Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Volvo 740 GLT 16v PAALIMAAN kakara

  • 232 Vastauksia
  • 74864 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1716
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 GLT 16v kartano 1989
« Vastaus #150 : 21.04.2015, 23:16:56 »
Lienee yllätyksenä ei tule, että tämäkin hajos, taas :D

Yksi asia kuntoon, kaksi rikkinäistä tilalle! Ikä alkaa painamaan.

« Viimeksi muokattu: 24.04.2015, 10:04:07 kirjoittanut Orlov »

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1716
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 GLT 16v kartano 1989
« Vastaus #151 : 22.04.2015, 01:06:48 »
Kesän kunniaksi purin ilmastoinnin pois :D Samalla vaihtuivat uudet hihnat (jotka muuten hain paikallisesta varaosaliikkeestä, ihan vain mitoilla)ja "pohjapanssari"

Ongelmia ot-pumpun linjauksen kanssa....ffffffffffff, myöskin laturinhihnan kanssa pientä mietiskelyä, on hyvin lähellä pohjaamista, ellei jopa pohjaakin jo :( Eli sekin pitänee vaihtaa hiukan leveämpään

Tänään tuli haettua myös projektivanteet, jos vaikka talvella nakertelis kondikseen. Eiköhän noilla kesä kuitenkin ajella, tarkoitus ainakin olisi  :)

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Sanoinhan projektivanteet?
Tein eilen yli 4h töitä näiden vanteiden kanssa, ikäänkuin kuin alkuvalmisteluja :) Itse ostin ja tiesin mitä ostin! Mietin vielä hetken, ostanko uudet rosterikeskiöt tiskiltä, vai odottelen tarjolla olevia netistä?
Yhtälö on oikeastaan aika helppo, ostaako uudet siniseltä 180€:oon, vai kuunnella luentoa niiden harvinaisuudesta ja yrittää samalla selittää, että uudet saa halvemmalla? :idiot2: (sisältää hurjaa liioittelua ;D )


Edit: Mitähän forkalta ei löytyisi, keskiöt hommattu

Olkoonkin hemmetin hienot vanteet, nämä multi-x:ät, mietityttää silti muutamat rakenteelliset ihmeellisyydet?
Ovat ikäänkuin tehdyt mahdollisimman kevyeksi jne, mutta ulkokehän profiili on poskettoman vahva versus sisäkehä!
Näissäkin on huomattavissa (ilman tieteellistä analyysia) sisäkehän lämpöongelmat, ilmenee lähinnä renkaan liikkumisena/sulamisena sisäkehän murtopinnalle.

Joku sakemanni nämäkin vanteet on valmistanut, en varmasti ole kaukana todellisuudesta, jos veikkaan BBS/jokin hyvin lähellä oleva alihankkija on nämä tehnyt!

Nämä on 7x15" vanteiksi suhtkoht kevyet= ei ole tehty profiilin suhteen kompromisseja

Hmm, näille onkin rengas vaihtoehdoksi merkitty 205, pitäisköhän katsella 235/60 silläsilmällä :D

Kokeillaan nyt ensin olemassa olevilla donitseilla.

Tänään ajeli punainen 940 multi äxillä vastaan, aika muhkulta näyttivät :) pakko tykätä, nyt kun ihan livenä näki auton alla!

Ilman keskiöitä, muovikeskiöt ja rosteriläpykät



Ihan tuntuu kuin nämä Volvon köykämiinit olisi tehty borbetin toimesta?
Gemini= Borbet A
Multi-X= Borbet B
 :)
« Viimeksi muokattu: 27.04.2015, 20:06:20 kirjoittanut Orlov »

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1716
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 GLT 16v kartano 1989
« Vastaus #152 : 22.04.2015, 16:10:28 »
Jaahans, hana vaihdettu.




Oli tuossa vanhassa hanassa alipainekello hyvässä kunnossa, niin vaihdoin motonetin hanaan vanhasta alipainekellon. Se muovinen on kyllä ihan luokaton!


Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1716
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 GLT 16v kartano 1989
« Vastaus #153 : 24.04.2015, 17:40:15 »
Nyt löytyi oikea laturin hihna!

Contitech 119X1288LD

Ei mikään ihme, että tuo mätänetin tarjoama 10millinen uppoaa hihnapyörän pohjaan >:(
« Viimeksi muokattu: 24.04.2015, 18:48:15 kirjoittanut Orlov »

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 740 GLT 16v kartano 1989
« Vastaus #154 : 24.04.2015, 21:01:13 »
Omaan silmään nuo Multi-X:t ovat kyllä takavetojen vanteista ehkä parhaimman näköiset (jaetulla sijalla Polaristen kanssa).

Rosterilätkät tottakai.  :)

Minullakin kun on kaksi sarjaa Volvon aluja, ja kun laittaa tuon muovisen keskilätkän, niin ovat niin aneemisen näköiset.
Tekee paljon ulkonäköön perinteisen vannehopeankin kanssa tuo rosterinen keskilätkä.  S*

Kylläpä tuo sinun 745 näyttää oikein hyväkuntoiselta tuossa keulakuvassa. :)

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1716
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 GLT 16v kartano 1989
« Vastaus #155 : 24.04.2015, 21:14:26 »
Kiilto kuvankäsittelyllä :D

Vanteet vaihtelen vapun jälkeen, niin näkee miten ne istuu? Samalla rengastuksella kuitenkin mennään :)

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 740 GLT 16v kartano 1989
« Vastaus #156 : 24.04.2015, 21:44:10 »
Kiilto kuvankäsittelyllä :D

Vanteet vaihtelen vapun jälkeen, niin näkee miten ne istuu? Samalla rengastuksella kuitenkin mennään :)

Eli vissiin vakio 185/65?
Olikos sulla tiilikeulan otteessa vaihtoehtoisena rengaskokona 205/60 R16?

Uudemmissa, ainakin 740 vm. 1992 ja 940:ssä on rekisteriotteessa mainittu tuo isompi rengaskoko.

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1716
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 GLT 16v kartano 1989
« Vastaus #157 : 24.04.2015, 22:00:50 »
Minun vakio on edessä 195/65 ja takana 225/60, eli samat mitkä ovat nyt dracoilla :) Siirän dracot takaisin talvirenkaille.

Hiukan polttelis kokeilla vielä "isompaa" takarengasta :D 235/60 tai 245/60 (245/55r15 olisi 225/60 kanssa just samankokoinen kehältään, mutta melko spesiaali koko. Jenkkien muskeli vempeleistä moisia löytyy, mutta hinta karkaa kovaksi)

Sitten pitäs kyllä jo vaihtaa eteen 225/60 renkaat, toisaalta muskeli kombolla voisi aiheuttaa pahennusta :D

Tuolla 225/60 renkaalla nopeusmittari näyttää pilkulleen oikein, GPS:llä tarkastelin ja jopa pikkusen hämmästelin :)
« Viimeksi muokattu: 25.04.2015, 12:13:15 kirjoittanut Orlov »

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1716
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 GLT 16v kartano 1989
« Vastaus #158 : 25.04.2015, 18:09:47 »
Jarruosat olis sitten selvitelty(palat ja levyt). Boschin palat ja levyt tulee tilattua, summa 200€ nurkilla, ei ole ilmaista tämäkään :(

Miksi kyseiset osat? Etulevyt ovat kunnolliset(korkea hiilipitoisuus/lämmönkesto)

Myös takapaloista löytyy kaasunpurkautumiseen urat, sekä mäntää vasten tulevat metalliset liimattavat(tarra) kitinälevyt, eristeen kera.

Takalevyt ovat poskettoman halvat, 34€ parilta.

Lisäksi pitää löytyä yhdestä paikasta(rahti/vaiva). Osia ruvettu kasaamaan kuitenkin useammasta paikasta :)

Numerot: hinnat viitteellisiä
Etulevy    0986478388 (110/pari)
Etupalat   0986460961 (33€)
Takalevy  0986478143 (34€/pari) tilattu mister-auto 5.5 DHL Express toim( arvio 7.5), hintaan 48€
Edit: seurantakoodi saatu 6.5 . Tavara ei kuitenkaan liiku(7.5)
Edit: kuriiri toimitti tavarat kotiin 8.5 :)


Takapalat 0986466302 (24€) tilattu paikallisesta varaosaputkasta hintaan 21€
« Viimeksi muokattu: 08.05.2015, 12:43:24 kirjoittanut Orlov »

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2403
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo 740 GLT 16v kartano 1989
« Vastaus #159 : 26.04.2015, 00:34:00 »
Takalevyt ovat poskettoman halvat, 34€ parilta.

Miistä löytyy tohon hintaan!  :o
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1716
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 GLT 16v kartano 1989
« Vastaus #160 : 26.04.2015, 00:52:09 »
http://www.mister-auto.fi/fi/takajarrulevy/bosch-0-986-478-143_g900008_a0300!986!478!143.html

Näin se ilmoitetaan, olen tarkastellut hintoja ristiin eri nettikaupoista. Minusta tuo hinta on ihan linjassa? Ja heidän häpeänsä on, jos eivät toimita tuohon hintaan :)

Esim Delphin lootasta näköjään löytyy samat boschin levyt(n.75€/pari)

Delphi on tosiaan oem osien pakkaaja, joten oletusarvoisesti heidän paketeistaan pitäisi löytyä kunnon tavaraa. Monet pitävät sitä kuitenkin jonain halpaosien myyjänä :)
Kaikkeen pitää tietysti suhtautua varauksella ;)
« Viimeksi muokattu: 07.05.2015, 02:32:52 kirjoittanut Orlov »

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1716
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 GLT 16v kartano 1989
« Vastaus #161 : 27.04.2015, 20:02:11 »
Kävin vääntöraudalla säätämässä ohjaustehostimen asentoa :) Aika hyvin linjassa.

Samalla hieroin takaboxin verhoilun puhtaaksi, ihan vain mikrokuituliinalla ja aerospace fabric cleanerilla, kehtaa taas katsella.

Ensin ajattelin vetää liuottimella ja painepesurilla, mutta sehän prkl,kontinlattia, on vanerista tehty :o

Laturin hihnan näköjään unohdin kokonaan, tuli tässä kirjoitellessa mieleen :D Laitellaan reissun perään, on siellä varahihna loosterissa.

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1716
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 GLT 16v kartano 1989
« Vastaus #162 : 28.04.2015, 17:33:45 »
Hyvin pelaa glt, konetietä laskettu satoja kilometrejä tänään :)

Takapyyhkijän kunnostusta ajatellen, poikkesin Tampereen biltemassa(poikkesin Riihimäelläkin samassa putkassa, eioota) ja nappasin siellä olleen siian hurjaan 2,99€ hintaan konttiin :)

2kg siika



Pitihän sitä vanhaa ruveta irrottelemaan. Siinä on se muoviholkki/stefa haljennut(kuvassa pyyhkijänvarren kiinnitysmutterin alla) ja koko paska hapettunut möykyksi.
Noh, keskitys on mokomassa tai lasissa päin xxxxxxx, eihän siihen prkl saa mittään avainta(22mm) laitettua >:(
Pitää katsella pitkä 22mm hylsy tai lenkkiavain ja ohennella >:(
Tai sitten kun pääsee kotiin, niin vedän dremelillä palasiksi.
Ja ihan tanan varmasti keskittelen mokoman, ihan sama miten.

Sitten vesivaseliinia yms kunnon vanhanliiton tavaraa, niin ettei kuppa pure!
« Viimeksi muokattu: 29.04.2015, 00:30:22 kirjoittanut Orlov »

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 740 GLT 16v kartano 1989
« Vastaus #163 : 28.04.2015, 23:27:15 »
Ota vähän lämmöllä ja varovaisuudella irti, juur vaihtelin omaani sen luukusta läpi olevan hapettuneen alumiinipaakun kun edellinen katkesi mutterin juuresta  :P. Jotensakin mulla on muistikuva 24mm mutterikannasta? No enivei, siinä on joku sähkökemiallinen ongelma siinä rakenteessa, mutteri on vissiinki rosteria tms, alumiiniasiasta lähtee jengat sen mutterin mukana kätsysti irti. Jos se holkki ei hölsky ja on ehjä, en koskisi. Ja vesitiiveysosathan kiinnittyy tuohon akseliin jotenka vetoja vaan.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1716
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 GLT 16v kartano 1989
« Vastaus #164 : 29.04.2015, 00:18:22 »
Ongelma on hapettuminen, melkein jokin eriste pitäs laittaa luukun/korin ja köykämiini mötikän väliin.
Mutta lyö vesivaseliinia täyteen, niin maailma pelastuu :)
On muuten alustan kiinnitysosiinkin loistavaa tavaraa ja sitkeetä, sitä joutuu painepesurillakin ihan oikeasti pesemään pois :)



Siihen ehkä sais jonkin lambda avain tyyppisen hylsyn sovitettua, tosiaan se mutøterin reuna on (kuvainnollisesti) klo 1 kohdalla 2mm lasin reunasta ja klo 7 kohdalla 6mm lasin reunasta. Sitten kun se vielä on siellä lasin alapuolella fyysisesti, niin voe helevettiläinen!


Yhtään Volvoa en ole madaltanut, mutta mietityttää yksi asia, täytyy tarkistella ;)
Edit:
Se oli kuolleena syntynyt ajatus :D
« Viimeksi muokattu: 30.04.2015, 18:42:52 kirjoittanut Orlov »

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo