Siirretty +300hv topicista.....
Jotta sitä ei oksenneta täyteen pazkaa mielensäpahoittahien toimesta....
Juu ja olihan Tonillakin vähän yli 400hp LH:lla jo monia monia vuosia sitten..
Mutta jos lähdetään puhumaan lähemmäs 500hp etanolikoneesta niin en näe mitään järkeä lähteä räpistelemään lh:lla. Kalliita ja työläitä kokeiluja. Siinä kohtaa kun tekniikassa on useita tuhansia euroja ja runsaasti työtunteja kiinni niin ei viitsisi kovin montaa pataa sulattaa.. Markan testipenkit sitten erikseen..
Räpistelemään?

Perus-settiä säätää kun kaikki on kunnossa ja vieläpä helppoa, kun ei tarvitse ihan kaikkea tyhjäkäynnistä/käynnistys-rikastuksista alkaen aloittaa tyhjältä pöydältä.
Minusta säädöt kohdilleen 3 tunnin veivaamisella "nollasta" aloittaen on aikas lyhyt aika siihen nähden mitä koneen rakentaminen kestää....
Tämä siksi, ettei ihan kaikkea tarvitse ruuvata nollasta aloittaen...
Tietysti jos haluaa säädellä esim. tyhjäkäyntiä erilaisissa lämpötiloissa erilaiseksi tms. menee noiden asetteluun hitusen aikaa...
Ja sen lisäksi että LHlla pelleily on työlästä ja hidasta verratuna fiksumpiin aftermarket ecuihin hyvällä softalla niin siitä puuttuu paljon tärkeitä ominaisuuksia mitä tuon teholuokan autossa alkaa jo kaipaamaan.. Esimerkkinä esim seqventaali bensansyöttö, suorasytytys erillispuolilla, monikanavainen tiedonkeruu, launch control, flatshift jnejne lista on lähes loputon. Säätöominaisuuksista ja softasta puhumattakaan. Sekä myös tossa teholuokassa alkaa helposti kaipaamaan inputteja esim pakolämpöantureita, öljynpaine,etanolianturi yms tietoja varten jota ecu voi sitten hyödyntää trimmisäädöillä tai varosäädöillä.
Tässä olet pakolämmön osalta täysin väärässä, sillä ikivanha 937 binikin sisältää toimivan pakolämpöjen mukaan sopituksen säätämisen. Se vain ei ole käytössä normaalisti B230FT koneissa, mutta käytössä B204FT koneissa tai ylipäätään 16-naulaisissa. Tietysti uudemmissakin bineissä asia löytyy sieltä, mistä pitääkin.

Sekventaalisen polttoaineen syötön ymmärrän siinä mielessä, jos asiaa pitää hallita jostan syystä sylinterikohtaisesti, mutta harvassa autossapa on jokaiselle sylinterille omaa lambdaansa ja siten, että jokaista sylinteriä ohjataan omallaan.
Ns. vakiorikastuksen voi sitten tehdä suuttimilla tai käyttämällä LH:n kahta suutinpankkia, joita voi hallita erikseen kuorman funktiona tai muilla parametreilla maustettuna.
Etanoli anturille en näe tarvetta jos polttoaine on tunnettua, kuten öljynpaine tms. jutut, jotka voi hoitaa ihan tavallisilla tiedonkeruu-palikoilla, jotka ovat parempia hommaan kuin joku moottorinohjain.
Sen jälkeen kun on päässyt rakentamaan ja säätämään tehokasta autoa kunnon eculla ja softalla niin ei halua edes pissiä LHta päin enään. On se vaan niin toiselta vuosituhannelta.. Ja itsellä ainakin ecu on viimeinen kohta mistä säästän kun autoon on laitettu +20ke rahaa..
No, minulla ei ole kokemusta kuin megasta, tatecista, hestecistä, Dta:n ohjaimista ja jostain avuttomasta AEM:stä. LH ja parin muun vakio ohjauksen lisäksi...
Noista paras aftermarket on oikeastaan AEM. Vakio-ohjauksissa ikivanha LH on yllättävän hyvä perustehtäväänsä. Tosin sillä ei sitten ohjata mitään kattovalojen viiveitä yms.
Mutta kaikki tuotanto-ruiskun moottorin suoja-ominaisuudet ja se kaipaamasi diagnostiikka osittain yms. nakutus-suojauksesta puhumattakaan..
Mutta jos
kunnollisista moottorin-ohjauksista puhutaan, niin + €4000,- on alkupala (Bosch-motorsport), joka on kunnollinen moottorin-ohjaus kisakoneisiin kaikilla herkuilla se kattovalon ohjaus mukaanlukien....

Pointti tässä on se, että käyttämättä niitä kymmeniä tuhansia euroja, voi vakio-ohjauksella päästä ihan hämmentäviin tuloksiin viitseliäisyydellä siinä +400hv luokissa...
Suurin osa tätä lukevista henkilöistä voivat vain unelmoida 20 000,- euron laittamisesta auton moottoriin rakenteidensa puolesta. Ne harvat, joilla on upottaa moinen raha (+20 000,-) pelkkään mekaniikkaan moottorissa ilman sponsoreita, voivat tehdä miten tahtovat, mutta silloin puhutaan porukasta, joka on reilusti pienempi kuin oman tulotasoni osuus palkansaajista edes teoreettisesti ajatellen.
Vakio ohjauksella (LH/EZK) voi pienillä investoinneilla saavuttaa uhraamalla hitusen mekaniikkaan ja säätötarpeistoon sen 2* alkuperäisen tehon tekemällä hitusen työtä (tekeminen ja säätäminen), turaamatta turhautumiseen asti megan rakennus-sarjojen keralla.
