^¨
Entä jos autoissa on ollutkin näitä uusia mukautuvia ajovaloja, jotka vain kääntävät valosuuntaa kohdatessa. Mitäs niille mahtaa muuta kuin, ettei katsele niitä 
Näissä pitkät päällä päin ajavissa spedeissä ei taatusti ole näitä mainitsemiasi "mukautuvia" ajovaloja. Useimmiten ne ovat halogeenein varustettuja autoja.
Enkä minä kyttää sitä, vaihtaako vastaantulija lyhyille. Minua kiinnostaa ainoastaa se, ettei vastaantulijan valoissa näe lukea kabiinissa päivän lehteä!

Ja kun en voi kääntää katsettani 90 astetta tien sivuun, häikäisevät huonot halogeenitkin lähietäisyyksiltä.
Ne spedet, joiden henkilön olen nähnyt, ovat olleet vanhempia miehiä (+60v). Tosin niistä olen pystynyt näkemään vain aniharvan varmuudella.
En tiedä millaiset lasit osalla on päässä, mutta ainakin omissa autoissa kun olen pikkuhiljaa takavedoista päivitellyt nykyiseen niin koko ajan ne valot on kyllä olleet parantumaan päin.
Näin ei ole ainakaan TM:n mittausten mukaan. Varsinkin pitkät valot, jotka kantavat 150m ovat nykyautoissa todellinen harvinaisuus, johon volvon V/S90 tekee positiivisen poikkeuksen.
Autojen ajovalot ovat huonontuneet 2000-luvulla hyvin paljon.
Jos ajovalopesureita ei ole, kertoo se siitä, että valaisimen valovirta on alle 2000 lumenia.
Ksenonilla saa helposti sen +3000 lumenia, jolloin pitää olla pesurit. Tuohon +2000 lumeniin pääsee jo hyvillä viritetyillä halogeeneilla, ledeistä puhumattakaan.
Itselle tulee enemmänkin vastaan niitä jotka vaihtavat pitkät pois liiankin aikaisin. Varsinkin kun kuorma-autolla pudottaa lyhyille ajoissa niin monet vastaantulijat vaihtavat samalla ja sitten saa ajella pitkään pimeässä.
Olen huomannut sen, että mitä paremmat valot itselläni on, sitä nopeammin vastaantulija vaihtaa lyhyille (poislukien spedet).
Jolloin minä vaihdan samantein lyhyet, koska tulkitsen vastaantulijan kertovan häikäistyvänsä valoistani.
Itse vaihdana lyhyille viimeistään siinä vaiheessa kun välimatkamme suoraan mitattuna alittaa 500m, koska tiedän itsekkin häikäistyväni tuolta välimatkalta omista valoistani.
Mutta jos vastaantulija vaihtaa lyhyille yli kilometrin keskinäiseltä etäisyydeltä, vaihdan itsellin lyhyet, vaikka välimatka on mielestäni aivan liian pitkä vaihtamiselle.