RallyBaron  Samppasport

850 TDI -96 ei käynnisty VIKA SELVISI, ei vielä korjattu

  • 39 Vastauksia
  • 15035 Lukukerrat

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Eli tällainen tapaus tällä kertaa. Yksinkertaisesti oire on, että ei käynnisty. Starttaa erittäin iloisesti, ei edes lupaa. Tähän asti tarkastettua:

-pumpun hihna vaikuttaa ehjältä, startilla pyöritelty ja koetettu katsoa että hampaat tallella
-sulakkeet ok konehuoneen rasioissa.
-ei vikavaloa
-kanisterista kaadoin tankkiin lisää naftaa (oli vähissä), täytin myös suodattimen (oli vajaa) ja kiinnitin uudestaan.

Pumpun "päällä" kulkevassa letkussa näkyy kuplia kun starttaa. Ja oikeastaan siinä on ilmaa aivan hitosti. Vähän starttauksen jälkeen diesel valuu pois letkusta ja siinä näkyy oikeastaan vaan ilmaa.

Olen starttaillut aika hiton kauan jo, nyt on akku latauksessa ennen seuraavia yrityksiä. Mistään ei hajun tai näön perusteella näyttäisi vuotavan naftaa.

Olisiko vaan niin, että pääsi hörimään ilmaa kun tankissa aine vähissä ja nyt pitää vaan ilmata startilla? Vai onko jotain muita ideoita mitä tarkistaa?

Tiedän että naftan loppumisen jälkeen joutuu startata kauan, mutta normaalisti olisi jo tällä sahaamisella lähtenyt. Voi tietenkin olla, että köynnistysyritykset ennen tankkausta pahensivat asiaa.
« Viimeksi muokattu: 31.07.2014, 19:58:55 kirjoittanut Taavi.H »
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: 850 TDI -96 ei käynnisty, ilmaa?
« Vastaus #1 : 16.07.2014, 13:40:04 »
Niin ja myös kahta eri avainta on kokeiltu, myös heiluteltu ja käännelty ajoneston vikojen varalta.

Edit: tässä myös kuva pumpun päällä olevasta letkusta/putkesta, ilmatilanne näkyy aika selvästi


« Viimeksi muokattu: 16.07.2014, 13:46:47 kirjoittanut Taavi.H »
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Irual

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
Vs: 850 TDI -96 ei käynnisty, ilmaa?
« Vastaus #2 : 16.07.2014, 14:10:59 »
Voisko olla ihan vaan yksinkertaisuudessaan virtalukonpohja kärähtänyt.... ?

Poissa Masa71

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 213
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 TDI -96 ei käynnisty, ilmaa?
« Vastaus #3 : 16.07.2014, 14:11:51 »
Jos löysäät muutaman suuttimen putken ja starttaat  niin ruikkiiko ainetta putken välistä ?

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: 850 TDI -96 ei käynnisty, ilmaa?
« Vastaus #4 : 16.07.2014, 14:13:14 »
Enkö mä voi soittaa sulle kun sä oot lomalla...

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: 850 TDI -96 ei käynnisty, ilmaa?
« Vastaus #5 : 16.07.2014, 15:18:54 »
Voisko olla ihan vaan yksinkertaisuudessaan virtalukonpohja kärähtänyt.... ?

En usko, sillä tuo ilma läpinäkyvässä putkessa taitaa olla nyt tämän jutun juoni...

Löysäsin yhden suutinputken (5) ja kävin starttaamassa, eipä ruikkinut mitään. Kyllä se ilmaaminen taitaa olla asian ratkaisu.

Kertokaapa joku oikea menettely suutinputkists ilmatessa? Kaveri mukaan, suutin kerrallaan löysälle ja heti kiinni kun ruikkaa ainetta? Vai kaikki yhtä aikaa auki? Selventäkääpä mulle tää periaate, yleensä aina kun on riittänyt startilla järjestelmän ilmaaminen. Niin ja joskus aikanaan vanhaa transitia ilmattiin sillä pumpulla/kellolla. Mutta sellaistahan ei tässä ole.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 TDI -96 ei käynnisty, ilmaa?
« Vastaus #6 : 16.07.2014, 15:38:51 »
Eikö siinä pumpussa ole ilmausruuvia? Jos on, niin ekaks sen ilmaus ja sitten suutinta auki.

Näin ainakin ennen (silloin kun minä olin nuori :D) ilmattiin dieselit.
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: 850 TDI -96 ei käynnisty, ilmaa?
« Vastaus #7 : 16.07.2014, 15:48:14 »
Eikö siinä pumpussa ole ilmausruuvia? Jos on, niin ekaks sen ilmaus ja sitten suutinta auki.

Näin ainakin ennen (silloin kun minä olin nuori :D) ilmattiin dieselit.

Mutta siitä sun nuoruudesta on jo niin kauan.... :D

Njoo, totta. Olettaisin että ilmausruuvi on tuo tuossa minkä alle tuo läpinäkyvä putki johtaa...?

V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Joona.S

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 172
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 TDI -96 ei käynnisty, ilmaa?
« Vastaus #8 : 16.07.2014, 15:49:59 »
Ei niitä kaikkia suihkuputkia tarvihe löysätä , helpoimmat kaksi vaikka. Kahtoo silleen jotta saisko samat putket löysättyä pumpusta kanssa ja eikun tarttaamaan apumiehen kanssa. Tarttauksen aikana sitte käännellä  putkia kiinni sitämukaa kun alkaa ainetta tulla.

Joskus muute tein semmosen kikan jotta pumpun kantta vasaralla sopivasti koputellen (eli syöttöä isommalle) käyntiinlähtö parani huomattavasti.

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1495
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 TDI -96 ei käynnisty, ilmaa?
« Vastaus #9 : 16.07.2014, 15:50:39 »
Suodatin vaihdettu? Sen jälkeen sitten suodattimen tankin puolelle sellainen veneen irtotankin "pallopumppu".

Eikö siinä pumpussa ole ilmausruuvia?

Ei varsinaisesti, jakajapumpussa on sen verran kovasti virtausta pumppukotelon läpi ettei siellä ilma kauaa viihdy ellei uutta tule jostain. Suutinputket joutuu joskus ilmaamaan jos on ollut purettuna mutta normaalin aineen loppumisen takia ei yleensä.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 TDI -96 ei käynnisty, ilmaa?
« Vastaus #10 : 16.07.2014, 15:59:57 »
Selvä.

Ja Taavi se mitä epäilit ilmausruuviksi on polttoainelinjan banjo-mallinen kiinnitys.

Voishan siitä vähän päästää ilmoja ulos, mitä mieltä on tietäjät?

Onhan auto silleen parkissa ettei lähialueella ole muuta palavaa? ;D
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: 850 TDI -96 ei käynnisty, ilmaa?
« Vastaus #11 : 16.07.2014, 16:08:44 »
Suodatin on vaihdettu joskus kesäkuun alussa. Samalla kun muitakin remppoja tehtiin. Silloin katsoin, että vanhan suodattimen mukana tuli tiiviste pois ettei jäänyt kahta päällekäin, kuten joskus kuulemma näissä on käynyt.

Jostain se nyt vetää ilmaa mutta kun keksisi mistä. Apupojan (jaakoppi 11 v) kanssa starttaillessa seurasin letkua tarkkaan. Kuplat ensi liikkuvat letkussa, nopeasti muuttuu tasaiseksi pa-virraksi, mutta kun starttauksen lopettaa, aine valuu vähitellen putkesta pois ja 5min jälkeen on pelkkää ilmaa vaan.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: 850 TDI -96 ei käynnisty, ilmaa?
« Vastaus #12 : 16.07.2014, 16:12:52 »
Suutinputket joutuu joskus ilmaamaan jos on ollut purettuna mutta normaalin aineen loppumisen takia ei yleensä.

Autohan on seissyt mulla katoksesaa noin viikon päivät. Olin sujuvasti unohtanut, että aine on vähissä. Eli vasta useiden yritysten jälkeen hoksasin että niin joo, aine on melkein lopussa, olisko tilanne nyt se...

Eli mun järkeilyn mukaan olisi voinut vetää rutkasti ilmaa järjestelmään tuolloin. Vai olenko ihan metsässä?
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: 850 TDI -96 ei käynnisty, ilmaa?
« Vastaus #13 : 16.07.2014, 16:14:54 »
Kuplat ensi liikkuvat letkussa, nopeasti muuttuu tasaiseksi pa-virraksi, mutta kun starttauksen lopettaa, aine valuu vähitellen putkesta pois ja 5min jälkeen on pelkkää ilmaa vaan.
Eli takaisku on jostain rikki jos se ei uloskaan vuoda.
No kun halvalla sai.

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1495
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 TDI -96 ei käynnisty, ilmaa?
« Vastaus #14 : 16.07.2014, 22:38:32 »
Autohan on seissyt mulla katoksesaa noin viikon päivät. Olin sujuvasti unohtanut, että aine on vähissä. Eli vasta useiden yritysten jälkeen hoksasin että niin joo, aine on melkein lopussa, olisko tilanne nyt se...

Eli mun järkeilyn mukaan olisi voinut vetää rutkasti ilmaa järjestelmään tuolloin. Vai olenko ihan metsässä?

Suuttimien väliset paluuletkut on yksi aika tavallinen ilmankerääjä kun pidempään seisoo. Ja kerää juurikin sinne hankaliin suutinputkiin... Siihen jos vielä lisätään ihan vähän ilmaa järjestelmään vuotava muovikalikka siitä suodatinjalan päältä... Myös pumpun akselitiiviste hihnapyörältä on mahdollinen ilmanvuotaja, joskaan en ihan tavallisimpiin lukisi.

Kokemuksesta voin sanoa että diesel osaa olla pirullinen laite kun pumpulle tuleva imulinja vuotaa, se ilmavuoto ruostuneesta putkesta sisään alkaa noin vuotta ennen kuin edes kostuu pinnasta...
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

 

KL-varaosat  Race.fi