Elekma  Autoracing

Mistä 200-sarjan sähköosia, liittimiä yms. (ja miksei 700-900 myös)?

  • 29 Vastauksia
  • 10448 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Onko takavetovolvojen sähköjärjestelmien komponentteja saatavana vielä jossain? Tarkoitan lähinnä sähkötöissä tarvittavia erilaisia liittimiä ja niiden osia.


Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 706
  • www.vrcf.fi
Kuvassa näkyvää liitintä ei saanut tiskiltä(Jkl), mutta neuvoivat viereiselle raskaan puolen tiskille. Pissapojan korjaussarja tms. (En ihan varmaksi muista hintaa, runko, kumit ja sisukset n. 10€? Itselle uusin kyseisen näköisiä liittimiä pari vuotta sitten.)

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Tuo kuva oli vian esimerkki. Monet johdot alkavat tuon ikäisessä autossa tulla tiensä päähän ja tuntuu vähän kornilta käyttää korjauksissa biltema-osia tai vastaavia, etenkin jos meinaa tehdä korjauksia nk entisöintiasenteella.
« Viimeksi muokattu: 26.10.2014, 20:19:40 kirjoittanut LaitinenP »

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2398
  • www.vrcf.fi
Noita pyöreitä ei saa irrallisina, Volvolta saa korjauspiuhan. Vanhemmissa 200-sarjalaissa on perusamppeja.

Ata, mikä oli se kuorkkipuolen korjaussarja?
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 706
  • www.vrcf.fi
Muistaakseni se oli pissapojanmoottoriin tarkoitettu korjaussarja. Henkilöautopuolelta ei saanut edes tilattua, mutta tosiaan raskaallapuolella oli hyllytavarana. Siinä tuli tuo runko-osa, liittimet ja suojakumit niiden päälle. Ne kumit olivat siis erilliset, eivätkä paistettu kiinni niinkuin tehtaalta lähtiessä. Uusin puolien liittimet (tinakoneeseen) niin olivat parempi vaihtoehto, vaikkakin kalliimmat, kuin erillinen jatkos heti viereen. Voin yrittää etsiä varaosanumeron, mutta luulen että kuitti on heitetty pois.

Edit. Ei ollut enää tallessa kuittia.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2398
  • www.vrcf.fi
Dave Bartonin sivuilla on juttua liittimistä.

http://www.davebarton.com/volvoharnesses.html

Siihen korjauspiuhaan, missä tulee liitin mukana, löytyy varaosanumerot. Valmistettu Suomessa!
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Dave Bartonin sivuilla on juttua liittimistä.

http://www.davebarton.com/volvoharnesses.html

Siihen korjauspiuhaan, missä tulee liitin mukana, löytyy varaosanumerot. Valmistettu Suomessa!

No onpa hyvä linkki kaikkine taustoituksineen. Tässä kohtaa kiteytyy syy tähän viestiketjuun:

What's the Story on the Volvo Harness Problem?
Original engine harnesses that Volvo had made for 1980-1987 Volvos turned out to be made with a defective plastic insulation that badly deteriorated after exposure to engine heat.


Noita johtosarjoja voisi tehdä itsekin talven pimeinä tunteina, jos saisi jotenkin tehtyä johdon päät (esim. alkuperäisessä kuvassa pyöreä osa).
« Viimeksi muokattu: 27.10.2014, 16:54:54 kirjoittanut LaitinenP »

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Siihen korjauspiuhaan, missä tulee liitin mukana, löytyy varaosanumerot. Valmistettu Suomessa!

Mistä löysit tuon valmistustiedon? Ehkäpä näitä liittimien narttu- ja urospäitä voisi sitten löytyä vähän lähempääkin. Ne päät on sikäli fiksusti toteutettu, että johtojen liitokset ovat varsin hyvin suojassa kosteudelta.



Sivusto on aika sekavasti toteutettu mutta löytyihän sieltä oma sivu liittimillekin.

http://www.davebarton.com/blackvinyl.html

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Lukee paketissa.  ;)



Surullisessa kunnossa rupeaa vanhusten johtikset jo olemaan. Ajattelin tohon omaan rakennella itse uuden kun ei K-Jet montaa johtoa vaadi. Liittimiä tuntuu olevan eBayssä aika hyvin tarjolla.
« Viimeksi muokattu: 28.10.2014, 18:59:44 kirjoittanut Kalamies »

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Lukee paketissa.  ;)

 ;D

Surullisessa kunnossa rupeaa vanhusten johtikset jo olemaan. Ajattelin tohon omaan rakennella itse uuden kun ei K-Jet montaa johtoa vaadi. Liittimiä tuntuu olevan eBayssä aika hyvin tarjolla.

Niinpä, sama homma täällä. Ajattelin vaan että voisi olla mukavaa puuhaa pitkille talvi-illoille jos purkaisi koneen johtosarjan askarteluhuoneen pöydälle ja kopioisi sen kaikessa rauhassa uusilla johdoilla kasaan.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2398
  • www.vrcf.fi
Teurastamalla 900-sarjalaisten johtosarjoja voisi saada johtoja päineen.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1771
Kyllähän noita liittimiä ja eristimiä saa Siniseltä, ainakin 760:een ole ostanut. Suurin työ on selvittää varaosanumerot, kun ei se nuori kolli siellä Sinisellä kuitenkaan jaksa etsiä. Ovat aika hankalasti varaosakirjoissa esillä.
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa Pyssy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 352
  • :p
    • Oldsmobile Club of Finland ry.
Kyllähän noita liittimiä ja eristimiä saa Siniseltä, ainakin 760:een ole ostanut. Suurin työ on selvittää varaosanumerot, kun ei se nuori kolli siellä Sinisellä kuitenkaan jaksa etsiä. Ovat aika hankalasti varaosakirjoissa esillä.

Onneksi Tampereen Käyttöautossa on joskus työvuorossa henkilö, joka vielä osaa käyttää varaosakirjaa, eikä vain tietokonetta. 

Sinisen nuoret kölvit ymmärtävät vain Geely-Volvojen päälle.  Ford-Volvot ja Volvo-Volvot ovat heille kauhistus.  Volvo-DAFfit aiheuttavat hysteerisen pakokauhun.
Etuvetoiset ei ole Volvoja
Nelitahtiset ei ole Saabeja
Vesijäähdytteiset ei ole Porscheja
Alle 11-sylinteriset ei ole Ferrareja

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 693
  • www.vrcf.fi
Onneksi Tampereen Käyttöautossa on joskus työvuorossa henkilö, joka vielä osaa käyttää varaosakirjaa, eikä vain tietokonetta. 

Sinisen nuoret kölvit ymmärtävät vain Geely-Volvojen päälle.  Ford-Volvot ja Volvo-Volvot ovat heille kauhistus.  Volvo-DAFfit aiheuttavat hysteerisen pakokauhun.
ainakin oulun wetterillä pari vuotta töissä olleet osaavat jo onneksi käyttää varaosakirjaakin, kesällä kesätöissä ollut oli vähän pihalla, kun kirjasta mainitsin.. sain syksyllä hiukan outoja katseita parilta jonossa olleelta asiakkaalta, kun oli yksi varaosamyyjä tiskillä ja en jaksanut jonottaa kunnolla.  Kävin hakemassa hyllystä 200-sarjan varaosakirjan ja jonossa etsin tilattavien osien numerot valmiiksi :D

Paikalla D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 681
  • www.vrcf.fi
Tein vastaavan projektin alkukesästä omaan Volvooni. B200K moottorin alkuperäinen johtosarja oli siinä kunnossa että oikein ihmettelin että miten se on ylipäätään sillä toiminut. Onneksi tuli otettua projektista kuvia silloinkin.
Läheisestä autosähköliikkeestä ostin ihan samanlaista suojaputkea jota on alkuperäisestikin käytetty. En muuten ole siihenkään törmännyt missään tarvikeliikkeissä, mutta onneksi autosähköliikkeen vanhempi kaveri ymmärsi yskän kun kerroin että vanhan Volvon johtosarjaa rakennetaan uudestaan.
Sitten vain erivärisiä johtoja ostamaan. Omassa varastossa olikin jo melkein kaikkia eniten käytettyjä värejä. Mobilisti lehdessä oli muuten joskus sellainen vinkki että kannattaa ostaa auton vetokoukun johtosarja jos tarvii muutaman metrin erivärisiä johtoja. Tulee paljon halvemmaksi kuin lähteä jokaista kieppiä erikseen ostamaan.
Alkuperäisiä liittimiä käytin niin paljon kuin mahdollista hyödyksi. Kaikki liitokset tein juottamalla ja kutistesukalla suojaamalla. Piuhojen läpimitta on vähintään yhtä paksu kuin alkuperäinen. Laturin ja startin välisen paksun piuhan ostin Puuilosta metritavarana. Kaiken kaikkiaan muutamalla kympillä selvisi tästä projektista.


Tuossa kunnossa oli alkuperäinen johto.


Pöydän päällä oli helppoa tehdä vanhan mallin mukaan samanlainen uusista johdoista.




Tuolla tavalla hyödynsin alkuperäisen liittimen rintapellistä. Johdot kun olivat tuosta alkupäästä vielä ihan ehjät ja hapettumattomat niin niihin sai hyvin juotettua uudet kiinni.


Valmis johtosarja.

Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

 

Kulkukoira  Proturbo