Edelleenkin se vinkuna ja naksutus kuuluu JOKAISEEN nykydieseliin ja se on normaali ääni. Huolestunut olisin jos ei kuuluisi mitään ininöitä sammuttamisen jälkeen.
Joo. Sama ääni kuuluu myös silloin kun auton sammuttaa normaalisti. Vikaan se kuitenkin liittyy, sillä aina kun auto on sammunut itsekseen se ei lähde uudelleen käyntiin ennen kun ääni on lakannut. Tämän olen testannut varmaan kymmeniä kertoja, ja se käyttäytyy aina samalla tavoin.
Heittelen hatusta tällaista arvailua kun en ole autoasentaja enkä tiedä miten se kaasuläppä toimii, mutta olisiko tällaisessa järkeä:
- Kaasu/sammutusläppä on jotenkin viallinen ja saattaa ajon aikana sattumanvaraisesti siirtyä sammuta -asentoon tms.
- herkemmin se menee väärän asentoon kun virtaus on isompi, moottorissa veto päällä.
- tämä hyydyttää moottorin, ruiskujärjestelmän paineet tippuvat (koska testeri ilmoitti näin käyvän) ja moottori lakkaa vetämästä ja lopulta sammuu
- vinkuna ja loksahdus ovat jonkinlainen järjestelmän nollaus joka asettaa läpän taas oikeaan asentoon
- kun auton sammuttaa normaalisti, läppä ei ole väärässä asennossa joten se lähtee käyntiin vinkunan kestäessäkin.
- vika on vuosien mittaan pahentunut ja nyt läppä kääntyy väärään asentoon heti käynnistyksen jälkeen -> moottori ei pysy käynnissä.
Tämä on puhdasta spekulaatiota mutta tällainen vika selittäisi oireet ja myös esiintymisen sattumanvaraisuuden. Nyt pitäisi vaan saada auto hinattua jonnekin tutkittavaksi. Automaattivaihteisen auton voi hinata myös köydellä ja moottori sammutettuna, tosin ohjauksesta ja jarruista puuttuu tehostus joten ne on aika raskaat...