Onhan ne autot muuttuneet vuosikymmenien aikana. Aloitin oman autoilun vm. 74 Ford Taunuksella. Sillä muutama talvi kyllä opetti fysiikan lait, kertaakaan ei käyty ojassa tai kolaroitu. Sittemmin ajoin perinteisillä amerikkalaisilla (V8, takaveto, jäykkä taka-akseli ja ylitehostettu ohjaus) muutamia talvia eikä niilläkään ollut mitään ongelmia. Yhden talven köyhistelin jenkillä jopa m+s renkailla joissa ei kyllä talvipitoa ollut nimeksikään. Itse en ihan usko tuohon että tekniikka tyhmistää kuskin. Sanoisin että ne jotka se tyhmistää, eivät muutenkaan ole ehkä ihan penaalin terävimpiä tuolla liikenteessä. Kun tekniikan olemassa olon tiedostaa ja hyödyntää omassa ajamisessaan, niin tuntuma auton käyttäytymiseen kyllä säilyy takaraivossa.
Luonnollisesti tausta, ajokokemus ja muut henkilökohtaiset erot vaikuttavat, mutta suuntaus on väkisinkin selvä.
Vielä joitain vuosikymmeniä takaperin ajettiin kesärenkailla vuoden ympäri ilman kattonopeuksia kuolematta sukupuuttoon. Turvallinen ajaminen on vaatinut kuljettajalta enemmän harkintaa, fysiikan lakien ymmärtämistä ja ihan puhdasta ajoneuvon hallintaa. Ruumiitakin on varmasti tullut mutta samoista syistä niitä tulee tänäkin päivänä. Ja ne jotka eivät ole yksinkertaisesti osanneet eivät ole todennäköisesti ajaneet.
Tänä päivänä liikenteessä on sukupolvia, jotka ovat ikänsä "ajaneet" ja opetelleet ajamaan autoilla, joista ajonhallintajärjestelmä on kytketty pois ehkä kerran elämässä liukkaan radan harjoituksissa. Miten silloin voisikaan kehittyä käsitys ääritilanteista tai auton hallinnasta poikkeustapauksissa?
Joskus tulevaisuudessa ihmetellään, miten jossain muinaishistoriassa on pitänyt valita tilannenopeus, turvaväli tai ajolinja ihan itse, tai saada auto pysähtymään tarvittaessa omin nokkineen...

Kaikki varmaan ymmärtää pointin. Olen edelleen vakuuttunut, että mikä tahansa taito, jota ihminen ei käytä tai tarvitse, häviää ja unohtuu ajan saatossa. Eri asia on sitten, onko jossain vaiheessa enää tarvistakaan... Eihän esimerkiksi nykyään tarvitse osata parkkeeraustakaan, kun auton saa tekemään sen itse.
Tosin tämä avautuminen alkaa olla jo aika kaukana alkuperäisaiheesta eli erilaisista hätävarasysteemeistä.

Ennustan ja tunnustan ja pahempaa on luvassa...

Lopuksi oma muisto autokoulusta vuosituhannen vaihteesta. Liukkaan radan väistöharjoituksessa kuljettajana toiminut neitokainen polki renkaat lukkoon, vatkasi ratin linkkuun ja lasketteli tyylikkäästi esteen läpi. Auton lopulta pysähdyttyä opettaja kysäisi, miksiköhän auto ei äsken kääntynyt? Tähän tyttö hieman hätääntyneenä ja silmät suurina: en minä tiiä, SE EI VAAN KÄÄNTYNY...! Tässä vaiheessa olin takapenkillä hetken

, kunnes ymmärsin ettei jokainen siinä vaiheessa välttämättä käsitä. Valitettavasti kaikki eivät koskaan...