Proturbo  Autodiagnoosi

Aktiivinen turvallisuusteknologia

  • 70 Vastauksia
  • 22350 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: Aktiivinen turvallisuusteknologia
« Vastaus #45 : 19.01.2015, 22:18:54 »
Jotenkin vain ajatus siitä, että voit ajaa kuin kädetön pullopersesika ja auto korjaa virheet ja suitsii menoa tiettyyn rajaan asti, ei herätä luottamusta.

Eikä ole syytäkään herättää. Vähän hämmästelen täälläkin näitä muutamia kommentteja, miten apsisipsihöpsi pelasti siltä ja tältä, kuin tuollainen olisi ihan arkipäivää. Ei ihme, että turvallisuus on parantunut niin vähän, kun ottaa huomioon, miten paljon turvatekniikka on parantunut. Olisi ihan hauska nähdä joku luotettava&uskottava tutkimus, miten autojen aktiivisen turvallisuustekniikan kehitys on liikenneturvallisuutta parantanut. Epäilen vähän, että muutos on melko mitätön, kuten oli jo aikanaan abs-jarrujen kanssa. Hölmö sapiens kun ulosmittaa kaiken, mikä on mahdollista. Liikenneturvallisuuden kehittyminen voi viime aikoina selittyä ihan täysin autojen passiivisen turvallisuuden ja liikenneympäristön turvallisuuden kehityksellä. Noissakin on tapahtunut merkittäviä muutoksia.

Olen itsekin ehdottomasti sitä mieltä, että kaikesta tekniikasta huolimatta autolla pitäisi aina ajaa ja varsinkin osata ajaa(!) niin, että ei joutuisi pulaan ilman aputekniikkaa. Jos tuohon ei kykene, ei kyllä tiedä sitäkään rajaa, milloin tekniikkakaan ei enää pelasta. Lisäksi Suomen oloissa on paljon erilaisia tilanteita, joissa se tekniikka ei vaan enää toimi toivotulla tavalla. Tulee kyllä äitiä ikävä, jos ei silloinkaan osaa itse ajaa. Naureskelin juuri lumen peittämiä teitä ajellessa ja lumikinosten keskelle pysäköidessä kaiken maailman kaistavahdeille ja pysäköintiavustimille...

En silti tingeltangeleista luopuisi. Ovat kaikkiaan oivia mukavuusvarusteita ja kyllä sitä vaan on mukavampi olo ajella kakaratkin kyydissä, kun taustalla on tieto, että jos nyt se joku ihme ylläri sattuisi, niin mukana on aina valpasta, lopulta yllättävän luotettavasti toimivaa, avustavaa tekniikkaa. Mutta tosiaan paino vahvasti sanalla avustava... Se olisi kaikkien hyvä muistaa.

Poissa Pohjola

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 263
  • Pussit kuuluu jalkoväliin
Vs: Aktiivinen turvallisuusteknologia
« Vastaus #46 : 19.01.2015, 22:42:20 »
Ite tottunu ajeleen autoilla, missä ei edes ABS jarruja. Viikossa saattaa kuitenkin tulla ~800km parhaimmillaan kilometrejä, kaupunki ja matka ajoa. En siltikään muista että olis mitään sen kummosempaa vaaratilannetta käynyt, että olisi mitään turvalaitteita tarvinnut. Sensijaan ajelin tässä ykspäivä ekaa kertaa faijan autolla S80 mk3, löytyy kaikennäköstä himmeliä ja hilavitkutinta. Ajoin motarinramppiin, auto lähti luisuun, nopee korjausliike ratilla ja vähän jarrua, sit kuulu "kruts" ja sit mentiinkin ratin osottamaan suuntaan, eli ojaa kohti. Hauska tilanne siinämielessä että mitään vaaratitilannetta tuossa ei ainakaan omasta mielestä ollut ennenkuin auton järjestelmät tulivat kehiin. Olis varmaan vaan pitäny ihmetellä toimettomana sielä ratintakana  ;D

Yleensä ottaen, kun nyt on ajanut hieman enemmän noilla uudemmilla Volvoilla (06 ja ylöspäin) niin niiden ratissa tulee jotenkin ajamisesta kummallisen yliturvallinen olo, tuntuu lähinnä kuin olisit sielä kotterossa kuolematon, ja ihan sama mitä tapahtukin auto korjaa kuskin virheet. Ainakin omassa käytöksessä huomaan että nuilla uudemmilla kärryillä ajamisesta tulee ajettua vähän mitensattuu eikä välttämättä keskityttyä niinpaljoa siihen ajamiseen

Mutta siltikään en väheksy noitten turvallisuushilavitkuttimien tärkeyttä, nämä olivat vain omia tuntemuksia.
Volvoilusta parantunut

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Aktiivinen turvallisuusteknologia
« Vastaus #47 : 20.01.2015, 06:47:27 »
Vetoluistoneston puuttuessa peliin se tennari pitäisi painaa lattiaan ja pitää siellä. Ainakaan tuo S70 STC-järjestelmällä ei etene mihinkään kun yrittää itse hakea kaasulla pitoa luistonesto päällä, systeemi ei ole silloin yhtään kartalla että halutaanko nyt mennä eteenpäin vai ei. Isolle tielle kiihdyttäessä tulee omalla hyvin monesti painettua vaan kaasu pohjaan ja antaa valon vilkkua taulussa ja luistoneston tehdä tehtävänsä, todennut että näin toimii kaikista parhaiten. ;)
Joo, näin teinkin heti kaverini (opettaja) möläytettyä "kaasu pohjaan!". :D

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4141
  • www.vrcf.fi
Vs: Aktiivinen turvallisuusteknologia
« Vastaus #48 : 20.01.2015, 07:00:37 »
Syksyllä pääsi Käyttöautossa testaamaan City Safetya S60:llä. Esteeksi oli laitettu 3 taittuvaa tolppaa(n.1m korkeita)
Noin 30km/h vauhdilla käskettiin ajamaan päin tolppia. Tolpat oli jo niin lähellä nokkaa, että ajattelin, ettei enään ole mahkuja pysähtyä ilman osumista.
Sitten järjestelmä jarrutti, ja auto pysähtyi kuin seinään. Tolppien ja nokan väliin ei jäänyt 15cm enempää tilaa, joten liukkaalla olisikin sitten mennyt perille astin ::)
Pakko oli käydä omalla testaamassa, että toimiiko tuo järjestelmä.
Kyllähän se omakin Volle samanlailla pysähtyi! Tosin omalla autolla pelkokerroin oli pari pykälää suurempi, jos muovitolpat osuukin konepellille! Onneksi vauriokorjaamo olisi ollut lähellä ;D
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Aktiivinen turvallisuusteknologia
« Vastaus #49 : 20.01.2015, 08:58:44 »
Eikö tuo aika pitkälti palaudu siihen, että uusi auto on turvallisempi kuin vanha? Tahtoo nuo vitkuttimet aika nopeasti levitä kaikkiin autoihin, tietysti ensiksi isoihin ja kalliisiin, pikkukippoihin hitaammin.

Veroilla ja maksuilla on tietenkin hyvä ohjata yhteiskunnan kannalta hyviin valintoihin -- onnettomuuksien vähentäminen on erittäin kannattavaa ja samalla myös vähentää inhimillistä kärsimystä niin uhreilta kuin omaisilta. Toisaalta uusien ökyautojen hankinta voi olla sellainen juttu, että tuki on tarpeetonta: ne joilla on varaa, hankkivat noita kaikkein turvallisimpia autoja joka tapauksessa, ja köyhemmät eivät hanki vaikka annettais puolet veroista ja vakuutuksista alennusta.

Vakuutusten osalta en ihan tätä osta. Esimerkiksi city safety pelastaa varmaan satoja peltikolareita ja tekee satoja pahoja kolareita vähemmän pahoiksi. Samoin polkupyörä- ja jalankulkuonnettomuudet vähenevät, kuten tästäkin topicista voi lukea. Näin ollen ko. ominaisuudella varustettu auto siis aktiivisesti pienentää vakuutuksista maksettavia korvauksia kautta linjan. Olisi siis oikeudenmukaista, että tällaisen auton omistajan vakuutusmaksuissa asia huomioitaisiin - auto kun auttaa, vaikka joku muu olisi tehnyt virheen.

Monessa muussa maassa tämä asia on kyllä huomioitu, mutta ei sosialistisessa Suomessa... Suomessa vakuutusmaksut kyllä lopulta alenevat, ainakin suhteellisesti, mutta tästä hyötyvät kaikki ko. merkillä / mallilla ajavat, vaikka ko. ominaisuutta autossa ei olisikaan.

Veroissa tietenkin kokonaisuu on vaikeammin rakennettavissa, mutta kyllä tuossakin jotain porkkanaa voisi olla. Jos ei veroa kokonaan pois saada...
« Viimeksi muokattu: 20.01.2015, 09:06:33 kirjoittanut Rodion »

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Aktiivinen turvallisuusteknologia
« Vastaus #50 : 20.01.2015, 12:19:13 »
Olisi siis oikeudenmukaista, että tällaisen auton omistajan vakuutusmaksuissa asia huomioitaisiin - auto kun auttaa, vaikka joku muu olisi tehnyt virheen.

Monessa muussa maassa tämä asia on kyllä huomioitu, mutta ei sosialistisessa Suomessa...

Trööt. Virhe. :D

Vakuutusyhtiöt Suomessakin saavat hinnoitella vakuutuksensa ihan itse omien riskianalyysiensä perusteella. Mm. hälyyttimet/ajonestot ainakin joskus vaikuttivat vakuutusmaksuihin.

Jos siis vakuutusyhtiöt eivät anna alennusta aktiivisten turvavarusteiden perusteella, eivät he katso sitä merkittäväksi tekijäksi korvausvastuiden kannalta. Vaihda vakuutusyhtiötä? ;)
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9521
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Aktiivinen turvallisuusteknologia
« Vastaus #51 : 20.01.2015, 13:16:57 »
Trööt. Virhe. :D

Vakuutusyhtiöt Suomessakin saavat hinnoitella vakuutuksensa ihan itse omien riskianalyysiensä perusteella. Mm. hälyyttimet/ajonestot ainakin joskus vaikuttivat vakuutusmaksuihin.

Tiettyjä asioita ei kuitenkaan saa käyttää hinnoittelussa. Esim. kuskin sukupuoli ei saa vaikuttaa koska se olisi sukupuolisyrjintää. Tämä siitä riippumatta, vaikka vakuutusyhtiöllä olisi vahva tilasto että sukupuoli A aiheuttaa enemmän korvattavaa kuin sukupuoli B.
765 B280 -85,  MB EQC -22

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Vs: Aktiivinen turvallisuusteknologia
« Vastaus #52 : 20.01.2015, 13:44:24 »
Tiettyjä asioita ei kuitenkaan saa käyttää hinnoittelussa. Esim. kuskin sukupuoli ei saa vaikuttaa koska se olisi sukupuolisyrjintää. Tämä siitä riippumatta, vaikka vakuutusyhtiöllä olisi vahva tilasto että sukupuoli A aiheuttaa enemmän korvattavaa kuin sukupuoli B.
Mutta sitten ikä vaikuttaa (ja se on hyvä  :) ), onhan sekin syrjivää.
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Paikalla Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 14961
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Aktiivinen turvallisuusteknologia
« Vastaus #53 : 20.01.2015, 14:23:11 »
Tiettyjä asioita ei kuitenkaan saa käyttää hinnoittelussa. Esim. kuskin sukupuoli ei saa vaikuttaa koska se olisi sukupuolisyrjintää. Tämä siitä riippumatta, vaikka vakuutusyhtiöllä olisi vahva tilasto että sukupuoli A aiheuttaa enemmän korvattavaa kuin sukupuoli B.
Vakuutuksiin pitäisi olla joku lisäys tässäkohden joka oikeuttaisi tilastolliseen korjaukseen sukupuolen huomioiden, kuten iän ja asuinpaikankin.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.
YouTube

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Aktiivinen turvallisuusteknologia
« Vastaus #54 : 20.01.2015, 15:37:47 »
Trööt. Virhe. :D

Vakuutusyhtiöt Suomessakin saavat hinnoitella vakuutuksensa ihan itse omien riskianalyysiensä perusteella. Mm. hälyyttimet/ajonestot ainakin joskus vaikuttivat vakuutusmaksuihin.

Jos siis vakuutusyhtiöt eivät anna alennusta aktiivisten turvavarusteiden perusteella, eivät he katso sitä merkittäväksi tekijäksi korvausvastuiden kannalta. Vaihda vakuutusyhtiötä? ;)

Eivät anna alennusta, koska ei tarvitse. Eikä minun vaihtaminen auta tilanteeseen mitään. Asia pitäisi lobata autoilijoiden etujärjestöjen kautta vakuutusyhtiöihin.

En minä kait niin kirjoittanut, että ei saa antaa alennusta, vaan että miten asia tässä tilanteessa on.

Jo olisin vakuutusyhtiö, en alentaisi hintoja, vaikka miten kulut laskisivat. Ja kun katsoo vaikkapa Sampo-konsernin IF:n tuottoa, näkee, että rahaa taotaan ja reilusti. (Olen vain osakkeenomistaja IF:ssä, en asiakas)

Tässä tuota asiaa on kirjoitettu auki:
http://www.hs.fi/autot/a1406865148893


« Viimeksi muokattu: 20.01.2015, 15:46:19 kirjoittanut Rodion »

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Aktiivinen turvallisuusteknologia
« Vastaus #55 : 20.01.2015, 15:41:27 »
Itellä on IF koska oli tuolloin ainoa yhtiö joka antoi 50% boonukset nuorelle kolaroimattomalle 3vuotta ajaneelle kuskille. Mielestäni tuo on hyvä porkkana ainakin itse autonsa maksavien turvalliseen liikkumiseen.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1773
  • It's Hip To Be Square
Vs: Aktiivinen turvallisuusteknologia
« Vastaus #56 : 20.01.2015, 17:23:43 »
Joo, näin teinkin heti kaverini (opettaja) möläytettyä "kaasu pohjaan!". :D
Pakko kysyä, onko jo ihan yleinen käytäntö, että autokoulun opettaja neuvoo liukkaalla vaan polkemaan kaasun pohjaan..?

Vai vinkkasko kaveri miten nykykiulun saa kiihtymään nopeiten?

Nyt kun ollaan jo laskemassa vakuutusmaksuja, niin pitäisikö samalla tietokoneavusteisella autolla korttinsa ajaneilta kieltää vanhemmalla autolla ajo? Samaan tyyliin kuin automaatilla ajaneille on tullut (ainakin joskus) merkintä ajokorttiin... ::)
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Aktiivinen turvallisuusteknologia
« Vastaus #57 : 20.01.2015, 17:45:55 »
Pakko kysyä, onko jo ihan yleinen käytäntö, että autokoulun opettaja neuvoo liukkaalla vaan polkemaan kaasun pohjaan..?

Vai vinkkasko kaveri miten nykykiulun saa kiihtymään nopeiten?

Nyt kun ollaan jo laskemassa vakuutusmaksuja, niin pitäisikö samalla tietokoneavusteisella autolla korttinsa ajaneilta kieltää vanhemmalla autolla ajo? Samaan tyyliin kuin automaatilla ajaneille on tullut (ainakin joskus) merkintä ajokorttiin... ::)
Eiole. Opettajani sai aluepäälikkönä valita oppilaansa ja tiesi kyllä että minulla oli jo useampi kymmenen tuhatta km ajoa takana. ;D Vinkkinä viskas, normaalisti ko tilanteessa olisi kuulemma polkenut jarrua (tai yleensäkkään ei olisi ajattanut enaimmäisellä ajotunnilla moottoritielle).

Myöhän ajeltiin ajoina autokoulun asioita. ;D käytiin antamassa hyytyneille muille autoille apuvirtaa, haettiin toimistotarvikkeita, vietiin mainoksia painoon jne.... :2funny:

Poissa v-femtio

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: Aktiivinen turvallisuusteknologia
« Vastaus #58 : 20.01.2015, 21:58:24 »
Eli pisti sut maksamaan omia ajojaan? No ei kai siinä mitään jos ei oppilasta itseään moinen harmita  :2funny:

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Aktiivinen turvallisuusteknologia
« Vastaus #59 : 20.01.2015, 23:02:33 »
No käytännössä noin mutta mielummin kuuntelin autossa hyvää musiikkia ja ajelin tärkeitä ajoja kuin "terveisiä" ;D

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron