KL-varaosat  Carwist

dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua

  • 171 Vastauksia
  • 60592 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1133
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #30 : 23.08.2015, 18:09:25 »
Seatti se vaan porskuttaa menemään, on isälläni käyttöautona tällä kertaa. Ilmeisesti takaiskareiden yläpäät olivat jääneet löysälle edellisen vaihtajan jäljiltä ja sen takia pitivät kolinaa. Kiristys hoitui takuutyönä.

Katsastus suoritettu kesällä ja läpi meni ilman huomautuksia, parkkipolttimot vaihdoin ennen leimaamista. Todella hankalassa paikassa vaihtaa, kuten eräässä aiemmassa viestissäni mainitsin.

Nyt viikonloppuna (21.8.2015, 222219 km) tein sen verran huoltotoimenpiteitä että vaihdoin öljyt+suodattimen (Teboil Diamond 5W-40 4 litraa, Bosch 1 457 429 192 n. 30e+5e) ja raitisilmasuodattimen (Bosch 1 987 432 357, 11e.), sekä asensin Alvadin 12 euron pohjamuovin etupuskurin/moottorin alle, entinen oli palasina. Raitisilmasuodatin muuten löytyy vänkärin jalkatilan katosta tästä mallista.







Kustannuksia tuli kaikkineen n. 58 euroa. Täytyy sanoa, että ainakin tähän asti tämä on ollut erittäin helppohuoltoinen tapaus pieneksi etuvetoautoksi, tavalliset huoltokohteet on kohtuullisen hyvin käsillä. Paitsi ne parkkipolttimot.

Edit: 36 mm hylsy helpottaa öljynsuodattimen vaihtoa kummasti, note to self.
« Viimeksi muokattu: 23.08.2015, 18:13:47 kirjoittanut dneproshin »

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1133
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #31 : 17.09.2015, 20:17:55 »
Jaaha, pesonen se ilmoittelee kaipaavansa huomiota... Etujarrut vinkuu kuin viimeistä päivää ja matkustajan puolelta edestä kuuluu kuopissa kolinaa. Äkkiseltään en pyörät maassa löytänyt mikä se siellä ääntä pitää, täytyy katsoa jos viikonloppuna ehtisi tutkia pyörät ilmassa. Ja kylmäkäyntikin on mennyt vaan huonommaksi, tahtoisi kovasti kylmiltään sammua kytkintä nostaessa. Lämpöanturi on hommattu, sen vaihdon yhteydessä on tarkoitus irroitella huohotin venttiilikannesta ja putsata läpikotaisin, eli saa sen yhden illan varata aikaa ko. operaatiolle. Kun vaan jostain sitä aikaa ilmestyisi...

En saanut kulutusta edellisellä tankkauksella painumaan alle kympin edes kovasti yrittämällä :( Ajo pääasiassa samaa 20 km työmatkaa edestakaisin kuin ennenkin, nopeus isolla tiellä 80-100 km/h ja kaupunkipyörittelyt päälle. Rengaspaineetkin nostin 1.7 => 2.5 (olivat renkaat menneet vähän vajaiksi kun edellisestä tarkastuksesta pääsi vierähtämään tovi), vaikutti ehkä vähän (10.39 => 10.19 l/100km). Etujarrut laahaavat hieman, ne vaihtamalla varmaan paranee vielä vähän tuosta. Tuo 744 B230f+AisinWarner menee samalla ajolla helposti 9.5 litraan.

Ajotieturi on sentään pesosessa melko tarkka, n. 8000 km keskikulutus sen mukaan 10.2, kun vastaavalta ajalta tankkauksista mittaamani arvo olisi vähän reilu 10.4.

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1133
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #32 : 20.09.2015, 21:45:35 »
Tuli nyt sitten otettua 807 työn alle viikonlopuksi.

20.9.2015, 229022 km. Etujarrut, moottoriöljyt+suodin, huohottimen putsaus, jäähdytysnesteen lämpöanturi. Moottorin+kabiinin ilmansuotimet. 357.09 e.

Irroitin ja pesin taaemman venttiilikopan, jossa on myös huohotin. Koneen takakylki on aika öljyinen, ilmeisesti tämän tiiviste on vuotanut.









Nokka-akselin asentoanturi menee tuolleen hassusti kopan "läpi":


Öljyt ja öljynsuodin vaihtuivat ohessa. Edellisestä vaihdosta lipsahti jopa 10 kk ja yli 8000 km. Vaihteistoöljyt tarkistin, 10 kk vaihdon jälkeen väri oli kirkas ja öljyä oli tarpeeksi.

Lämpöanturi on kannen kuskin puoleisessa päädyssä olevassa termostaatti -ym. romujen kotelossa, tuo vihreän värinen osa:


Ensikoeajon perusteella uudellakin anturilla on kylmänä puutuminen yhä tallella, mitähän sitä seuraavaksi keksisi...

Eteen molemmille puolille uudet levyt, palat, satulat, satulan kannakkeet ja letkut:


Ja tosiaan, samalla kun konehuone oli noinkin tyhjä, tuli vaihdettua moottorin ilmansuodin sekä sisäilmansuodatin:


Vielä en saanut selville mikä montuissa kolisee. Kaikki vaikutti timmiltä, ainoastaan alatukivarsien apurunkoon kiinnittyvät helat olivat hieman epäilyttävän näköisiä. En kyllä niitäkään saanut sen kummemmin liikkumaan sorkkaraudalla kääntämälläkään.

Tuollaisia kustannuksia remontille laskin:

Motonet:
Motox FullSynth 5W-40 n. 4l, 16 e
Motox jarruneste DOT4 n. 0.5l, 3.90 e
15-0154 Öljynsuodin PSA "Purflux" (LS923) 8.90 e

Spareto:
331.550 - Gasket, rocker cover (Elring) 6.19 e
BDA595 - Carrier, brake caliper (TRW/Lucas) 17.36 e
BDA596 - Carrier, brake caliper (TRW/Lucas) 17.36 e
1 457 432 200 - Air Filter (Bosch) 6.31 e
813.036 - Seal, oil drain plug; Seal 0.17 e
09.8003.10 - Brake Disc (Brembo) 44.48 e x2
PFK425 - Accessory Kit, disc brake pads 8.88 e
0 986 424 789 - Brake Pad Set, disc brake (Bosch) 47.68 e
PHB444 - Brake Hose (TRW) 10.03 e x2
BHS266 - Brake Caliper (TRW/Lucas) 36.47 e
BHS265 - Brake Caliper (TRW/Lucas) 36.47 e

Topautoosat:
CUK 4179 Suodatin, sisäilma (Mann-Filter) 13.95 e

Ebay:
Lämpöanturi "Bosch 0986280404 ,0 986 280 404 Coolant Temperature Sensor M12x1.5 9636777180 (191346564205)" 28.43 e

Yhteensä 357.09 e.

Tosiaan eteen uudet TRW jarrusatulat alle 40 e/kpl, eikä tarvinnut edes panttia maksaa. Ei paljoa kannata vanhoja ruveta elvyttelemään jos tuohon hintaan saa uudet...
« Viimeksi muokattu: 12.11.2015, 18:34:38 kirjoittanut dneproshin »

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1133
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #33 : 27.09.2015, 18:12:40 »
Tänään paneuduin leijona-auton kylmäkäyntiongelmaan. Mittasin antureita, vaikka en ohjearvoja löytänytkään. Laitetaan nyt kuitenkin tähän tulokset vastaisuuden varalle:

Imuilman lämpöanturi (harmaa mokkula kaasuläppäkotelossa, liitin 90 asteen kulmassa anturin runkoon nähden): 3.4 kΩ
Vanha jäähdytysnesteen lämpöanturi: 8 - 8.7 kΩ
Uusi jäähdytysnesteen lämpöanturi: 8.9 kΩ

Ulkolämpötila oli 12.9 °C. Torque näytti ELM327 BT-mokkulan avulla mm.
Coolant 12 °C
Intake 13 °C / 100 kPa
Kaasupolkimen asentoanturin "alue" n. 17% - 88 %. Ihmettelen miksi ei ole 0-100 %, mutta kai tuo noillakin toimii...
Em. arvot kylmästä koneesta ennen käynnistystä.

Konehuoneen sulake nro 16 (Lisäilmapumppu, 30 A) oli jostakin syystä palanut - vaihdoin ehjän ja kylmäkäynti muuttui dramaattisesti. Pumppu heräsi pitkiltä uniltaan ja alkoi puhisemaan, jolloin tyhjäkäynti oli nyt reilusti koholla ennenkuin kone lämpeni. Ennen sulakkeen vaihtoa tyhjäkäynti oli heti kylmiltäänkin alhaalla ja kaasun painallus aiheutti nykimistä kunnes kone lämpeni hieman. Käyntiongelmia en saanut enää esiintymään, jos ei hetkittäistä kierrosten leijailua lasketa. Ehkä se kuuluu asiaan, seurataan tilannetta. Niin, tyhjäkäynti myös on kylmiltään vähän nytkyttelevää, mutta sehän on tunnettu EW10-koneen tyyppivika, joka kuulemma johtuu jumittelevista venttiilinnostimista.

Lisäilmapumpun toimimattomuus antoi aina silloin tällöin vikakoodin "P0410 Intermittent fault. Injection of air to the exhaust Malfunction", mikä näkyy mittaristossa moottorin vikavalona ja infonäytöllä "Antipollution fault":ina. Eli moottorinohjaus ei tunnista suoraan pyörimätöntä lisäilmapumppua, mutta saattaa huomata asian epäsuorasti, käsittääkseni lambda-anturien näyttämistä arvoista.
« Viimeksi muokattu: 27.09.2015, 19:19:42 kirjoittanut dneproshin »

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1133
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #34 : 01.10.2015, 21:26:20 »
Euromaster laittoi vanteille 2 kpl BFGoodrich G-Force Stud 205/65 R15 94Q -nastarenkaita hintaan 188.90 euroa.



Pullakumit ja peltivanteet, voiko sitä parempaa ollakaan :P Sen verran piti tuuninkia harrastaa, että virittelin Bilteman 10 mm teipin kuvan mukaisesti. (En erityisemmin välitä käyttää pölykapseleita, kuten joku on jo saattanutkin päätellä).



Sehän on heijastavaa, liekö edes tieliikenteessä sallittu tuollainen...



Tosiaan nuo pari vannetta vielä pitää maalata, sen verran laiskottaa että taidan sutia pelkän ulkosivun niin pääsee helpommalla ja saa silti samannäköiset kaikista vanteista. Hapotus on käynnissä, vielä pari kierrosta niin pääsee pensselöimään maalia pintaan.

Kylmäkäynti meni tänään uudelleen  huonoksi. Tarkistin lisäilmapumpun sulakkeen, oli taas palanut. Täytynee avata mokoma kapistus ja kattoa onko siellä vettä sisällä. (Keskustelua aiheesta toisaalla: Vs: 807 - Vikailmoitus "Antipollution fault" ja 406 - Lisäilmapumppu). Sinänsä vaikea ymmärtää, miksi pakoputkeen ilmaa puhaltava pumppu noin kovin vaikuttaa kylmäkäyntiin, mutta niin se vain tässä näyttää olevan. Videollekin sain ilmiön napattua: Peugeot 807 EW10 hesitates when cold

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1133
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #35 : 07.10.2015, 23:29:58 »
Peugeot sai taas osakseen huomiota.

7.10.2015, 229900 km. Vakionopeudensäädin 52.40 e











Viiksi ebaysta, vähän puukkoa suojamuoville ja PP2000-softalla moottorinohjaukseen Cruise control -rasti ruutuun. Helppoa ja halpaa, kerrankin. Kirjoitin aiheesta jonkinlaiset ohjeetkin, pystynee soveltamaan muissakin aikakauden Peugeot-malleissa.
« Viimeksi muokattu: 21.11.2015, 12:44:32 kirjoittanut dneproshin »

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1133
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #36 : 18.10.2015, 21:16:04 »
18.10.2015, 230242 km. PowerFlow-roiskeläpät, lisäilmapumpun poisto. 44 e





Kaunis syyspäivä, mikäs sen parempaa kuin viettää se auton alla :) Tutkailin etupäätä ja revin lisäilmapumpun pois. Tuntui hölskyvän vesi sen kotelossa, ei mikään ihme jos polttelee sulaketta. Pumpun letkun jätin paikoilleen polkupyörän sisäkumilla tukittuna, kokeilin käynnistää auton ja puutumista ei ilokseni nyt esiintynyt. Josko tuo tukkiminen olisi vaikka korjannut kylmäkäyntiongelman, seurataan tilannetta. Uutenahan tuommoinen pumppu on käsittääkseni useamman satasen paukku, olisi kauhean kiva jos auton saisi toimimaan kunnolla ilman sitä.

Lainaus 740-topikistani:
Lainaus
toivottavasti ei käyttis-pesonen porsi hirveästi niin jäisi aikaa ja rahaa tällekin.

Niinpä...  On sitten vähän hiljaisempaa harrasteautorintamalla taas >:(

Syyllinen aiemmin ihmettelemiini kolinoihin löytyi: kuskin puolen alatukivarren puslat ovat nyt antautuneet totaalisesti. Tätä nykyä tuntuu melkein joka kerta oikein kunnon kolahdus liikkeelle lähtiessä, ja joskus kiihdyttäessä/moottorijarrulle siirryttäessä ja sopivissa kuopissakin. Nyt asiaa uudelleen tutkiessani sain sorkkaraudalla vääntämälläkin koko alatukivarren heilumaan ihan reippaasti joka suuntaan :(

Lisäksi ohjausvaihde näyttää vuotavan:



Myös öljynsuodatin ja vaihdelaatikon alapinta kostuvat, eli vuotojahan tässä saisi metsästellä ja tilkitä niin paljon kuin jaksaisi ::) Ja sitten vielä kelien viilennyttyä kytkin (painelaakeri?) on taas alkanut mekkaloimaan, polkimen kun painaa pohjaan niin hiljenee.


Positiivisena asiana olen tyytyväinen roiskeläppien asennussuoritukseeni:





En saanut aikaiseksi maalata helmoja, laitoin vaan kotelosuojat roiskeläpän alle, menköön nyt noin toistaiseksi.

Yksi niitti pitänee vielä lisätä puolelleen, jotta saa tuon kiinni myös sivusta helmakoteloon. Nyt on kiinni yhdellä niitillä etulokarissa ja kahdella helmakotelon päässä, vähän pääsee elämään turhan paljon minun makuuni.

Motonet 40-1281 PowerFlow roiskeläpät Malli 1 36e
Biltema 12920 Alumiini/muoviniitti 12/4,5 mm 20 kpl 7.99e
« Viimeksi muokattu: 18.10.2015, 23:29:27 kirjoittanut dneproshin »

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1133
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #37 : 28.10.2015, 11:48:42 »
25.10.2015, 230500 km. Vasen etualatukivarsi. 104.75e



Kolinoiden vähentämisprojekti suoritettu onnistuneesti. Tai tulihan tuota lootaöljyä laskettua maahan vähäsen, kun vetari lipsahti ulos laatikosta ::) Varmuuden vuoksi ostin sitten litran laatikkoöljyä, siitä tosin vain pari desiä tarvitsi lisätä että sain pinnan takaisin täyttöaukon korkeudelle. Laatikkohan tässä vinkuu 1-2-3-vaihteilla enemmän tai vähemmän, mutta sekin ilmeisesti ominaisuus, ei vika...



Etupää ei kuulostaisi enää kolisevan, käyn tässä vääntöä itseni kanssa jaksanko vaihtaa "varmuuden vuoksi" vänkärin puoleisen alatukivarren vai lykkäänkö kunnes sekin alkaa ääntämään. Pyöränsuuntaus pitäisi joka tapauksessa teettää, on tuo ratti vähän vinossa suoraan ajettaessa ja auto haluaisi kovasti mennä ojaan jos antaisi sen itse päättää :P

Spareto 26645 Track Control Arm (Front Axle Left, Febi Bilstein) 76.85e, toim.kulut 18e
Motonet 59-0013 Total BV 75W-80 vaihteistoöljy GL-4+ 1l 9.90e

(boîte de vitesses manuelle :hg:)
« Viimeksi muokattu: 28.10.2015, 11:53:07 kirjoittanut dneproshin »

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2343
  • "Noku mä haluan"
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #38 : 28.10.2015, 18:19:52 »
Mukava lukea välillä tälläisiä "ei volvo" huoltomuistioita  :D

Herra on hyvä jatka vaan  O0
Käyttiskertomuksia , Persian Helmi, aka. Väinö  ,  Volvo 855 AWD vm. -97 || 2.5T "P*ske"
Vectra B Sport 2.0l 136hv/188Nm -00, Corsa D 1.3Cdti 98hv/206Nm -09, Volvo 855 AWD vm. -97

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1133
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #39 : 03.11.2015, 19:57:07 »
3.11.2015, 230886 km. Polttimoa ja lasinpyyhkijän sulkaa. 21.88 e



Motonet 43-1397 H7-polttimo 12V/55W Osram Ultralife 9.90e
Biltema 580660 Pyyhkijänsulka 650 mm / 26" 5.99e x2

Tällaista perushuoltoa. Vänkärin puolen pyyhkijänsulka alkoi olla jo heikossa hapessa. Kokeilin Championin sulkia (suuttimella varustetut AW65:t), en ollut tyytyväinen: Vänkärin puolella suutin jää väärälle puolelle sulkaa ellei virittele letkuun pidennystä. Myös viuhka on huonompi kuin entisissä eli Valeon suuttimissa. Jätin Championit kuitenkin itselle odottelemaan asennusta, ei ne nyt aivan toivottomatkaan kuitenkaan ole.

Biltsu myy näköjään vieläkin ilman suutinta olevaa sulkaa muka tähän sopivana :nohnoh Ei se mitään, otin Bilteman pyyhkijöistä kumiosat irti ja vaihdoin ne vanhoihin Valeon runkoihin (vaati käpälöiden leventämistä, Biltsun kumit oli hieman paksumpia) - nyt on hyvä sulat hyvillä suuttimilla. Takaisku pitäisi vielä viritellä johonkin sopivaan kohtaan.

Megalite sammui, tilalle Osram 3 vuoden takuulla. Katotaan lunastaako lupauksensa, noin kalliskin vielä :)

Etsi kuvasta virhe... Siis muu kuin se että olen käyttänyt vänkärin puolella kelvotonta pyyhkijänsulkaa ties kuinka kauan kun en ole saanut aikaiseksi ostaa uutta... ::)
« Viimeksi muokattu: 08.11.2015, 23:43:47 kirjoittanut dneproshin »

Poissa Ville-

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 398
  • ಠ_ಠ Onks toi Deeku?
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #40 : 03.11.2015, 20:16:58 »
Etsi kuvasta virhe... Siis muu kuin se että olen käyttänyt vänkärin puolella kelvotonta pyyhkijänsulkaa ties kuinka kauan kun en ole saanut aikaiseksi ostaa uutta... ::)

Jellona on menossä väärään suuntaan   :pomo:

940TDIC '95, 760GLE V6 B28E '82 (''lievä'' projekti), 245 B200E '89, Saab 900 '88
ex. 740 GL '86, V70 TDI '98, 740 GL '88

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1133
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #41 : 04.11.2015, 17:39:52 »
Jellona on menossä väärään suuntaan   :pomo:

O0





"Varo halpoja kopioita" -mallinen avaimenperähän se. Joskus nappulana ostin kun tykkäsin leijonalogosta niin kovasti. Tajusin nyt siis vasta vuosien päästä leijona-auton hommattuani että logohan on väärinpäin. Eipä tuo menoa haittaa, tällaiset hassut yksityiskohdat on joskus ihan piristäviä :)

Isoisällä oli aikoinaan 2 Peugeot 309:ää, siitä varmaan alkoi jellona-innostukseni silloin. Mistähän sais hommattua vaikka 309 GTI 16:sen ? 160 heppaa istutettuna 1000 kg koppaan, luulis kerkeävän. Mulla on vajaat 140 heposta parin tonnin kopassa :( - ei kerkee...)


Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1133
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #43 : 06.11.2015, 22:28:48 »
S* Kuha olis rahaa ja aikaa ni tuo olis yks niistä kymmenistä hienoista autoista tuolla suvun navetassa :D Tällä hetkellä siellä on vaan noita raatoja...

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1133
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #44 : 08.11.2015, 23:17:26 »
9.11.2015, 231185 km. Oikea etualatukivarsi. 80e.



Alkohan se kolina vänkärin puoleltakin, vaihdoin alatukivarren sinnekin sitten. Pitää kattoa kestääkö koiranluut talven yli, pientä välystä olin nyt havaitsevinani ainakin vänkärin puoleisessa. On valmiina hyllyssä uudet TRW:n valmisteet, vaihellaan sit viimeistään keväällä katsastusta varten jos ei antaudu ennen sitä.

Spareto 26646 Track Control Arm (Front Axle Right, Febi Bilstein) 76.22e
Biltemasta n. 5 eurolla A4 haponkestävää tavaraa alapallon kiinnitystä varten: Ruuvi M10x50 mm + M10 mutterit + aluslevyt.
« Viimeksi muokattu: 12.11.2015, 18:35:38 kirjoittanut dneproshin »

 

Carwist  Race.fi