Futurez  Kulkukoira

940 B230fk+aw71 kulutus

• 140 Vastauksia
  • 42027 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

855_T5R

• Vieras
Vs: 940 B230fk+aw71 kulutus
« Vastaus #60 : 02.02.2015, 13:02:20 »
Joo, matkassa tuo minunkin menee jotain kympin pintaan, mulla ollu toi pelkästään talvella ajossa niin lisää automaattisesti kulutusta jonkin verran. Mulla nyt suht kiree vaparin nokkakin ja tollasta niin ei varmaan alle kymppiä voi koskaan toivoakaan mutta siihen paikkeille se olis hyvä saada.
Mites millanen vetoalue tolla D nokalla on automaatilla ajaessa ja tolla sun kombolla? Mulla ainaki tuo naku sai aika miehekkäät kulutus lukemat. Nykyään maantiellä tunnostaa että menee aika sukkasilleen, mutta ei monasti malta olla painamatta kaasua nii alkaa soppa kelvata :D

Poissa Juusoo

• Grand Luxe
  • **
« Vastaus #61 : 02.02.2015, 15:45:29 »
Mites millanen vetoalue tolla D nokalla on automaatilla ajaessa ja tolla sun kombolla? Mulla ainaki tuo naku sai aika miehekkäät kulutus lukemat. Nykyään maantiellä tunnostaa että menee aika sukkasilleen, mutta ei monasti malta olla painamatta kaasua nii alkaa soppa kelvata :D
Alavääntö vois olla parempikin. Ei oikein automaattiin sopiva. Lisäks toi kivikautinen kolmosgarretti joka herää ihan järkyttävän huonosti. +400hv riittävä schwitzer heräs ex ysisatasessa paremmin. En vaan viitsi tehdä asialle mitään kun kesäks tulossa vähän kiukkusempi paketti keulalle.

Kurkkasin boksiin ja viking ecotrim sieltä löytyi ::) todellinen ekolastu ;D nyt pitäis saada joku toinen lastu -563 boksiin. Millasilla lukemilla menee muilla tonin vakiosetti lastuilla? Vakiokin mulle kelpais kyllä.
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

855_T5R

• Vieras
« Vastaus #62 : 02.02.2015, 16:58:03 »
Alavääntö vois olla parempikin. Ei oikein automaattiin sopiva. Lisäks toi kivikautinen kolmosgarretti joka herää ihan järkyttävän huonosti. +400hv riittävä schwitzer heräs ex ysisatasessa paremmin. En vaan viitsi tehdä asialle mitään kun kesäks tulossa vähän kiukkusempi paketti keulalle.

Kurkkasin boksiin ja viking ecotrim sieltä löytyi ::) todellinen ekolastu ;D nyt pitäis saada joku toinen lastu -563 boksiin. Millasilla lukemilla menee muilla tonin vakiosetti lastuilla? Vakiokin mulle kelpais kyllä.
tonin lastulla ja 1.0-1.1bar olin lukevinaan että olis 200hv tietämillä olleet. Millane paketti ens kesäksi tulossa?

Poissa Juusoo

• Grand Luxe
  • **
« Vastaus #63 : 02.02.2015, 17:34:44 »
tonin lastulla ja 1.0-1.1bar olin lukevinaan että olis 200hv tietämillä olleet. Millane paketti ens kesäksi tulossa?
Kulutusta meinasin :D mutta haastattelin jo yhtä tonin vakiosuutin lastulla ajavaa ja ihan järkevä kulutus ollut siellä :)

Suunnitelmissa ois rempata kone ja laittaa sinne hprofiilit+vaparin männät jotta saadaan viinasta enemmän irti ja hiukan eloa alipainealueellekin. +1000cc/min suuttimet, kansi pitäis työstää, pakosarja+putkisto tehdä, ehkä imusarjakin menee uudestaan suunnittelun alle, todennäköisesti joku masterpower tai holset ahdin teholuokkaan 350-500hv, megasquirt ohjaamaan ja ahtopainetta sen verran että kulkee tarpeeksi 8) Edellisestä penkitettiin 336hv niin jos tästä ainakin se 350hv, tarkoitus korjata/parantaa ne asiat mitkä edellisessä tökki, eli käyttöalue pitää saada mahdollisimman laajaks ja paketti kestämään kovaakin käyttöä, kulutuskin järkevälle tasolle koska dailydriven.

Kieltämättä 16v kansi ja nelosella tai jopa vitosellakin alkavat lukemat käy mielessä mutta siinä vaiheessa pitää kyseenalaistaa jo tämä vähäpäästöinen aihio :(

Ainiin ja bemarin zf loota tulee varmaankin ton automaatin tilalle :)

Nyt kun lopputalveks sais vaan tohon kulutukseen jotain tolkkua ::) Tonilta lastua tai sitten vakiolastua koitettava pian.
« Viimeksi muokattu: 02.02.2015, 18:26:40 kirjoittanut Juusoo »

Poissa Greycap

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
« Vastaus #64 : 03.02.2015, 01:07:00 »
[...] nyt pitäis saada joku toinen lastu -563 boksiin.

Mithelv? ???

Vuosimalleissa '89-'91 ollut purkki? FK-koneessa jota ei kuitenkaan ole tehty kuin '95 eteenpäin? Ei hyvää päivää pojat, nyt on jotain pielessä... ei kai siihen vitossarjan boksiin ole vielä työnnetty ysisarjan lastua, ei kai, tuskin se edes toimisi. Mutta miksi ihmeessä siinä yleensäkin on on boksi ajalta viisi vuotta ennen moottorin valmistusta.

Poissa jepajee

• Grand Luxe Touring
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
« Vastaus #65 : 03.02.2015, 03:34:28 »
Mithelv? ???

Vuosimalleissa '89-'91 ollut purkki? FK-koneessa jota ei kuitenkaan ole tehty kuin '95 eteenpäin? Ei hyvää päivää pojat, nyt on jotain pielessä... ei kai siihen vitossarjan boksiin ole vielä työnnetty ysisarjan lastua, ei kai, tuskin se edes toimisi. Mutta miksi ihmeessä siinä yleensäkin on on boksi ajalta viisi vuotta ennen moottorin valmistusta.

Oisko joskus ollu "dude pimp my ride" tilanne ja nakattu jokin vanhemman ft koneen boksi paikalleen... Mutta voiko se toimia?
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa Juusoo

• Grand Luxe
  • **
« Vastaus #66 : 03.02.2015, 15:15:41 »
Tätä joskus kyselinkin täällä että kuuluuko muka tollanen boksi -95 autoon, mutta en saanu vastausta, eli ei siis kuulu >:( boksissa oli ihan siihen tarkoitettu lastu, luki päällä -563 ecotrim. Mullakin sellanen käsitys että -9xx boksi pitäis olla :idiot2:

Kaveri jolta ostin auton, omisti myös toisen turbo ysisatasen ja sanoi että osia on vähän lainattu ja vaihdeltu setin mukaan. Tässäkin kyseisessä ollut kuulemma 19t mitsua jne joskus. Eli varmaan eksynyt toisesta autosta boksi. Voisko tuo kulutus tippua vaikka -954 boksilla, sellainen oli mulla edellisessä -95 turbossa :o
« Viimeksi muokattu: 03.02.2015, 15:18:15 kirjoittanut Juusoo »

Poissa Jakkefp

• Grand Luxe
  • **
« Vastaus #67 : 03.02.2015, 15:32:22 »
Tippuu tai ei, niin ensitilassa hommaisin kuitenkin oikeanlaisen boksin :D

Poissa Juusoo

• Grand Luxe
  • **
« Vastaus #68 : 03.02.2015, 15:36:06 »
Ainoastaan pienemmän kulutuksen takia voin boksin ostaa, lh ei kuitenkaan ohjaa tätä enää mahdottoman kauaa :D Tonilta tulee nyt peruslastu tuohon -563 boksiin... Katotaan mitä käy kulutukselle. Jos ei tipu niin multa loppuu ideat ja motivaatio tapella vakioauton kanssa joka vie lukemia mitä vois odottaa 2x tehokkaammalta... Laatikko ja moottorinohjaus ainakin vaihtuu ensitilassa :idiot2: Koska manuaali tuntuis poikkeuksetta menevän kovallakin ajolla jopa yli 5l/100km pienemmällä. Ainakin kahden vakio 940 turbo manuaalin kulutuksen perusteella.
« Viimeksi muokattu: 03.02.2015, 15:40:22 kirjoittanut Juusoo »

Poissa mikan

• Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
« Vastaus #69 : 03.02.2015, 16:41:45 »
Suunnitelmissa ois rempata kone ja laittaa sinne hprofiilit+vaparin männät jotta saadaan viinasta enemmän irti ja hiukan eloa alipainealueellekin. +1000cc/min suuttimet, kansi pitäis työstää, pakosarja+putkisto tehdä, ehkä imusarjakin menee uudestaan suunnittelun alle, todennäköisesti joku masterpower tai holset ahdin teholuokkaan 350-500hv,

1000cc suuttimet tehotavoitteessa 350-500hv ?   :o :o :o
Noilla suuttimilla mennään kirkkaasti yli 500hv 80% pulssisuhteella, joten tolkuttomasti ylikokoiset ne olisivat.  :buck2:

Laskennallisesti noilla 1000 sumuilla pääsee 90% pulssisuhteella 570hv tehoihin, joten tuollaisten valinta on täysin järjetöntä, aiheuttaen säätöongelmia pienillä kuormilla.

Nyt kun lopputalveks sais vaan tohon kulutukseen jotain tolkkua ::) Tonilta lastua tai sitten vakiolastua koitettava pian.

Tonin lastu ei korjaa kulutusongelmia, pikemminkin päinvastoin ainakin 1.2 versiolla.
Mutta ongelmahan sinulla ei ole lastussa, jos se on vikingin tekele, jossa ainoastaan torque-adjusteria on muutettu 20->19, mikä tarkoittaa hitusen agressiivisempaa ennakon käyttöä. Karttahan siinä on täysin vakio (ainakin näkemissäni).

Ainoa konsti lastulla kulutuksen pienentämiseen lastulla on sen saatanallisen huolellinen optimointi pääkorjauspolttoainekarttan osalta ja pirun huolellinen PID-säätimen optimointi. Työ joka on minulla vienyt rapian puolisen vuotta säätämistä. Lienen huono säätäjä....   :buck2:

Mulla nyt suht kiree vaparin nokkakin ja tollasta niin ei varmaan alle kymppiä voi koskaan toivoakaan mutta siihen paikkeille se olis hyvä saada.

Luultavasti ongelma on nimenomaisesti tuossa nokassasi, sillä matalapuristeisessa turbossa ei ole kovin taloudellista päästää palamatonta seosta sinne pakopuolella suuren overlapin avulla. T-nokassa overlappia on 3 astetta ja D:ssä "vain" 30 astetta!  :o

Tuo nokka vaatisi asioiden huomioimista lastussa, mutta sitä en minä ainakaan pysty sohvalta käsin tekemään, vaan minun pitää tehdä se ajamalla.
Veikkaisin, että asiaa D-nokalla pitäisi huomioida kiihdytysrikastus kartoissa (nimenomaisesti monikko) ja sen vakioissa. PID-säätimellä on myös oma osuutensa asiassa.

Tomaatilla kaupungissa hitusenkaan raskaammalla kaasujalalla 15-17L/100km on ihan normaalia. Ja taas alle 12L ajaminen on likipitäen mahdotonta kaupungissa. Maantiellä voi päästä sinne kympin pintaan mutta sen alittaminen meneekin sitten vaikeaksi.

Mitä siinä LH purkin päällä oikein lukee?  Siellä pitäisi olla loppunumerot 954 tai isompi, jos auto on ollut alunperin FK. Jokatapauksessa siellä pitää olla 9xx-sarjan purkki.

Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Juusoo

• Grand Luxe
  • **
« Vastaus #70 : 03.02.2015, 19:23:23 »
Noilla suuttimilla mennään kirkkaasti yli 500hv 80% pulssisuhteella, joten tolkuttomasti ylikokoiset ne olisivat.  :buck2:

Laskennallisesti noilla 1000 sumuilla pääsee 90% pulssisuhteella 570hv tehoihin, joten tuollaisten valinta on täysin järjetöntä, aiheuttaen säätöongelmia pienillä kuormilla.

Tonin lastu ei korjaa kulutusongelmia, pikemminkin päinvastoin ainakin 1.2 versiolla.
Mutta ongelmahan sinulla ei ole lastussa, jos se on vikingin tekele, jossa ainoastaan torque-adjusteria on muutettu 20->19, mikä tarkoittaa hitusen agressiivisempaa ennakon käyttöä. Karttahan siinä on täysin vakio (ainakin näkemissäni).

Ainoa konsti lastulla kulutuksen pienentämiseen lastulla on sen saatanallisen huolellinen optimointi pääkorjauspolttoainekarttan osalta ja pirun huolellinen PID-säätimen optimointi. Työ joka on minulla vienyt rapian puolisen vuotta säätämistä. Lienen huono säätäjä....   :buck2:

Luultavasti ongelma on nimenomaisesti tuossa nokassasi, sillä matalapuristeisessa turbossa ei ole kovin taloudellista päästää palamatonta seosta sinne pakopuolella suuren overlapin avulla. T-nokassa overlappia on 3 astetta ja D:ssä "vain" 30 astetta!  :o

Tuo nokka vaatisi asioiden huomioimista lastussa, mutta sitä en minä ainakaan pysty sohvalta käsin tekemään, vaan minun pitää tehdä se ajamalla.
Veikkaisin, että asiaa D-nokalla pitäisi huomioida kiihdytysrikastus kartoissa (nimenomaisesti monikko) ja sen vakioissa. PID-säätimellä on myös oma osuutensa asiassa.

Tomaatilla kaupungissa hitusenkaan raskaammalla kaasujalalla 15-17L/100km on ihan normaalia. Ja taas alle 12L ajaminen on likipitäen mahdotonta kaupungissa. Maantiellä voi päästä sinne kympin pintaan mutta sen alittaminen meneekin sitten vaikeaksi.

Mitä siinä LH purkin päällä oikein lukee?  Siellä pitäisi olla loppunumerot 954 tai isompi, jos auto on ollut alunperin FK. Jokatapauksessa siellä pitää olla 9xx-sarjan purkki.
Laskitko suuttimet bensalle vai viinalle? ::) Finjectorin laskurilla 400hv etanolikoneeseen 80% aukioloajalla antaa sopiviksi 1000-1200cc/min sumut. Eihän sitä koskaan tiedä jos nälkä kasvaa ::)

Jos tuo kulutus ei lastun vaihdolla tipu, menee vaihtolistalle vaihdelaatikko >:( Minähän en alle 200hp autolla aja joka vie nätilläkin ajolla yli 15 kaupungissa. Myöhemmässä vaiheessa perehdyn säätämiseen megasquirtin ja re85 merkeissä.

Nokka vois kyllä oikeastikin vaihtua miedompaan siks aikaa kun tuolla on noin säälittävän kokoinen ahdistin.

Lh boksin viimeiset kolme numeroa -563. Ihan boksiin tarkoitettu lastukin siis paikallaan nyt. Raportoin mitä käy kulutukselle vai käykö mitään kun pääsen ensimmäisen 100km ajamaan tonin lastulla.

Poissa kanis187

• Grand Luxe
  • **
« Vastaus #71 : 03.02.2015, 19:24:57 »
Ei se aw71-L nyt niin paska ole että 5L enemmän menisi. 100% Kaupunkiajossa itsellä nyt kelin ollessa -10 ja 0 välissä noin 5km kerrallaan ajaessa kulutus 13-14/100km, maantiellä noin 9L/100km. Eikä ole kaikkein kevein kaasujalka, kulutus tippui varmaan 2-3L kun huomasin että oikeassa etujarrussa oli mäntä ja alempi liukutappi jumissa. Haisi rankasti jarrut ja vähän rengaskin ajon jälkeen. :D Tuli sitten vaihdettua uudet palat.

Poissa Juusoo

• Grand Luxe
  • **
« Vastaus #72 : 03.02.2015, 19:44:30 »
Mulla ei vaan ole mitään mekaanista vikaa ja koneen anturit yms on kunnossa. Mulla tulee sellasta 7-10km pätkäajoa kouluun ja takaisin, vähän kaasujalasta riippuen menee sellasta 15-20l/100km. Sitten taas vaikka ei ajaisi metriäkään suoraan niin kulutus ei nouse yli 24l/100, hauskaa sinänsä että jos menee tuo 20l/100 niin tulee ajettua melkoisen nätisti, 15l kulutukseen ei saa päästää konetta ahdoille montaakaan kertaa tai sitten pitää olla matka-ajoakin jos meinaa noin pieneen päästä.

Kaverien vastaavat manuaalit normaaliajossa kaupungissa n.10l/100, matkassa 8-9l ja kuulemma kokoajan luisussa ajamalla 14-15l/100. Toki kummallakaan näistä kahdesta ei ole noin jyrkkää nokkaa kuin mulla.

Poissa Xuppo

• Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
« Vastaus #73 : 03.02.2015, 19:58:50 »

tuon kokoiset suuttimet on juuri passelin kokoiset tuohon tehohaatukaaan varsinkin kun kyseessä on vinokone. Bensalla jää hieman reilusti reserviä käyttämättä mutta viinalla ei kannata harkita yhtään pienempiä. Mitä säätämiseen tulee niin kun pysytään alle 2000 suuttimissa niin ongelmia tuskin tulee kun ostaa kunnolliset suuttimet eikä mitään halvimpia kiinalaisia.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa pomo

• Group A
  • KOFF ROCK!!
« Vastaus #74 : 03.02.2015, 20:05:49 »
Tää näköjään menee ihan vaan samojen asioiden jauhamiseksi mitä enemmän viestejä tulee. Se nokka ei näköjään sovellu sun ajotyylille, laatikko ei ole se pääsyyllinen kulutukseen. Automaatti toimii parhaiten kun on alavääntöökin.
Ja jos ajat pätkää kuten mainitsit, niin älä pliis laske kulutuksia sen mukaan. En oo lukenu niin tarkkaan joten kysyn. Miten oot mitannu kulutuksen? Tankki aina täyteenkö? Muuten siitä on ihan turha jauhaa topiccia täyteen.
Lisää sit kun on faktaa, todellista faktaa. Ja kuten tuo wäärin virittäjä mikan jo sanoi, lastu ei auta oli mikä tahansa. Sen verran sanon, että eihän mulla ole kokemuksia lastuista, mutta en tavoittele myöskään kuuta taivaalta. Ihan liian vähän kuutiotuumia näissä siihen. Kun en ole harrastanut ennen kuin mekaanista virittämistä maltillisesti.  ::)

Sen olen oppinut, ja olettaisin että sinäkin. Ei ole oikotietä onneen.  :pomo:

Futurez  Kulkukoira