Täällä ilmoittautuu tuore XC90 T8 omistaja. Auto on vuosimallia 2016 ja mittarissa päälle 150tkm, juuri vaihdettu jakohihna. Tätä keskustelua lukiessa tuli olo, että oisko tässä pitänyt pistää lisää tuohta ja ottaa 2018 malli ja vähemmän ajettuna.

No, sain erittäin hyvän diilin tästä hyvin varustellusta Inscription yksilöstä ja tarjouksen omasta X3:sta. Autoilukuluni laskivat tässä kaupassa, ellei tule jotain isompaa vikaa, tosin meni noihin bemarinkin huoltoihin 2k tänä vuonna. Jospa tällä vuoden-kaksi ajelee ilman suurempia ongelmia.
Tunteja pohjatyötä tehtyä jäi käsitys ettei näissä nyt sen kummemmin ole vikoja ollut. Juttelin myös erään Volvo huollon kanssa. Ilmeisesti alkupäässä oli alkuun softaongelmia, mutta onhan näihin tullut jo useita päivityksiä. Ilmajousista löytyy juttua, mutta ei taida loppujen lopuksi noitakaan olla paljoa. Luonnollisesti he kirjoittavat enemmän viestejä joilla ne menevät rikki. Ja onhan noilla pehmeä ja hyvä ajaa. Ehkä ainoat "pelot" ilmajousien lisäksi olisi hybridi tekniikka ja akut. Akku pamahtaa ja sitten velkavankeudessa? Näissä ei taida sen suhteen olla mitään akkutakuuta tai maahantuoja osallistua siihen?
Erittäin hieno autohan tämä on sekä sisältä, että ulkoa ja ajaminen on premium kyytiä. Laatuvaikutelma on korkea. Joitakin ajatuksia ranskalaisin viivoin:
-Akku latautuu täyteen kotipistokkeessa alle 3 tunnin, tämän nopeus vähän yllätti, luulin 6-8 tuntia. Matkalaturi pitäisi ostaa kun sitä ei ole.
-Täydellä akulla näyttää pure moodissa 33 kilometriä nollakelillä. Todellisuudessa 3 kilometrin matka tuntuu lyhentävän sitä 7-10 kilometriä. No, enpä tätä vaan sähköllä ajamiseksi hommannut, onhan tuo tekniikka vielä näin painavalle autolle melko heikko niin kuin tiesinkin. Autovero tippu hyvin 3 litran dieselistä siirryttäessä. Maantiellä 100km/h vauhdissa sain 30km matkalle 6.9l kulutuksen kesärenkaat kontissa akku tyhjänä.
-VOC en saanut vielä toimimaan, herjaa rekisteröitymisongelmaa ja ei yhdistä autoon. Bilia eikä Volvo Finland ei keksinyt mistä johtuu (heilläkin näkyy häiriö), kuulemma mekaanikon täytyy vilkaista ja nollata joku TEM
-Autossa on Apple CarPlay, mutta ei Android Autoa. Autossa on yksi usb liitin. Bilia, Volvo eikä Volvoks tiennyt vaatiiko jonkun osan/johdon/usbin asentamista vai meneekö pelkällä softalla. Bilian asiakaspalvelu taas ajatteli softan asennuksen riittävän, kerta autossa on jo Apple CarPlay. Toinen henkilö Bilialta ajatteli toisen usbin asentamista.
-Vakkari ei ole adaptiivinen, mutta ratissa on silti napit jälkimmäiselle. Bilian mukaan Suomessa myydyissä kaikissa on adaptiivinen, mutta tämä kun on tuotu ulkomailta. Pohtivat mahdollisuutta saada adaptiivinen pelkällä softalla asentamalla. Selvinnee sekin tulevassa autoliikkeen piikkiin menevän jarrujen huollon yhteydessä. Herää kysymys mitä kaikkea tässä on minkä saisi softalla käyttöön.
Tässä vielä opetellaan taloudellista ajoa ja hybridin maksimaalista hyödyntämistä. Webastoa tuntuu käyttävän ja höräyttelevän milloin missäkin joka lisää kulutusta. Moottoria tietysti on järkevä lämmittää, mutta käsitin sen välillä tehostavan myös ohjaamon lämmitystä jopa ajaessakin