jooh, ei vissii ois tänää tarvinnu lainkaa nousta sängystä...
tää osa siniseltä tiskiltä, kylkiäisenä tulee bensatankki. että semmosta.
kokeilin siniseltä tiskiltä hakea sitä jännitteensäädintäkin tohon boschiin, siellä äijä vaa nauro että ei volvolla ole noin vanhaan mitään jännitteensäätimiä.
"ai. no, haista v***u sit"
sitten motonettiin hakemaan jännitteensäädintä ja tutkimaan tuleeko polttoaineanturin mukana pellinpalasta, no polttoaineanturi näkyy olevan hyllyssä mutta 20min odottelun jälkeen sanoin kaverille et lakkaa ettimästä ei oo kokopäivää aikaa odotella. sitä ei löytynyt mistään. perussettiä.
jännitteensäätäjästä ei mitään tietoa millainen on, tutun näköinen se oli. otin sen.
sitten motormarkettiin kysymään volvon tiskiltä saamani lapun kanssa pellinpalasta, eioo sano kaveri, no kysyin sitten jännitteensäädintä mallia "taksi" (15V).
ukko kyseli vain että mikäs se semmonen, volvoon ei oo tehty kuin 14,6V jännitesäädintä maksimillaan, automerkkikohtaisesti suurin on 14,5V lataava bosch:n säädin. no otin tän 14,5V:n osanumeron ylös et jos ton motonetin kikkareen kanssa ei onnistu ni tuun hakemaan 14,5V säätimen.
mukaan tuli myös motonetistä emännälle tulpanjohdot ja pensansuodatin jos ascouna saadaan käyntin et ois ees yks auto joka toimis.
kotona sitten koputtelin joko mun mälli ois kuivaa tankinpäällä ja kovaahan se oli.
eimuutakuin jännitesäädin vaihtoon, yleismittari akulle ja volvo käyntiin.
12.08V jännite akussa ja laskee kokoajan, eli motonetin jännitesäädin ei toimi, irroitin sen 3-4 kertaa ja kokeilin välillä alkuperäistä ja motonetin hiilisilta/jännitteensäädin ei toiminut, vanha latasi 14.04V ja 1.4A tuli akulle virtaa 50mm2 kaapelia pitkin. motonetin säätimellä ei tullut yhtään amppeereita eli mahtoko olla petojen sukua, susi jo syntyessään.
sit menin kurkkaamaan luukusta pitääkö mälli, no eihän se pitänyt. tää tulpattu letku vuotaa alareunasta, tai jostain likeeltä, bensaa kuitenkin tippuu tip tip tip, ja suhina käy, että tiivis ei tullut ja vituiksi meni.
eikä tässä vielä kaikki!
vaihdoin emännän autoon tulpanjohdot, tämä siis käy kahdella aina välillä, yksi tulpanjohto sisältä poikki ja yksitellen tulpanjohtoja ei saa ostettua.
tulpat kuitenkin kaikki ruskeat ja hyvät, että bensansyötössä vikaa? siksi bensansuodatin, autokun on 23V vanha ja 100tkm ajettu. että varmaan orkkisosat vielä suurimmalta osaltaan ja aikapaljon tyhjällä tankilla ajeltu että voi olla tukossa.
tulpanjohtojen vaihto ei auttanut, sitten vaihdoin tulppia, eli kahen lyömättömän pytyn tulpat niihin mitkä löi.
startatessa koko kone nytkähti melko rajusti ja sammui.
tuli ihan semmonen fiilis et VOI VI*****.
äkkiä jakopään muovit irti ja hihna oli löysä...
noh, tietää taas mitä tulee tääkesä tehtyä, mut perheessä jossa on kaksi työtöntä opiskelijaa ei ihan hirveesti juhlita näillä tuloilla. se on makaroonia makaroonilla jotta saadaan rassit takaisin ajoon. molemmilla leimakin parikk:n sisällä edessä.
