Race.fi  Puotilan autokorjaamo

joutokäyntiventiili rikki(kö) ?

  • 36 Vastauksia
  • 11492 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa first940

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
joutokäyntiventiili rikki(kö) ?
« : 16.12.2014, 08:57:49 »
eli ajossa syttyi lamba anturi valo ja suojakoodi meni päälle. huomattiin et ilman imuletkussa on reikiä ja korjattiin se teipillä jaotettiin akulta piuha irti ja takas. korjaantui merkki valo mut suojakoodi jäi päälle jaitsediagnoosi näyttää 2-2-3 eli joutokäyntiventtiili. otettiin siitä piuha irti ja ei mitään vaikutusta (vai pitäisikö?)
tyhjäkäyntikierrokset ovat nyt 1100rpm.

Ideoita?

Poissa Rivipumppu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • www.vrcf.fi
Vs: joutokäyntiventiili rikki(kö) ?
« Vastaus #1 : 16.12.2014, 13:09:32 »
Jos kone sai ilmamassamittarin jälkeen reiän kautta ilmaa, niin varmasti luulee tyhjäkäyntiventtiilin olevan rikki.
Onko se teippi kelvollinen ratkaisu?

Se vikakoodi pitäisi nollata.
Audi A6 4.2

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5849
  • www.vrcf.fi
Vs: joutokäyntiventiili rikki(kö) ?
« Vastaus #2 : 16.12.2014, 13:41:07 »
Itse asiassa se voi olla rikki. Koska kun johdon ottaa pois tyhjäkäyntiventtililtä, tyhjäkäynti nousee 1100-1200:aan.
Se venttiili toimiessaan alentaa tyhjäkäynnin sinne 850.

Poissa first940

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: joutokäyntiventiili rikki(kö) ?
« Vastaus #3 : 16.12.2014, 16:09:34 »
vikakoodi on nollattu monet kerrat ja piuhatkin otettu akulta pois...
mutta jos ilmamassamittarilta ottaa piuhan pois niin se vaikuttaa käyntiin, niin eikös luulis tuon joutokäyntiventtiilin tekevän samaa? 170€ maksaa uus bocshin motonetistä... eli vielä vois yrittää tutkia tuota.. eli jotain pitäisi siellä venttiilin luona tapahtua kun käynnistää auton? pystyskö sen irrottaa ja maadottaa jollain lailla et näkisi tuleeko sinne mitään sähköä?

Poissa first940

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: joutokäyntiventiili rikki(kö) ?
« Vastaus #4 : 16.12.2014, 18:14:46 »
korjaan edelliseen. eli minä katsoin toista mustaa osaa joka säätää sitä läppää, tai lukee sitä läpän liikettä... motonetin osa on joutokäynninlisäilmailma venttiili. eli kaksi ilmaletkua menee toisesta päästä ja pohjassa on kahdellä pinnillä oleva liitin... miten tämä testataan????  toiseen reikään katottuna näkyy joku osa säätävän sitä ilmaa...... pieni on reikä ja säätöalue...

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5849
  • www.vrcf.fi
Vs: joutokäyntiventiili rikki(kö) ?
« Vastaus #5 : 16.12.2014, 18:45:16 »
Sen voi testata vikakoodien lukulaitteella. Sen kuulee ja tuntee kun LH käyttää sitä.
Lainaus
Komponenttien testaaminen (tila 2):

* Kytke virta ja liitä pistoke 2. töpseliin kuten edellä
* Paina näppäintä 1-3 sekuntia, päästä näppäin 1-2 sekunniksi ja paina uudelleen 1-3 sekuntia.
* Ledi alkaa vilkkua yhtäjaksoisesti, jolloin ollaan diagnostiikkatilassa 2.
* Tässä tilassa voit testata vauhtipyörän anturin, automaattivaihteiston vaihteenvalitsimen asennontunnistimen sekä B18U-koneen tyhjäkäyntimoottorin sisällä olevan kytkimen toiminnan.
* Kun ohjausyksikkö saa signaalin kyseiseltä laitteelta, se välkyttää kyseisen
laitteen koodin vahvistukseksi.

Komponenttien aktivointi (tila 3):

* Toimi kuten tilassa 2, mutta paina näppäintä 2 kerran sijasta 3 kertaa

* VAROITUS! Koska suuttimet ovat toiminnassa 5-10 sekuntia, polttoainetta pääsee sylintereihin ja seuraavassa käynnistyksessä mahdollisesti kuumaan katalysaattoriin, räjähtäen sen sisällä! Bensapumpun virransyöttö on siis syytä katkaista ennen testin aloittamista!
* Ohjausyksikkö alkaa aktivoida oheislaitteita seuraavassa järjestyksessä:
* Suuttimet
* Tyhjäkäyntiventtiili
* Hiilisäiliön venttiili
* Ilmastoinnin kytkin
* Päärele

* (Lisä)rele
* Vesipumppu
* Testi toistetaan automaattisesti 2 kertaa, jolloin se päättyy itsestään

Poissa first940

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: joutokäyntiventiili rikki(kö) ?
« Vastaus #6 : 16.12.2014, 21:05:57 »
hyvin tuntui ja naputti tuo tyhjäkäyntiventtiili.... eli toimii. mitäs seuraavaksi? oho täähän nyt toimii... eli ennen tätä testiä pesin venttiilin WD40 ja paineilmalla putsasin....  eli vika taisi olla siinä... jumissa kait..... hiphei....pelkkää säästöä tuli....
« Viimeksi muokattu: 16.12.2014, 21:32:48 kirjoittanut first940 »

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: joutokäyntiventiili rikki(kö) ?
« Vastaus #7 : 16.12.2014, 21:20:43 »
hyvin tuntui ja naputti tuo tyhjäkäyntiventtiili.... eli toimii. mitäs seuraavaksi?

Korjaan itseäni, tutki sen TK-servon piuhoitus, jos vikakoodi tulee uudelleen!

Muutoin korkean tyhjäkäynnin tekee Imuvuoto!

Eli brakecleaneria sinne imusarjan tiivisteen tyveen ruiskimaan ja kaikki letkut tutkien.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa first940

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: joutokäyntiventiili rikki(kö) ?
« Vastaus #8 : 16.12.2014, 21:36:59 »
pieni koeajo heitetty ja hyvin toimii... imuvuodot on poissa (huom:teipattu) ilmamassamittarin ja venttiilin välistä ja aivan kuin olisi eri kone  ;D

huomenna isolle tielle testamaan...

Paikalla Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4537
Vs: joutokäyntiventiili rikki(kö) ?
« Vastaus #9 : 17.12.2014, 09:22:29 »
Jos tämä on vapari, niin kannattaa harkita IMM ja kaasuläpän välisen haitariputken vaihtamista. Siinä on useampi mahdollinen vuotopaikka kun haitariosuus murenee. En luottaisi liikaa teippikorjauksiin, paitsi ehkä tilapäisenä korjauksena tai vikahakuun.

Poissa first940

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: joutokäyntiventiili rikki(kö) ?
« Vastaus #10 : 17.12.2014, 12:04:57 »
teippi korjaus piti tehdä silloin tien päällä ja pitää uusia se putki pyhien välissä jos vaan löytyy jostain.... saiskohan motonetistä?

s73

  • Vieras
Vs: joutokäyntiventiili rikki(kö) ?
« Vastaus #11 : 17.12.2014, 15:56:33 »
teippi korjaus piti tehdä silloin tien päällä ja pitää uusia se putki pyhien välissä jos vaan löytyy jostain.... saiskohan motonetistä?
käytettynä, siniseltä ja saksasta skandixilta.
???

Poissa first940

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: joutokäyntiventiili rikki(kö) ?
« Vastaus #12 : 02.01.2015, 21:27:31 »
Näin pitkälle päästiin.... ja taas temppuaa, elikkä kokeilin taas testerillä joutokäyntilisäilmaventtiiliä, ei tapahtunut mitään, joten luulin että wd-40 tekohengitys ei auttanut pidemmälle, noh kävin ostamassa uuden eikä vika poistunut..... noh tutkittiin tk-servo. Oli piuhat paikallaan tahi ei, niin ei tullut vaikutusta tyhjäkäyntiin,huiteli 1400rpm. Sitten luettiin että servolle pitäisi tulla noin 5ampeerin virta, tuli 3.5ampeerin.... mutta servoa kun kokeili niin ei anna mitään lukemaa vaikka sääti sieltä reiästä, jossakin kohtaa pomppas lukemat ja sit vaan hävis...  OSTETAAN BOSCHIN. 0 280 120 325 3 517 088 SERVO HETI PAIKALLA!!!!!!!  ;D


Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: joutokäyntiventiili rikki(kö) ?
« Vastaus #13 : 03.01.2015, 17:01:55 »
Näin pitkälle päästiin.... ja taas temppuaa, elikkä kokeilin taas testerillä joutokäyntilisäilmaventtiiliä, ei tapahtunut mitään, joten luulin että wd-40 tekohengitys ei auttanut pidemmälle, noh kävin ostamassa uuden eikä vika poistunut..... noh tutkittiin tk-servo. Oli piuhat paikallaan tahi ei, niin ei tullut vaikutusta tyhjäkäyntiin,huiteli 1400rpm. Sitten luettiin että servolle pitäisi tulla noin 5ampeerin virta, tuli 3.5ampeerin.... mutta servoa kun kokeili niin ei anna mitään lukemaa vaikka sääti sieltä reiästä, jossakin kohtaa pomppas lukemat ja sit vaan hävis...  OSTETAAN BOSCHIN. 0 280 120 325 3 517 088 SERVO HETI PAIKALLA!!!!!!!  ;D

Pitääkö minun ymmärtää, että mittasit virran siten, että laitoit virtamittarin TK-servon LH:lta tulevaan johtoon?

Jos mittasit sen noin, niin todennäköisesti käräytit LH:n.  :idiot2:

Virta-arvoilla ei ole suoranaista merkitystä, sillä se on aina jännitteen ja kuorman funktio.

Eli jos TK-servon toimilaite testi menee läpi, niin servo ja ohjaus toimii. Jos ei, vika on joko, servossa, piuhoissa/liittimissä tai sitten ikävimmässä tapauksessa LH:ssa.
Servon voi mitata ja sen pitäisi antaa servon napojen välistä tuollainen 8 ohmin vastus. Jos sieltä sellainen löytyy, niin jotain muuta on vialla.

Kokeilitko tyhjäkäynnin TK-servon putki lytyssä?  Jos se on edelleen korkea, sinulla on imuvuoto tai väärin säädetty kaasuläppä.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa first940

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: joutokäyntiventiili rikki(kö) ?
« Vastaus #14 : 03.01.2015, 17:27:03 »
Mikä on lh???
Hommasin käytetyn läpääkotelon anturin vai mikä se nyt oli?

Niin tyhjä käynti toimii, mutta ei poistu millään suojakoodi.... eli pysäyttääkierrokset 1500rpm.... otettu akulta piuhat ja käytetty yhessä ja testeriä kokeiltu nollata (pitämällä 6sek pohjassa)

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo