Tervehdys taas,
Nostin aihetta ylös kun vihdoinkin on tarkoitus tehdä asialle jotain. Auto on ollut ajossa tässä koko ajan, tosin tämä nyt on ollut tällaista keskustassa pyörimistä, mitään pitkiä ajomatkoja en ole tehnyt. Jokaisena aamuna olen lisännyt vettä paisuntasäiliöön ja tasaisesti sitä on kulunut. Eräänä iltana tarkastelin vikaa hiukan paremmin ja toden totta, paisuntasäiliöön tulee nyt kunnolla kuplia ja kun antaa hiukan kierroksia, niin kunnon savupilvi pöllähtää paisuntasäiliöstä... Autossani on vesipiippu.

Koska vika näyttäisi olevan joko kannentiiviste tai kannen halkeama, niin korjausvaihtoehdoksi on tullut kannentiivisteen vaihtaminen kantta purkamatta tai oikaisematta. Kuulostaa varmasti monen mielestä turhankin kevyeltä vaihtoehdolta, mutta kuulemma sen pitäisi onnistua noinkin. Halvin ja nopein voitti puntaroinnin, kokeillaan ja katsotaan kuinka käy.
Korjaamot antavat 2000 euron ehdotuksia korjaamisesta... Toki mahdollista olisi välimallin korjaaminenkin (käyttäisi koneistamolla), mutta aikataulu ei oikein anna periksi liialliseen puuhasteluun. Jos kaikki menee hyvin, niin ehkäpä jo huomenna illalla ajossa.

Muutamia havaintoja mitä taustaselvittelyissä on tullut vastaan:
- Kansipahveja on kolmea eri mallia, eroa on kuulemma vesireikien määrässä. Kantta avaamatta ei voi tietää mikä pahvi koneessa on. Volkkarilla tai Volvolla ei ole mitään pahveja varastossa, Motonetilla on kahta, Fixusta en ole kysynyt.
- Kannenpultit saa Motonetista 1,5 euroa kpl (12kpl), Volvolla maksavat 108e ja volkkarilla taisi olla myös jotain 10e/kpl. motonetin pultit tulivat jossain Bilsteinin laatikossa, kai niilläkin jotain tekee?
- Sylinterikannen pulttien kiristysmomentit ovat ilmeisesti 1: 35 tai 40 Nm; 2: 60 Nm; 3: 90 astetta; 4: 90 astetta. Kiristysjärjestyksen onnistuin hukkaamaan, mutta keskeltä ulospäin kiertäen, se kai se on oikea tapa. Tuosta oli joku volkkarin pdf netissä, mutta en sitä tosiaan enää löydä.
- Kampuran pään pultti on 200 Nm + 180 astetta (!). Onkohan sekin pakko irroittaa…
- Nokan pyörän keskipultti 75 Nm, nokkalaakeripukit 10 Nm
Toivottavasti noita kaikkia ei joudu availemaan.
Jos kansi paljastuu rikkinäiseksi, niin sitten joudun tietysti hankkimaan uuden kannen. Noita kunnostettuja näytetään kauppaavan 400/600 euron hintaan, tietysti jos oma on halki niin siitä ei ole vaihdokiksi.
Eniten tällä hetkellä huolettaa tuo jakoremmin kireyden määritys, ei vielä ole mitään kuvaa miten asia on hoidettu. Mutta avaamalla ja tutkimalla sekin varmasti selviää…