Minä keksin. Esim. takavetovolvoista tuoreinkin on jo noin 15 vuotta vanha. Suurin osa takavedoista on jo loppuunajettuja paalikuntoisia pskoja, toki parhaat yksilöt ja parhaiten pidetyt ovat vielä hyviä autoja.
Eli tällä hetkellä näemme vain niistä vanhoista ne helmet. Osittain tässä on kyse siis näkökulmaharhasta, vahvasti sukua väitteelle "ennen talot rakennettiin paremmin". Emme enää näe niitä epäonnistuneita yksilöitä ja muuten surkeita hinnat-alkaen -malleja, sillä ne on jo paalattu/purettu.
Niin, kuten allekirjoituksesta voi lukea, itse myös ajan vanhoilla Volvoilla, tosin etuvetoisilla. 850 varmaan jo lähestyy sitä paalikuntoa, mutta kun se kestää ja kestää, en näe syytä sitä poiskaan pistää. Paljon halvemmaksi ei enää kilometrit tule. Erityisen hyväksi autoksi en kehtaa sitä väittää, mutta ajaa asiansa ja toimii. Se on minulle tärkeitä.
Mutta kannattaa muistaa, että esim. vuoden 2000-2004 auto jolla on ajettu 150-250tkm voi olla kunnoltaan huonompi/likimain sama kuin 400tkm ajettu 90-luvun auto.
Syy ei ole nyt puhtaasti "merikontin jumaluudessa" vaan tuo kilometrisääntö pätee useampaankin autoon jolla tuommoisia kilometrejä voi päästä. Hyvin usein se 200-300tkm ajettu, reilu kymmenen vuotta vanha auto alkaa olemaan jo vikainen mikäli siitä ei ole pidetty huolta. Hyvin usein alkaa isompaa remonttia (kytkintä, alustaa jne) ilmenemään noissa kilometreissä. 400tkm ajetussa nämä ensimmäiset "isot korjaukset" on todennäköisemmin tehty jo, koska auto on päässyt melkein puolen miljoonan tuntumaan. Hyvin usein autot paalataan tuossa "noin 300tkm" koska "ovat loppuun ajettuja".
Tässä suhteessa taasen "asiansa ajavaa käyttöautoa" hakeva (ihminen jolle ulkonäöksi kelpaa tiiliskivi) 700/900 sarja on perusmallien osalta juurikin parempi valinta kuin 850/s/v70 tai uudemmat volvot. Varaosat ja huoltaminen on niin *umalattoman paljon halvempaa niihin. Esimerkiksi motonetissä jo pelkästään perus 2.5 20V 850:n jakohihnasarja maksaa moninkertaisesti perus 2.3 vinokoneen vastaavan verran. Kytkimessä myös aika iso hintaero. Kuten myös iskunvaimentimissa yms yms...
Nämä on toki mieltymyskysymyksiä kaikki. Jos autoilua katsoisi tässä maassa vain käytetyn rahan näkökulmasta, ei koko touhussa muutamaa poikkeusta lukuunottamatta juuri järkeä olisi...

Se, mikä on loppuunajettu on täysin merkkikohtaista. Olen ajanut yli miljoonan ajetulla 945 D24TDIC:llä ja oli hiljainen, jämäkkä ja mukava auto. Apukuljettajan helman ja kannentiivisteen vaihdolla auto jatkoi taas matkaa seuraavalle omistajalle ja huollettuna todennäköisesti ainakin 300tkm vielä.
Olen myös ajanut 2000-luvun Fiatilla, jolla oli ajettu 203tkm. Kori, tekniikka ja alusta täysin loppu. Nitinöitä, natinoita ja ongelmia.

+/- volvolle on hiukan hankala sanoa, koska uusista volvoista kokemusta on vain V40:stä noin 40minuutin koeajon verran. Siinä plussiksi ehdottomasti ohjaus, alusta, moottori (D3) ja fiilis/mukavuus (jämäkkä ja ajettava auto, muttei kivikova ja mukavan hiljainen). Miinuksiksi ruma sisusta, liian korkea vyötärölinja ja naurettava mittaristo.
Omalle 940:lle (vaikka onkin "puolikuntoinen) plussiksi maavara (pääsee vähän minne tahtoo), halvat varaosat, helppo huoltaa, talvella kuuma, käytännöllinen ja ehdottomasti: paras ajamani auto huonossa talvisäässä. Aivan sama onko tiellä loskaa, jäätä, lunta, loskaa+jäätä, lunta+jäätä, kuravelliä, hiekkaa tms. ei tunnu volvo siitä välittävän vaan menee juuri sinne minne sitä käskee. Laivahan se on jos nykyaikaisiin "olen sporttinen perhauto" -keksintöihin vertaa, mutta perhekäytössä enemmänkin vain plussaa.
Miinuksiksi voisi laskea jo painava ikä (vaatii huolenpitoa mikäli haluaa ajella vielä pitkään), kattoluukku (kiva jos on kunnossa, muutoin vain yksi hajoava osa lisää) ja tämä ainainen "asiantuntijoiden" kitinä bensarosvosta laivasta. Ei se sen enempää vie kuin vastaavan kokoinen ja tehoinen 90-luvun auto.
Volvo noin niinkuin yleensä merkkinä herättää minussa positiivisia ajatuksia:
-Käytännöllisen ja turvallisen merkin maineessa
-uudetkin autot ovat vielä ihan ajettavia
Miinuspuolia merkin imago herättää:
-Kovin usein uudempien volvojen kuljettajat ovat liikenteessä ihme tötöiliä-kusipäitä (tai sitten minä ja isäni ollaan oikein kusipäämagneetteja)
-Kallis auto(onko?)