Autodiagnoosi  Carcom Oy

Uusi XC90 (2016 ->)

  • 1884 Vastauksia
  • 299550 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 10310
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #345 : 06.05.2015, 07:31:27 »
Tuota suomalaisen sivun päivityksien hitautta ihmettelen. Ruotsin sivuilla pelittää tuo auton rakentaminen ja siellä on jopa beta-versio uudesta systeemistä.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD

Paikalla Ristus

  • Kaksonen Jr. - Teiden ritari
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8545
  • Mörkö
    • Kotisivut
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #346 : 06.05.2015, 09:14:31 »
Kiitos asian selvittämisestä.

Ei mitään alkoi itseä kiinnostaa asia niin pitihän sitä kysyä että ei jää epäselvyyksiä kenellekkään.
855 2.5 10V -96, V40 T4 -98 ja XC90 -04 D5 AWD geartronic

Paikalla Leo

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 923
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #347 : 07.05.2015, 08:16:30 »
Youtube videoiden perusteella jenkeissä on jo toimitettu jälleenmyyjille joitakin yksilöitä ja oikein videossa sanottiin että odotus on ohi ja tervetuloa koeajolle. Tulispa se kesäkuu äkkiä jotta pääsee ihmettelemään livenä tuota :)
Toyota Yaris T-Sport 2005 Flexfuel
Ex: Volvo V70 T6 AWD 2009, Volvo V50 1.6D Drive 2011, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00

Poissa hagenhammer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 141
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #348 : 07.05.2015, 12:35:57 »
Etelässä nähtävänä jo ensi viikolla...  :pomo:

Poissa hagenhammer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 141
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #349 : 07.05.2015, 12:38:31 »
Vanhemmissa CitySafety toimii alle 30km/h nopeuksissa, uusissa 50km/h asti. Eli noihin nopeuksiin asti se pystyy välttäämään kolarin kokonaan. Törmäysavustin taas toimii suurissakin nopeuksissa, mutta sekään ei törmäystä estä vaan aloittaa itse automaattisesti jarrutuksen ennen varmaa törmäystä, jos kuljettaja ei reagoi tulevaan mitenkään.

Tottakai se osaa jarruttaa myös muista esteistä, kuten vaikkapa toisesta autosta tai autotallin ovesta. Itse olen yhden peräänajon välttänyt tuon ansiosta valoissa, jossa joku jarrutikin yllätteän liikkeellelähdön jälkeen samalla kun itse katselin muualle. Toinen kerta oli, kun istuin kotipihassa autossa räpläten kännykkää nostaen jalan pois jarrulta. Nätisti auto lähti D-vaihde päällä lipumaan kohti autotallin ovea. Niin se vain 5cm ennen ovea jarrutti itsellään. Taas tumpelon kuskin pelastaen.

Luulisi törmäysavustimen tunnistavan suuren kohteen edessä, kuten vaikkapan hirven...tiedä häntä.

Muistaakseni 15km/h nopeus ero "taataan" ettei kolise mutta siitä isommalla erolla ei liikenteesä taata että törmäys vältetään(eikä 15kmh taatta myöskään koska tien kitkaa ei voi ennustaa), ainoastaan minimoidaan vahingot. Ja uuden 90 City safety toimintasäde on edelleen sama 0-50kmh vaikka ovat laajentaneet toimintoa.

Tiedän parista autosta jotka ovat pysähtyneet hirveen tms jopa jänikseen joten kyllä se tunnistaa mutta ilmesisesti vähän taustalla piilossa jossain määrin joten ei voida luvata/mainostaa että auto näin osaisi tehdä.
« Viimeksi muokattu: 07.05.2015, 12:40:12 kirjoittanut hagenhammer »

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1049
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #350 : 07.05.2015, 23:07:00 »
Tekeekö Volvo valmistavia toimenpiteitä ennen jarrutusta? Eli kun varoitukset alkaa soida ja kuljettajakin ehtisi vielä reagoida, nostetaanko jarrupaineet ylös, kuivatetaan jarrulaikat ja painetaan kengät valmiiksi kevyesti laikkoja vasten? Ja jos kuski aloittaa jarrutuksen ennen automatiikkaa, takaa tuo siis lyhyemmän pysähtymismatkan...

Poissa völvöxc60

  • VRCF Ry jäsen 2018
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4242
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #351 : 08.05.2015, 07:19:58 »
Tekeekö Volvo valmistavia toimenpiteitä ennen jarrutusta? Eli kun varoitukset alkaa soida ja kuljettajakin ehtisi vielä reagoida, nostetaanko jarrupaineet ylös, kuivatetaan jarrulaikat ja painetaan kengät valmiiksi kevyesti laikkoja vasten? Ja jos kuski aloittaa jarrutuksen ennen automatiikkaa, takaa tuo siis lyhyemmän pysähtymismatkan...
Silloinhan kuski on tehnyt mitä pitääkin, eli keskittynyt liikenteeseen, eikä tarvi minkään elektroniikan varaan jättää jarrutusta ;)
Mitä tuossa kävin testaamassa Käyttöautossa tuota järjestelmää, niin kyllä se jarrutus oli jätetty niin viime tinkaan, että usko meinasi loppua.
Ajattaja sanoi, että anna mennä vaan ja älä paina jarrua ja pidä vauhti reilussa 30km/h.
Jos yhtään liikennettä seuraa, niin ei tuollaista tilannetta pääse käymään, kun yksinkertaisesti luonne ei anna periksi antaa päästä tuollaiseen tilanteeseen.
Toki puhelinta yms. räplääville henkilöille varmaan todella hyvä systeemi, jotka eivät kerkiä alkamaan jarruttamaan ennakoidusti.
Eli o
Radalla oli 3 tuollaista taipuisaa tolppaa missä kävin myös omaa autoani testaamassa.

XC40 D3 R-Design autom.

Poissa Bawuka

  • VRCF Ry jäsen 2018
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 539
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #352 : 08.05.2015, 09:22:04 »
Tekeekö Volvo valmistavia toimenpiteitä ennen jarrutusta? Eli kun varoitukset alkaa soida ja kuljettajakin ehtisi vielä reagoida, nostetaanko jarrupaineet ylös, kuivatetaan jarrulaikat ja painetaan kengät valmiiksi kevyesti laikkoja vasten? Ja jos kuski aloittaa jarrutuksen ennen automatiikkaa, takaa tuo siis lyhyemmän pysähtymismatkan...

Tekee. Jarrutusapujärjestelmässä  jarrujärjestelmä aktivoituu ja palat painetaan kevyesti levyjä vasten. Lisäksi kun kuljettaja jarruttaa niin auto tarkkailee lähestyvää tömäystä ja jarrutuksessa käytettävää voimaa. Jos järjestelmä havaitsee, että kuljettaja ei jarruta tarpeeksi alkaa järjestelmä jarruttamaan voimakkaammin. Automaattijarrutus alkaa jos järjestelmä on sitä mieltä, että törmäys on väistämätön. Tällöin auto jarruttaa automaattisesti riippumatta jarruttaako kuski vai ei.
« Viimeksi muokattu: 08.05.2015, 09:30:53 kirjoittanut Bawuka »
-18 MB A200 A Progressive & -16 Renault Clio GTLine 
Ex -17 S60 D4 AWD R-Design "Polestar", -14 V60 D4A Ocean Race, -13 V60 D5 R-Design "Polestar", -11 V60 D5A Summum, -10 Honda Civic Type-R CW, -08 Honda Accord 2.4 Type-S, -05 Toyota Avensis 2.0 Wagon Technical, -05 Toyota Corolla 1.8 T-Sport jne..........

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1049
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #353 : 08.05.2015, 10:13:24 »
Tekee. Jarrutusapujärjestelmässä  jarrujärjestelmä aktivoituu ja palat painetaan kevyesti levyjä vasten. Lisäksi kun kuljettaja jarruttaa niin auto tarkkailee lähestyvää tömäystä ja jarrutuksessa käytettävää voimaa. Jos järjestelmä havaitsee, että kuljettaja ei jarruta tarpeeksi alkaa järjestelmä jarruttamaan voimakkaammin. Automaattijarrutus alkaa jos järjestelmä on sitä mieltä, että törmäys on väistämätön. Tällöin auto jarruttaa automaattisesti riippumatta jarruttaako kuski vai ei.

Hyvä, vissiin samat jarrujärjestelmät monissa autoissa siis :)

Kiristääkö myös turvavyöt juuri ennen törmäystä (jos siis motarinopeuksilla automaattijarrutus ei riitä törmäyksen estämiseksi)? Ja muutenkin "varautuu" auton törmäykseen?



Silloinhan kuski on tehnyt mitä pitääkin, eli keskittynyt liikenteeseen, eikä tarvi minkään elektroniikan varaan jättää jarrutusta ;)
Mitä tuossa kävin testaamassa Käyttöautossa tuota järjestelmää, niin kyllä se jarrutus oli jätetty niin viime tinkaan, että usko meinasi loppua.
Ajattaja sanoi, että anna mennä vaan ja älä paina jarrua ja pidä vauhti reilussa 30km/h.
Jos yhtään liikennettä seuraa, niin ei tuollaista tilannetta pääse käymään, kun yksinkertaisesti luonne ei anna periksi antaa päästä tuollaiseen tilanteeseen.
Toki puhelinta yms. räplääville henkilöille varmaan todella hyvä systeemi, jotka eivät kerkiä alkamaan jarruttamaan ennakoidusti.

Juu, olen tuota itsekin testannut Bilian parkkihallissa. Mutta kysyin nyt tuosta mitä tapahtuu sellaista mistä ei kerrota ja mistä kuski ei tiedä :)

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 10310
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #354 : 08.05.2015, 10:33:51 »
Kiristääkö myös turvavyöt juuri ennen törmäystä (jos siis motarinopeuksilla automaattijarrutus ei riitä törmäyksen estämiseksi)? Ja muutenkin "varautuu" auton törmäykseen?
Nyt menee vahvalla mutulla, mutta muistelen jotain City safetyn mainos videota. Siinä mainostivat että jotan juttuja auto tekee kun huomaa että törmäystä ei voi välttää.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 10310
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #355 : 08.05.2015, 10:38:14 »
Piti googlettaa. Jo XC60 mallin alusta lähtien City safety on näköjään pelannu jollain tasolla turvavöidenkin kanssa. Tuolla ei ollu tarkemmin mitä oikeasti tekee.
Lainaus
New function controls the restraint system in a collision
In order to further boost safety and help reduce the risk of injuries, the laser sensor interacts with other on-board technology and controls the airbags and adaptive seat belt load limiters to suit the severity of the collision. This technology is known as Pre-Prepared Restraints (PRS) and is being introduced together with the new Volvo XC60. PRS forges a unique link between preventive systems (sensors) and protective safety systems. In case of a collision, the Restraint Control Module controls the deployment of the protective restraint systems. With the additional information supplied by the laser sensor the Restraint Control Module controls the adaptive seat belt load limiter depending on the severity of the collision. The potential of the adaptive seat belt load limiter to reduce injuries can therefore be further utilized.
 
PRS is active at all speeds, unlike City Safety which only operates up to 30 km/h. PRS is activated by means of a pyrotechnical device in the adaptive seat belt load limiter. This means that City Safety can be activated without PRS being activated, if the collision severity is lower than the level required for PRS activation.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD

Poissa hagenhammer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 141
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #356 : 08.05.2015, 11:27:48 »
Juu taitaa olla juurinoin, ainakin uudessa XC90 on turvavöitten esikiristys.

Ja jarrut paineistetaan etukäteen jos rupeaa haisemaan siltä että rytisee.

Paikalla Leo

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 923
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #357 : 08.05.2015, 13:23:58 »
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Collision_avoidance_systemTuolta kun katselee historiaa eri autonvalmistajilta näistä törmäystä ennakoivista toiminnoista niin Honda ja Toyota ovat olleet hyvissä ajoin tuomassa tekniikkaa markkinoille.
Toyota Yaris T-Sport 2005 Flexfuel
Ex: Volvo V70 T6 AWD 2009, Volvo V50 1.6D Drive 2011, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00

Poissa Kaide

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 313
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #358 : 08.05.2015, 15:17:37 »
Kaikkihan muistaa tämän eeppisen failin koskien city safetya https://www.youtube.com/watch?v=aNi17YLnZpg

Paikalla Leo

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 923
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #359 : 08.05.2015, 18:13:39 »
Kaikkihan muistaa tämän eeppisen failin koskien city safetya https://www.youtube.com/watch?v=aNi17YLnZpg
Tuskinpa tuota unohtaa kun maailman turvallisin automerkki epäonnistuu tuollaisessa näytöksessä. Fifth Gearin testissä taas V40:n törmäyksenestojärjestelmät toimi toisin kuin S-mersussa, joka vältti törmäyksen vain yhdessä kokeessa. Eli virheistä opitaan ja Volvolle ei ikinä riitä ainoastaan turvallinen auto vaan sen pitää mielellään olla turvallisin.

Edit: tämmönen video oli tullut youtubeen: https://youtu.be/YjFrbsQ0zIs
« Viimeksi muokattu: 09.05.2015, 08:46:29 kirjoittanut Leo »
Toyota Yaris T-Sport 2005 Flexfuel
Ex: Volvo V70 T6 AWD 2009, Volvo V50 1.6D Drive 2011, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00

 

Race.fi  TamCar