Futurez  Kulkukoira

Sininen 244 Turbo -84

  • 135 Vastauksia
  • 55057 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Niksa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 342
  • www.vrcf.fi
Vs: Sininen 244 Turbo -84 (B230FT+M90)
« Vastaus #60 : 15.12.2014, 16:03:16 »
hitsisulkeiset! samalla ku esabbi on lämmin niin vääntää sen putken myös?

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Sininen 244 Turbo -84 (B230FT+M90)
« Vastaus #61 : 15.12.2014, 18:19:21 »
Samoilla lämpösillä kaikki hitsaamiseen liittyvä vaan, niin ei tarvi murehtia enää. Ahtoputketkin tulee pakoputkikäyrästä luultavasti.

Pitäis kyllä jättää nämä peltihommat jollekkin, joka osaa paremmin. Onneksi kuva nyt ei paljoa kerro, kun on vähän sinnepäin tarkennettu:

Toisaalta eipä nuo nyt kyllä koskaan kellekkään edes tuolta näy.

Kyllä tää tästä...

Poissa Niksa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 342
  • www.vrcf.fi
Vs: Sininen 244 Turbo -84 (B230FT+M90)
« Vastaus #62 : 15.12.2014, 20:21:24 »
tuleeko jotain muutoksia ahtoputkistoon?

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Sininen 244 Turbo -84 (B230FT+M90)
« Vastaus #63 : 15.12.2014, 21:48:56 »
Ei ihmeempiä. Lämpimän puolen ahtoputksta pitää rakentaa pari senttiä pidempi kopio ja kylmälle puolelle pätkiä paikka immulle. Saa nähdä silvonko ton orkkiksen, vai rakennanko kokonaan uuden. Tulee pirun ahdasta kun tossa pitäis immu saada johdon takia melkein imusarjan silariin kiinni, mutta siihen tarvis saada myös tyhjäkäyntimoottorin haara ja sopiva suppari immulle. Tilaa riittää ja sillai. Helpottais jos vain jaksais jatkaa immun johtoa vähän ja sais sitä parisen senttiä kuuleriin päin.  :buck2:

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2398
  • www.vrcf.fi
Vs: Sininen 244 Turbo -84 (B230FT+M90)
« Vastaus #64 : 15.12.2014, 21:52:19 »
Tää on kyllä ihana auto.  Onko sulla tullut  vastaan orgis  coolerisarjan putkia? Sä olet aika kettu kaivamaan näitä jalorotuisia esiin,  niin että jos tulee vastaan pane winkkiä.

Sen immun johdon voi helposti kaivaa esiin LH:n sarjasta. Auttaisiko se?
« Viimeksi muokattu: 15.12.2014, 21:53:59 kirjoittanut The_OttoB »
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Sininen 244 Turbo -84 (B230FT+M90)
« Vastaus #65 : 15.12.2014, 22:15:18 »
Kiitokset! Mulla on itelläni yksi sarja noita ahtoputkia TUA:ta varten jemmassa. On kovin huonosti moisia tarjolla, niin itsekkin jouduin kylmän puolen oman ostamaan siniseltä. Etrasta saa sitten sopivan näköistä haitariletkua siihen imusarjalle. Jännä muuten, että toi simppelimpi pätkä on kalliimpi. Bilian verkkokauppa ei näköjään tunne koko osanumeroita, mutta kesällä Autosalvasta on kysytty moiset ja olivat saatavilla parin viikon toimitusajalla.
8360960    Ahtoputki "lämmin" 69,70€
8360961    Ahtoputki "kylmä" 55,80€

Immun johtoja en ole viitsinyt sarjasta kaivaa esiin, kun se on muuten niin hyvä kuntoinen. Mulla olis lattialla 940 Turbon johtis josta vois teurastaa immun johdot ja kolvailla jatkoksi. Sitten sen kapistuksen sais ainakin laittaa minne lystää melkeimpä. Pitäis ylimääräistä pätkää kiepillä sitten jossain piilossa tjsp. Valinnanvaraa olis taas vaikka kuinka.


Poissa Niksa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 342
  • www.vrcf.fi
Vs: Sininen 244 Turbo -84 (B230FT+M90)
« Vastaus #66 : 15.12.2014, 23:11:02 »
mul vois olla viel jotain noita painepuolen osia immua varten jemmassa kun tuli sitäkin kokeiltua.

koitan huomen töissä muistaa ettiä, niin saat ne jos niistä on jotain hyötyä.
mul oli tosin cuulerin lähdöt keskellä mut kai niitä saa jotenkin soviteltua.



tollaset kikkareet oon joskus tehny mut noit silikonin pätkiä ei varmaan ole enää...

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Sininen 244 Turbo -84 (B230FT+M90)
« Vastaus #67 : 23.12.2014, 17:22:47 »
Eiköhän sinne saa nuita sovellettua. Päädyin nyt teurastamaan yhden 940 johtiksen jonka avulla väsään siis tavallaan immulle "jatkojohdon". Tiedä sitten tinaisko sen suoraan tohon johtikseen, vai teurastaisko vaikka bilteman immusta liittimen ja pimppailis jotenkin kasaan. Saa sitten immua siirreltyä minne haluaa pitkin konehuonetta.

Repsikan etulattia tuli tänään tallin siivouksen ohella maalattua. Samalla myös ruiskin helmaan kotelosuojat etuosaan. Taakse en vielä viitsinyt, kun lattiaa joutuu siihen kuitenkin hitsaamaan. Tuli mun mielestä aika hyvä nyt. Tarvii varmaan jokunen räpsykin napata seuraavalla kerralla. Mainittakoon, että Belgi Turbossa on samankokoinen tuo bitumimattolevy kuin perusmalleissa. Ruotsalaisessa Turbossa taas tuo bitumipala on reilusti perusmallin omaa isompi.

Samalla myös totesin, että kuskinpuolelta menee vuotaneen tuulilasin takia koko etulattia vaihtoon. Ei kannata alkaa parsimaan tota enää ehjäksi. Onneksi korjauspala on hyllytavaraa.  :-[

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2398
  • www.vrcf.fi
Vs: Sininen 244 Turbo -84 (B230FT+M90)
« Vastaus #68 : 24.12.2014, 10:21:28 »
Jos sulla on 240 Lh sarja, niin tee sen ison läpivientikumin juureen johtosarjan kuoreen pieni viilto. Irroita Immun liittimestä ne piuhat ihan miniskidillä ruuvarilla.  Teippaa ne hakaset, ettei ne takerru ulosvedettäessä. Vedä johdot ulos siitä viillosta yksitellen. Maajohto on lyhyt ja toinen pää on kiinni imusarjan maadoituspisteessä. Itse olen jatkanut maajohdon niin että alkuperäinen maadoituspiste säilyy. Uuden maadoitusjohdon olen vetänyt sarjan sisään viimeisellä immun johdolla. 
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Sininen 244 Turbo -84 (B230FT+M90)
« Vastaus #69 : 31.12.2014, 23:08:59 »
Lyhyt kertomus: Vaihdelaatikon kannakepalkki Evo 2! Ei tuo ensimmäinen versio miellyttänyt, niin tekasimpa UV:n kunniaksi uuden. Kuvat on puhelinkakkaa, mutta koettakaa saada selkoa.

Ensiksi tungetaan tarpeeksi puupalikoita moottorin ja tulipellin väliin. Tämän voi myös korvata tunkkaamalla lootaa ylöspäin, mutta itsellä ei nyt ollut tunkkia hollilla sopivasti.


Seuraavaksi etsitään HiPo mittaustyökalu ja könytään auton alle tarkastamaan vähän mittoja:


Seuraavaksi silpotaan merikontin jumalallinen lootapalkki:


Nyt siirretään HiPo mittaustökalu 240 kannakepalkkiin. Harvinaisen tervepeltiseen vielä!

Piirretään tussilla linja ja leikataan. Itketti niin paljon, että unohtui ottaa kuva.

Tämän jälkeen tehdään näistä yksi hyvä palkki. Seuraavaksi könytään taas auton alle ja ihmetellään, että tämähän toimii!  :D
Todisteena vielä kuva mosasta ilman puupalikoita. On siis loota kannakepalkin varassa:

17mm lenkki tuo vähän hahmotelmaa tilasta. Sitä ei liikaa ole. Täytyy vaan toivoa, että ei joudu YKK-anturia tähän ikinä vaihtamaan...

Tässä vaiheessa iski rakentajalle nälkä, joten hommat piti keskeyttää. Seuraavaksi pitää mennä irroittamaan tuo palkki ja räkiä se kunnolla kasaan. Jos vaikka saisi lopullisesta tuotteesta kuvankin. Viimisessä fotossa näkyy muuten yksi ongelma lisää. Jos tuonne tunkee 3" DP:n, niin se joko kolisee tulipeltiin tai pitää irroittaa aina öljynsuodatinta vaihtaessa...  :facepalm: Mulla olis tämän alkuperäsestä B19ET:stä se ryöstölaippa ja rojut jemmassa. Jos tuon systeemin muuttaa sille, niin riittäkö vaan että hommaa sen lohkoon tulevan pultin ja vetää vesiletkulla lenkin tohon nykyseen systeemiin?

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Sininen 244 Turbo -84 (B230FT+M90)
« Vastaus #70 : 01.01.2015, 01:20:41 »
Olemassaolevasta kannattaa tulpata tuo kierto tai ainakin pistää kuristus sinne niin lämppärin teho ei kärsi tuosta "ohikierrosta". Näkisin vaihtoehtona kokeilla käännellä siirtojalkaa hitusen eri asentoon jos on niin pienestä kiinni, tai sitten mallaisin saisiko DP:n tehtyä niin että se menee sudin "vierestä" eikä takaa, tai sitten tekee sevverta lyttäämällä siitä kohtaa että suti mahtuu pois. Jännä nähä kun yks tämmönen tarttis iteki tehä vissiin ens kesään mennessä...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Sininen 244 Turbo -84 (B230FT+M90)
« Vastaus #71 : 01.01.2015, 02:34:33 »
Kyllä se varmaan vierestä sopii jos taktisesti mitottaa. Tiedä sitten mitä suodin tykkää tosta lämpölähteestä vieressä? Luultavasti ei mitään ja ainahan sen DP:n voi wräpätä. Isot pojat vaan kertoi huhua, että tuo olis muka kova sotkemaan öljyt ja vedet, mutta vähän kuulostaa potaskalta omaan korvaan.

Tältä palkki näytti hepattuna:


Ja hitsattuna:


Siistitty ja maalit sudittu pintaan:

Kaikki ruosteet tuli tietty putsattua ennen maalausta.


En tiedä saako noita miten hitsata, niin tarttee varmuudeksi vetää pensselillä paksu massa saumojen ja epäilyttävien kohtien päälle. Sitten vielä tietty spreimassaa ja kotelosuojaa kun on autossa kiinni. Samalla tuli hierastua tuon palkin kiinnityskohdat pellille itse korista ja maalattua nekin. Palkista itsestään tuli mun mielestä aika pirun hyvä. Vähän mietityttää kun nuo mottorin korvakot työntää koko pakettia taaksepäin ja tämä taas vain ylöspäin toisin kuin alkuperäinen. Luultavasti tuollakaan ei ole mitään väliä. Päivällä olis tarkotus sovittaa kardaania ja mahdollisesti taas rakentaa lisää lattiaa autoon.

Loppukevennyksenä Göranin hitsisauma palkin pohjasta. Hyvää uuttavuotta vaan kaikille! :D
« Viimeksi muokattu: 01.01.2015, 02:37:06 kirjoittanut Kalamies »

Poissa Pas(i)kiainen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 361
  • www.vrcf.fi
Vs: Sininen 244 Turbo -84 (B230FT+M90)
« Vastaus #72 : 01.01.2015, 12:33:04 »
Eihän tuo hitsaussauma paha oo, noitten jenkkien kaa kun tulee pelattua niin parhaimmillaan sauma ei oo aina osunut edes siihen hitsattavaan kohtaan, vaan menee sentin vieressä  ;D

Niko_S

  • Vieras
Vs: Sininen 244 Turbo -84 (B230FT+M90)
« Vastaus #73 : 01.01.2015, 23:10:29 »
Minulla oli seiskassa etupalkissa (moottorin tukipalkki) mätää, ja katsastusinsinööri sanoi, että sen saa vielä hitsata, kun suoraan liity pyöräntuentaan, niin eiköhän sen vaihteistopalkinkin saa hitsata.  :hello:

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Sininen 244 Turbo -84 (B230FT+M90)
« Vastaus #74 : 02.01.2015, 23:57:49 »
Mennään siis siinä uskossa, että sen saa hitsata.

Ei oikeen ihmeitä tapahtunut, mutta jotain kuitenkin. Vaijerille sanottiin lopulliset hyvästit:

LH:n lediboksi olis tarkotus soveltaa tuohon sulakerasian viereen vielä. Onko kellään näppärästi käsillä noita nippojen kierteitä kytkimen letkua varten? Sylinterit on siis molemmat 940 Turbon (1997) vakiot.

Myös poljin tuli oikastua. Mokoma kun on säilytyksessä jäänyt johonkin puristuksiin ja oli siten vähän solmussa... Kuva

 

Elekma  Autoracing