Kaivoin hyllystä stonin eli Dirkin bensalastun ja siinä on ainakin muokattu suuttimille constant #1 & #2 eikä #4 ole koskettu laisinkaan. Ellen sitten kaivanut arvoja väärästä kohtaa.. Tilaus oli 440cc suuttimille aikoinaan. On näköjään rajotinkin nostettu melkein 7k vaikka siitä ei ollut puhetta.
Mikä bini-versio sinulla on tarkastelussa?
Noissa vakioissa on menty vähän samaan tyyliin, kuin muissakin harrastajien bulkki-lastuissa. Tosin tuossa dirkin tekeleessä on sentään yritystä tehdä niin hyvä kuin mahdollista.
Vakioon #1 ei ole tarvetta kajota, sillä se myllää kartan uusiksi jos vakioarvosta poiketaan. Vakiota #2 ei pidä sörkkiä, tai pääkorjauskartan joutuu rakentamaan uusiksi, eikä se silti skaalaa kaikkia polttoaineen perusarvoja. Tosin Dirk on sen kartan uusiksi tehnytkin.
Pakosta vakioon #3 joutuu kajoamaan vasta oikeasti isoilla suuttimilla (yli 600cc bensalla ja yli 800cc wiinalla). Kajoamisen hetken tunnistaa hiukan epästabiilista tyhjäkäynnistä, enkä tarkoita sitä, että kierrokset hitusen hakevat, vaan sitä, milloin sopitus tuntuu sekoilevan tyhjäkäynnillä oikein huolella mutta heti pienenkin kierrosten noston jälkeen stabiloituu.
Toisaalta vakion #4 skaalamisen jälkeen sama kartan säätämis-homma on käytännössä esissä, jos haluaa hyvän lastun. Käy ja kukkuu se vakiokartallakin, mutta vakiokarttakin on toisaalta sen verran kaukana optimista, etten minä ainakaan haluaisi moista käyttää.
Syynä tähän vakion #4 kajoamattomuuteen lienen se, ettei ennen 2014 kevättä kukaan tiennyt sen toimintaa. Ennenkuin möläytin maailmalle mitä se tekee oikeasti. Eli lastuversio on lienen vanha, jota tutkiskelet.
Vakion#4 vaikutuksen selvittäminen kesti minullakin kotvan, jos toisenkin.
Vihje oli kuitenkin ihan kaikkien nähtävillä ihan alusta saakka. 
Liekö sitten muiden laiskuutta, vai ymmärtämättömyyttä nähdä asia?

Oikeasti hyvän bensalastun tekeminen ei vaadi muuta kuin koko kartan tekemistä skaalauksineen ajatuksella ja huolellisuudella. Polttoainetalouden saa kuosiinsa säätämällä PID-säätimen kohdilleen. Tietysti IMMun asetuksetkin pitää olla oikein käytettyyn IMMuun nähden.
Tämän jälkeen LH käy niin nätisti ja sitä voi ihmetellä, onko se edes sama moottori, joka siellä pellin alla hyrrää?

Edelleen tämä ei poista sitä tosiasiaa, että olen "hitusen" tuuheana siitä, että samaa biniä myydään vakio-settiin ja 012 IMMulla ja isoilla suuttimilla olevaan settiin. Sama bini kun ei käy molempiin, minkä kyllä jokainen moottorinohjauksista yhtikäs mitään tajuava tietää.
Tässä on oiva esimerkki ryöstö-hinnoitelluista lastuista.
http://www.hi-tuning.com/item_list.php?maingroup=Tuning%20Chip&secondgroup=Volvo&sort=item&lang=enPs. minulla muista bineistä ryöstettyjä ideoita tai arvoja on tasan 0, vaikka muiden tekeleitä olenkin tutkiskellut. Tai no, totta puhuen olen ryöstänyt Boschin alkuperäisen binin ja raiskannut sen törkeästi ja jatketusti ympäriinsä peruskoodia lukuuottamatta. Ctrl+C ja Ctrl+V eivät ole minun alaani, ihan ammatti-ylpeyden vuoksi.