Futurez  Kulkukoira

V70N "ÄRRRH"

  • 155 Vastauksia
  • 58742 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4113
Vs: V70N "ÄRRRH"
« Vastaus #45 : 17.10.2015, 17:58:42 »
Ainiin,kuulinkin vasta huhua,että KL-varaosat ois alkanu myymään myös Volvon osia :) Eipä näy vielä osaluettelot olevan valmiina..
Sieltä voi hakea orggisnumerolla osien hintoja ja saatavuuksia niitten nettisivuilta.

Poissa MJS35

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Vs: V70N "ÄRRRH"
« Vastaus #46 : 07.11.2015, 17:35:04 »
Täällä taas edetty.Muutaman viikon takaisen cooleripähkäilyn osalta homma eteni sitä rataa,että hylkäsin mittatilauscoolerin kokonaan tällä haavaa.
Paja olisi saanut joltakin toimittajalta sopivan kokoisen kennon valmiina hintaan 350€ ja sen päälle olisivat tottakai tulleet vielä heidän omat työt,päätyjen hitsaus ja ahtopaineanturin paikan sorvailut yms,jolloin hintaa olisi tullut kaikkinensa yli 600€.
Työkiireiden takia en kehdannut laittaa rikkaa ristiin auton keulan purkamisen osalta,olisiko lähes 6cm paksu cooleri edes mahtunut keulalle ilman kiinnikeiden muuttamista.Jäähdytystehoa ainakin olisi ollut.
Päädyin sitten nopeimpaan ratkaisuun ja oikotietä onneen ja hommasin Osamyynti AF:ltä työreissulla uutta vastaavan,alkuperäisen Valeon tekemän intercoolerin.Cooleri oli alkujaan -07 vuosimallin V70:stä jolla oli ajettu 159tkm ja kuntoluokka oli täysin A1.
Samasta kioskista löytyi myös uudenveroinen A1 kuntoinen,Nissensin tekemä ilmastoinnin lauhdutin ja koko pompsille ei tullut hintaa enempää kuin 220€  :)




Viikko sitten tuli laitettua hihat heilumaan ja käytin aluksi auton ilmastointia tyhjennyksellä Kajaanin Wetterillä.
Ilmastointia ei ole huollettu kertaakaan 5 vuoden aikana,jonka auto minulla on ollut ja ihmeen hyvin oli r134a pysynyt sisällä.1000g täyttömäärästä oli jäljellä 920g.



Ilmastoinnin lauhduttimen alaosa oli näyttänyt sotkuiselta jo parin vuoden ajan ja kielinyt vuotavasta coolerista..näyttää pahalta..



..muttei läheskään niin pahalta kuin sen takana.Ilmastoinnin lauhduttimen irroituksen jälkeen oli nimittäin Mynthoni mennä väärään kurkkuun :facepalm:
Intercoolerin koko alaosa oli muurautunut umpeen maantiepölyn ja muun paskan tartuttua öljyä hikoilleeseen cooleriin ja koko komeus oli pullistunut keskeltä noin kaksi senttimetriä alaspäin ja oli luokilla kuin vanhainkodin mummon nariseva kiikkutuolin jalas.
Alaosaan kertynyt kondensiovesi oli tehnyt hidasta ja varmaa tuhotyötä useamman talven aikana ja tässä lopputulos.



Coolerin takana perää pitävä syylärikin oli saanut osansa ja oli melkoisen puhdistuksen tarpeessa.Aikaa puhdistukseen menikin tuntikausia ja oli koko homman työläin osa,paineilmaa ja pesuainetta kului kosolti.



Purkamisessa ei mennyt aikaa kuin 50 minuuttia,mutta pannuhuoneen alaosan,flektitunnelin ja puskurin takana olevien muovihimmeleiden pesemiseen meni aikaa kokonainen päivä.Kokeilin pesemiseen niin Wurthin Tehopesua kuin Pinelineakin..käsittämättömän sitkeässä olevaa paskaa,mutta puhdasta tuli.





Loppuosa remontista olikin taas nättiä niputtamista.Ilmastoinnin uusi lauhdutin sai kasausvaiheessa kaverikseen uuden kuivaimen ja ennen puskurin asennusta käytin vielä Ardicin irti syyshuoltoa varten,jottei tarvitse sitten taas talvella -25°c pakkasella huutaa kuin hyeena kun poltin ei lähde päälle  :D



Seuraavaksi olisikin sitten tarkoitus lähteä käyttämään autoa piuhan nokassa.Pari nimeämätöntä piuhapenttiä kumosi koko 7-reikästen suuttimien asentamisen vastaavan hyödyllisyyden ja olivat sitä mieltä että auton alkuperäinen pumppu kyykkäisi.Auton ei pitäisi muka edes käynnistyä noilla uudemmilla suuttimilla..Ai ei vai ?Kummasti on toiminut 4kk.
No,nyt on kuitenkin tiedossa parikin firmaa jotka osaavat räätälöidä auton moottorinohjauksen uusille ruokailutottumuksille ja kiitokset taas"Dukelle" vinkistä  :hello:
« Viimeksi muokattu: 04.10.2020, 23:51:30 kirjoittanut MJS35 »

Poissa Timo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 272
Vs: V70N "ÄRRRH"
« Vastaus #47 : 07.11.2015, 18:17:44 »
No tuossa ei oo paljoa puskurin aukkoa tarvinnut talveksi peitellä.  :D Asiallista tekemistä ja mahtavan puhdas konehuone, siinä ei paljo enää kädet mustu! -H-
Mazda CX-5 2,2D AWD -18
Ex: V70 D5 AWD -07 Classic

Poissa MJS35

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Vs: V70N "ÄRRRH"
« Vastaus #48 : 07.11.2015, 19:00:10 »
No joo,tulihan sitä vähän nysvättyä ;)
Tietona kyllä oli että cooleri on varmasti melko märkä ja luultavasti muiden kohtalotovereiden tapaan pullistunut alas päin,mutta en IHAN varautunut tuollaseen :D
Uuden coolerin osalta tein ennalta ehkäisevän toimenpiteen jolla kondensiovesi poistuu järjestelmästä.Mittatilausfirman seppä neuvoi poraamaan päätysäiliöiden alaosaan 1,5-2mm reiät.Hän itse tekee reiät jokaiseen tekemäänsä cooleriin.
Pienet reiät eivät vaikuta ahtopaineisiin millään tavalla ja kyseiset vedenpoistoreiät ovat tiettävästi jo uutena VAG konsernin tuotteissa..kummallista kyllä,Volvo ei ole niitä laittanut jo tehtaalla.

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: V70N "ÄRRRH"
« Vastaus #49 : 07.11.2015, 22:16:53 »
Erikoista ettei alunperin ole vedenpoistoreikää, nimittäin ainakin 850 bensaturboissa on juuri sellainen 1,5-2 mm reikä.
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1698
  • www.vrcf.fi
Vs: V70N "ÄRRRH"
« Vastaus #50 : 08.11.2015, 07:34:08 »
Tuossa aika hyvät videot aiheesta. Taidampa porata omaani myös.
https://youtu.be/9Teyq-EdC_s
https://youtu.be/QXP1KBXSny8
« Viimeksi muokattu: 08.11.2015, 07:36:29 kirjoittanut J2K »
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

Poissa MJS35

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Vs: V70N "ÄRRRH"
« Vastaus #51 : 14.01.2016, 23:44:14 »
Joulukuussa vähän sateli lunta..27cm mittasin kotipihassa..ei ihme että hieman aurasi  :D



Siinäpä sitten jäi kinoksissa kahlatessa matkalle pa-putkien muovinen suoja auton alta ja piti hakee"uusi"PPK:lta,samalla lähti matkaan hyväkuntoinen vetoakseli pelkääjän puolelle.



Elekma toimitti myös viikko sitten ICARSOFT I906-vikakoodinlukijan postissa.Eipähän tarvitse jatkossa ryntäillä maalikylille piuhaan  :)

« Viimeksi muokattu: 10.03.2017, 19:02:33 kirjoittanut MJS35 »

Poissa MJS35

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Vs: V70N "ÄRRRH"
« Vastaus #52 : 16.01.2016, 02:47:13 »
Tammikuun yhtenä ohjelmanumerona on ollut joka vuosi auton käyttäminen katsastuskonttorilla.Ei siitä nyt toki suurta numeroa ole koskaan tarvinnut tehdä,sen kun on hakenut leiman ja jatkanut taas vuoden ajamista..eihän Volvoissa ole vikoja ?  ;)
No,ainahan niitäkin vikoja joskus tulee ja osat kuluu,mutta on tullut aina pidettyä auto sen verran huolella ettei ole useinkaan ollut valittamista..Ja ihan pikku huoltohommilla mennään luultavasti tänäkin vuonna,eli vaihtamalla ennen katsastusta taakse uudet jarrupalat ja vilkaistaan että käsijarru pelaa  :)

Tänä vuonna pientä jännitystä aiheuttivat kuitenkin jo näin etukäteen päästömittaukset.
Autoonhan vaihtuivat kesällä uudet 7-reikäiset suuttimet alkuperäisten 5-reikäisten tilalle.
Koska en ollut vielä teetättänyt uutta,suuttimille sopivaa räätälöityä softaa  ja pata pukkasi jonkin verran ukkopekkaa putkesta kovemmissa kiihdytyksissä,niin alkoi arveluttaa,mitä katsastussedän savukone kertoisi päästöistä.
 
En jäänyt arvuuttelemaan ja kokeilemaan tuuriani,vaan aloin alkuviikosta kosiskella Sercapilta aikaa ohjelmointia varten..hieman kyllä viime hetkellä,mutta olin jo muutenkin viivytellyt asian suhteen ja nyt oli jo pikku pakko,koska aikaa oli enää reilu viikko katsastukseen ja pitäisihän moottori saada ruokailemaan terveellisesti muutenkin.
Sercapilla tuntui olevan kuitenkin sen verran ruuhkaa,että homma ei olisi ihan heti hoitunut..
Ihan oma moka,kun en aikaisemmin kysellyt,mutta toisaalta työkiireet lykkäsivät asian hoitamista kesän ja syksyn aikana ja vielä kun marraskuun lopussa tullut perheenlisäys oli hieman ajanut yhden jos toisenkin asian edelle,niin tämäkin oli lykkääntynyt muiden mukana.

Sain kuitenkin vinkkiä jp_ollilta,että"Tuikku"saattaisi joutaa hoitamaan homman ja osaisi takuuvarmasti veistää sopivan softan minunkin autooni ja asuikin sopivasti 70km:n päässä,joten otin yhteyttä tähän mersufoorumin puolella paljon kirjoitelleeseen mieheen.
Sainkin sopivasti ajan jo kahden päivän kuluttua ja täytyy kyllä todeta vain että : Lakki päästä !!

"Tuikun"pajassa ECU pötkötteli pöydällä vajaan kaks tuntia.Moottorin ruokailutottumuksiin tuli muutosta koko rahalla ja samalla poistui käytöstä myös EGR.Laatikon luistoakin olisi ollut mahdollista"kiristää" samalla,mutta päätin pysyä vakioasetuksissa jotta vanhuksen aski ei turhaan kokisi mielipahaa,mekaaninen rasitus vain kasvaisi turhaan..koska melko alamittainenhan tämä voimansiirto on ahtaan asennuksen takia jo alkujaankin.
Uudella softalla moottorin käynnissä aiemmin ilmentynyt lievä täristys hävisi pois ja äänikin muuttui hieman pehmeämmäksi tyhjäkäynnillä.
Lopputulos oli kaikenkaikkiaan mieleinen ja nyt vain odottamaan innolla pitäviä kelejä  ;)
Mitään suurempaa viritystähän tuolla suuttimien vaihdolla ei lähdetty tavoittelemaan alunperinkään..ja autohan on teknisesti muuten vakio: turbo,cooleri,mappi..
Suuttimissahan olisi kyllä potentiaalia mutta uudella softalla otettiin nyt koneesta sellaiset maltilliset tehot joihin vakio-osilla kykenee..ei haluttu uhmata voimansiirtoa.Tarkoitus oli saada kone käymään sievästi..optiona pieni tehon lisäys  :)
Penkkilappukin olisi mukava saada jossain vaiheessa,mutta näin alkuunsa "Tuikun" arvioihin ja kokemukseen nojaten moottorin ulosanti tällä hetkellä noin 200-205hv/450Nm,eli aivan riittävä.

ECU :



Tässä vähän faktoja"Tuikulta".

Ahtopainekartta:

Tällä pyydetään ahtopainetta suhteessa moottorin kierroslukuun, sekä
polttoaineen syöttömäärään.
Normaali imanpaine vähennetään (1000mbar)
Kartassa tavoite ahtopaine. Vakion kartan max arvo 2170mbar.





Savukartta :

Tällä kartalla määräytyy polttoaineen rajoittamaton syöttömäärä
suhteessa moottoriin virtaavan ilman määrään ja kierroslukuun.
Kartassa polttoaineen max syöttömäärä.





Väännönrajoitin :

Tällä kartalla rajoitetaan polttoaineen syttömäärää suhteessa moottorin
kierroslukuun.
Kartassa polttoaineen max ruiskutusmäärä.
Lisäystä vakioon max väännön kohdalla noin kolmannes, max tehon kohdalla
noin neljännes.




Tämä kartta on ohjelman "kaasupoljin".
Kun kuljettaja painaa kaasupoljinta siirtyy tieto tähän karttaan,
suhteessa kaasupolkimen asentoon, sekä kierroslukuun.
Kartassa polkimen pyytämä polttoaineen syöttömäärä.




Siinäpä sitä taas olikin.Lähipäivinä vaihtelis vielä neki jarrupalat taakse ja sitten konttorille.
« Viimeksi muokattu: 10.03.2017, 19:08:09 kirjoittanut MJS35 »

Poissa MJS35

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Vs: V70N "ÄRRRH"
« Vastaus #53 : 15.10.2016, 01:32:48 »
Pitänee tännekin päivittää välillä jotakin,kun viime kerrasta on vierähtänyt aikaa noin 9kk  :)
Työt on pitäny miehen kiireisenä,mutta aina välillä on auton kimpussakin tullut oltua,on vain jäänyt tänne päivittämättä.

Viime talven aikana jarrutehostin alkoi suhisemaan polkimen juuresta kovimmilla pakkasilla ja syykin selvisi melko pian.
Polkimen takana olevan haitarikumin alla oleva tiiviste oli hypännyt osittain pois paikoiltaan.Aluksi suhinaa ilmeni vain jarrua painettaessa,mutta myöhemmin se muuttui jatkuvaksi.Joku jo kerkesi pelotella,ettei tiivistettä saa paikoilleen ja edessä olisi työläs tehostimen uusinta.
Dukelta löytyi kuitenkin omakohtainen kokemus asiasta ja tieto,että tiivisteen saa paikoilleen kunhan vaan käyttää hetken aikaa ja malttia tiivisteen kimpussa.Kovista pakkasista huolimatta ryhdyin tuumasta toimeen ja sain tiivisteen takaisin yllättävän helposti.
Talttameisselin kärkeen löytyi jostakin miljoonalaatikosta jokin kolmen sentin mittainen sopiva kumituppi josta sain hyvän  pehmennyksen teräväkärkiseen meisseliin.Saman asian olisi ajanut varmasti myös kutistesukka tai teippi.
Vajaan puolen tunnin punnertamisen jälkeen tiiviste oli sullottu paikoilleen parin millin levyisestä raosta ja vieläpä ehjänä..Lopuksi hieman silikonispraytä liukasteeksi muoviholkkiin ja hyvin on toiminut  :)





Viime talven katsastuksessa tuli hylsy takajarrulevyjen liiallisen kuluneisuuden ja huonon käsijarrun takia.
Hankin taakse uudet levyt,palat,letkut,sekä käsijarrun osat.Samalla tuli irroiteltua hieman jo ruosteen raiskaamat jarrusatulat ja tein niihin täyshuollon: männät pois,liuotinpesu ja sitruunahappoon lillumaan pariksi päiväksi.
Lopuksi uusi maali pintaan ja  uudet männät ja ilmaruuvit paikoilleen.







« Viimeksi muokattu: 19.11.2017, 21:32:59 kirjoittanut MJS35 »

Poissa MJS35

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Vs: V70N "ÄRRRH"
« Vastaus #54 : 15.10.2016, 11:18:57 »
Viime talven aikana tuli myös testailtua suuttimien ohivuotoja paluupuolelle.
2015 kesällä vaihdetut suuttimet olivat kyllä melkein uudet,mutta koska ne olivat olleet myyjällä varastossa 4 vuotta,niin kiinnosti hieman oliko"kuiva kausi"tehnyt hallaa.
Hommasin 5 kpl 20ml lääkeruiskuja ja askartelin ne kiinni levyn palaseen.4mm:n kirkasta kumiletkua kiinni ruiskuihin.



Suuttimien paluulinjan t-haarojen toiseen letkulähtöön tein samasta 4mm:n letkusta tulpat.Lämmitin letkun päätä kuumailmapuhaltimella ja puristin sitten pihdeillä päät kasaan ja leikkasin parin sentin mittaiseksi.



Testitilanteessa käytin ensin moottoria muutaman sekunnin,jotta letkuissa oleva ilma tulisi ensin pois ja annoin polttoaineen nousta hieman.Sitten imaisin "mittalasit" tyhjäksi pienemmällä lääkeruiskulla ja laitoin sen jälkeen moottorin käyntiin tasan minuutin ajaksi.Kaikkiin"mittalaseihin" kertyi saman verran polttoainetta,6ml/min ja totesin suuttimien olevan hyvässä kunnossa ainakin niiltä osin,mitä paluupuolelle pääsee vuotamaan.



Vapun aikoihin tuli uusittua etupyörän laakerit ja hommasin taakse Sparcon 16mm spacerit.Aiemmin takana olleet 10mm spacerit siirsin eteen.





Kesäkuun lopulla tuli hankittua BC-Racingin V1 säädettävä alusta entisen Performance 2:n tilalle.
Sarjan suojaksi tilasin myös neopreenikankaasta tehdyt suojapussit.
Samalla vaihtuivat joka nurkkaan myös Meyle HD koiranluut.








Alustan korkeudeksi säädin 350mm navasta pyöränkaareen,koska autoa ei ollut tarkoituskaan saada aivan tonttiin.Lähinnä halusin BC:n alustan sen jäykkyyssäädön vuoksi ja kyllä on kyyti ollut ihan erilaista kuin vanhalla alustalla.
Jäykkyyssäätö on säädetty joka nurkasta 7 napsua nollasta.





« Viimeksi muokattu: 10.03.2017, 19:16:35 kirjoittanut MJS35 »

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3475
Vs: V70N "ÄRRRH"
« Vastaus #55 : 15.10.2016, 16:17:16 »
Jumalaut tämä on näköjään hienossa kunnossa! Ja kerrankin jollain on säädettävä alusta myös ajettavuuden takia  :D
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa Duke

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2167
  • Näillä mennään
Vs: V70N "ÄRRRH"
« Vastaus #56 : 15.10.2016, 16:33:12 »
Kyllä itselläkin on ajettavuuden takia säädettävä, mut ulkonäkö tulee kylkiäisinä  :)
Lada 1200 L-86: Kesä auto
Volvo v70 D5-05 :käyttis
Volvo v70 D4-14:käyttis
Ford Escort Xr3i - 87:kesä auto

Poissa vöövö

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: V70N "ÄRRRH"
« Vastaus #57 : 15.10.2016, 22:10:07 »
Perhanan komeen näköstä rakentelua! 8) Tuli kauhee motivaatio alkaa rakennella jo omaaki volvoo ;D
Volvo V40 T4 -02 (EX)
Volvo 340 1.4 -89(EX)
Audi A4 3.0TDIq -07

Poissa MJS35

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Vs: V70N "ÄRRRH"
« Vastaus #58 : 15.10.2016, 22:39:43 »
No joo..onhan tähän vähän yritetty uhrata aikaa ja vaivaa ja vielä enemmänki ois käytetty jos ois tilat missä tehdä ja enemmän aikaa,mutta suurin osa tehty viimesen 3v:n aikana ihan"pohjolan"tallissa..mitä nyt maalaamokeikalla on oltu toisten nurkissa ..
« Viimeksi muokattu: 15.10.2016, 22:41:18 kirjoittanut MJS35 »

Poissa MJS35

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Vs: V70N "ÄRRRH"
« Vastaus #59 : 18.10.2016, 21:24:23 »
Vapun aikoihin kesärenkaita asennellessa totesin,että muutama tuhat kilometriä vielä ajellaan,kun pintaa oli reilu 3mm.Kesä-Heinäkuun vaihteessa sitten piti laittaa suvikumit uusiksi kun oikean puolen takarengas oli kulunut aivan nahkaksi,kulmat hieman pielessä..kuinkas muuten.Muissa oli vielä pintaa parisen milliä,mutta piti kyllä suosiolla laittaa vararengas paikoilleen kun alustasarjaa asentaessani huomasin missä kunnossa takarengas oli..melko tarkkaan käytetty  :D



Uusiksi renkaiksi tuli Nankangin NS-2 samaa kokoa kuin edellinen setti 235/35-19 ja samalla tietysti laitettiin suuntaukset kohdalleen alustasarjan asennuksen jälkipyykkinä.

« Viimeksi muokattu: 10.03.2017, 19:19:08 kirjoittanut MJS35 »

 

Carcom Oy  Elekma