Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition

  • 658 Vastauksia
  • 201636 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Niko_S

  • Vieras
Kovin on tutun näköiset ruostepaikat...  ::)

Jep. Muistaakseni sinullahan oli ainakin jenkkimallissa mätää samaisessa kohtaa (siitä oli kuvia).

Mutta joo, peruspaikka näissä tuo kuskin etulattia.
Joko lämppärin hana vuotaa ja tekee alun, tai sitten juurikin kivet hakkaavat ajan mittaan kuten tässäkin on käynyt.

Möhkössä ei vielä ole mätää kuskin etulattiassa, mutta pohjasta näkee, että ruostepeikko on tyypillisesti pesiytynyt tuonne nostokohdan juureen.

Kummassakaan omista ei ole roiskeläppiä, mutta voi olla, että jos olisi uutena laitettu, niin tilanne olisi toinen.

Volvo on Volvo, niin läpimätää löytyy yleensä vasta noin 20-vuotiaana (ainakin 700/900-sarjassa, mitä olen nähnyt ja lukenut sekä kuullut), jos on ollut edes kohtatalaisella pidolla.
Japseja pari myös ollut ennen Volvoja ja niiden aikana, niin eivät yllä samaan tuossa iässä.
Viimeisimpänä Lancer vm. 1990, jonka paalasin viime vuonna, niin sitä ei uskaltanut takaa nostaa tunkilla kuin vetokoukusta...

Mutta joo, on näissä 700/900-sarjan Volvoissa myös oikeasti hyvät tunkkipaikat (joita ei ole GLE:ssä joskus käytetty).
Edessä ne ovat yleensä sen verran ruostuneet ettei niitä uskalla käyttää (eturunkopalkista olen nostanut), mutta takaa uskaltaa niistä nostaa.

Joskus olen Möhkössä paremman tunkin puutteessa käyttänyt Original saksitunkkia (joka on hyvä), mutta sehän onkin tarkoitettu lähinnä vararenkaan vaihtamiseen.
Sitä orggis saksitunkkia ei tarvitse kummassakaan edessä käyttää, kun nyt esim. Möhköstä huomasin aikanaan, että kuskin puolelta oli etummaisesta nostokohdosta ruostunut se lenkki toisesta päästä irti, mihin Original tunkin "kita" tulee.


Taas tuli melkein pienoisromaani kirjoitettua, mutta ei kai siinä mitään, kun oli asiapainotteista.  :D

Slerbahuuli

  • Vieras
Kyllä 700/900 sarjalaiset tuntuisivat ikäisistään autoista kestävän todella hyvin suolaa yms. "suomen" kelejä. Ihan kärkikastiin menee oman ikäluokkansa autoista.

Toki kaikki ruostuu aikanaan ja varsinkin huoltamattomana. Varmaankin suunnittelulla on myös jokin osuus asiaan, koska esim. 900:sen pohjaa kun katsoo, on kaikki palkin viistossa ja pohjassa on aina vedenpoistoreikä.

Melkein kaikissa muissa samanikäisissä vehkeissä on palkit yms. tasapohjalla, jonka takapäässä on reikä. Vesi jää seisomaan ja semmosta...

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Pitää joskus laittaa vertailukuvia -94 Mazda 626 vs. -94 Volvo 850 vs. vaikka nuo minun seiskat. 850 on noista aivan ylivoimainen, Matukka taas aika heikko esitys...

No Mazdan puolustukseksi oli sitä kolarikorjattu keulasta vähän, tosin mätää on muuallakin... Laitetaan nyt huvikseen kuva tuosta pahimmasta paikasta ko. autossa:


Tuon arkkupakastimeni (745 GL -90) tunkinkorva saattaisi vielä olla pelastettavissa (muita reikäpaikkoja siitä kyllä löytyy...):


Onko esim. uudemmissa 9-satkuissa tuota korvakkoa parannettu, vai ruostuuko niissäkin tuosta?

Niko_S

  • Vieras
Samanlainen tuo etukorvakko on myös 900-sarjassa, loppuun asti.

Slerbahuulen kirjoitukseen viitaten, niin on kyllä ruhtinaallisesti vedenpoistoreikiä näiden pohjarakenteessa.
Helmastakin löytyy 4 kpl jo tehtaan jäljiltä.
Itse joku vuosi sitten suihkin Möhkön pohjan vedenpoistoreikiin kotelonsuoja-ainetta, niin yllätyin siitä kuinka paljon niitä oli.

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2468
  • Kantti on kaunista.
Mulla oli farkussa tommone:

Ei mikään kivoin paikka laittaa lappu kun melko ahdas kulmaus. :idiot2:

Slerbahuuli

  • Vieras
Mulla oli farkussa tommone:
(Kuva poistettu lainauksesta.)
Ei mikään kivoin paikka laittaa lappu kun melko ahdas kulmaus. :idiot2:
Joo, ahdas kolmen muodon kulma, josta kaksi seinää on ohutta peltiä ja yksi seinä useamman millin paksuista jöötiä.

Oikea autohitsaajan unelma tuommonen. Joko korjauspalaan palaa reikä, ei tartu jöötiin tai auton pohjaan palaa reikä. :buck2:

Niko_S

  • Vieras
Hieman haluaa taas vastustaa...  :tickedoff:  :tickedoff:

Pari päivää sirissyt pakoputki, niin nyt ajattelin, että otan asiasta selvän.
Ajoin auton keulan lankuille, ja otin veljen avuksi nostamaan kierroksia koneesta, kun itse menin auton alle kuuntelemaan ja katselemaan.
Äänen paikallistin katalysaattoriin.

Tuossa vaiheessa hiipi jo pelko perseeseen, että kuulostaa nyt aivan siltä, että siellä on sisukset irti.
No annoin putken jäähtyä hetken, ja otin katalysaattorin laipan irti.

Olin oikeassa, sisuskalut paskana katista  :(:


Ulkoisia vaurioita ei ole:



Tuossa vielä kuva ostopäivänä, niin näkee, että virtaussuuntaa ei ole erikseen määrätty (eikä toisella puolellakaan ole nuolta):



Motonetista tuon ostin, niin soittelin samaan myymälään, että mitäs nyt (ostin noin 6 kk sitten, ja vuoden takuu).
Takuuvastaava ei ollut paikalla, mutta langan päässä oli sen verran avulias kaveri, että kun selitin hänelle asiani yllä kuvatun tapaisesti, niin hän meinasi, että eiköhän tuo korvauskriteerit täytä. Tosin pitää vielä tiistaina soittaa uudestaan, kun takuuvastaava on paikalla, niin saa asialle täyden varmuuden.


Niko_S

  • Vieras
Pitää korjata yksi tieto minkä eilen heitin ulkomuistista.
Eli 700/900 -sarjan helman vesireikien määrä.
Eilen kirjoitin 4, mutta oikeasti niitä on 7 kpl/puoli, kun tänään tuli tarkistettua.

Niko_S

  • Vieras
Ei saanut katalysaattoria takuuseen. Keskustelin tiistaina takuuvastaavan kanssa, niin tulimme siihen johtotulokseen, että autossa ollut vika on rikkonut katalysaattorin. Eli aika varmasti se pätkiminen mitä Möhkössä oli. Kahtena aamuna haisi vahvasti bensalle käynnistettäessä vian ollessa päällä, niin eiköhän sinne bensaa ole katalysaattoriin mennyt, ja kennon pamauttanut.

No, elämä on, eikä tuosta pidä liiemmin masentua.
Hyvä puoli tässä tilanteessa on kuitenkin se, että lambda-anturi säilyi ehjänä.

Kuvia, kun otin katin irti:

Edestä:


Puolet kennosta tuli ulos, kun hieman ravisti:


Takapää:



Suunnilleen sormen mentävä reikä oli, josta meni pakokaasu läpi.


Askartelin paskartelin sitten suoran putken katalysaattorin tilalle:


Etulaippa on uusiokäytössä vanhasta katista.
Lamda on kiinni "vakio" puolella, eli vasemmalla. Motonetin matalan (10 mm) lambda-kierteen laitoin.

Pitää huomenna ottaa paremmat kuvat tuosta korvausputkesta, kun takaliitosta vielä fiksaan, koska jäi hieman vuotamaan.
Simonsin osista rakensin (lukuunottamatta lambda-kierrettä ja pikku pätkää alkuperäistä putkea).

Nyt en uutta katalysaattoria heti hommaa, koska haluan varmistua, että enää ei ole mitään vikaa mikä entisen katin tuhosi,
ja voisi niin ollen rikkoa myös tulevan.


Asiasta toiseen, niin Etrasta on nyt tilattu 3 kpl o-renkaita lohkölämmittimen vastukseen (molempiin Volvoihin, ja 1 kpl varalle).
Itse rassasin päivällä pakoputkea, niin onneksi isä oli kaupungissa asioilla, niin kävi samalla Etrassa.  :)
Ensi viikolla ovat kuulemma noudettavissa. Hinta ei ollut järkyttävä: 2e / kpl.




Niko_S

  • Vieras
Nyt on pakoputki kunnossa.  :)

Ei se ollutkaan pieni "sovittelu".
Tuli kaupungissa päivällä käytyä asioilla, niin putki vuosi pirusti, ja kolisi pohjaan.

Noin se oli asettunut  :facepalm::


Oli liikaa kulmaa takapäässä, ja pari senttiä liian lyhyt (kuvassa etupää kirrattu laippaan, ja takaliitos pohjassa):


Soiron tein, ja hollilla paria heftia varten:


Tällä kertaa roudasin hitsauslaitteen auton viereen, ja alla heppasin parista kohtaa tuon soiron kiinni, niin sai kerralla oikean asennon.

Joku tietenkin ihmettelee, että miksi siellä on nyt 3 putkea sisäkkäin, niin selitys on niin yksinkertainen, että oli niin kovaa ruostunut katalysaattorin putki kiinni keskipöntön putkeen, ja väkivalta irroituksessa ei auttanut. En kuitenkaan jaksanut rälläköidä putkea taaempaa poikki.

Vielä jäi vienosti vuotamaan takaliitoksesta, mutta sen voi myöhemmin fiksata paikkatahnalla.
Ei ole niin justiinsa tälläisessä lain vastaisessa pakoputkessa...  :D

Tuollainen tuli lopullisesta putkesta:


Lamda-anturin kierteen saumaan oli pari reikää jäänyt, niin vedin uudestaan kokosauman.
Oli päivällä ajellessa seokset vähän pielessä, niin uskon että sillä oli jotain tekemistä asian kanssa.

Paikallaan Möhkössä:



Tyytyväinen omaan tuotokseeni olen, pientä vuotoa lukuunottamatta.  :)
Ei kolise pohjaan, ja sopii paikalleen hyvin, ilman että pakoputkeen kohdistuu ylimääräistä vääntöä.

Pakoäänet eivät kasvaneet oikeastaan yhtään, mutta vetoja tuli vähän lisää.


Haaveilin vielä tänä vuonna laittavani Simonsin keskipöntön, ja saman valmistajan ylitysputken.
Simons on jo takavaimentimena, niin nyt kertyneella putkiston rakentelu kokemuksella voisi siihen väliin ne heittää.
Ihan mukavaa pakoputkistoa on kuitenkin rakennella, koska joutuu jo vähän suunnittelemaan.  :)

Puikolla olen hitsaillut nyt kaikki Möhkön pakoputki jutut, ja näyttää ainakin vielä kestävän.
Etulaippa on pysynyt kiinni jo muutaman kuukauden, niin tuskin muutkaan osat antautuvat heti.

Migistä sovin kyllä jo kaupat kaverin kanssa, ja ensi kuussa saisin sen mahdollisesti lunastettua, kun hän päivittää tehokkaampaan laitteeseen.

Niko_S

  • Vieras
Tuli myös tutkittua lähemmin Möhkön vaihteiston tukipalkkia (AW71):



Jos olisin vakioveikkaaja, niin sanoisin, että palkin tukikumi on loppu.  ::)
Rapea se ainakin oli.

http://www.topautoosat.fi/auto-merkki/varaosat-volvo/940-944/11120/10873-10872/vaihteiston-kiinnitys.html
Otin nyt sivun esimerkkinä, kun Googletin pikaiseen.

Eli näköjään 2 erilaista mallia löytyy.
Täytyy putsata palkki vielä kunnolla, ja katsoa, mutta jos vertailen linkin kuvaa ja tuota, niin voisin jopa sanoa, että tuo halvempi malli.
Nimittäin, kun p*skakerroksen alta pilkotti vain tuo takalipare.

Mutta nämä ovat sen ajan juttuja, kun teen tiivisterempan AW71:een. Samalla tukipalkki on helppo käyttää irti, ja ainakin ohjeissa suositellaan muutenkin sen irroittamista, koska helpottaa akseliholkin, ja -tiivisteen vaihtoa.

AW71 holkki, takastefa, ja öljypohjantiiviste, ja tyhjennyskorkin kuparitiiviste ovat olleet valmiina hyllyssä jo reilu vuoden.
Öljyjä en ole vieläkään saanut hankittua.
Mobil1 220 suunnittelin huuhtelun/öljyn vaihdon suorittaa samalla. Ostaa 20L, niin riittää.

Joku sanoi joskus, että laita täyssynteettiset, mutta taitaa valmistajan suositus kuitenkin olla parempi +/- 400 tkm ajettuun vaihteistoon,
koska Dextron II on kuitenkin paksumpaa. Tai näin järkeilisin, koska tuleehan sinne samalla tavalla väljää kuin moottoriin.

Vähän öljyä on vaihteisto vuotanut koko ajan nyt 4 vuoden aikana, kun olen auton omistanut ja olen Dextron II:sta lisännyt tarvittaessa.
Lisäystarve ollut noin 2 l / 1000 km.

Noin kuukausi sitten alkoi AW71 oirehtelemaan niin, että vaihdot hieman tahmeampia, ja jos oli aamulla pakkasta, niin oli ennen laatikon lämpeämistä tooodella pitkä turbiinin luistatus, jonka jälkeen vaihtoi vaihdetta.
Öljy on vielä melko punertavaa, mutta pikkaisen haiskahtaa jo palaneelle.

Eli uusia öljyjä ja tiivisteitä olisi aika laittaa vihdoinkin.
Öljypohjaakin pitää mahdollisesti paikata, koska joku seppä on joskus lätkäissyt kemiallista metallia ö-pohjan kuskin puolelle.

Joskus tuo Möhkön AW71:n ö-pohja on ollut aika varmasti auki, koska kuljettajan puolen takimmainen kulmapultti on tällä hetkellä kierretappi + mutteri.  ???

http://www.volvoclubofbc.com/technical/tailshaft_aw71.html
Tuoltahan löytyi myös kuva tukipalkista, tukikumin kanssa.  :)

Tullut muutaman kerran luettua nuo ohjeet ns. mielikuva harjoitteluna tässä vuoden - kahden aikana.

Mutta nyt kun alkaa pukkaamaan ihan perus vaihdelaatikon öljynvaihtoa, niin tekisin yllä mainitut siinä samalla.
Kyllähän tuo päivässä menisi, mutta itseni tuntien varaisin kaksi päivää hommaan, että saa tehdä rauhassa, eikä tule kiireessä kämmejä.


Tälläinen suunnitelma.

Jos nyt Möhköön ei tarvitse muuta kuin perushuollon lähikuukausina, niin voisi alkaa saamaan GLE:täkin hieman paremmalla vauhdilla leimakuntoon.



 

 

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3761
  • 195hv/406Nm
Tuossa linkissäs noi kaikki 3 tukikumiahan on samanlaisia  mutta eri valmistajan tuotteita ???

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Niko_S

  • Vieras
Tuossa linkissäs noi kaikki 3 tukikumiahan on samanlaisia  mutta eri valmistajan tuotteita ???

Niin tai kaksi (Swag ja Febi Bilstein), koska tuo Vaicon kumimetallilaakeri on ainakin erilaisen näköinen.
Onko sitten parempi tuo kumimetalli, niin sitä en tiedä.  ???

Tuskin kuitenkaan on kauheasti merkitystä, minkä noista laittaisi.
Kaikki kuitenkin tunnetta saksalaisia merkkejä.
Mitään Professional Parts Sweden tms. kuraa en aio laittaa.

 

The moose

  • Vieras
Pehmiää se kalliskin kumi tuollasessa öljykylvyssä.


Niko_S

  • Vieras
Pehmiää se kalliskin kumi tuollasessa öljykylvyssä.

Totta. Laatikon takastefa kun on pitkään tiputellut öljyä siihen.
Tänä vuonna on kyllä tarkoitus asia korjata.

 

Autoracing  KL-varaosat