Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2288 Vastauksia
  • 816713 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1905
  • It's Hip To Be Square
Näinpä. On kyllä helvetin hieno periaate, että jos kokee häikäistyvänsä eikä osaa hetken aikaa katella vastaantulevan valojen sijaan vaikka hieman lähemmäs eteensä, niin minähän s@@tana sokaisen sinut! Vitut turvallisuudesta, pääasia että toista haittaa mielellään enemmän.

Ja kysymykseen, pikkuteillä saatan hyvinkin tiputtaa pitkät satunnaisen lenkkeilijän kohdalla, näen lyhyilläkin kohtuu hyvin. Mutta jos joku vitun spandexi tai voimakävelijä on katsonut asiakseen lähteä singuttamaan pimeän maantien laitaan, niin omapa on valintansa.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Mepi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 810
  • www.vrcf.fi
Vaihdan lyhyille jos pimeässä tulee kävelijä tai pyöräilijä vastaan. Ne harmittaa jotka kävelevät tien väärää puolta, turhaan selkäpuolelle vaihdan lyhyitä. Samoin jos tulevat väärällä puolella vastaan ei osaa vaihtaa lyhyille kun ajatus on että etenevät samaan suuuntaan.

Meille opetettiin jo ala-asteella kummalla puolella tietä kävellään, itseasiassa kotona jo ennen kouluja. Nykyään ilmeisesti ei enää yleistietoutta ole edes osalla aikuisia
Volvo XC60 2016 D3 - (150hp 350Nm) 230hp 500Nm
Ex. Volvo V70 2013 Summum D5 AWD Rica 275hp
Ex. Volvo V70 2007 Classic 2.5T AWD Rica +180kW # Ex. S40 T4

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1905
  • It's Hip To Be Square
Monille aikuisille jopa pyörätie tai kevari on ihan outo juttu.

Ja sitten minäminät vinkuu, niinkuin niitä ei koskisi mitkään säännöt.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa TJA

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1090
  • www.vrcf.fi
Ei ainakaan hirveästi lisää spandex-sankarien mainetta tuollainen ylempänä mainittu toimintatapa että tahallaan alkaa valolla sohimaan. Jos on jostain ihmeen aivopierusta johtuen päättänyt pyöräillä pimeässä niin saa kyllä luvan kunnioittaa autoilijoita, sokaisematta. Kai se pää nyt senverta kääntyy että ei ole pakko tuijottaa auton valoihin.

Kaikenlaista sitä saakin lukea.

Poissa Turbo 242

  • Hankintapäällikkö
  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8298
  • Teiden tukko
Vaihdan lyhyille jos pimeässä tulee kävelijä tai pyöräilijä vastaan.

Sama, edellyttäen, että jalankulkija on havaittavissa eli käyttää riittävää määrää heijastimia.

Meille opetettiin jo ala-asteella kummalla puolella tietä kävellään, itseasiassa kotona jo ennen kouluja. Nykyään ilmeisesti ei enää yleistietoutta ole edes osalla aikuisia

80-luvun lapsena meillekkin opetettiin jo kotona perusasiat. Osittain johtui siitä, että asuttiin sen verran syrjässä josta ensimmäinen pari kilometriä oli hiekkatietä.

Nykyään kun samaista tietä kulkee porukoille, nykynuoret ja jopa itseä vanhemmat kulkee väärällä puolella tietä. :facepalm:
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa JJJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 188
  • www.vrcf.fi
Jooh, koko tää valojuttu lähti tosiaan siitä, että työkaveri kertoi lounaspöydässä väläyttelevänsä omalla yli tuhannen luumenin otsavalaisimellaan vastaantulevia autoja päin, jos eivät muuten tajua vaihtaa lyhyitä kun hän ulkoiluttaa fifiään tuolla mörön perseessä maantien laidalla.

Liikenne on yhteispeliä.

Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
  • www.vrcf.fi
Tuo on muuten sellainen lause jonka voi sanoa vain ihminen jolla ei ole kovinkaan kummoinen hämäränäkö.

Aiemmin mä epäilin tuota pelkäksi ..ttuiluksi, mutta näin vanhemmiten tajunnut että kun ei enää ole hämäränäköä, niin ei ne valotkaan silloin häikäise, kunhan ei ihan suoraan niitä tuijota.

Täytyy kyllä myöntää, etten ymmärtänyt nyt yhtään. Jos on valoherkät silmät, eikö se lähivalon epäsymmetria haittaa ihan kuten kaukovalokin? Ja riippumatta kuinka valoherkät silmät on, mitä enemmän valonlähdettä tuijottaa, sitä pahemmin häikäisee. Sitä paitsi ainakin itsellä oli nuorempana parempi hämäränäkö ja etenkin hämärään sopeutuminen oli selvästi nopeampaa. Ehkä osin jälkimmäisestä johtuen nykyään liikenteessä kirkkaat valot häiritsee paljon enemmän, vaikka on huonompi hämäränäkö.

Ja nyt oli kyse jalankulkijasta. Aika harvoin, mutta välillä itsekin tulee taivallettua pimeää maantienlaitaa jalkaisin ja silloin on lähinnä tavoite tulla havaituksi, mutta en niin itsetuhoinen ole, että häikkisin autoilijaa, vaan teen kaikkeni, että häiritsen sitä mahdolllisimman vähän, ettei esim. luisu hartialukossa päin tms. Sokaistuminen toisen valoista ei ole jalankulkijana mikään ongelma, mutta autoilijana ja pyöräilijänä se on. Jalankulkijana voin vaikka hetkeksi pysähtyä penkan puolelle, laittaa käden varjostimeksi, kurkkia vähän toisella silmällä sormien raosta jne. ilman mitään ongelmaa. Ja matka jatkuu sivuutuksen jälkeen. Se on aina voitto, kun ei tullut osumaa autosta.

Pyöräilijää päin en missään nimessä ajaisi kaukovalot päällä. Ei se eroa mitenkään auton tai mopon kohtaamisesta. Itsellä ei ole enää luottoa autoilijoihin ja vältän pyöräilyä maantien laidassa kirkkaalla kesäkelilläkin, mutta kun pyöräilin pimeässä, oli kunnollinen erillinen lähivalo jonka turvin kyllä pärjäsi, vaikka autoilija ei olisi lähivaloille vaihtanutkaan. Mutta ei kyllä pimeällä maantiellä olisi tullut mieleenkään kaukovalolla häikäistä autoilijaa ihan jo oman turvallisuuden vuoksi.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1921
  • 264GLE + 245GL + B10M
Täytyy kyllä myöntää, etten ymmärtänyt nyt yhtään. Jos on valoherkät silmät, eikö se lähivalon epäsymmetria haittaa ihan kuten kaukovalokin? Ja riippumatta kuinka valoherkät silmät on, mitä enemmän valonlähdettä tuijottaa, sitä pahemmin häikäisee. Sitä paitsi ainakin itsellä oli nuorempana parempi hämäränäkö ja etenkin hämärään sopeutuminen oli selvästi nopeampaa. Ehkä osin jälkimmäisestä johtuen nykyään liikenteessä kirkkaat valot häiritsee paljon enemmän, vaikka on huonompi hämäränäkö.

Noin siis omasta kokemuksesta vaan puhun. Mulla oli siis hyvä hämäränäkö nuorempana, mutta siitä seurasi häikäistyminen, jossa kirkas valonlähde pakotti silmiä refleksinä kiinni, niin että niitä täytyi tietoisesti pakottaa auki. Eikä tuo siis tarkoittanut jotakuta kaukovaloilla vastaanposottavaa, vaan huonosti rajatuvat lähivalotkin tekivät tuota. Ja valon värillä oli iso vaikutus, keltaiset ajovalot ei pahemmin häikäisseet, kunhan ei pitkillä tullut, mutta sinisävyiset/xenonit häikivät oikeastaan aina, vaikka olisivat olleet ihan orkkikset.  ???

Jos tuolla epäsymmetrialla meinaat että se häiritsisi vasenta laitaa kulkevaa jalankulkijaa siinä missä kaukovalo, niin onhan se halogeenivalon "hirvipiikki" kuitenkin pääkeilaan nähden melko himmeä, saatika jos ihan kaukovaloon vertaa, joilla monesti niita varsinaisia valolähteitäkin sytytetään enemmän.

Lisäksi ainakin mun autossa xenon valojen epäsymmetrisyys ei ole vastaavanlainen piikki kuin perinteisessä halogeenissa, vaan valokeilassa on vaan suorassa rajauksessa pykälä, jonka oikealla puolella rajaus on vähän ylempänä. Ei tasaisella tiellä seisovan ihmisen kasvot edes jää siihen keilaan.. Mutuna sanoisin että jos pääkeilan alenema on 1%, niin tuo epäsymmetria on 0%.

Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
  • www.vrcf.fi
Ja valon värillä oli iso vaikutus, keltaiset ajovalot ei pahemmin häikäisseet, kunhan ei pitkillä tullut, mutta sinisävyiset/xenonit häikivät oikeastaan aina, vaikka olisivat olleet ihan orkkikset.  ???

Jos tuolla epäsymmetrialla meinaat että se häiritsisi vasenta laitaa kulkevaa jalankulkijaa siinä missä kaukovalo, niin onhan se halogeenivalon "hirvipiikki" kuitenkin pääkeilaan nähden melko himmeä, saatika jos ihan kaukovaloon vertaa, joilla monesti niita varsinaisia valolähteitäkin sytytetään enemmän.

Lisäksi ainakin mun autossa xenon valojen epäsymmetrisyys ei ole vastaavanlainen piikki kuin perinteisessä halogeenissa, vaan valokeilassa on vaan suorassa rajauksessa pykälä, jonka oikealla puolella rajaus on vähän ylempänä. Ei tasaisella tiellä seisovan ihmisen kasvot edes jää siihen keilaan.. Mutuna sanoisin että jos pääkeilan alenema on 1%, niin tuo epäsymmetria on 0%.

Joo ei siitä mihinkään pääse, että toki kaukovalo enemmän häikäisee kuin se "hirvipiikki". Mutta ärsyttävän paljon nekin häikkii. Esim. motarilla jos ei ole sivupeilin tummennusta ihan järjestäen ja varsinkin fillarilla liikkuessa jäi paljon tilanteita mieleen, missä pyörätietä ajaen vastaantuleva autovirta tuli vastaan itseen nähden oikealla puolella. Tiellä kun on usein enemmän tai vähemmän vielä kallistusta, heittoja jne., niin epäsymmetrian kyllä huomaa helposti vastaantulijana.

Se että nykyään häikäisee liikenteessä enemmän nuo päin tuikkivat valot, menee toki osin iän piikkiin, mutta osa varmasti selittyy myös tuolla, että sinisemmät valot häiritsee enemmän ja niitä on nykyään valtaosa. On niissä toki valotehoakin enemmän, mutta sävy vaikuttaa omastakin mielestä myös. Todella tuskaa, kun vastaantulevat nousee mäkeä ja kaartavat samalla oikealle, kun itse ajan vastaan valaisemattomalla maantiellä. Siitä on näkeminen kaukana.

Onnistuin kerran pimeässä metsässä läväyttämään oman 1800 lumenin fikkarin täysille, kun se osoitti suoraan silmiin. Olin sitä ennen jo pitkään kävellyt ilman mitään valoa, joten hämäräherkkyys oli silmissä maksimissa. Oli sen jälkeen aika vaikea löytää pois, kun ei johonkin 10 minuuttiin nähnyt yhtään mitään ja senkin jälkeen heikosti näön palatessa pätkittäin  *W->

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron