Carcom Oy  Elekma

850 käsijarru

  • 47 Vastauksia
  • 40876 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: 850 käsijarru
« Vastaus #30 : 26.10.2012, 17:20:20 »
ei ole ollut koskaan muita malleja 850. Ellei joku ole itse tehnyt viritelmiä sinne.. Ja tässä mallissa käsijarru on äärimäisen pitävä jos on säädetty oikein. Tietty ajaessa ei koskaan saa 850sen käkkäriä käyttää..silloin irtoaa pinnat kengistä ja hajoittaa mahdollisesti muutakin rummun sisällä..

Muistelen, että vanhalla foorumilla oli kuva, jossa tuon pyörittimen tilalla oli suora latta. Tiedä sitten oliko se lainattu jostain 700/900 malllisesta. Niisä ei kai tuota pyöritintä kaikissa ole.

En tiedä onko muka 850:ssä jotain eroa, mutta just ostin uudet alkuperäiset käppäriosat mukaanlukien uudet levittimet 70:iin ja ei voi kyl kehua pitoa. Katsastuksesta meni kyllä läpi, mutta taaksepäin pitoon ei voi luottaa yhtään, onneks ei katsastuksessa sitä testata.
240:ssä ja 960:ssä  nää on ihan eri maata, vaikka osissa ei ole paljon eroa.

Harakiriosilla ei pidä taaksepäin ja eteenkinpäin pito on tosi huonoa. Kaksilla eri valmistajan osilla oon kokeillut ja nyt sit alkuperäiset Volvolaiset KIINALAISET palat, ...kele)

Joo ja turha on sanoa, että en osaa säätää tuota.
Säädetty on alkuperäisillä ohjeilla ja vaikka mitä muutakin kombinaatiota on kokeiltu.
Kaikissa muissa autoissani oon kyl nää saanut pitämään hyvin, mutta tää 70 on joku ihme välimalli käsijarrultaan.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 850 käsijarru
« Vastaus #31 : 09.08.2013, 18:41:42 »
Käsijarrunvaijerissa on säätö auton sisällä. Kahvan juuressa. Tavaralokeron sisällä on pieni luukku mikä pitää avata, siellä on kuusiokolo ruuvi mitä pyörittämällä vaijeri kiristyy.

Joissakin kys. säätöruuvi on Torx kokoa 45, ainakin itellä kahdessa 855:sessa, molemmat vm. 94. Syytä hommata kyseisen kokoinen pala/avain ja mieluiten useampia erilaisia, jos näihin remppaa tekee... On ainakin bensakoneisissa jakohihnan kiristimessä myös T45-kantainen ruuvi, ja vieläpä kohtuullisen ahtaassa paikassa => ei ihan kaikki avaimet välttämättä käy.

Ja itelläkin nyt ongelmana saada käsijarru pitämään, kengät ja vaijerit on vuoden vanhat (Motonet) ja jarrulevyt kohtuullisen hyvän näköiset, tosin eihän se rumpujen kuntoa kerro... Säädetty ihan ohjeiden mukaisesti melko tarkalle => yksi naksaus kahvaa ylöspäin ja alkaa käsijarru rahisemaan, mutta silti ei pidä edes loivassa mäessä vaikka hampaat irvessä kiskoisi kahvan lähes yläasentoon. Pitänee ottaa levyt irti ja kattoa rumpujen kunto - ehkä uskaltaisi vähän hiekkapaperilla ottaa kiiltoa pois (jos semmosta löytyy...) ja kengistäkin vaikka pinta karheaksi?

Saa suositella hyvälaatuisia jarrukenkiä, joku taisi mainita että Volvon orkkiksetkin olisi kiinalaiset (mikä ei varmaan kerro laadusta sinänsä, mutta kuitenkin...)

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: 850 käsijarru
« Vastaus #32 : 09.08.2013, 19:44:24 »
Joissakin kys. säätöruuvi on Torx kokoa 45, ainakin itellä kahdessa 855:sessa, molemmat vm. 94. Syytä hommata kyseisen kokoinen pala/avain ja mieluiten useampia erilaisia, jos näihin remppaa tekee... On ainakin bensakoneisissa jakohihnan kiristimessä myös T45-kantainen ruuvi, ja vieläpä kohtuullisen ahtaassa paikassa => ei ihan kaikki avaimet välttämättä käy.

Ja itelläkin nyt ongelmana saada käsijarru pitämään, kengät ja vaijerit on vuoden vanhat (Motonet) ja jarrulevyt kohtuullisen hyvän näköiset, tosin eihän se rumpujen kuntoa kerro... Säädetty ihan ohjeiden mukaisesti melko tarkalle => yksi naksaus kahvaa ylöspäin ja alkaa käsijarru rahisemaan, mutta silti ei pidä edes loivassa mäessä vaikka hampaat irvessä kiskoisi kahvan lähes yläasentoon. Pitänee ottaa levyt irti ja kattoa rumpujen kunto - ehkä uskaltaisi vähän hiekkapaperilla ottaa kiiltoa pois (jos semmosta löytyy...) ja kengistäkin vaikka pinta karheaksi?

Saa suositella hyvälaatuisia jarrukenkiä, joku taisi mainita että Volvon orkkiksetkin olisi kiinalaiset (mikä ei varmaan kerro laadusta sinänsä, mutta kuitenkin...)

Otat ne rummut käteen ja sovitat hihnoja rumpuun niit tulet huomaamaa, että ne ottaa kiinni vaan ehkä keskeltä ja molemmat päät jää ilmaan. Ostin kerran semmoset motonetin kurakengät, mutta vein ne pois sovituksen jälkeen. Noi originaalit kiinalaiset sopii vähän paremmin, muttei nekään hyvät ole.
Tuo rakenne on semmonen itsetehostava, joka tuntuu toimivan eteenpäin paremmin, kuin taaksepäin=ei yhtään...
Aika toivoton tapaus.
Ehkä kaikki uudet osat volvolta ja antaa niiden vielä vaihtaa ne paikalleenkin, eli jos ei pidä, niin sit vie sinne niin kauan uudestaan, että alkaa pitämään :)

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6637
  • Global alligator
Vs: 850 käsijarru
« Vastaus #33 : 11.03.2016, 13:05:43 »
Vanha ketju, tiedän mutta asiaa tähän on.

Ostin lähes pakosta paikallisesta maailmankuulut Roadhousen käsijarrukengät, piti vaihtaa vain palat ja levyt mutta levyä irroittaessa kitkapinnat putosivat lattialle.. :facepalm:  Sopivuudessa ei ollut mitään ongelmaa ja käsijarru pitää todella hyvin vaikka ei vielä uusilla osilla ole kovin lähelle säädetty rummusta.

Levyt, palat, kengät total n. 103€

Muutenkaan en ymmärrä miksei käsijarrua saa pitämään tarvikekengillä jos säde on oikea rumpuun. No, ehkä ei onnistu jos säädetään vain kahvan päästä..
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: 850 käsijarru
« Vastaus #34 : 11.03.2016, 14:13:20 »
Ei se siitä säädöstä kiinni ole, vaan omissa kotteroissa auttoi lopulta vaan vaijereiden vaihto, vaikka ei mun järkeen silti käy, kun säätövaraa oli vanhoillakin vaijereilla rutkasti, mut niin vaan alkoi toimia uusilla vaijereilla kummasskin omassa 70:ssä. 960:ssä ja 240:ssä ei ikinä ollu tota ongelmaa vaikka sama systeemi niissäkin on.

Poissa JYRINO

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 käsijarru
« Vastaus #35 : 22.08.2016, 16:11:10 »
Ittellä nyt sama ongelma, auto on tosin V70 -98 mutta käsijarruhan on sama. Ostin Brembon jarrulevyt+palat taakse, käsijarrukengät ja asennussarjat. Käsijarrukengät on Boschin tekeelet ja ei toimi, käsijarru pitää eteenpäin kuin tauti mutta taaksepän ei yhtään vaikka ensin piti molempiin suuntiin kun testasin osien vaihdon jälkeen. Kävin nyt sitten vielä hakemassa uudet käsijarruvaijerit ja koitetaan saisiko niillä toimimaan käsijarrut molempiin suuntiin.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: 850 käsijarru
« Vastaus #36 : 22.08.2016, 16:18:38 »
Kerropa sitten auttoiko.

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 käsijarru
« Vastaus #37 : 22.08.2016, 17:49:06 »
Takajarrujen toiminta perustuu siihen et auttaa etujarrua ku poljinta painetaan. Takajarrulla ei ole kovin suurta merkitystä pysähtymisen kannalta. Koittakaa piruuttanne laittaa auto keula ylös johonkin mäkeen ja käkkäri päälle ja sitten toisin päin?

Jarrukengät saa sopiin rumpuun vallan mainiosti jos työkalut pysyy kädessä. Ei ole iso temppu. Olisko se sitten parempi, ettei kengät sopis lainkaan rumpuun vai? Sellasia jarrukenkiä ei ole vielä tullu vastaan jotka sopis heittämällä paikalleen ja vieläpä niin et ottais kiinni joka matkalta. Sellasia ei vaan ole.
V70 TDI

Poissa JYRINO

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 käsijarru
« Vastaus #38 : 22.08.2016, 23:30:29 »
Nyt on vaihdettu käsijarruvaijerit ja pitää molempiin suuntiin. Tallilta lähtiessä kokeilin pakki päällä ja pitää niin hiton hyvin ja ainakin vielä 30 minuutin ajon jälkeen kun kotipihaan tulin niin käsijarru pitää edelleen hyvin kun testaa pakitaa. Katsotaan miten tässä käy muutaman päivän sisällä. Käsijarruvaijerit oli muuten aika entiset siitä kohdasta jossa ne ovat kiinni takapuslan pidikkeessä. Se on sellainen paikka mitä ei näe ennen kuin ottaa vaijerin irti siitä kohdasta, suojakuoret kuluneet pois ja vaijerit aika ruostuneet. Ei olisi enää kauaa meneet ilman katkeamista joten ihan hyvä että joutui ne vaihtamaan. Lisäksi nyt ei tarvinnut sitä vaijerin kiristysruuvia vääntää pohjaan jotta sai sen 7 naksausta.

Poissa JYRINO

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 käsijarru
« Vastaus #39 : 25.08.2016, 20:51:33 »
Käsijarru toimii edelleen erinomaisesti molempiin suuntiin. Kaikki osat jouduin vaihtamaan ja seuraava setti motonetistä niin käsijarrut toimii kuin uutena:

97-22111    Jarrulevy OE-laatu
22-0882    Brembo-jarrupalat mm. Volvo/BM
23-0980    Takajarrupalojen asennussarja
22-3507    Käsijarrukengät Volvo850/70s
23-0720    Käsij kenkien asennussarja Volvo
24-7289    Käsij vaij Volvo850/70 2.94-

Koko jarrurempan osien hinta 171,20

Itse olen sitä mieltä että jarruasioissa ei kannata säästellä.

Poissa VolvoClassic

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • 855 2.0 T-5R
Vs: 850 käsijarru
« Vastaus #40 : 11.09.2016, 23:58:36 »
Tänään vaihdoin käsijarrukengät juuri tuon taaksepäin pitämisen toivossa, mutta eipä auttanut juurikaan. Eteenpäin kyllä pitää huomattavasti paremmin pienen säädön jälkeen. Täytynee varmaan uutta vaijeria lähtä ostamaan?

Poissa Axu85

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1057
  • Mitä pienempi vika, sitä suurempi leka.
Vs: 850 käsijarru
« Vastaus #41 : 12.09.2016, 07:31:51 »
Tänään vaihdoin käsijarrukengät juuri tuon taaksepäin pitämisen toivossa, mutta eipä auttanut juurikaan. Eteenpäin kyllä pitää huomattavasti paremmin pienen säädön jälkeen. Täytynee varmaan uutta vaijeria lähtä ostamaan?

Kengät saa säätään niin lähelle että kuulee niiden ottavan vähän kiinni, sitten vaijerin kireys säädetään sisältä että naksahtaa sen 7-11 kertaa. (itse olen pitänyt sen että naksahtaa max. 7-kertaa.

Jos ei vieläkään pidä niin sitten vaijerit vaihtoon.
Nykyiset:V70 mk2 -04 D5 (Man.)
Ex:744 2,4 TD (Aut.) -91,  C70 2.3 T5 (Aut.) -98, ja 855 (Man.) -95  (Moottori swap B5254FS).

Poissa JYRINO

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 käsijarru
« Vastaus #42 : 12.09.2016, 08:13:13 »
Kannattaa ne vaijerit vaihtaa samantien. Alfamerin kirjassa sanotaan että 4-5 naksausta on oikea säätö käsijarulle ja maksimi on 11 naksausta. itse säädin sen 7 naksaukseen niin on mukavampi käyttää.

Poissa JYRINO

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 käsijarru
« Vastaus #43 : 16.09.2016, 21:27:00 »
VolvoClassicille kysymys, miten käsijarru toimii. Vaihdoitko vaijerit ?

Paikalla Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 14941
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: 850 käsijarru
« Vastaus #44 : 02.10.2018, 19:32:51 »
Kuinka tuo vaijeri on kiinni pyörän päässä siinä linkussa... vaihdoin kaikki kilkkeet ja säädin kengät kohdilleen mutta mitään ei tapahdu kahvasta vedettäesssä... sen verran purin tekemisiäni että linkku ei te mitään kun kahvasta vetää ja vaijerit on kiinni kahvassa joten varmaan ne on tapellessa irronnut linkuista...

Vaijerissa ei vikaa käsijarru toimi ennen kuin vaihdoin osat... levyt oli kierot ja ohuet joten uusin kaikki mutta munasin tuon käsijarrun kanssa... apuja kysellään.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.
YouTube

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo