740 gle. Perustuuko sinun vertailu tässä tapauksessa bixenon valoihin? Ihan mielenkiinnosta kysyn kun itse olen vaihtanut vain yhdet xenon polttimot lisäpitkiin ja epäilen, että uudessa autossa on alkuperäiset 100tkm ajetut polttimot ja tarkoitus on itsellä maksimoida valoteho. Bixenoneita ei ole vaan pelkästään lähivaloiss. Pitkät korvataan led lisäpitkillä. Mietin vain saanko rahalle vastinetta, kun perus D1S hiilipsiä saa 40-60 euroa 2kpl ebaystä parin vuoden takuulla.
Oma kokemukseni on bi-xenoneista. Mutta vaikka 100 tkm ajetut xenonit olisivat vain lähivalokäytössä, niin vaihtaisin ne silti saman tien, vaikka valokuvio näyttäisi miltä. Laadukas xenonpoltimo saattaa kestää tuon matkan sen jälkeenkin näyttää vielä aivan hyvältä, mutta kun sen nappaa ulos, näkee kuinka palokammion lasi on jo kauttaaltaan harmaantunut. Linkitin jossain välissä tämän kuvan jo aiemminkin, mutta laitan tähän näytille kuvat Osramin xenonpoltimosta vasemmalta oikealle uutena, 20.000 km ajettuna ja 100.000 km ajettuna:

Nämä ovat siis olleet bi-xenon valoilla varustetussa autossa, eli siis lähivaloilla on käyttötunteja sen mukaan kun hämäräkytkin on katsonut etteivät LEDit riitä. Keskimmäisessä näkyy jo käytön jälki, mutta hieman toispuoleisena eli kirkastakin osaa lasissa on vielä. 100.000 ajettu on vaihdettu siinä vaiheessa kun sen pari sammui, enkä osannut noiden valotehoa vielä silloin moittia, mutta muuttuihan se tietenkin uusilla polttimoilla aika hyvin, kun sameat vaihdettiin kirkkaisiin.
Jos Rodionin Bemarissa on LEDivalot vielä vähentämässä xenonien käyttötunteja, saattavat polttimot olla vielä aivan kunnossa. Ellei polttimon irrotus ole kohtuuton operaatio, senhän voi vilkaistakin, koska harmaantumisen näkee kyllä valoa vasten tutkien aivan selvästi.
Jos valotehon tahtoo maksimoida laillisesti, kuten ymmärsin karpalla olevan tavoitteena, silloin taitavat ykkösvaihtoehdot olla NBB Alpha 225 ja X-Vision Dominator, joiden referenssiluku on xenonversiona 20. Ainakin NBB on sekä CR että DR hyväksytty, että sitä voi käyttää myös H1 polttimolla. Umpio on natiivisti D1S polttimolle rakennettu, mutta siihen saa sovitteella H1 tai D2S polttimon. Nämä valaisimet ovat xenonhyväksyttyjä ja koska polttimoksi menee vakio D1S tai D2S, eikä mikään kiinanxenonkonversio, on laitos katsastuskelpoinen.
Ämpärit ovat tosin niin suuret, että heti kun löydän jostain säleikön lamellien taakse piiloutuvat tehokkaat LED-valot kohtuuhintaan, saattavat NBB:t siirtyä nuoremman kuskin vanhempaan autoon. Lazer ST-8 on vielä kallis.
Valokuvioita löytyy täältä. Huom. kuvat on tietoisesti himmennetty niin paljon, ettei lumi pala kovin pahasti puhki:
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=53840Valokuvioita esittävässä kuvasarjassa lisävaloilla näkyvä pieni mäen harjanne on noin 400 metrin päässä, joten kannattaa harkita ovatko näin suuret kaukovalot omaan käyttöön sopivat?