Ei vaan kyllä se on niin että lastuttaminen ja siihen liittyvät ongelmat ja hyödyt ja niistä käytävä kädenvääntö ovat loputon suo.
Ehdot ovat aina ympäripyöreitä. Mitään takuita ei ole millekkään, koska lastuttaminen tehdään aina asiakkaan omalla vastuulla. Jos kone hajoaa vuoden päästä niin turha tulla kitisemään että johtui lastuttamisesta. Ja samaan hengenvetoon alkaa selostus kuinka vakionkin saa rikki.
Käytännössä jos rahat takaisin ellei tyytyväinen, toimisi mukisematta niin kaikki tunettajat pitäs käydä läpi ja ajaa se pari viikkoa jokaisen tunella ja valita sitten niistä se omaan käteen paras vaihtoehto. Mutta kuinka moni säätäjä voi käsi sydämmellä sanoa että rahat saa takaisin ja koneen vakioksi ilman erimielisyyksiä asiasta.
Jos ongelmaa ei ole niin käytännössä vastaava tilanne pitäisi onnistua täysin ongelmitta:
Tilaan tunettajan kotiin, puratan ecun irti autosta (kivasti ylimääräistä työtä) ja annan hänen hoitaa hommat kuntoon. Tässä vaiheessa olen jo tietoinen että kutsun hänet UUDESTAAN kotiin parin viikonpäästä ja hän saa tehdä kaiken uudestaan käännetyssä järjestyksessä ja palauttaa samalla rahani. Kaiken tämän ihanuuden lisäksi hän saa posottaa vielä 300km takaisin kotiin, mutta ei hätää tiehän on jo entuudestaan tuttu viikon takaisesta. Voi jo tässä vaiheessa kuullostaa hattumaiselta, mutta käytännössä tällaisena sitä asiakkaalle myydään. Tämä toistetaan sitten jokaisen muunkin kohdalla joka tarjoaa kotikäyntejä. Kunnes kaikki on käyty läpi, on taas aika soittaa ensimmäiselle Paavolle että kuules jäbä, pakkaa lelusi ja aja takas, saat laittaa tälläkertaa softasi pysyvästi autoon. Vaikka luvataan että lastutusta ei näy katsastuksessa niin ilmikäydessään lastuttaja ei taatusti korvaa mitään. Muutoskatsastaminenkaan vähäpäästöiseen autoon ei ole ihan simppeli tai halpa juttu.
Lastuttaminen on teoriassa laitonta mutta kaikkihan sitä tekevät. Jos totta puhutaan niin paljon tehoa halutessaan on helpompaa ostaa vähäpäästöinen auto ja tuupata vaparin kylkeen Holsetin HX50. Hymyilyttää ihan eritavalla kun imupuolella on 2 barin paine.
Köyhällä ei ole vara ostaa halpaa joten edullinen optimoiautosi jäi sillä perusteella välistä? Yrittäjillä ei ole varaa hankkia huonoa tunea mutta silti kalliimpia Voimaa.comin tuneja haukutaan huonoiksi? Ja oravanpyörä jatkuu vain... (tarkoitus ei ole polkea varpaille, käytin nyt vain esimerkkinä hinta haarukoiden vuoksi) Mutta koska olemme kaikki vain ihmisiä ja meillä on erinäkemyksiä asioista niin kaikki tunettajatkaan eivät voi olla samaa mieltä siitä mikä on hyvä tune ja mikä ei.
Omasta mielestä tune tehdään oikein vain ja ainoastaan valvotuissa olosuhteissa eli penkissä tai testiajon aikana. Kaikki, jotka imasee vakio ohjelman, duunaa sen (tai asentaa jonkun valmiin ohjelman) ja asentaa takaisin, ilman minkäänlaista koeajoa tekee sen välittömästi väärin. Aina. Kukaan näistä ohjelmien asentajista ei ole niin houdini että osaisi laittaa prikulleen oikeat arvot testaamatta autoa millään lailla lastutuksen jälkeen ja seuraamalla vaikkapa raili painetta, ahtoja, laatikkopaineita jne.. Ja jos tämä tarkistus tehdään jollakin dashcommand softalla niin sen lämiskän voi heittää samointein heinikkoon. 500€ customoidusta lastusta dynotettuna todisteiden kera on kohtuullista. Mutta ai niin, eihän monellakaan sitä dynoa ollut...
Ja kaikki ne lastuttajat jotka käyttävät valmiita softia ja asentavat niitä OBD portin välityksellä, en ihan hirveästi röyhistelisi rintaa ja puhuisin samalla ammattitaidosta. Siihen hommaan ei tarvitse tasan ymmärtää mistään mitään. Eriasia on purkaa ecu irti autosta ja asentaa ohjelma ns. Pakkosyötöllä ecuun. Tosin ei tämäkään menetelmä raketti tiedettä ole.
Minäkin osaan ylikellottaa tietokoneita lukemattomilla eri alustoilla ja jäähdytyskeinoilla, eikä minun tarvitse istua edes koneen ääressä kunhan koneen käyttäjä itse ymmärtää selostetut ohjeet. Ja jos oikein hifistiksi menee niin onnistuu se etäkäytönkin kautta. Peruskikat toimii samojen alustojen sisällä ja vakaa kellotus saadaan samoilla asetuksilla noin kolmena tapauksena viidestä. Mutta paikanpäällä yksilöitynä saan siitä varmasti ne viimeisetkin mehut irti siihen saakka kun laitteistossa riittää jäähdytys kapasiteetti.
Sama pätee varmasti näihinkin.
Edit: en nyt tahdo polkea kenenkään varpaille vaan esitän vain omia näkemyksiäni tähän asiaan liittyen. Eikä sillä, ajan itsekkin softatulla autolla ja olen tyytyväinen
