Taidettiin Mikaninkin kanssa tästä keskustella tässä viestiketjussa aikaisemmin, jos ei ole kadonnut bittiavaruuteen.
http://www.erikoistekniikka.fi/merkki/lazer/Lazer/
Bittiavaruuteen on se keskustelu siirtynyt.
Mutta ledit jäävät vielä xenoneille kantamassa ja W/lumen arvossa (tarkoitan ns. jatkuvan spektrin valonlähteitä). Kestoiässä ne hakkaavatkin melkein kaikki muut valon lähteet. Tosin rikki-plasmalamppu kestää kyllä ikuisuuksia, vaikkei sen teholähde (magtroni) olekkaan ikuinen ja taitaa tuottaa kaikista eniten lumeneita watilla. Mutta ei oikein sovellu kilowattiteholuokkansa takia autoihin.

Kaivelin valmistajan sivuilta noista lazereista speksejä, niin luvut eivät vakuuta. 3632 Lm ja silti 1luxin kantama on säälittävät 197 metriä.

Johan tuon hakkaa jo sysipaskoilla halogeeneilla. Tosin, jos noita laittaa neljä rinnakkain, niin pääseehän se jo 4 luxiin tuossa 197m matkalla. Jopa sysipaskoilla merikontin halogeenivaloilla antaa tuolle pataan iloisesti (235m/5lux).

Joten jos minä mittaisin oman kotteroni pitkien valojen kantaman 0,1lux arvolla, puhuttaisiin jo huimista matkoista!
Laskennallisesti 1880metriä 0,625luxin kirkkaudella. Mitä vastaa havaintoja!
0.5 lx line 278 metres vastaavasti RS-4:lla!

Neljällä tuollaisella saisi sen 0,625luxin rajan tuonne 500m nurkkaan.

Ja silti yhden lampun sähköteho on 48W. Eikös ne lailliset ksenonit liiku siinä 35W nurkissa?
Lopulta vieläkin ledien ainoat hyödyt ovat jumalaton elinikä ja täyden kirkkauden nopeus, joka pätkii sitten kaikki muut valonlähteet. Lisäksi liki täydellinen tunteettomuus tärinälle on ehdoton valtti!
50% kirkkaudesta/20 000 tuntia on kova arvo kestoiän puolesta!
Olen itse alkanut vierastamaan noita kaikenkarvaisia ledivaloja niiden surkeiden ECM-ominaisuuksien vuoksi.
Tosin tuo ei ole pelkästään huonojen kiinalaisten ongelma, vaan ihan laadukkaiden osramienkin ongelma.
Itselläni on bilhelveten päivävalot pakki-valoina (radiohäiriöitä) ja mätänetistä ostetut 0,7W polttimot etuparkeissa (radiohäiriöitä). Joten pakkivalot ovat saaneet olla, koska niitä käytetään vähän aikaa ja etuparkit vain siksi, että olen laiska vaihtamaan niitä. Laitoin sentään ferriittejä blokkaaman pahimmat ongelmat.

Kun saisi itsestään irti, niin heittäisin niiden virtalähteillä kuikkaa ja tekisin uudet omin kätösin.
Syynä sysipaska virtalähteen suunnittelu ja nipinapin EMC-direktiivin riman alittava häiriösäteilytaso. Jota EU-aikanaan huononsi "kilpailu-asetelmien" parantamiseksi. Eli niiltä poistettiin kansallisten taajuusviranomaisten ennakkotarkastus sertifiointi. Nyt sitten suoritetaan "
markkinavalvontaa"....
Tuollaisesta ongelma-pesäkkeestä on hyvä esimerkki uusi ja hieno Hämpin parkkiluola tampereella.
Yrittäkääpäs tamperelaiset käydä luolassa ja kuunnella radiota luolassa!
Ei toimi, vaikka siellä on järjestelmä jossa on ns. laittoman paljon tehoa systeemiin (poikkeuslupa) ja silti se ei riitä ylittämään häiriötasoa kunnolla. Myös matkapuhelinverkon ongelmat siellä johtuvat juuri noista 5300 led-valaisimesta.
Jokainen noista valaisimista yksinään alittaa direktiivin rajat, mutta tuhannet yhdessä ylittävät ne tuhat kertaisesti.
No, tukes ei ole sammuttanut valoja sieltä, koska pimeässä luolassa on ikävä olla. Puhumattakaan luolan omistajasta (tre:n kaupunki, joka on poliittinen jarru).