Samppasport  Futurez

740 tyhjäkäynti korkea sekä nykii

  • 19 Vastauksia
  • 8128 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jvVolvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 334
  • www.vrcf.fi
740 tyhjäkäynti korkea sekä nykii
« : 09.12.2014, 18:05:47 »
Eli sellainen vika riivaa volvoa että vähän aikaa kun ajaa ja vaikka valoihin pysähtyy niin tyhjäkäyntikierrokset n~1100rpm, kun sammuttaa ja käynnistää uusiksi, ei ole enää kierrokset korkeat. Ja ajellessa nykii pienillä kierroksilla kun lähtee kiihdyttämään. Niin ja kun kierrättää enemmän niin alkaa laturin valoa sun muuta palamaan mittaristossa.

s73

  • Vieras
Vs: 740 tyhjäkäynti korkea sekä nykii
« Vastaus #1 : 09.12.2014, 19:15:13 »
Ainakin siellä on sähkövika, mittaa laturi ja tarkista akun kunto.
Kannattaa maadotukset puhdistaa ja kiristellä.

Poissa jvVolvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 334
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 tyhjäkäynti korkea sekä nykii
« Vastaus #2 : 22.12.2014, 21:46:31 »
Osaisiko joku auttaa tuon tyhjäkäynti jutun kanssa? Nykiminen johtui huonosti kiinni olleesta tulpanjohdosta, ja mittaristossa palavat valot laturin hiilistä, mitkä oli aivan loppu.

Poissa seiskanelonen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 286
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 tyhjäkäynti korkea sekä nykii
« Vastaus #3 : 23.12.2014, 00:34:58 »
Siis laturin hiilisilta vaihdettu(varmasti oikea), tulpanjohdot tarkistettu, onko virranjakaja +pyörrin katsottu miten puhtaat. Jos näistä ei ei löydy vikaa niin IMM  syyniin.Onko kone huonetta ikinä pesty, se voi vaikuttaa todella moniin vikailmiöihin.
sisäänajettuja volvoja
144Gl-74, 244 Dl-79,  244 Dl-83,  244 Gle-84,
740 Gle-90, 940 Ft-94

Poissa jvVolvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 334
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 tyhjäkäynti korkea sekä nykii
« Vastaus #4 : 24.12.2014, 00:24:05 »
Semmonen ainakin huomattu, että jos enemmän kierrättelee ja polkee, niin varmasti jää leijumaan kierrokset. Ei antanut vikakoodia edes kun kierrokset leijui ja kone kävi kun niitä kattelin, tai antoi 3-1-1 eli nopeussignaali häviksissä. Mutta eihän pitäisi tehdä muuta kuin pudottaa kierrokset ns. "Pykälän" kautta vakioon?

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 740 tyhjäkäynti korkea sekä nykii
« Vastaus #5 : 24.12.2014, 09:28:50 »
Minulla teki B230Fb samaa "kierrokset jää korkealle" viallisella lämpöanturilla.

Eli joskus jäi tyhjäkäynti siihen "välivaiheen pykälään", noin 1100rpm ja virtojen nopea poiskäyttö tiputti tyhjäkäynnin sinne 850rpm tuntumaan.

Poissa Dartteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 385
    • Asesepänliike Teräsjänne Oy
Vs: 740 tyhjäkäynti korkea sekä nykii
« Vastaus #6 : 29.12.2014, 09:11:03 »
Tuttu ilmiö minullekkin nuo ajoittaiset korkeat tyhjäkäyntikierrokset. ECU:n maadoituksien putsailu ja rasvailu auttoi.
Harmonisaatio meni metsään! B230FT, B230FBT, B230FT, AQ250B ja B5254T2

http://terasjanne.com

Poissa jvVolvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 334
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 tyhjäkäynti korkea sekä nykii
« Vastaus #7 : 25.01.2015, 20:13:29 »
Sellaisen nyt huomasin, että kun kierrokset leijuu ja lyttää tyhjäkäyntimokkulan letkun kasaan, menee kiekat normaaliin. Kertooko tämä suoraan nyt jonkun selvän vian?

Poissa retiisi69

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 189
Vs: 740 tyhjäkäynti korkea sekä nykii
« Vastaus #8 : 28.01.2015, 11:15:08 »
Itsellä oli samaa ongelmaa.. Putsasin tyhjäkäyntimoottorin niin alko pelittää. otin irti kokonaan ja suihkutin bräkliiniä sisään ja huljuttelin tyhjäksi, sen jälkeen ihan tilkka rostoffia perään niin alko pelaa. ::)
V90 D4 -18
142 -70

Poissa jvVolvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 334
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 tyhjäkäynti korkea sekä nykii
« Vastaus #9 : 01.02.2015, 18:00:19 »
Mikä oikeen neuvoksi. Ecun maadoitus putsattu, tk moottori putsattu, kaasuläppä tsekattu, lämpöanturi vaihettu ja silti kierrokset leijailee. Kokeilin ottaa tk moottorin töpselin irti kun auto kävi normaalia tyhjäkäyntiä, ja alkoi kierrokset leijua samanlailla kun on "vika päällä". Tuosta päätellen ei tk moottori saa virtaa silloin kun on vika päällä ja kierrokset leijuu?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 740 tyhjäkäynti korkea sekä nykii
« Vastaus #10 : 02.02.2015, 15:38:28 »
Toisaalta sen kuuluukin tehdä noin, TK-servosta riippuen.

Kierrosten leijuminen voi johtua ja johtuukin hyvin usein lämpötila-anturin vioista (myös piuhat/liittimet), sillä kylmässä LH ohjaa tyhjäkäynnin ylös. Toinen tilanne voi olla myös TK-kärkien toimimattomuus kaasuläppäakselilla.

Tuo LH:n tyhjäkäynti osio on rakennettu niin mielenkiintoisesti, että se tuntuu mielenvikaiselle!  :idiot2:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa jvVolvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 334
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 tyhjäkäynti korkea sekä nykii
« Vastaus #11 : 08.02.2015, 22:46:53 »
Ei perke*e! Mikä mättää kun nostaa kierrokset tuonne ~1400rpm. Jos ajaa ihan nätisti, ei kaasu pohjassa kiihdytyksiä tmv. Niin ei nouse tyhjäkäynti suureksi. Yksikin ohitus ja kierrokset on korkeat. Ja jos kääntää virrat pois vauhdissa ja takasin, niin taas normi tyhjäkäynti. On kokeiltu:

- Putsata tk-moottori kahdesti
- putsattu molemmat maadoitukset suutintukin päältä
- kaasuläpän asentoanturin töpseli putsattu
- tarkistettu, että tk kärjet naksahtaa saman tien kun kaasuläppä liikahtaa
- lämpöanturi vaihdettu (käytetty)
- koitettu toista ecua

Alkaa keinot loppua. Kun on vika päällä, eli kierrokset korkealla, ja ottaa tk-kikkarasta töpselin irti, ei tapahdu mitään. Eli mitä viineriä pitäisi koittaa. Ja tosiaan jos koittaa saada kierrokset jäämään korkealle käyttämällä kaasua pohjassa, ei vikaa ilmene vielä sillä. Tarvitsee kiihdyttää tyyliin kaksi vaihdetta läpi että vika menee päälle.

Tarvitsee varmaan herätellä 244 ja luottaa kaasarin yksinkertaisuuteen..

Paikalla Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5849
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 tyhjäkäynti korkea sekä nykii
« Vastaus #12 : 08.02.2015, 23:07:47 »
Minun ymmärryksen mukaan jos on jotain häikkää seoksissa, LH nostaa kierroksia. Tavallaan lopettaa tyhjäkäyntipiirin ohjaamisen.
Minulla korjaantui ongelmat lambda-anturin vaihdolla. Ei edes vikakoodia tullut mutta kuuli kun tyhjäkäynti oli rikkaalla.
« Viimeksi muokattu: 08.02.2015, 23:09:56 kirjoittanut Huikkoster »

Paikalla laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6773
  • Global alligator
Vs: 740 tyhjäkäynti korkea sekä nykii
« Vastaus #13 : 08.02.2015, 23:17:31 »
Kannattanee myös vaihtaa se vuotava imutiiviste.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 740 tyhjäkäynti korkea sekä nykii
« Vastaus #14 : 08.02.2015, 23:21:16 »
Tätä on jo ehdotettu, mutta kokeile toisella tk-solenoidilla.

Minulla jos repäsee tk-solenoidin piuhan irti käydessä, nousee kierrokset sinne 1200 tuntumaan. Sinulla ei reagoi mitenkään, joten joko tk-servo ei saa virtaa tai se on rikki.

Seuraavan kerran kun vika on päällä, mittaa jännite tk-servolta?

Ja tosiaankin vuoto imupuolella tekee todella jänniä käymäoireita.

 

RallyBaron  Samppasport