä mittaamisessa on?
Ihan pienellä vaan, kiitos...Ei mun tarvii, tehän esititte uuden tavan tehdä tää homma. Itse olin perinteisen tavan kannalla.
Ehkä teidän pitäisi perustella tämän teidän käyttämän tavan paremmuus vrt perinteinen.
Waiting...

Silti en väännä, kunhan oon utelias.

Poissa 252R

• Grand Luxe
  • **
  • v70 TDI-99 and volvo 940 2.3tic
« Vastaus #16 : 13.04.2011, 21:31:48 »
nooh, jotku ei vaan halua kokeilla mitään, taikka edes vaivaudu katselemaan miten joissain yleisissä laitteissa on toteutettu.

vaan anyway, sama miten sen toteuttaa, kuha toimii :)
LH&ostrich

Poissa mikan

• Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
« Vastaus #17 : 13.04.2011, 23:38:58 »
Ihan pienellä vaan, kiitos...Ei mun tarvii, tehän esititte uuden tavan tehdä tää homma. Itse olin perinteisen tavan kannalla.
Ehkä teidän pitäisi perustella tämän teidän käyttämän tavan paremmuus vrt perinteinen.
Waiting...

Silti en väännä, kunhan oon utelias.

No, kirjoitin kohteliaasti isolla etukirjaimella, koska pidin sitä kohteliaana ja asiallisena tapana, kuten teitittelyä tuntemattomille ihmisille (me kun emme tiettävästi tunne toisiamme henkilöinä).

En usko että tapamme olisi mitenkään uusi tai ennalta tuntematon (siis hukkaportin ohjauspaikka).  :)

Minä tulkitsin kirjoituksesi siten, että kritisoit tapaamme (kaverini&minä&252R) ohjata hukkista. Antaen epämääräisen viittauksen, että menetelmässä olisi jotakin vikaa.   ???

Halusin tiedustella sinulta siinä mahdollisesti olevaa puutetta tai haittaa.

Kuten aikaisemmin viesteissäni kommentoin, edut ovat...
Vähäisen ymmärrykseni mukaan esittämämme hukkaportin ohjaustapa poistaa kompurapesästä ohjaamisen puuteita. Jotka ovat mielestäni painehäviöiden (dynaamiset/staattiset) kompensointi.

Enkä minä väännä tästä, vaan keskustelen akateemisella mielenkiinnolla oppiakseni jotakin uutta niiltä, joilla on tietoa tai kokemuksia asiasta.  :hello:

Mutta ymmärtääkseni sinä (Hevonen) heitit kommentin, joka on lähinnä Argumentum ad logicam, joten kysyn sinulta sille premissejä.
Ja valitan, en osaa yksikäsitteisemmin esittää asiaa sinulle...  :-[

Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

hevonen

• Vieras
« Vastaus #18 : 14.04.2011, 08:12:07 »
No, kirjoitin kohteliaasti isolla etukirjaimella, koska pidin sitä kohteliaana ja asiallisena tapana, kuten teitittelyä tuntemattomille ihmisille (me kun emme tiettävästi tunne toisiamme henkilöinä).

En usko että tapamme olisi mitenkään uusi tai ennalta tuntematon (siis hukkaportin ohjauspaikka).  :)

Minä tulkitsin kirjoituksesi siten, että kritisoit tapaamme (kaverini&minä&252R) ohjata hukkista. Antaen epämääräisen viittauksen, että menetelmässä olisi jotakin vikaa.   ???

Halusin tiedustella sinulta siinä mahdollisesti olevaa puutetta tai haittaa.

Kuten aikaisemmin viesteissäni kommentoin, edut ovat...
Vähäisen ymmärrykseni mukaan esittämämme hukkaportin ohjaustapa poistaa kompurapesästä ohjaamisen puuteita. Jotka ovat mielestäni painehäviöiden (dynaamiset/staattiset) kompensointi.

Enkä minä väännä tästä, vaan keskustelen akateemisella mielenkiinnolla oppiakseni jotakin uutta niiltä, joilla on tietoa tai kokemuksia asiasta.  :hello:

Mutta ymmärtääkseni sinä (Hevonen) heitit kommentin, joka on lähinnä Argumentum ad logicam, joten kysyn sinulta sille premissejä.
Ja valitan, en osaa yksikäsitteisemmin esittää asiaa sinulle...  :-[
Ensinnäkin haluan kiittää siitä että pyrit esittämään asian mahdollisimman yksinkertaisesti minulle...

Itselläni ei akateemista mielenkiintoa kyseiseen aiheseen riitä, pyrin antamaan kyseiseen ajoneuvoon mielestäni sopivan korjaustavan enkä vääntämään, niinkuin aiemmin taisin mainitakin.
Tarkkaan aiemman kirjoitukseni luettuasi varmaankin huomasit että en väittänyt vastaankaan tuohon ohjauksen paikanvalintaan, onhan niin monasti tehty. Itse nyt puhuin vain kyseisestä automallista ja sen modauksesta, niinkuin täällä korjaamossa on ollut tapana tehdä, kun joku jotakin kysyy. (otsikko)
Pahoitteluni, jos esitin asian niin että se johti käsitykseen yleistyksestä.

Jos tuo ahtimen nippa on murtunut, mielestäni siihen on vähintäänkin yhtä helppoa tehdä uusi nippa kuin alkaa sitä tukkimaan kunnollisesti. Välttyy myös siltä uuden ohjauspaikan tekemiseltä.

Osaltani tämä kirjeenvaihto korjaamo-osiossa voidaan lopettaa, se ei liene oikea tapa. Kiitos taas. :hello:

Poissa mikan

• Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
« Vastaus #19 : 14.04.2011, 13:14:55 »

Jos tuo ahtimen nippa on murtunut, mielestäni siihen on vähintäänkin yhtä helppoa tehdä uusi nippa kuin alkaa sitä tukkimaan kunnollisesti. Välttyy myös siltä uuden ohjauspaikan tekemiseltä.

Osaltani tämä kirjeenvaihto korjaamo-osiossa voidaan lopettaa, se ei liene oikea tapa. Kiitos taas. :hello:

Joo, tämä keskustelu ohjauspaikasta menee OT:n puolelle tässä ketjussa.

Omassa tuo ohjauspaikan vaihto on tehty kuparisella T-haaralla ja supistimella (normi LVI-kamaa). Tosin laiskuuttaan supistin on juotettu T-haaraan kiinni mutta sen voi toteuttaa ilman juotoksiakin.

Tällöin tarvittavat työkalut ovat veitsi, T-haara, Supistin, Letkua/putkea ja klemmareita.
Ja tietysti se orkkispaikka kompura pesästä pitää tulpata hyvin.

Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Sumppi

• De Luxe
  • *
  • Volvo vetäjistä veltoin
« Vastaus #20 : 14.04.2011, 17:18:10 »
No niin nyt on tehty kompurakoteloon kierteet ja nippa uusittu, mutta käyntiin sillä ei ollut mitään vaikutusta. Eli edelleen tilanne on se, että aluksi kone käy ihan hyvin tyhjää noin puolen minuutin ajan, jonka jälkeen kierrokset humppaavat 500-1000RPM välillä. Vähän ajan päästä käynti tasoittuu, mutta kohta taas alkaa veivaaminen. Kun koneelle antaa kierroksia, niin kierrosten laskiessa kone meinaa sammua ja sammuukin, jos oikein kierrättää. Voiko alipaineletkujen vuodot tosiaan aiheuttaa noin pahaa käyntihäiriötä? Letkuissa ei ole mitään isoja halkeamia, mutta niitä puristellessa huomaa pieniä halkeamia, eli eivät ne voi älyttömiä vuotaa. Letkut uusin joka tapauksessa.

Poissa mikan

• Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
« Vastaus #21 : 14.04.2011, 18:13:53 »
Sain samanlaisia oireita aikaiseksi, kun unohdin huohotusletkun irti hukkaporttia räplätessäni.
Kierroksilla ei huomannut eroa ja tyhjäkäynti vaelsi tuohon tyyliin mutta kone ei kyllä ollut sammumassa.

Saman tempun oma kone teki myös silloin bypass venttiili kokeissani laitoin liian jäykän jousen (bypass pysyikin kiinni).
Jolloin kone sammuikin paristi kun päästi kaasun vedon jälkeen. Ja tyhjäkäynti veivasi ylös-alas samoilla lukemilla.
Tuollaiset oireet saat myös siten, että bypassin letku on irti, koska tyhjäkäynnillä (alipaine imusarjassa) bypass on levällään kuin jokisen eväät.

Joten kyllä nuo alipaineletkujen viat voivat helposti aiheuttaa tuollaisia oireta.

Automaagissa on (itsellä) normaalia, että käynnistyksen jälkeen (oli kylmä tai kuuma) kone käy hetken korkeammilla kierroksilla (1100-1500rpm) koneen lämpötilasta riippuen. Reilulla pakkasella vasta nousee tuonne 1500rpm ja pitää niitä pidempään.
Kuumana tuo 1100rpm kestää vain sekunnin ja laskee sitten normaali lukemaan.

Häkä piristää!

Poissa Sumppi

• De Luxe
  • *
« Vastaus #22 : 14.04.2011, 18:23:46 »
Tarkotatko sä sitä letkua, mikä menee huohotuspöntöltä ilmanputsariin? Vai onko siellä sit enemmänki niitä huohotusletkuja? Bypassin ja imusarjan välinen alipaineletku on uusittu, kuten myös bp-säätimen letku. Kuuluuko sen ihme "venttiilin" siinä bypassin letkussa olla siten, että nuoli osoittaa imusarjaan päin?
« Viimeksi muokattu: 14.04.2011, 18:26:40 kirjoittanut Sumppi »

Poissa mikan

• Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
« Vastaus #23 : 14.04.2011, 22:15:48 »
Tarkotatko sä sitä letkua, mikä menee huohotuspöntöltä ilmanputsariin? Vai onko siellä sit enemmänki niitä huohotusletkuja? Bypassin ja imusarjan välinen alipaineletku on uusittu, kuten myös bp-säätimen letku. Kuuluuko sen ihme "venttiilin" siinä bypassin letkussa olla siten, että nuoli osoittaa imusarjaan päin?

Ok, se menee siis B200ET pannussa putsarille?

B230FK/FT pannuissa se menee IMM-jälkeen turbon imupuolelle. Eli järjestelmään pääsee lisäilmaa IMM jälkeen, joka aiheuttaa sekoilua systeemissä.

Tarkasta joka tapauksessa pässin toiminta ja sen letkut huolella.

Bleedistäsi en tiedä...

Häkä piristää!

Poissa Sumppi

• De Luxe
  • *
« Vastaus #24 : 14.04.2011, 23:23:08 »
Siis tolla "venttiilillä" tarkotin sitä mötikkää mikä tulee bypassin ja imusarjan väliseen alipaineletkuun. Bleediä mul ei oo ollenkaa. Miten ton pässin toiminnan voi tarkistaa? Kansi auki ja kattoo onko kaikki osat ehjät? Vai pitääkö sille tehdä "imutesti" eli alipaineletku irti ja imasee, jos tulee ilma läpi, niin silloin kalvo rikki?

Poissa Viltsu

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #25 : 15.04.2011, 00:04:14 »
Siis tolla "venttiilillä" tarkotin sitä mötikkää mikä tulee bypassin ja imusarjan väliseen alipaineletkuun. Bleediä mul ei oo ollenkaa. Miten ton pässin toiminnan voi tarkistaa? Kansi auki ja kattoo onko kaikki osat ehjät? Vai pitääkö sille tehdä "imutesti" eli alipaineletku irti ja imasee, jos tulee ilma läpi, niin silloin kalvo rikki?

Kuuluuko siinä imusarjan ja bypassin välisessä letkussa edes olla mitään venttiiliä..? Itsellä ei ainakaan ole eikä ole kai ollut koskaan.  ::) Koneena myös siis tuo b200et.
740tic -85  740gle -88

hevonen

• Vieras
« Vastaus #26 : 15.04.2011, 00:05:52 »
En muista sen nuolen suuntaa mutta punainen puoli imusarjaan päin. Voin sen nuolen suunnankin joku päivä tuolta pihalta katsoa. Sehän on eräänlainen hidastin se venttiili.
Imutesti on hyvä mutta tee se niin että imaiset alipaineen ja pidät sen, letku tukkoon ja katsot pysyykö mäntä ylhäällä vai alkaako tulemaan alas, ainakin alaletku pitää ottaa irti että pääsee jollakin kokeilemaan männän liikkeen. Helpointa on napata pässi käteen ja katsoa. Isompi vuoto tuntuu tietenkin helposti.
Yhdessä omassa et:ssä aivan inasen vuotava pässi teki temppujaan, ei tosian tarvitse paljoa vuotaa läpi..
Venttiili
http://i77.photobucket.com/albums/j75/Vapiti/HPIM1464.jpg
Pässi
http://i77.photobucket.com/albums/j75/Vapiti/HPIM2308.jpg

hevonen

• Vieras
« Vastaus #27 : 15.04.2011, 14:30:06 »
..Niin, se nuoli on sinne imusarjaan päin, kyllähän tuo värivinkkikin toimii. Tulihan varmistettua homma.

« Viimeksi muokattu: 15.04.2011, 17:42:47 kirjoittanut hevonen »

Poissa Sumppi

• De Luxe
  • *
« Vastaus #28 : 18.04.2011, 15:11:01 »
No niin nyt on pässi purettuna ja kunto on näillänäkymin ihan hyvä, koska kun alipaineletkua imee, niin mäntä nousee. Samoin myös, kun männän ensiksi painaa ylös ja laittaa sormen alipaineletkun päähän, mäntä tulee ensiksi pikkuisen alaspäin, mutta ei painu lepoasentoonsa ennenkuin ottaa sormen pois letkunsuulta. Pitäisikö tuolle tehdä vielä pitempiaikainen testi, eli pässiin alipaine ja esim. ruuvilla tukkii letkun ja antaa olla jonkin aikaa ja katsoo, onko alipaineet pysyneet?

Niin ja sitten sellainen kysymys, että kuuluuko tuossa pässin kiinnityslipareen ja itse pässin välissä olla joku tiiviste? Kiinnityspultitkin oli aika löysässä, joten ei kai sekään ole poisluettuna, että olisi sieltä vuotanut...

hevonen

• Vieras
« Vastaus #29 : 18.04.2011, 15:19:00 »
En tiiä kuuluuko alunperin olla tiiviste mutta helppohan se on siihen tehdä. :)
Tuskin se on alunperin ollut metallilaipat vastakkain..?

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron