Autodiagnoosi  Carcom Oy

960 -95, Toinen yritys. E85!

  • 679 Vastauksia
  • 149687 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: 960 -95, Toinen yritys
« Vastaus #345 : 05.08.2016, 16:31:08 »
Niin se näissä aina menee, että nälkä kasvaa syödessä.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5758
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 -95, Toinen yritys
« Vastaus #346 : 10.08.2016, 22:51:54 »
Subbari tuli tänään. Kävin jo sovittelemassa sen sijoituspaikkaa mutta helppoa ratkaisua ei ole. Ohjaamoon sen kuitenkin haluaisin ja näkymättömiin.

1. Takapenkin kyynärtuki. Se on pienempi kuin tuki mutta pari senttiä pidempi kuin säilytyslokero. Vaatii jonkinmoisen leikkaa-liimaa operaation että se siihen uppoaa.

2. Kyynärtuen koloon selkänojaan pystyyn. Vielä vähän enemmän vaatii puukkoa ja kyynärtukea ei voi enää käyttää.

3. Hanskalokeron taakse. Hanskalokerosta pitää ottaa syvyyssuunnassa pois muutama sentti. Kuuluuko oikein, rämiseekö kojelauta?

4. Takapenkin alle. Vaahtomuoviin leikaten koloa ja etureunaan kehys jotta jää avoimeksi. Keskimatkustajan takapuolituntuma voi kärsiä kun pehmuste vähenee. Ja kuuluuko oikein?

5. Etupenkkien alle ei mahdu ilman rälläkkää. En koskisi mielellään sips palkkeihin.

6. Kontin puolelle kaiutin suksiluukun kohdalle.

Vaihtoehto 4 olisi jotenkin kiinnostavin. Saa tukevasti lattiaan kiinni, helppo vetää johdot ja ainoa mistä sen voi poistaa seuraavaan autoon ilman että sen olemassa oloa huomaa.
« Viimeksi muokattu: 10.08.2016, 23:55:08 kirjoittanut Huikkoster »
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5758
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 -95, Toinen yritys. Aktiivisubbarin sijoittelua
« Vastaus #347 : 11.08.2016, 18:20:30 »
Päätin alkaa kokeilemaan tuota takapenkin alle sijoittamista. Kovin paljoa ei tarvitse tilaa tehdä eikä muutenkaan keskipaikalla juuri koskaan ketään matkusta. Takajousikaan ei jaksa kantaa 5 ihmistä enää.

Minulla on sopivan kokoinen tukeva muovilaatikko jonka leikkaan joitain senttejä korkeammaksi kuin subbari ja avaan laatikon etuseinään aukon. Laatikolle kaivan tilaa takapenkin vaahtomuoviin ja laatikon aukko tulee avoimeksi penkin etureunaan. Laatikon seiniin ja lattiapeltiin laitan vaimennusvanulevyä.

Onko ihan tuhoon tuomittua äänenlaadullisesti? :idiot2:

Edit. Jotakuinkin näin:
« Viimeksi muokattu: 11.08.2016, 18:41:49 kirjoittanut Huikkoster »
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5758
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 -95, Toinen yritys
« Vastaus #348 : 11.08.2016, 19:55:22 »
Tarkemmin ajateltuna ei se kuulu varmastikkaan niin hyvin kuin esillä ollessaan. Pitää huonojakin ideoita suunnitella pitkälle ::).

Takapenkin kyynärtuen sisälle se mahtuu ja saa kuulumaan oikein.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 960 -95, Toinen yritys
« Vastaus #349 : 11.08.2016, 19:56:25 »
Kandee ennen mitään rakenteluja koittaa onko se omaan mieleen... Aikas turhakkeita ollut mitä muutamia itse kuullut  :(
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5758
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 -95, Toinen yritys
« Vastaus #350 : 11.08.2016, 20:18:00 »
Tuo oli ehkä ihan aiheellinen huomautus. Niinhän mun pitikin tehdä mutta melkein kädet toimi nopeammin kuin ajatus. Kiitos :).
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 960 -95, Toinen yritys
« Vastaus #351 : 11.08.2016, 21:54:33 »
En nyt jaksa muistaa mitä höpötit taajuusalueista, mutta kannattanee sekin muistaa että matalat ääniaallot "eivät mahdu" auton sisälle, jolloin mitä matalempi ääni, sen huonommin erotat sen sijoitusta autossa.

Tai näin on ainakin teoriassa. Olen tosin yhtä autoa kuunnellut, jossa ero oli merkittävä kun 6,5" wooferit siirrettiin takalattioilta takakonttiin. Samalla tosin suunniteltiin kotelo kunnolla ymsjne kaikkea hauskaa.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5758
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 -95, Toinen yritys
« Vastaus #352 : 12.08.2016, 01:32:32 »
Kyl kyl mutta pitää sen ääniaallon päästä korvaan asti. Osa äänistä saattaisi jäädä penkin alle vaikka siinä aukko olisi. Tutkailen minne sen saa parhaiten.

Nyt on subbari kytketty jalkatilaan testimielessä. Vielä on hienosäädöt hakusessa mutta minun makuun saa liikaakin bassoa. Sopivalla voimakkuudella täydentää juuri niin kuin ajattelinkin. Kyllä minä tuon kiinteäksi asennan :).

Heti seuraava projekti hifihommissa on etuovien vaimennus. Ovipahvien räminä on vähintään häiritsevää. >:(
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5758
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 -95, Toinen yritys
« Vastaus #353 : 12.08.2016, 19:48:38 »
Siinä evo 1. Johdot tulee lattiamaton alla ja rca erillään virtajohdosta. Ei ollut työkaluja kyynärtuen lokeron poistamiseen joten tein tästä nyt 4 paikkaisen. Kattoos kuin pitkäks aikaa.



Ja kyllä se on ruuvattu kiinni mahdollisen äkkipysäytyksen varalta.
« Viimeksi muokattu: 12.08.2016, 20:00:39 kirjoittanut Huikkoster »
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 960 -95, Toinen yritys
« Vastaus #354 : 13.08.2016, 18:48:39 »
Tuo soi juuri niin hyvin Huikkoster:n autossa, kuin vaatia voi. Antaa juuri sen puuttuneen lisän sinne alle 100Hz taajuuksille, mitä ei etupää anna. Lisänä "valmis paketti", eli toimiva oma erillinen palikkansa, jolle täytyy vain paikka keksiä.

Tottakai, varsinaisen "hifin" merkeissä tuo on "täyspaska subi". Mutta jos tuosta haluaa mennä äänenlaadullisesti yli, vaatii se vahvistintehoa, kotelon suunnittelua, elementtien hankkimista ja tietenkin koko muun setin yhteensopimista. Koska pelkällä tehokkaalla "jytkyn jytkyn" -subwooferilla ei saa mitään muuta aikaiseksi, kuin korvat kipeäksi ja naapurit äreäksi. ::) Mielummin vaatimaton, äänenlaadullisesti hyvä sointi, kuin alapäästään rappaukset seinistä hakkaava "bumb bumb".

Kyyllähän tuon hinnalla olisi jo helposti tehnyt sen takakonttiin piiloon mitoitetulla kotelolla ja kahdella elementillä olevan laadukkaan subwooferin itse, mutta aika, vaiva, paikka tehdä, vahvistimen vaihto yms.... Ja tietenkin se muu auto.

Että jospa seuraavaksi ovipahvit/ovet kuntoon ja sitten jatkuu, eikös näin ollut Huikkoster? ;)


Autosta noin muuten, hiano peli ja hiukan tuntuu "köyhältä" poistua Fiatilla vierestä, mutta miksi minä mahdun Fiattiin paremmin istumaan?! >:(

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5758
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 -95, Toinen yritys
« Vastaus #355 : 13.08.2016, 19:14:23 »
Erittäin tyytyväinen olen nyt parin tunnin kuuntelun jälkeen. Pientä kaiuttimien keskinäistä tasonsäätöä pitää tehdä riippuen tulevan musiikin laadusta mutta alkaa kultainen keskitie löytymään :). Ysärijysärikin kuulostaa hyvältä.

Joo ovipahvit vaimennettava kunhan uudet ovipahvit ja penkit saapuvat ;).

Kieltämättä on ahdas auto isommalle ihmiselle. Minä olen hyvin tavallisen kokoinen 180cm ja penkin säädöt ovat aivan tapissa ja pää melkein katossa. Mutta täydellinen minulle. Yhtään minua isompi joutuu ahtaalle.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 960 -95, Toinen yritys
« Vastaus #356 : 13.08.2016, 20:42:49 »
Ööh, etkös ole minua pari cm pidempi? Minä olen 184cm/140kg, muutoin ei ole ahdasta, paitsi pää on todella jämäkästi katossa. :D

Tuosta musiikin laadusta. Sen takia halusin kokeilla Yle Radio Suomi -kanavaa ja ENS (entisten nuorten sävellahja), mutta sattui olemaan uutiset. YLEn radiokanavien (yle suomen etenkin) lähetysteho on ihan toisella tasolla vrt. paikallisradioihin (Nova, Rock, NRJ, KISSFM, Basso ymsjne) ja sen kuulee myös musiikin laadussa. Ymmärrän täysin myös miksi oma isäni (aikanaan pyörittänyt omaa hifi-liikettä) ei kuuntele kotona juurikaan kuin YLE Suomea. Muuttuu äänenlaatu todella paskaksi (kuin Youtubesta kuuntelisi) jos virittää jonkin paikalliskanavan.

Samasta syystä eräs tuttava ei omassa, "hifistetyssä" autossaan kuuntele kuin tikulta musiikkia FLAC -tiedostoina. :D Tainno, on soittimessa muistissa kaksi eri säätöä, FLAT (=musiikin kuunteluun) ja joku "saat selvää, mutta alkaa vituttaa" (=yleisiä radiokanavia varten). Ja ihan samasta syystä kuuntelen itse oman auton vakiokaiuttimilla (jotka eivät todellakaan ole yhtään millään mittarilla HiFiä) Peer Günt:iä C-kasetilta. ;D

Tuon meidän ysin kun joskus (=ikinä) saisi teknisesti valmiiksi, niin voisi aloittaa senkin vaimentamisen ja äänentoiston suunnittelemisen. Farmariin äänentoiston tekeminen hyväksi ilman käytännöllisyyden pilaamista on, jos ei mahdotonta, niin hankalaa.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5758
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 -95, Toinen yritys
« Vastaus #357 : 13.08.2016, 21:06:08 »
182cm / 96kg, mutta jalka-selkä suhde on erilainen. Mulla on lyhyempi selkä. (tai sun takamus korottaa jokusen sentin :D)

Farkku ysi ilman kattoluukkua tuntuu huomattavasti tilavammalta kun katto on korkeammalla eikä luukku syö omaa tilaansa :o.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1632
  • It's Hip To Be Square
Vs: 960 -95, Toinen yritys
« Vastaus #358 : 15.08.2016, 06:06:24 »
Koska pelkällä tehokkaalla "jytkyn jytkyn" -subwooferilla ei saa mitään muuta aikaiseksi, kuin korvat kipeäksi ja naapurit äreäksi. ::) Mielummin vaatimaton, äänenlaadullisesti hyvä sointi, kuin alapäästään rappaukset seinistä hakkaava "bumb bumb".

Ja mää kun olen aina luullut, että "kunnollisenkin" subbarin voi säätää ja kuunnella muutakin kuin bumb bumbbia naapureita häiriten...  ???

Ehkä parhaimpia paikkoja lituskalle, penkin alla olisi saattanut tukehtua.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 960 -95, Toinen yritys
« Vastaus #359 : 15.08.2016, 06:14:40 »
Ja mää kun olen aina luullut, että "kunnollisenkin" subbarin voi säätää ja kuunnella muutakin kuin bumb bumbbia naapureita häiriten...  ???
Voi toki, mutta turhan usein tuntuu rakentajat tuijottavan kartion tuumakokoja, joka on suora indikaattori äänenlaadusta? :D

En nyt muista mistä tangpandeista tuttu teki itse sen kontin wooferin. Olikohan 5,5" joita oli testeissä kehuttu äänenlaadullisesti parhaiksi jopa 8" elementtejä vastaan. En muista tosin enään tarkkaan, pitänee katsella löytyykö ko. testiä jostain.

 

Carcom Oy  Elekma