Autoracing  KL-varaosat

V70 Veto loppui kilinään ja kolinaan. Ulompi vetari oli menny.

  • 26 Vastauksia
  • 12974 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Auto on V70 1997 TDI manuaali laatikolla ja 375tkm ajettu

Auto alkoi kääntymisen yhteydessä rutista, kilistä ja kolista. Varovasti vauhtia keräämään ja jumalaton ravistaminen, ratti heiluu ja auto tärisee ja vaappuu. Kaasun kun päästää ja moottori jarrulla mentäessa ei mitään ollu. No kaupan pihaan pääsin, kaupasta tulin ja ykkönen pesään auto varovasti liikkeelle ja jumalaton kolina kävi kuljettajan nurkassa ja veto loppu siihen. Kone pyörii ja toimii normaallisti, mutta auto ei vedä, enkä ole enää uskaltanut kokeilla.

Auto hinattiin pihaan ja auton kun jätin parkkiin ja laitoin vaihteen päälle kun käsijarru ei pidä taakse päin niin eipä auto pysynykkään parkissa... No onneks on halkoja :2funny:

Mutta siis onko tietoja arvauksia tai hyviä selvitys vinkkejä mitä vois olla mennyt, mitä voisin tarkistaa jne?

Ja jos tuossa jotain isompaa on, niin onko käytetyn auton ostossa jotain kuluttaja suojaa moista vasten? Mitään varottamatta kilahti vaan. Ei se jos siellä on joku 500€ remppa mutta jos joku uus laatikko jne pitää vaihtaa niin  :'(

Auto ollut minulla 8 päivää ja noin 3000km
« Viimeksi muokattu: 11.04.2011, 20:13:40 kirjoittanut Hiltsu »

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: V70 Veto loppui kilinään ja kolinaan? KIIRE
« Vastaus #1 : 08.04.2011, 22:05:00 »
Vetonivel.

Ja jos tuossa jotain isompaa on, niin onko käytetyn auton ostossa jotain kuluttaja suojaa moista vasten?

Jos liikkeestä ostit niin on, jos yksityiseltä niin ei.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Vs: V70 Veto loppui kilinään ja kolinaan? KIIRE
« Vastaus #2 : 08.04.2011, 22:19:49 »
Mistähän kohin se on tuo vetonivel kappaleina? Kun luulis että toinen pyörä edes vetäs mutta ei mitään. Ja kauhea kolina kuului kun autoa hinas, mutta se sitten loppu matkalla.

Ja aimpina päivinä tuo on oireillu niin että kun ratti oli linkussa vasemmalle niin rutina kuulu liikkeelle lähtiessä.

Joo yksityiseltähän mie sen ostin, mutta miten ihmeessä tuo menee kun niin nätillä piolla ollu itellä? Ja onko mahdollisesti minkä hintaiset osat tuohon hommaan?

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: V70 Veto loppui kilinään ja kolinaan? KIIRE
« Vastaus #3 : 08.04.2011, 22:25:52 »
Mistähän kohin se on tuo vetonivel kappaleina? Kun luulis että toinen pyörä edes vetäs mutta ei mitään.

Arvaan että ulompi vetonivel sökönä. Mutta voi olla jotain muutakin. Ja kun ei ole mitään lukkoperää, niin toisen puolen pettäessä meno loppuu kokonaan.

Lainaus
Ja kauhea kolina kuului kun autoa hinas, mutta se sitten loppu matkalla.

Ja aimpina päivinä tuo on oireillu niin että kun ratti oli linkussa vasemmalle niin rutina kuulu liikkeelle lähtiessä.

Nämä kyllä puoltavat sitä arvaustani, että vetonivel meni. Aika lailla samankaltaisesti meni omastakin vuosi-pari sitten.

Lainaus
Joo yksityiseltähän mie sen ostin, mutta miten ihmeessä tuo menee kun niin nätillä piolla ollu itellä? Ja onko mahdollisesti minkä hintaiset osat tuohon hommaan?

Kuluvia osiahan noi on, ennemmin tai myöhemmin. Varsinkin jos vähänkään suojakumi on vaurioitunut ja p*skaa pääsee niveleen niin nopeasti se menee.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Vs: V70 Veto loppui kilinään ja kolinaan? KIIRE
« Vastaus #4 : 08.04.2011, 22:31:46 »
Joo, pittää huomenna päivän valossa tuota kattoo. Mutta ois kyllä hyvä jos tuolla selviäs niin sais auton ajjoon. Onkos tuo millainen osa vaihtaa mies voimin, vai viedäänkö pajalle?

Hyvin tullu kyllä viikossa kilometrejä... Miten muuten tuo hajoaminen aiheuttaa niin kovaa ravistusta? Oireilihan tuo jo seuraavana päivä, mutta isäukko sano että jäätä ollu jossain kun kaikki lakkas alle kilometrin aikana...

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: V70 Veto loppui kilinään ja kolinaan? KIIRE
« Vastaus #5 : 08.04.2011, 22:46:14 »
Onkos tuo millainen osa vaihtaa mies voimin, vai viedäänkö pajalle?

Jos on hyvät tilat ja hyvät työkalut, niin kyllähän tuon itse vaihtelee, ei se mitään rakettitiedettä ole. :)

Pallonivelen irroitukseen pitää sopivaa rautaa olla ja lisäksi se pallonivelen mutteri ja/tai pultti saattaa olla aika lujaa ruosteella kiinni. Lisäksi vetari on aika lujaa kiinni navassa.

Mutta tutki nyt ensin tilanne, suojakumia raottamalla tilanne selvenee. Omassani tosin repesi suojakumikin niin että kuulat levisi tielle. :D
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa volvo99v70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 Veto loppui kilinään ja kolinaan? KIIRE
« Vastaus #6 : 08.04.2011, 22:57:42 »
Vaikuttaa et ulompi vetonivel,ilmeisesti ollut jo sillon kun ostit kärryn,jos ostit liikkeestä,neuvottele korjauskulut.Omaani vaihdoin jokin aika sitten,onnistuu ihan kotikonstein,

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Vs: V70 Veto loppui kilinään ja kolinaan? KIIRE
« Vastaus #7 : 08.04.2011, 23:33:09 »
Joo kateltiin appiukon kanssa että vetarin suojakumi entinen, ei kuulan kuulaa pesässä. Joten vika selvis.

Mistees tuo  vetari lähtee halvimmillaa joensuusta? Ja onko älytöntä ostaa mahdollisesti purkaamolta käytetty, kerran takuut ois. Työkalut on mutta osan joutuu pihalla vaihtamaan, onneks on kaks kokenutta asentajaa.

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: V70 Veto loppui kilinään ja kolinaan? KIIRE
« Vastaus #8 : 08.04.2011, 23:42:00 »
Eiks sulla oo varaosa auto? Vai onko justa saman puoleinen mihin mälli tuli?

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Vs: V70 Veto loppui kilinään ja kolinaan? KIIRE
« Vastaus #9 : 09.04.2011, 00:15:41 »
Sama puolihan se on. Purku auto on varmaan sitäpaitsi menossa kokonaan uudelle omistajalle.

Poissa vuav

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 Veto loppui kilinään ja kolinaan? KIIRE
« Vastaus #10 : 09.04.2011, 00:16:29 »
Vaihtotyö ei kovin kummonen homma muuten ,mutta se vetonivel saattaa olla navassa kiinni todella TIUKASSA. Itellä joutu irrottaan myös navan ja painamaan nivelen booreista irti prässissä liekkö jotain liimaa vai mitä mutta tiukassa se oli samoin vetoakselin lukitusjousi teetti ylimääräistä työtä kun ei sinne rakoon taho saada sopivia työkaluja mahtumaan.

Poissa Nick

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 173
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 Veto loppui kilinään ja kolinaan? KIIRE
« Vastaus #11 : 09.04.2011, 09:06:07 »
Vaihtotyö ei kovin kummonen homma muuten ,mutta se vetonivel saattaa olla navassa kiinni todella TIUKASSA.

Omalla kohdalla vetarin irroittaminen navasta oli helppo nakki. Vaihdoin kummallekin puolelle vetarien suojakumit. Napamutteri auki, lähti tappelematta metrisellä vääntövarrella eikä tarvinnut voimaa käyttää juurikaan ja lopulta kevyesti kopauttamalla irtosi vetari navasta. Riippuu siitä onko sinne isketty millaiset mömmöt kasattaessa vetaria aikaisemmin.

Ei sitä aina kannata murehtia liikoja  ;)

Poissa Axu85

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1057
  • Mitä pienempi vika, sitä suurempi leka.
Vs: V70 Veto loppui kilinään ja kolinaan? KIIRE
« Vastaus #12 : 09.04.2011, 09:28:46 »
Vaihtotyö ei kovin kummonen homma muuten ,mutta se vetonivel saattaa olla navassa kiinni todella TIUKASSA. Itellä joutu irrottaan myös navan ja painamaan nivelen booreista irti prässissä liekkö jotain liimaa vai mitä mutta tiukassa se oli samoin vetoakselin lukitusjousi teetti ylimääräistä työtä kun ei sinne rakoon taho saada sopivia työkaluja mahtumaan.

Hyvä tohon vaihtoon on kaveri joka polkee jarrua koneen käydessä.
Ainakin itellä oli niin tiukassa toi kuningasmutteri (36mm) ja vaihdosta on vajaa viikko.

Jos lähdette halkaisemaan vetoakselista sitä kruunua. (malja otettu jo pois tieltä)
Se kannattaa vetää neljään osaan.
Sisällä on tosiaan se lukitus ja sen takia se EI lähde vetämällä irti.
« Viimeksi muokattu: 09.04.2011, 09:30:48 kirjoittanut Axu85 »
Nykyiset:V70 mk2 -04 D5 (Man.)
Ex:744 2,4 TD (Aut.) -91,  C70 2.3 T5 (Aut.) -98, ja 855 (Man.) -95  (Moottori swap B5254FS).

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Vs: V70 Veto loppui kilinään ja kolinaan? KIIRE
« Vastaus #13 : 09.04.2011, 11:01:58 »
Joops, nyt on auto vedetty trailerille ja matkustaa tuohon lähikorjaamolle. Hintaa osille ja työlle kuulemma alle 200€ joten ei paha. Miten muuten, voiko laatikosta tulla öljyt pihalle jos akseli pääsee tulemaan ulospäin?

Poissa supa87

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 Veto loppui kilinään ja kolinaan? KIIRE
« Vastaus #14 : 09.04.2011, 11:14:05 »
toi ulompi nivel tais olla sinisellä 180e ja motonetis joku 80-90e :) voihan sitä öljyä vähä valua jos sen akselin pois vetäsee

 

Proturbo  Autodiagnoosi